
Jos pakokaasuahdinta meinasit koneeseen niin sen suunnittelusta tuleekin todella haastava homma koska 2t koneen "pakotahti" ei olekkaan aivan yhtä simppeli juttu kuin 4t koneessa.
Mutta tärkeintähän on notta tehrään mitä halutaan eikä mitä osataan

Moderator: Masi_K
Kyllähän ne huuhtelukanavat on samaan aikaan pakokanavan kanssa auki, se ei kuitenkaan estä ahtamista vaan tekee siitä vähän hankalampaa. Paineen pitää nousta jotakuinkin samaa tahtia imu ja pakopuolella jotta tuota läpi puhaltamista ei pääse tapahtumaan. Mekaanisen ahtimen voi siis unohtaa 2t käytössä ellei sitten laita jotain hukkaporttia tms. venttiiliä putkeen jolla pakopainetta voi säätää. Jenkkilässähän noita 2t-turboja on paljonkin ja pääasiassa ne on toteutettu aerocharger-ahtimilla missä on oma voitelujärjestelmä(kätevää kun 2t-koneissa ei yleensä ole painevoitelujärjestelmää), nuo ovat myös muuttuvageometrisia millä saadaan toimimaan paremmin läpi kierrosalueen, muistaakseni ahtopainettakin rajoitetaan tuota ahtimen geometriaa muuttamalla. Hukkaporttihan aiheuttaisi taas tuota läpipuhallusta mikä ei ole kovin toivottavaa. Tavallisella turbolla toteutettuna tehoa on luultavasti aika rajoittuneella kierrosalueella. Noista 2t-dieseleistä ei kannata tässä yhteydessä puhua koska niissä on pakoventtiili.205 wrote:Tuon 2-tahti koneen ahtamisesta en oo ihan varma, mut eiks 2-tahti koneessa
oo kampikammiosta tulevat kanavat ja pako-aukko samaan aikaan auki ?
Joten normaali 2-t sylinterillä ei tuo ahtaminen onnistu, puhaltaa suoraan paineet läpi.
Aikanaan nuo Roots tyypin ahtimet oli 2-t dieseleiten "DETROIT DIESEL" huuhtelu puhaltimina.
Tästä olen samaa mieltä, myös MAF:eja on käytetty squirtatuissa 2t-koneissa. Itse laittaisin sen suuttimen kaasuläppäkoteloon kiinni, aiotko poistaa tuorevoitelun käytöstä vai miksi sen tuorevoitelusuuttimen tilalle suunnitettilit pa-suutinta? Itse kyllä jättäisin ehdottomasti tuorevoitelun toimintaan. Se pa-pumpun tehon tiputus voisi olla parasta tehdä niin että tekee sille step-down hakkurin joka kestää suuremmankin tulojännitteen jolloin sille voisi ottaa käyttöjännitteen suoraan ennen mopon omaa jännitesäädintä koska käsittääkseni niissä käytetään lineaariregulointia mikä huonontaa hyötysuhdetta, startissa tietty jännite pitäisi ottaa suoraan akulta.205 wrote:Ja melkein käyttäisin Alpha-N säätöä megassa kun tuon imusatsin paine
on kaikkea muuta kuin tasaista. Eli kaasuläpän asento ja kierroksista tapahtuvaa säätöä.
Ensinnäkin, volvoman kiitos, ja ajattelin jonkun 1.2ltdi:stä repästä ahtimen.joop wrote:Kyllähän ne huuhtelukanavat on samaan aikaan pakokanavan kanssa auki, se ei kuitenkaan estä ahtamista vaan tekee siitä vähän hankalampaa. Paineen pitää nousta jotakuinkin samaa tahtia imu ja pakopuolella jotta tuota läpi puhaltamista ei pääse tapahtumaan. Mekaanisen ahtimen voi siis unohtaa 2t käytössä ellei sitten laita jotain hukkaporttia tms. venttiiliä putkeen jolla pakopainetta voi säätää. Jenkkilässähän noita 2t-turboja on paljonkin ja pääasiassa ne on toteutettu aerocharger-ahtimilla missä on oma voitelujärjestelmä(kätevää kun 2t-koneissa ei yleensä ole painevoitelujärjestelmää), nuo ovat myös muuttuvageometrisia millä saadaan toimimaan paremmin läpi kierrosalueen, muistaakseni ahtopainettakin rajoitetaan tuota ahtimen geometriaa muuttamalla. Hukkaporttihan aiheuttaisi taas tuota läpipuhallusta mikä ei ole kovin toivottavaa. Tavallisella turbolla toteutettuna tehoa on luultavasti aika rajoittuneella kierrosalueella. Noista 2t-dieseleistä ei kannata tässä yhteydessä puhua koska niissä on pakoventtiili.205 wrote:Tuon 2-tahti koneen ahtamisesta en oo ihan varma, mut eiks 2-tahti koneessa
oo kampikammiosta tulevat kanavat ja pako-aukko samaan aikaan auki ?
Joten normaali 2-t sylinterillä ei tuo ahtaminen onnistu, puhaltaa suoraan paineet läpi.
Aikanaan nuo Roots tyypin ahtimet oli 2-t dieseleiten "DETROIT DIESEL" huuhtelu puhaltimina.
Tästä olen samaa mieltä, myös MAF:eja on käytetty squirtatuissa 2t-koneissa. Itse laittaisin sen suuttimen kaasuläppäkoteloon kiinni, aiotko poistaa tuorevoitelun käytöstä vai miksi sen tuorevoitelusuuttimen tilalle suunnitettilit pa-suutinta? Itse kyllä jättäisin ehdottomasti tuorevoitelun toimintaan. Se pa-pumpun tehon tiputus voisi olla parasta tehdä niin että tekee sille step-down hakkurin joka kestää suuremmankin tulojännitteen jolloin sille voisi ottaa käyttöjännitteen suoraan ennen mopon omaa jännitesäädintä koska käsittääkseni niissä käytetään lineaariregulointia mikä huonontaa hyötysuhdetta, startissa tietty jännite pitäisi ottaa suoraan akulta.205 wrote:Ja melkein käyttäisin Alpha-N säätöä megassa kun tuon imusatsin paine
on kaikkea muuta kuin tasaista. Eli kaasuläpän asento ja kierroksista tapahtuvaa säätöä.
Juup, eikös mankiin saisi helpommin ton kun siinähän se ottaa sen kipinän lukeman siitä vauhtipyörän ulkoreunan magneetista?205 wrote:Itellä on manki varastossa tilaa viemässä ja on muutaman kerran käyny
mielessä tehdä MS:tä karvalakki malli mankiin tuon 12V järjestäminen
ei ole ongelma kun noissa vanhemmissa hondan pyörissä on magneettossa
samalla lailla käämit ja niinden säädin ottaa suoraan sisään
vaihtojännitteen 3 piuhaa ja ulos tulee n. 13.5V tasasähkö. En muista ton
palikan tyyppiä näin tollasen kaverin pyörässä kun piti vaihtaa tuo säädin,
saan ton palikan tyypin sen tiien että se on tilattu englannista.
Mites muuten tuo ratastus, tarkottaa tuo 36-1 että 36 ratasta ja 1 uupuu?205 wrote:Ei pitäis olla paha rasti vaikka jyrsis tuohon magneeton kehälle
36-1 hammastuksen ja tekis pienellä hal-anturilla tuon ajoituksen niin sais sytkä
säädötkin mukaan, mut tuo 205:n vie nyt kaiken ylimääräisen ajan.
Toi Alpha-N on kaasun ja kierroksien suhteen tapahtuva ruiskutuksen ohjaus,
se valitaan päälle megan asetusista ja tuohon Ve taulukkoon taitaa tulla
MAP arvon tilalle TPS arvo, kertokoon joku enemmän tuosta kuka tietää.
Ihanaa, eli tuolla tapaa tuon värkkään siis helpoiten, ja tuon ratastuksenkin arvasin oikein205 wrote:Alpha-N ei käytä imusarjan paine tietoa mikä olisi todella sykkivää 2-t koneessa ja minkä mukaan olisi mahdotonta säätää,
vaan käyttää kaasuläpän asentoa suhteessa kierroksiin koneen bensa tarpeen laskentaan.
Tossa on yksi piirros 36-1:stä
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Im ... -1ring.jpg
Paisuntasäiliö ei varsinaisesti aiheuta vastapainetta vaan tietyllä kierrosalueella resonoidessaan vastapainepulsseja(paine siis ei keskimäärin nouse) jotka työntävät seosta takaisinpäin, paisuntasäiliö kannattaa jättää ahdettaessakin paikallaan ja laittaa ahdin vasta sen jälkeen. Läppäventtiilien toimintaan ei ahtamisella ole vaikutusta, seosta virtaa kampikammiion niin kauan kuin paine on suurempi imukanavassa mutta ei takaisinpäin. Kun painetta saadaan niin kyllä siitä on huomattavasti apua vaikka pakopaine nouseekin, suuremmalla paineella sylinteriin menee enemmän seosta kuten 4t koneessakin. Yksinkertaistettuna tuota voisi ajatella niin että mopo viedään huoneeseen jossa on normaalia ilmanpainetta suurempi paine.villek wrote:Tuohon ahtamiseen liittyen että eikös pakokaasu virtaa 2-t koneessa vähän takaisinkin päin.. ainakin jonkun sortin vastapainetta paisuntakammio aiheuttaa. Toisaalta mitenkäs läppäventtiilin toiminta sitten, häiriintyykö?? ja jos ahtopainetta sitten saadaankin aikaan niin eikös se ole turha kun paine on kerran vastassa. Jos jostain lyötyy juttua 2-t ahtamisesta niin olis mielenkiintosta nähdä miten se on mahdollista jos kerran on, eli linkkiä kehiin. Itteä ainakin epäilyttää että toimiiko. Mutta megaprojekti on kyllä kova juttu. Pitäskö ruiskuttaa omakin sahaykkönen
Joo ja ei. Tuolla ruiskutusajallahan se bensan määrä säädetään joka tapauksessa. Liian ison suuttimen haitat tulee siitä, että sopiva ruiskutusaika menee liian pieneksi. Suuttimen avautumine ja sulkeutuminen kestää noin millisekunnin kumpaankin suuntaan. Tänä aikana suuttimesta tulee enemmän tai vähemmän bensaa, tarkkaa määrää ei voi oikein tietää. Jos suutin on kokonaan auki vain millisekunnin verran, niin iso osa bensasta tulee suuttimen ollessa "välitilassa" ja säätö menee epämääräiseksi. Toinen ongelma tulee siitä, että mega (versio I) säätää ruiskutusaikaa 0,1ms tarkkuudella. Jos ruiskutusaika menee kovin lyhyeksi, niin 0,1ms muutos on suhteessa liian iso tarkkaan säätöön.Soukka wrote: Kävin tänään paikallisella mp pajalla (PowerKings), kävin hakemassa kaverin mankin kannen sieltä (oli portattavana), siinä samalla kysyin saiskohan he siellä hankittua mulle pösön jetforce skoden (125cc) suuttimen, eipä onnistu, mutta juttelin samalla siinä tosta ruiskutuksesta ja paikan pomo heitti että laitas joku 200cc suutin ja säädä mega ruiskuttamaan vähemmän aikaa, oikeesti, mikä neronleimaus
Tolla tavalla saan ton toimimaan, eikö?
Ei tuo mitään, tuo polaris on tehdasturbo, siitä ollut juttua tuolla motot.netissä, ja tuo ahdin tulisikin kyllä paisuntakammion loppuun.joop wrote:Sori, pakko vielä kommentoida ahtamisesta.
Paisuntasäiliö ei varsinaisesti aiheuta vastapainetta vaan tietyllä kierrosalueella resonoidessaan vastapainepulsseja(paine siis ei keskimäärin nouse) jotka työntävät seosta takaisinpäin, paisuntasäiliö kannattaa jättää ahdettaessakin paikallaan ja laittaa ahdin vasta sen jälkeen. Läppäventtiilien toimintaan ei ahtamisella ole vaikutusta, seosta virtaa kampikammiion niin kauan kuin paine on suurempi imukanavassa mutta ei takaisinpäin. Kun painetta saadaan niin kyllä siitä on huomattavasti apua vaikka pakopaine nouseekin, suuremmalla paineella sylinteriin menee enemmän seosta kuten 4t koneessakin. Yksinkertaistettuna tuota voisi ajatella niin että mopo viedään huoneeseen jossa on normaalia ilmanpainetta suurempi paine.villek wrote:Tuohon ahtamiseen liittyen että eikös pakokaasu virtaa 2-t koneessa vähän takaisinkin päin.. ainakin jonkun sortin vastapainetta paisuntakammio aiheuttaa. Toisaalta mitenkäs läppäventtiilin toiminta sitten, häiriintyykö?? ja jos ahtopainetta sitten saadaankin aikaan niin eikös se ole turha kun paine on kerran vastassa. Jos jostain lyötyy juttua 2-t ahtamisesta niin olis mielenkiintosta nähdä miten se on mahdollista jos kerran on, eli linkkiä kehiin. Itteä ainakin epäilyttää että toimiiko. Mutta megaprojekti on kyllä kova juttu. Pitäskö ruiskuttaa omakin sahaykkönen
Googletin pikaisesti pari linkkiä "todisteeksi":
http://www.kawasakitriplesworldwide.com ... rcycle.htm
http://www.users.qwest.net/~dkeck/image ... 20banshee/
http://www.trickracing1.com/home.html
Joku 2t moottorikelkka taisi olla ihan tehdasturbo ellen väärin muista.
Suosittelen kyllä itsekin keskittymistä ensin tuohon pelkkään megan asentamiseen.
Ahaa, eli tuossa on tuo juttu sitten että ei toimi kuin isolla "tyhjäkäynnillä" ja en tuota mitsun suutinta Höylältä ostakkaan kun ei myy ja uusi on yli 200e, joten ei himota semmonen kauheestiArttuH wrote:Joo ja ei. Tuolla ruiskutusajallahan se bensan määrä säädetään joka tapauksessa. Liian ison suuttimen haitat tulee siitä, että sopiva ruiskutusaika menee liian pieneksi. Suuttimen avautumine ja sulkeutuminen kestää noin millisekunnin kumpaankin suuntaan. Tänä aikana suuttimesta tulee enemmän tai vähemmän bensaa, tarkkaa määrää ei voi oikein tietää. Jos suutin on kokonaan auki vain millisekunnin verran, niin iso osa bensasta tulee suuttimen ollessa "välitilassa" ja säätö menee epämääräiseksi. Toinen ongelma tulee siitä, että mega (versio I) säätää ruiskutusaikaa 0,1ms tarkkuudella. Jos ruiskutusaika menee kovin lyhyeksi, niin 0,1ms muutos on suhteessa liian iso tarkkaan säätöön.Soukka wrote: Kävin tänään paikallisella mp pajalla (PowerKings), kävin hakemassa kaverin mankin kannen sieltä (oli portattavana), siinä samalla kysyin saiskohan he siellä hankittua mulle pösön jetforce skoden (125cc) suuttimen, eipä onnistu, mutta juttelin samalla siinä tosta ruiskutuksesta ja paikan pomo heitti että laitas joku 200cc suutin ja säädä mega ruiskuttamaan vähemmän aikaa, oikeesti, mikä neronleimaus
Tolla tavalla saan ton toimimaan, eikö?
Eniten tästä on ongelmaa tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormituksella, jolloin kone tarvitsee vähän bensaa. 200cc suutin riittää noin 40hp tehoille, eli se on aika iso mopon koneelle. Saattaa kuitenkin toimia hyvin tai sitten ei. Yrittäisin kuitenkin löytää vähän pienemmän suuttimen, niitä luulisi kuitenkin olevan saatavilla.
No eipä niillä ole kauhia kiireJaniM wrote:Enpä löytänyt suutintukkia äkkiseltään taitaa olla alimmissa laatikoissa.
Ja mitä suutin asennukseen niin erillinen putki niin pieneen kulmaan ku mahdollista ja siihen suutin päähän.
Ja muuten noi tyhjäkäynti suuttimet eivät muutenkaan ole parhaat mahdolliset. Eikös niitten toiminnassa ole muutenkin vähän hitautta ja sumukin taitaa olla jotain muuta.
Älä ainakaan tuohon projektiin po. suutinta hanki, on nimittäin tuotoltaan aivan liian suuri. Eiköhän nykyään jo löydy riittävän pienituottoisia (n. 20 - 80 cm3/min) suuttimia riippuen piristysasteesta.Soukka wrote:nyt taitaa olla suutin tiedossa ehkä, jos tuo Höylä suostuu semmosen myymään, eli boschin ryyppy suutin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/glossary/coldvalv.php
No en mä tota ostaiskaan, maksaa 200eBenkku wrote:Älä ainakaan tuohon projektiin po. suutinta hanki, on nimittäin tuotoltaan aivan liian suuri. Eiköhän nykyään jo löydy riittävän pienituottoisia (n. 20 - 80 cm3/min) suuttimia riippuen piristysasteesta.Soukka wrote:nyt taitaa olla suutin tiedossa ehkä, jos tuo Höylä suostuu semmosen myymään, eli boschin ryyppy suutin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/glossary/coldvalv.php
Saa kytkettyä ja se on jopa suositeltavaa. Happipitoisuushan on joka kohdassa putkea sama mikäli putki ei vuoda, eli kyse on vai siitä missä kohtaa on sopiva lämpötila. Itse laittaisin varmaan sen ensimmäisen kartion yläosaan, öljyähän noissa 2t-koneissa ruukaa olla pakokaasun seassa enemmän tai vähemmän(mikäli et aio tuorevoitelua käyttää niin enemmän) mikä luultavasti lyhentää lambdan käyttöikää.Soukka wrote:Tuli mieleen että saakos tohon ms suoraan kytkettyä lambdan, ja jos saa niin minne se pitäs tökätä 2t putkessa kun oon saanu vähän ristiriitasta tietoa että pilliin ja jotkut sanoo että alkukäyrään.
Joo, ton öljy jutun tiesinkin, se paikka oli vaan vähän hakusessa, kiitos avusta.joop wrote:Saa kytkettyä ja se on jopa suositeltavaa. Happipitoisuushan on joka kohdassa putkea sama mikäli putki ei vuoda, eli kyse on vai siitä missä kohtaa on sopiva lämpötila. Itse laittaisin varmaan sen ensimmäisen kartion yläosaan, öljyähän noissa 2t-koneissa ruukaa olla pakokaasun seassa enemmän tai vähemmän(mikäli et aio tuorevoitelua käyttää niin enemmän) mikä luultavasti lyhentää lambdan käyttöikää.Soukka wrote:Tuli mieleen että saakos tohon ms suoraan kytkettyä lambdan, ja jos saa niin minne se pitäs tökätä 2t putkessa kun oon saanu vähän ristiriitasta tietoa että pilliin ja jotkut sanoo että alkukäyrään.
No tuli tehtyä heräteostoksena yks yz80:n raato ja katon jos sen puola antaa enemmän virtaa ja jos antaa laitan mopoon kiinni sen, ajattelin tota laajakaista lambdaa mutta sultzi sano että ei kannata, joten perus saa riittää.joop wrote:Saa noita kyllä edullisemminkin, esim. biltemassa muistaakseni kylmä 29e ja lämmitettävä 39e. En sitten tiedä tekeekö noilla mitään mutta eipä tuohon varmaan kovin hyvää kannata ostaakkaan öljyttäväksi. En osaa sanoa miten hyvin nuo 2t:n pakokaasut lämmittävät anturin, tuota ensimmäistä kartiota lähemmäs sitä anturia ei oikein saa koska jos sen alkukäyrään pistää niin se peittää melkein koko kanavan. Lämmitettävä tuntuisi kyllä varmemmalta vaihtoehdolta ainakin ilman tuota sähköongelmaa(mikäli vähän kalliimpi hinta ei ole este), yksi vaihtoehto olisi kytkeä lambdan lämmitysvastus sarjaan bensapumpun kanssa jolloin saisi tiputettua kummankin tehoa.