Megasquirt yhteensopiva 1 puolinen PCB
Moderator: Masi_K
V3 levyssä on aktiivinen fly-back suuttimien takasinkytkennässä, tässä minun tekeleessä ei ole mutta kummallakin kanavalla on parannettu oma takaisinkytkentä ja käytän hieman järeämpiä komponentteja.
V3 raudassa on suoraan yksi lähtö jossa on tehofetti ja ohjain jolla pystyy ohjaamaan puolaa, tämä minun levyni on lähinnä suunniteltu käytettäväksi ms-extra softan kanssa ja tukee sen ominaisuuksia.
MS2 pitäisi sopia suoraan levylle koska se on pinni järjestykseltään täysin vanhemman suorittimen korvaava.
V3 raudassa on suoraan yksi lähtö jossa on tehofetti ja ohjain jolla pystyy ohjaamaan puolaa, tämä minun levyni on lähinnä suunniteltu käytettäväksi ms-extra softan kanssa ja tukee sen ominaisuuksia.
MS2 pitäisi sopia suoraan levylle koska se on pinni järjestykseltään täysin vanhemman suorittimen korvaava.
Pistä ihmeessä skemakin näkyville, niin saadaan parempi käsitys kytkennän toiminnasta ja voidaan tarvittaessa kertoa löytyvistä virheistä.Turtana wrote:Älkää ainakaan ketään vielä tehkö levyä, EGT muunnos piirin pinnistä 13 puuttuu maadoitus, korjaan pikimmiten.
Täytyy aina käydä muutamaan otteeseen kaikki läpi ettei ole virheitä missään, niitä kun on vaikeaa korjata valmiista levystä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kytkentä normaalin toiminnan puolelta on V.2 mukainen, lisätyt osat on nyt tarkistettu, kaikki lisätyt osat löytyvät ms-extra koodin tekijän sivuilta.
Ei ole tällä hetkellä hirveää intoa heti tehdä kytkentäkaaviokuvaa valmiiksi, tosin en ole sellaista koskaan tehnytkään kun olen levyjä rustannut.
Mutta teen kyllä kun aikaa sille löytyy.
Vielä on muutamien komponenttien kanssa valinnan vaikeutta, lähinnä ohjauspuolen fettien. Täytyy laitta osalistaan valinnaisten komponenttien tyypit myös mitä voi suoraan korvaavana käyttää.
Fettien ohjauspiirin jännitteensyötön voi nyt myös ottaa valinnaisesti +5v linjasta jos käyttää MAX626 ohjainta ja logiikka tasoisia fettejä.
Muistaakseni IRLZ44 Fetti oli logiikka tason fetti ja 83w tehonkestolta 55v/41A, no eiköhän se tästä selviä kun kerkee paneutumaan.
Ei ole tällä hetkellä hirveää intoa heti tehdä kytkentäkaaviokuvaa valmiiksi, tosin en ole sellaista koskaan tehnytkään kun olen levyjä rustannut.
Vielä on muutamien komponenttien kanssa valinnan vaikeutta, lähinnä ohjauspuolen fettien. Täytyy laitta osalistaan valinnaisten komponenttien tyypit myös mitä voi suoraan korvaavana käyttää.
Fettien ohjauspiirin jännitteensyötön voi nyt myös ottaa valinnaisesti +5v linjasta jos käyttää MAX626 ohjainta ja logiikka tasoisia fettejä.
Muistaakseni IRLZ44 Fetti oli logiikka tason fetti ja 83w tehonkestolta 55v/41A, no eiköhän se tästä selviä kun kerkee paneutumaan.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
[quote="Turtana"]Ei ole tällä hetkellä hirveää intoa heti tehdä kytkentäkaaviokuvaa valmiiksi, tosin en ole sellaista koskaan tehnytkään kun olen levyjä rustannut.
[quote]
Suosittelen tekemään ensiksi sen kytkentäkaaviokuvan, sillä siitähän siirtyy komponentit levypuolelle ja kytkennät on selkeämpi tehdä.
Muutokset myös siirtyy automatic puolelta toiselle.
Ja osaluettelonhan saa suoraan tulostettua.
[quote]
Suosittelen tekemään ensiksi sen kytkentäkaaviokuvan, sillä siitähän siirtyy komponentit levypuolelle ja kytkennät on selkeämpi tehdä.
Muutokset myös siirtyy automatic puolelta toiselle.
Ja osaluettelonhan saa suoraan tulostettua.
No niin nyt ollaan siinä mallissa että ensimmäinen proto on pöydällä valmiina poraamista odotellessa kunhan tästä saa sumpit juotua ja heräilee pikkuhiljaa.
Tein muutamia muutoksia EGT piirin jännitteensyöttöön mutta ei mitään ihmeellistä, lisä regulaattori TO98 kotelossa sen jännitteensyöttöön.
pistän illemmalla kuvia levystä sitämukaa kun juotan sitä kasaan.
Tein muutamia muutoksia EGT piirin jännitteensyöttöön mutta ei mitään ihmeellistä, lisä regulaattori TO98 kotelossa sen jännitteensyöttöön.
pistän illemmalla kuvia levystä sitämukaa kun juotan sitä kasaan.
Levyllä ei ole aktiivista flybac-kytkentää vaan paranneltu V2 kytkentä. Testaan sitä vielä hiukan ennen kuin julkaisen osalistan, muutama komponentti on vaihtanut myös paikkaansa alkuperäisestä kuvasta.
levyllä käytin IRFZ20 fettejä ulostuloissa niillä on 40w tehonkesto joka milestäni pitäisi olla riittävä kaikenlaiseen käyttöön 2N2222 verrattuna.
EGT systeemikin toimi halutulla tavalla kytkettynä x6 sisääntuloon ja riviliittimestä voi ottaa ulkopuoliselle mittarille lähdön jos haluaa.
LM1815 piirin toiminta on vielä testaamatta joten se täytyy vielä kokeilla.
Nyt kun koodiin tuli toiselle sisääntulolle ominausuus (sytkän trigeri) niin sille ei ole lisärautaa ja ei mahtuisikaan enää levylle ikävä kyllä. Mutta voin tehdä lisälevylle kaavion jonka voi pistää ison levyn kaveriksi että saa toimintaan.
Hieman hankala saada kaikkea mahtumaan 1 puoliselle levylle.
Kokeilin 2.50hm. kelalla virran rajoitusta 60% ja treshold 2ms. transistori ei pahemmin lämpene ei tarvtse erillistä jäähdytystä, yli 70% mentäessä joutuu pienen laumiinilevyn niille tosin laittamaan, tästä enemmän kun pyhien jälkeen saan kilkettä kaupasta.
Levyn hinta kaikilla osilla on jonkin verran kalliimpi kuin normaali johtuen jo siitä että egt piiri maksaa jo lähemmäs 30e ja lm1815 10e (saa varmaan hieman halvemmlta jostain muualta mistä itse ostin)
ja se että fettejä on 3 kertainen määrä alkuperäiseen nähden ja ne ovat kuitenkin 2e hintaisia kappale.
Yritän tässä töiden lomassa saada tarvittavat tiedot kasattua järkevään muotoon.
Jos noita piirilevyjä syövyttelen niin ajattelin 10e hintaa pitää poraamattomalla levyllä, tosin voisi kysellä jostain että mitä maksaisi ihan teetetty levy ilman silkkipainatuksia.
levyllä käytin IRFZ20 fettejä ulostuloissa niillä on 40w tehonkesto joka milestäni pitäisi olla riittävä kaikenlaiseen käyttöön 2N2222 verrattuna.
EGT systeemikin toimi halutulla tavalla kytkettynä x6 sisääntuloon ja riviliittimestä voi ottaa ulkopuoliselle mittarille lähdön jos haluaa.
LM1815 piirin toiminta on vielä testaamatta joten se täytyy vielä kokeilla.
Nyt kun koodiin tuli toiselle sisääntulolle ominausuus (sytkän trigeri) niin sille ei ole lisärautaa ja ei mahtuisikaan enää levylle ikävä kyllä. Mutta voin tehdä lisälevylle kaavion jonka voi pistää ison levyn kaveriksi että saa toimintaan.
Hieman hankala saada kaikkea mahtumaan 1 puoliselle levylle.
Kokeilin 2.50hm. kelalla virran rajoitusta 60% ja treshold 2ms. transistori ei pahemmin lämpene ei tarvtse erillistä jäähdytystä, yli 70% mentäessä joutuu pienen laumiinilevyn niille tosin laittamaan, tästä enemmän kun pyhien jälkeen saan kilkettä kaupasta.
Levyn hinta kaikilla osilla on jonkin verran kalliimpi kuin normaali johtuen jo siitä että egt piiri maksaa jo lähemmäs 30e ja lm1815 10e (saa varmaan hieman halvemmlta jostain muualta mistä itse ostin)
ja se että fettejä on 3 kertainen määrä alkuperäiseen nähden ja ne ovat kuitenkin 2e hintaisia kappale.
Yritän tässä töiden lomassa saada tarvittavat tiedot kasattua järkevään muotoon.
Jos noita piirilevyjä syövyttelen niin ajattelin 10e hintaa pitää poraamattomalla levyllä, tosin voisi kysellä jostain että mitä maksaisi ihan teetetty levy ilman silkkipainatuksia.
-
- Megasquirttaaja
Printed Circuit Board Quotation
Qty Description Each Total
30 Single-Sided Printed Circuit Boards 11.20 336.00
1 Solder-Mask for above boards 12.00 12.00
1 Setup and Artwork for above boards 15.00 15.00
Total (USD) 363
Tuohon päälle 15$ postikuluja ja alv. Noin 450 $ eli 350 € eli 12 €/levy.
Toimitusaika pari viikkoa.
Total (USD) 363
-
- Megajumala
-
- Kokenut Megasquirttaaja
-
- Megasquirttaaja
Nuo em hinnat on kysytty suoraan piirilevyvalmistajalta. En aio itse ostaa, mutta jos jku muu haluaa järjestellä tilauksia niin ihan vapaasti.
www.futurlec.com
www.futurlec.com
Eli 12e valmistajalle, ja tällasesta levystä pitää kyllä itse piirilevy-Maestronkin saada jotain kovan työnsä katteeksi, ei kait kukaan halua ripata tosta noin vaan jotain yhtä hienoa kuin tämä levy?Simon Templar wrote:Printed Circuit Board Quotation
Total (USD) 363
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megajumala
Samaa mieltä. Megasquirtin piti olla kuitenkin se ilmainen harrastuspohjainen valinta millä ei ainakaan kenenkään yksityisen kuulu mitään suurta tiliä tehdä. Turtanan tapauksessa palkkana ollut tosin vaan tyhmiä kysymyksiä aiheesta ja sen vierestä:)JaniM wrote:No kyllä toi parikybää alkaa olee mielestäni jo aika maksimi. Jäähän tuosta jo 8 ekee per levy eli 48 mummoa. Eiks näillä ole tarkoitus tehdä edullisia systeemejä, eikä hirveitä dollarinkuvat silmillä?
Tietenkin tekijälle pitää crediittiä antaa, mutta joku järki siinäkin.
Yleisesti tiedon pimittäminen esim. megasquirtin parissa kyllä hämmästyttää (muutaman kerran nähnyt eri yhteyksissä). Jos jotain on itselle selvittänyt aikaa ja vaivaa uhraten, mutta tiedon jakaminen on jätetty väliin vaan ihan siitä syystä että siihen oli itse tullut nähtyä vaivaa. Mitä siinä itse enää häviää kun kertoo sen muille? (En nyt tarkoittanut Turtanaa siis.)
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Nykyään on vaan niin että vaivannäöstä ei ketään halua maksaa ja se on fakta, kaikki tarttis hopealautasella saada.
Varsinkin megasquirtin osalta asia on pitkälti näin ja tietoa pimitetään aika tehokkaasti, toisaalta ymmärän tämän myös. Vanhan sanonnan mukaan että tieto lisää tuskaa pitää kyllä paikkansa.
Itse olen suht avokätisesti pitänyt jaossa levyjen tiedot, tietysti jossain määrin auttanut ongelma tilanteissa.
ja ei 50e ole kyllä paljon jos miettii sitä ruljanssia mikä tulee jos niitä levyjä nyt läjän tilaa ja rupeaa kaupittelemaan, itsellä ei tähän tällä hetkellä suuta kiinnostusta ole. Ketäänhän ei tietysti laske mukaan protojen tekemistä ja testailuun mennyttä aikaa sehän on jo tiedossa.
Sopivan ajan tullen pistän syövytys maskin kuvan ja tarpeelliset osasijoittelukuvat sivuilleni kyllä ja jokainen saa itse rakentaa levyn itselleen jos haluaa.
Noita vanhempia levyversioita mitä joskus väänsin tuntuu putkahtelevan aina välillä esille sieltä sun täältä, tosin olen ottanut sen politiikan että myynyt henkilö hoitakoon levyissä esiintyvät murheet. Tämä lähinnä oman mielenrauhan takia.
Pistän illemmalla muutaman kuvan koteloidusta squirtista kunhan kerkeän.
Varsinkin megasquirtin osalta asia on pitkälti näin ja tietoa pimitetään aika tehokkaasti, toisaalta ymmärän tämän myös. Vanhan sanonnan mukaan että tieto lisää tuskaa pitää kyllä paikkansa.
Itse olen suht avokätisesti pitänyt jaossa levyjen tiedot, tietysti jossain määrin auttanut ongelma tilanteissa.
ja ei 50e ole kyllä paljon jos miettii sitä ruljanssia mikä tulee jos niitä levyjä nyt läjän tilaa ja rupeaa kaupittelemaan, itsellä ei tähän tällä hetkellä suuta kiinnostusta ole. Ketäänhän ei tietysti laske mukaan protojen tekemistä ja testailuun mennyttä aikaa sehän on jo tiedossa.
Sopivan ajan tullen pistän syövytys maskin kuvan ja tarpeelliset osasijoittelukuvat sivuilleni kyllä ja jokainen saa itse rakentaa levyn itselleen jos haluaa.
Noita vanhempia levyversioita mitä joskus väänsin tuntuu putkahtelevan aina välillä esille sieltä sun täältä, tosin olen ottanut sen politiikan että myynyt henkilö hoitakoon levyissä esiintyvät murheet. Tämä lähinnä oman mielenrauhan takia.
Pistän illemmalla muutaman kuvan koteloidusta squirtista kunhan kerkeän.
Näinhän se on, ainakin tuon hopealautasen osaltaTurtana wrote:Nykyään on vaan niin että vaivannäöstä ei ketään halua maksaa ja se on fakta, kaikki tarttis hopealautasella saada.

Se onkin hienoa ja moni onkin tästä varmasti kiitollinen, minä ainakin. Tosin alkupään versiot olivat vajavaisesti dokumentoituja, mutta kuka käskee kopioimaan, saahan sen megan ostettua sielä jenkeistäkin hyvillä ohjeillaTurtana wrote: Itse olen suht avokätisesti pitänyt jaossa levyjen tiedot, tietysti jossain määrin auttanut ongelma tilanteissa.

Tuohon hintaan en puutu kun en tarkalleen tiedä mistä kaikesta on edes kyse. Itse olen syövytellyt koulussa levyni, kuluja tullut raakalevyn hinta, ja paljon omaa aikaa valmisteluun ja porauksiin, mutta sitähän ei lasketa itselle tehdessä.Turtana wrote: ja ei 50e ole kyllä paljon jos miettii sitä ruljanssia mikä tulee jos niitä levyjä nyt läjän tilaa ja rupeaa kaupittelemaan, itsellä ei tähän tällä hetkellä suuta kiinnostusta ole. Ketäänhän ei tietysti laske mukaan protojen tekemistä ja testailuun mennyttä aikaa sehän on jo tiedossa.
Tuosta levyn suunnitteluun käytettävästä ajasta sen verran että jos hommaa itselleen tekee niin mielestäni sille protoilulle ei voi hintaa laskea. Samalla vaivalla lopuksi vaan julkaisee kaiken datan nettiin jos on halua julkistaa ne. Mutta oikeasti pelkästään muille tehdystä työstä on syytäkin pyytää palkkaa.
Hehe, mäkin ajattelin justiinsa pistää tarjolle nuo vanhojen versioiden syövytetyt ja poratut levyt, uudessa kivat fiitsörit ja paremmin dokumentoituTurtana wrote: Noita vanhempia levyversioita mitä joskus väänsin tuntuu putkahtelevan aina välillä esille sieltä sun täältä, tosin olen ottanut sen politiikan että myynyt henkilö hoitakoon levyissä esiintyvät murheet. Tämä lähinnä oman mielenrauhan takia.

Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Niinhän se onkin. Bowles&Grippo on julkaissut Megasquirt versio 2.2 skemat, valotusmaskit ja silkkipainatuskuviot osoitteessa http://www.megasquirt.info täysin ilmaiseksi. Siitähän sen jokainen voi tehdä itselleen tai jos ei valmis levy kiinnosta, skemasta on helppo väsätä itseä paremmin miellyttävä levy. Sehän ei maksa mitään.nohkis wrote:Samaa mieltä. Megasquirtin piti olla kuitenkin se ilmainen harrastuspohjainen valinta millä ei ainakaan kenenkään yksityisen kuulu mitään suurta tiliä tehdä.
Keskustelu muusta kuin turtanan piirilevyn teknisistä seikoista päättyy tältä erää tähän.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)