kiihdytysrikastuksia hohhoi

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

kiihdytysrikastuksia hohhoi

Post by Mi16x4 »

voiskos kaikkivaltias lähettää kuvat kiihdytysrikastus asetuksista siitä peugeotista..itellä aika hukassa et miten niitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan kun menee jonkun verran yli hilseen noi arvot. joku helppo ymmärtämistapa ois ihan kiva :cry:
auto kyl ajossa ja toimii ainoo et nopeasti painettaessa kaasua seossuhdemittarin mukaan rikastuu sekunnin viiveellä,ainakin matalilla kierroksilla,mut ei hirveesti menoa haittaa.
KIITOS
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

Post by Mi16x4 »

vai olikos se TVH vai kuka omistikaan .... :oops:
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

muoks
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

Post by Mi16x4 »

joo ei vittu väkisellä...
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

kaikkivaltias wrote:muoks
Mi16x4 wrote:joo ei vittu väkisellä...
Ai että tällaseks on meno sit menny... :roll:
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

anteeks vaan

Post by Mi16x4 »

mutta ehkä siks kysyn kun kokeiltu on moneen ja moneen kertaan kaikkea mahdollista,mut joka kerta menee pahempaan suuntaan....ja sit loppujen lopuksi piti laittaa kesto ajaksi 0s kun ajaminen oli pahempaa ku kahdella pytyllä käyvällä 20 valmetilla.
Apua lähinnä vailla enkä pullamössöttäjäksi nimitetyksi.
:shock: ei hirveen kannustavaa se nimittäin oo.,ei millään pahalla vaikka kokenut oot tällä saralla..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: kiihdytysrikastuksia hohhoi

Post by Benkku »

Mi16x4 wrote:voiskos kaikkivaltias lähettää kuvat kiihdytysrikastus asetuksista siitä peugeotista..itellä aika hukassa et miten niitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan kun menee jonkun verran yli hilseen noi arvot. joku helppo ymmärtämistapa ois ihan kiva :cry:
auto kyl ajossa ja toimii ainoo et nopeasti painettaessa kaasua seossuhdemittarin mukaan rikastuu sekunnin viiveellä,ainakin matalilla kierroksilla,mut ei hirveesti menoa haittaa.
KIITOS
Ottamatta kantaa 'ranttaamiseen' niin asioita ei useinkaan opi ilman niiden oivaltamista.

Siis vastaukset kysymyksiin 'mitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan' löytyvät kyllä manuaalista ja tältä sivultolta, mutta avitetaan nyt 'oivaltamista' 'että elämä helpottuu'...

'Sekunnin viive' seossuhteen 'rikastumisessa' kertonee että seossuhde menee transienttisessa tilanteessa aluksi laihalle kunnes korjaantuu. -> Need to adjust initial enrichment mikäli 'muut asiat' ovat kunnossa.

No nyt tietysti korjaus voi aiheutua 'jo lambdan takaisinkytkennästä' sikäli mikäli anturi kytketty toimimaan jne. eli tämä on toinen kiihdytysrikastus parametrejä muutettaessa huomioitava asia.

Kolmas asia on VE taulukko (ts. seossuhde kartta) joka aivan aluksi on saatava 'edes lähelle' lopullisia arvoja, sillä VE taulukon ollessa moottorin toimintaparametreihin (VE jne.) nähden 'virheellinen' korjaat sitä kuitenkin 'kokemattomana' muuttamalla kiihdytysrikastuksen parametreja.

Rikastus voi mainitsemassasi tilanteessa olla - liian pieni tai liian suuri - nimittäin kummassakaan tapauksessa asiaa 'pelkästään lambda-arvosta katsottuna' ei voi päätellä.

Liian pieni - seossuhde 'oikeasti' laihalle.
Liian suuri -> seos syttymiskelvoton -> 'jäännöshapen' määrä suuri (palamista ei tapahdu)-> lambda näyttää laihaa seosta.

Kumpikin tilanne ilmenee vedon ts. moottorin tuottaman vääntömomentin heikkenemisenä, mutta 'perstuntumalla' todettuna 'hiukan' eri tavoin.

Toki voit olettaa - ettei rikastus riitä (=turvallisempaa), varsinkin mikäli suuttimet eivät ole tuotoltaan 'suuret' - katsoa taustapeiliin onko perässä kenties ketunhäntä ;) - mitata pakokaasun lämpötilaa - kertoa meille lisää (eli emme ole selvänäkijöitä) tarkoittaako - 'ettei menoa haittaa' - kenties ettei moottori nyi/nyhtää painettaessa poljin laittiaan ja vetääkin kohtuullisesti...

eli ns. 'virta päälle' niin -> :idea:
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Post Reply