Mi16x4 wrote:voiskos kaikkivaltias lähettää kuvat kiihdytysrikastus asetuksista siitä peugeotista..itellä aika hukassa et miten niitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan kun menee jonkun verran yli hilseen noi arvot. joku helppo ymmärtämistapa ois ihan kiva
auto kyl ajossa ja toimii ainoo et nopeasti painettaessa kaasua seossuhdemittarin mukaan rikastuu sekunnin viiveellä,ainakin matalilla kierroksilla,mut ei hirveesti menoa haittaa.
KIITOS
Ottamatta kantaa 'ranttaamiseen' niin asioita ei useinkaan opi ilman niiden oivaltamista.
Siis vastaukset kysymyksiin 'mitä kannattaa muutella ja mihin suuntaan' löytyvät kyllä manuaalista ja tältä sivultolta, mutta avitetaan nyt 'oivaltamista' 'että elämä helpottuu'...
'Sekunnin viive' seossuhteen 'rikastumisessa' kertonee että seossuhde menee transienttisessa tilanteessa aluksi laihalle kunnes korjaantuu. -> Need to adjust initial enrichment mikäli 'muut asiat' ovat kunnossa.
No nyt tietysti korjaus voi aiheutua 'jo lambdan takaisinkytkennästä' sikäli mikäli anturi kytketty toimimaan jne. eli tämä on toinen kiihdytysrikastus parametrejä muutettaessa huomioitava asia.
Kolmas asia on VE taulukko (ts. seossuhde kartta) joka aivan aluksi on saatava 'edes lähelle' lopullisia arvoja, sillä VE taulukon ollessa moottorin toimintaparametreihin (VE jne.) nähden 'virheellinen' korjaat sitä kuitenkin 'kokemattomana' muuttamalla kiihdytysrikastuksen parametreja.
Rikastus voi mainitsemassasi tilanteessa olla - liian pieni tai liian suuri - nimittäin kummassakaan tapauksessa asiaa 'pelkästään lambda-arvosta katsottuna' ei voi päätellä.
Liian pieni - seossuhde 'oikeasti' laihalle.
Liian suuri -> seos syttymiskelvoton -> 'jäännöshapen' määrä suuri (palamista ei tapahdu)-> lambda näyttää laihaa seosta.
Kumpikin tilanne ilmenee vedon ts. moottorin tuottaman vääntömomentin heikkenemisenä, mutta 'perstuntumalla' todettuna 'hiukan' eri tavoin.
Toki voit olettaa - ettei rikastus riitä (=turvallisempaa), varsinkin mikäli suuttimet eivät ole tuotoltaan 'suuret' - katsoa taustapeiliin onko perässä kenties ketunhäntä

- mitata pakokaasun lämpötilaa - kertoa meille lisää (eli emme ole selvänäkijöitä) tarkoittaako - 'ettei menoa haittaa' - kenties ettei moottori nyi/nyhtää painettaessa poljin laittiaan ja vetääkin kohtuullisesti...
eli ns. 'virta päälle' niin ->
