Ruiskun&sytytyksen amistelu Suzuki S1 2-tahti mopoon

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Ahaa jotenkin luulin kyseen olevan 50cc moottorin kun niin pieniä tehoja ajattelit ottaa irti :wink: .
Jos pakokaasuahdinta meinasit koneeseen niin sen suunnittelusta tuleekin todella haastava homma koska 2t koneen "pakotahti" ei olekkaan aivan yhtä simppeli juttu kuin 4t koneessa.
Mutta tärkeintähän on notta tehrään mitä halutaan eikä mitä osataan :lol:
205

Post by 205 »

Tuon 2-tahti koneen ahtamisesta en oo ihan varma, mut eiks 2-tahti koneessa
oo kampikammiosta tulevat kanavat ja pako-aukko samaan aikaan auki ?
Joten normaali 2-t sylinterillä ei tuo ahtaminen onnistu, puhaltaa suoraan paineet läpi.
Aikanaan nuo Roots tyypin ahtimet oli 2-t dieseleiten "DETROIT DIESEL" huuhtelu puhaltimina.

Ja melkein käyttäisin Alpha-N säätöä megassa kun tuon imusatsin paine
on kaikkea muuta kuin tasaista. Eli kaasuläpän asento ja kierroksista tapahtuvaa säätöä.
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

205 wrote:Tuon 2-tahti koneen ahtamisesta en oo ihan varma, mut eiks 2-tahti koneessa
oo kampikammiosta tulevat kanavat ja pako-aukko samaan aikaan auki ?
Joten normaali 2-t sylinterillä ei tuo ahtaminen onnistu, puhaltaa suoraan paineet läpi.
Aikanaan nuo Roots tyypin ahtimet oli 2-t dieseleiten "DETROIT DIESEL" huuhtelu puhaltimina.
Kyllähän ne huuhtelukanavat on samaan aikaan pakokanavan kanssa auki, se ei kuitenkaan estä ahtamista vaan tekee siitä vähän hankalampaa. Paineen pitää nousta jotakuinkin samaa tahtia imu ja pakopuolella jotta tuota läpi puhaltamista ei pääse tapahtumaan. Mekaanisen ahtimen voi siis unohtaa 2t käytössä ellei sitten laita jotain hukkaporttia tms. venttiiliä putkeen jolla pakopainetta voi säätää. Jenkkilässähän noita 2t-turboja on paljonkin ja pääasiassa ne on toteutettu aerocharger-ahtimilla missä on oma voitelujärjestelmä(kätevää kun 2t-koneissa ei yleensä ole painevoitelujärjestelmää), nuo ovat myös muuttuvageometrisia millä saadaan toimimaan paremmin läpi kierrosalueen, muistaakseni ahtopainettakin rajoitetaan tuota ahtimen geometriaa muuttamalla. Hukkaporttihan aiheuttaisi taas tuota läpipuhallusta mikä ei ole kovin toivottavaa. Tavallisella turbolla toteutettuna tehoa on luultavasti aika rajoittuneella kierrosalueella. Noista 2t-dieseleistä ei kannata tässä yhteydessä puhua koska niissä on pakoventtiili.
205 wrote:Ja melkein käyttäisin Alpha-N säätöä megassa kun tuon imusatsin paine
on kaikkea muuta kuin tasaista. Eli kaasuläpän asento ja kierroksista tapahtuvaa säätöä.
Tästä olen samaa mieltä, myös MAF:eja on käytetty squirtatuissa 2t-koneissa. Itse laittaisin sen suuttimen kaasuläppäkoteloon kiinni, aiotko poistaa tuorevoitelun käytöstä vai miksi sen tuorevoitelusuuttimen tilalle suunnitettilit pa-suutinta? Itse kyllä jättäisin ehdottomasti tuorevoitelun toimintaan. Se pa-pumpun tehon tiputus voisi olla parasta tehdä niin että tekee sille step-down hakkurin joka kestää suuremmankin tulojännitteen jolloin sille voisi ottaa käyttöjännitteen suoraan ennen mopon omaa jännitesäädintä koska käsittääkseni niissä käytetään lineaariregulointia mikä huonontaa hyötysuhdetta, startissa tietty jännite pitäisi ottaa suoraan akulta.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Last edited by tty on Tue Jun 27, 2006 22:21, edited 1 time in total.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Volvo 360GL -88
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Tuohon ahtamiseen liittyen että eikös pakokaasu virtaa 2-t koneessa vähän takaisinkin päin.. ainakin jonkun sortin vastapainetta paisuntakammio aiheuttaa. Toisaalta mitenkäs läppäventtiilin toiminta sitten, häiriintyykö?? ja jos ahtopainetta sitten saadaankin aikaan niin eikös se ole turha kun paine on kerran vastassa. Jos jostain lyötyy juttua 2-t ahtamisesta niin olis mielenkiintosta nähdä miten se on mahdollista jos kerran on, eli linkkiä kehiin. Itteä ainakin epäilyttää että toimiiko. Mutta megaprojekti on kyllä kova juttu. Pitäskö ruiskuttaa omakin sahaykkönen :D
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

joop wrote:
205 wrote:Tuon 2-tahti koneen ahtamisesta en oo ihan varma, mut eiks 2-tahti koneessa
oo kampikammiosta tulevat kanavat ja pako-aukko samaan aikaan auki ?
Joten normaali 2-t sylinterillä ei tuo ahtaminen onnistu, puhaltaa suoraan paineet läpi.
Aikanaan nuo Roots tyypin ahtimet oli 2-t dieseleiten "DETROIT DIESEL" huuhtelu puhaltimina.
Kyllähän ne huuhtelukanavat on samaan aikaan pakokanavan kanssa auki, se ei kuitenkaan estä ahtamista vaan tekee siitä vähän hankalampaa. Paineen pitää nousta jotakuinkin samaa tahtia imu ja pakopuolella jotta tuota läpi puhaltamista ei pääse tapahtumaan. Mekaanisen ahtimen voi siis unohtaa 2t käytössä ellei sitten laita jotain hukkaporttia tms. venttiiliä putkeen jolla pakopainetta voi säätää. Jenkkilässähän noita 2t-turboja on paljonkin ja pääasiassa ne on toteutettu aerocharger-ahtimilla missä on oma voitelujärjestelmä(kätevää kun 2t-koneissa ei yleensä ole painevoitelujärjestelmää), nuo ovat myös muuttuvageometrisia millä saadaan toimimaan paremmin läpi kierrosalueen, muistaakseni ahtopainettakin rajoitetaan tuota ahtimen geometriaa muuttamalla. Hukkaporttihan aiheuttaisi taas tuota läpipuhallusta mikä ei ole kovin toivottavaa. Tavallisella turbolla toteutettuna tehoa on luultavasti aika rajoittuneella kierrosalueella. Noista 2t-dieseleistä ei kannata tässä yhteydessä puhua koska niissä on pakoventtiili.
205 wrote:Ja melkein käyttäisin Alpha-N säätöä megassa kun tuon imusatsin paine
on kaikkea muuta kuin tasaista. Eli kaasuläpän asento ja kierroksista tapahtuvaa säätöä.
Tästä olen samaa mieltä, myös MAF:eja on käytetty squirtatuissa 2t-koneissa. Itse laittaisin sen suuttimen kaasuläppäkoteloon kiinni, aiotko poistaa tuorevoitelun käytöstä vai miksi sen tuorevoitelusuuttimen tilalle suunnitettilit pa-suutinta? Itse kyllä jättäisin ehdottomasti tuorevoitelun toimintaan. Se pa-pumpun tehon tiputus voisi olla parasta tehdä niin että tekee sille step-down hakkurin joka kestää suuremmankin tulojännitteen jolloin sille voisi ottaa käyttöjännitteen suoraan ennen mopon omaa jännitesäädintä koska käsittääkseni niissä käytetään lineaariregulointia mikä huonontaa hyötysuhdetta, startissa tietty jännite pitäisi ottaa suoraan akulta.
Ensinnäkin, volvoman kiitos, ja ajattelin jonkun 1.2ltdi:stä repästä ahtimen.

Jätetään tuo ahtaminen nyt pois paitsi että selitän pienen palan siitä.
Eli jos huuhtelut on auki pitempään kuin pakoaukko (yleensä on) niin saadaan tuolla turbolla hitosti lisää tavaraa palotilaan, mutta jätetään tämä tähän nyt ja keskitytään tohon ruiskuun, jookos?

Tuorevoitelua en käytä, koska se on hemmetin huono tossa suzukin koneessa ja pettää millon sattuu, ja tuon tuorevoitelu nipan tilalle rakentamisen hylkäsin jo.

Kävin tänään paikallisella mp pajalla (PowerKings), kävin hakemassa kaverin mankin kannen sieltä (oli portattavana), siinä samalla kysyin saiskohan he siellä hankittua mulle pösön jetforce skoden (125cc) suuttimen, eipä onnistu, mutta juttelin samalla siinä tosta ruiskutuksesta ja paikan pomo heitti että laitas joku 200cc suutin ja säädä mega ruiskuttamaan vähemmän aikaa, oikeesti, mikä neronleimaus :D
Tolla tavalla saan ton toimimaan, eikö?

Kertokaas tosta Alpha-N jutusta mulle.

Hanhiemo, ite tolla ryypyllä haen saman tapasta kuin noissa mikunin vanhoissa kaasareissa, eli vivulla saa lisää bensaa.
205

Post by 205 »

Itellä on manki varastossa tilaa viemässä ja on muutaman kerran käyny
mielessä tehdä MS:tä karvalakki malli mankiin tuon 12V järjestäminen
ei ole ongelma kun noissa vanhemmissa hondan pyörissä on magneettossa
samalla lailla käämit ja niinden säädin ottaa suoraan sisään
vaihtojännitteen 3 piuhaa ja ulos tulee n. 13.5V tasasähkö. En muista ton
palikan tyyppiä näin tollasen kaverin pyörässä kun piti vaihtaa tuo säädin,
saan ton palikan tyypin sen tiien että se on tilattu englannista.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

205 wrote:Itellä on manki varastossa tilaa viemässä ja on muutaman kerran käyny
mielessä tehdä MS:tä karvalakki malli mankiin tuon 12V järjestäminen
ei ole ongelma kun noissa vanhemmissa hondan pyörissä on magneettossa
samalla lailla käämit ja niinden säädin ottaa suoraan sisään
vaihtojännitteen 3 piuhaa ja ulos tulee n. 13.5V tasasähkö. En muista ton
palikan tyyppiä näin tollasen kaverin pyörässä kun piti vaihtaa tuo säädin,
saan ton palikan tyypin sen tiien että se on tilattu englannista.
Juup, eikös mankiin saisi helpommin ton kun siinähän se ottaa sen kipinän lukeman siitä vauhtipyörän ulkoreunan magneetista?
Ainakin semmosta katoin kaverilla tänään.
205

Post by 205 »

Ei pitäis olla paha rasti vaikka jyrsis tuohon magneeton kehälle
36-1 hammastuksen ja tekis pienellä hal-anturilla tuon ajoituksen niin sais sytkä
säädötkin mukaan, mut tuo 205:n vie nyt kaiken ylimääräisen ajan.

Toi Alpha-N on kaasun ja kierroksien suhteen tapahtuva ruiskutuksen ohjaus,
se valitaan päälle megan asetusista ja tuohon Ve taulukkoon taitaa tulla
MAP arvon tilalle TPS arvo, kertokoon joku enemmän tuosta kuka tietää.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

205 wrote:Ei pitäis olla paha rasti vaikka jyrsis tuohon magneeton kehälle
36-1 hammastuksen ja tekis pienellä hal-anturilla tuon ajoituksen niin sais sytkä
säädötkin mukaan, mut tuo 205:n vie nyt kaiken ylimääräisen ajan.

Toi Alpha-N on kaasun ja kierroksien suhteen tapahtuva ruiskutuksen ohjaus,
se valitaan päälle megan asetusista ja tuohon Ve taulukkoon taitaa tulla
MAP arvon tilalle TPS arvo, kertokoon joku enemmän tuosta kuka tietää.
Mites muuten tuo ratastus, tarkottaa tuo 36-1 että 36 ratasta ja 1 uupuu?

Mitä hyötyä tosta alphasta on, helpompi säätää toimimaan?
205

Post by 205 »

Helpompi säätää 2-t:ssä verrattuna normaaliin speed-densityyn
Alpha-N ei käytä imusarjan paine tietoa mikä olisi todella sykkivää 2-t koneessa ja minkä mukaan olisi mahdotonta säätää,
vaan käyttää kaasuläpän asentoa suhteessa kierroksiin koneen bensa tarpeen laskentaan.

Tossa on yksi piirros 36-1:stä
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Im ... -1ring.jpg
Last edited by 205 on Thu Mar 30, 2006 20:47, edited 1 time in total.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

205 wrote:Alpha-N ei käytä imusarjan paine tietoa mikä olisi todella sykkivää 2-t koneessa ja minkä mukaan olisi mahdotonta säätää,
vaan käyttää kaasuläpän asentoa suhteessa kierroksiin koneen bensa tarpeen laskentaan.

Tossa on yksi piirros 36-1:stä
http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Im ... -1ring.jpg
Ihanaa, eli tuolla tapaa tuon värkkään siis helpoiten, ja tuon ratastuksenkin arvasin oikein :P

EDIT: nyt taitaa olla suutin tiedossa ehkä, jos tuo Höylä suostuu semmosen myymään, eli boschin ryyppy suutin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/glossary/coldvalv.php
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

Sori, pakko vielä kommentoida ahtamisesta.
villek wrote:Tuohon ahtamiseen liittyen että eikös pakokaasu virtaa 2-t koneessa vähän takaisinkin päin.. ainakin jonkun sortin vastapainetta paisuntakammio aiheuttaa. Toisaalta mitenkäs läppäventtiilin toiminta sitten, häiriintyykö?? ja jos ahtopainetta sitten saadaankin aikaan niin eikös se ole turha kun paine on kerran vastassa. Jos jostain lyötyy juttua 2-t ahtamisesta niin olis mielenkiintosta nähdä miten se on mahdollista jos kerran on, eli linkkiä kehiin. Itteä ainakin epäilyttää että toimiiko. Mutta megaprojekti on kyllä kova juttu. Pitäskö ruiskuttaa omakin sahaykkönen :D
Paisuntasäiliö ei varsinaisesti aiheuta vastapainetta vaan tietyllä kierrosalueella resonoidessaan vastapainepulsseja(paine siis ei keskimäärin nouse) jotka työntävät seosta takaisinpäin, paisuntasäiliö kannattaa jättää ahdettaessakin paikallaan ja laittaa ahdin vasta sen jälkeen. Läppäventtiilien toimintaan ei ahtamisella ole vaikutusta, seosta virtaa kampikammiion niin kauan kuin paine on suurempi imukanavassa mutta ei takaisinpäin. Kun painetta saadaan niin kyllä siitä on huomattavasti apua vaikka pakopaine nouseekin, suuremmalla paineella sylinteriin menee enemmän seosta kuten 4t koneessakin. Yksinkertaistettuna tuota voisi ajatella niin että mopo viedään huoneeseen jossa on normaalia ilmanpainetta suurempi paine.
Googletin pikaisesti pari linkkiä "todisteeksi":
http://www.kawasakitriplesworldwide.com ... rcycle.htm
http://www.users.qwest.net/~dkeck/image ... 20banshee/
http://www.trickracing1.com/home.html

Joku 2t moottorikelkka taisi olla ihan tehdasturbo ellen väärin muista.

Suosittelen kyllä itsekin keskittymistä ensin tuohon pelkkään megan asentamiseen.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Soukka wrote: Kävin tänään paikallisella mp pajalla (PowerKings), kävin hakemassa kaverin mankin kannen sieltä (oli portattavana), siinä samalla kysyin saiskohan he siellä hankittua mulle pösön jetforce skoden (125cc) suuttimen, eipä onnistu, mutta juttelin samalla siinä tosta ruiskutuksesta ja paikan pomo heitti että laitas joku 200cc suutin ja säädä mega ruiskuttamaan vähemmän aikaa, oikeesti, mikä neronleimaus :D
Tolla tavalla saan ton toimimaan, eikö?
Joo ja ei. Tuolla ruiskutusajallahan se bensan määrä säädetään joka tapauksessa. Liian ison suuttimen haitat tulee siitä, että sopiva ruiskutusaika menee liian pieneksi. Suuttimen avautumine ja sulkeutuminen kestää noin millisekunnin kumpaankin suuntaan. Tänä aikana suuttimesta tulee enemmän tai vähemmän bensaa, tarkkaa määrää ei voi oikein tietää. Jos suutin on kokonaan auki vain millisekunnin verran, niin iso osa bensasta tulee suuttimen ollessa "välitilassa" ja säätö menee epämääräiseksi. Toinen ongelma tulee siitä, että mega (versio I) säätää ruiskutusaikaa 0,1ms tarkkuudella. Jos ruiskutusaika menee kovin lyhyeksi, niin 0,1ms muutos on suhteessa liian iso tarkkaan säätöön.

Eniten tästä on ongelmaa tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormituksella, jolloin kone tarvitsee vähän bensaa. 200cc suutin riittää noin 40hp tehoille, eli se on aika iso mopon koneelle. Saattaa kuitenkin toimia hyvin tai sitten ei. Yrittäisin kuitenkin löytää vähän pienemmän suuttimen, niitä luulisi kuitenkin olevan saatavilla.
Arttu
GSX1100 -85
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

joop wrote:Sori, pakko vielä kommentoida ahtamisesta.
villek wrote:Tuohon ahtamiseen liittyen että eikös pakokaasu virtaa 2-t koneessa vähän takaisinkin päin.. ainakin jonkun sortin vastapainetta paisuntakammio aiheuttaa. Toisaalta mitenkäs läppäventtiilin toiminta sitten, häiriintyykö?? ja jos ahtopainetta sitten saadaankin aikaan niin eikös se ole turha kun paine on kerran vastassa. Jos jostain lyötyy juttua 2-t ahtamisesta niin olis mielenkiintosta nähdä miten se on mahdollista jos kerran on, eli linkkiä kehiin. Itteä ainakin epäilyttää että toimiiko. Mutta megaprojekti on kyllä kova juttu. Pitäskö ruiskuttaa omakin sahaykkönen :D
Paisuntasäiliö ei varsinaisesti aiheuta vastapainetta vaan tietyllä kierrosalueella resonoidessaan vastapainepulsseja(paine siis ei keskimäärin nouse) jotka työntävät seosta takaisinpäin, paisuntasäiliö kannattaa jättää ahdettaessakin paikallaan ja laittaa ahdin vasta sen jälkeen. Läppäventtiilien toimintaan ei ahtamisella ole vaikutusta, seosta virtaa kampikammiion niin kauan kuin paine on suurempi imukanavassa mutta ei takaisinpäin. Kun painetta saadaan niin kyllä siitä on huomattavasti apua vaikka pakopaine nouseekin, suuremmalla paineella sylinteriin menee enemmän seosta kuten 4t koneessakin. Yksinkertaistettuna tuota voisi ajatella niin että mopo viedään huoneeseen jossa on normaalia ilmanpainetta suurempi paine.
Googletin pikaisesti pari linkkiä "todisteeksi":
http://www.kawasakitriplesworldwide.com ... rcycle.htm
http://www.users.qwest.net/~dkeck/image ... 20banshee/
http://www.trickracing1.com/home.html

Joku 2t moottorikelkka taisi olla ihan tehdasturbo ellen väärin muista.

Suosittelen kyllä itsekin keskittymistä ensin tuohon pelkkään megan asentamiseen.
Ei tuo mitään, tuo polaris on tehdasturbo, siitä ollut juttua tuolla motot.netissä, ja tuo ahdin tulisikin kyllä paisuntakammion loppuun.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

ArttuH wrote:
Soukka wrote: Kävin tänään paikallisella mp pajalla (PowerKings), kävin hakemassa kaverin mankin kannen sieltä (oli portattavana), siinä samalla kysyin saiskohan he siellä hankittua mulle pösön jetforce skoden (125cc) suuttimen, eipä onnistu, mutta juttelin samalla siinä tosta ruiskutuksesta ja paikan pomo heitti että laitas joku 200cc suutin ja säädä mega ruiskuttamaan vähemmän aikaa, oikeesti, mikä neronleimaus :D
Tolla tavalla saan ton toimimaan, eikö?
Joo ja ei. Tuolla ruiskutusajallahan se bensan määrä säädetään joka tapauksessa. Liian ison suuttimen haitat tulee siitä, että sopiva ruiskutusaika menee liian pieneksi. Suuttimen avautumine ja sulkeutuminen kestää noin millisekunnin kumpaankin suuntaan. Tänä aikana suuttimesta tulee enemmän tai vähemmän bensaa, tarkkaa määrää ei voi oikein tietää. Jos suutin on kokonaan auki vain millisekunnin verran, niin iso osa bensasta tulee suuttimen ollessa "välitilassa" ja säätö menee epämääräiseksi. Toinen ongelma tulee siitä, että mega (versio I) säätää ruiskutusaikaa 0,1ms tarkkuudella. Jos ruiskutusaika menee kovin lyhyeksi, niin 0,1ms muutos on suhteessa liian iso tarkkaan säätöön.

Eniten tästä on ongelmaa tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormituksella, jolloin kone tarvitsee vähän bensaa. 200cc suutin riittää noin 40hp tehoille, eli se on aika iso mopon koneelle. Saattaa kuitenkin toimia hyvin tai sitten ei. Yrittäisin kuitenkin löytää vähän pienemmän suuttimen, niitä luulisi kuitenkin olevan saatavilla.
Ahaa, eli tuossa on tuo juttu sitten että ei toimi kuin isolla "tyhjäkäynnillä" ja en tuota mitsun suutinta Höylältä ostakkaan kun ei myy ja uusi on yli 200e, joten ei himota semmonen kauheesti :D
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Enpä löytänyt suutintukkia äkkiseltään taitaa olla alimmissa laatikoissa.
Ja mitä suutin asennukseen niin erillinen putki niin pieneen kulmaan ku mahdollista ja siihen suutin päähän.
Ja muuten noi tyhjäkäynti suuttimet eivät muutenkaan ole parhaat mahdolliset. Eikös niitten toiminnassa ole muutenkin vähän hitautta ja sumukin taitaa olla jotain muuta.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

JaniM wrote:Enpä löytänyt suutintukkia äkkiseltään taitaa olla alimmissa laatikoissa.
Ja mitä suutin asennukseen niin erillinen putki niin pieneen kulmaan ku mahdollista ja siihen suutin päähän.
Ja muuten noi tyhjäkäynti suuttimet eivät muutenkaan ole parhaat mahdolliset. Eikös niitten toiminnassa ole muutenkin vähän hitautta ja sumukin taitaa olla jotain muuta.
No eipä niillä ole kauhia kiire :D
Tässä olla ois nyt se miten tulee noin suuri piirteisiste koko viritelmä tehtyä.
Image
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Soukka wrote:nyt taitaa olla suutin tiedossa ehkä, jos tuo Höylä suostuu semmosen myymään, eli boschin ryyppy suutin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/glossary/coldvalv.php
Älä ainakaan tuohon projektiin po. suutinta hanki, on nimittäin tuotoltaan aivan liian suuri. Eiköhän nykyään jo löydy riittävän pienituottoisia (n. 20 - 80 cm3/min) suuttimia riippuen piristysasteesta.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

Benkku wrote:
Soukka wrote:nyt taitaa olla suutin tiedossa ehkä, jos tuo Höylä suostuu semmosen myymään, eli boschin ryyppy suutin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/glossary/coldvalv.php
Älä ainakaan tuohon projektiin po. suutinta hanki, on nimittäin tuotoltaan aivan liian suuri. Eiköhän nykyään jo löydy riittävän pienituottoisia (n. 20 - 80 cm3/min) suuttimia riippuen piristysasteesta.
No en mä tota ostaiskaan, maksaa 200e :D

Mutta kaveri lupas mulle katella suutinta, mutta nyt ois jo ahdinkin :D mutta jätetään se nyt tästä pois.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

Tuli mieleen että saakos tohon ms suoraan kytkettyä lambdan, ja jos saa niin minne se pitäs tökätä 2t putkessa kun oon saanu vähän ristiriitasta tietoa että pilliin ja jotkut sanoo että alkukäyrään.
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

Soukka wrote:Tuli mieleen että saakos tohon ms suoraan kytkettyä lambdan, ja jos saa niin minne se pitäs tökätä 2t putkessa kun oon saanu vähän ristiriitasta tietoa että pilliin ja jotkut sanoo että alkukäyrään.
Saa kytkettyä ja se on jopa suositeltavaa. Happipitoisuushan on joka kohdassa putkea sama mikäli putki ei vuoda, eli kyse on vai siitä missä kohtaa on sopiva lämpötila. Itse laittaisin varmaan sen ensimmäisen kartion yläosaan, öljyähän noissa 2t-koneissa ruukaa olla pakokaasun seassa enemmän tai vähemmän(mikäli et aio tuorevoitelua käyttää niin enemmän) mikä luultavasti lyhentää lambdan käyttöikää.
GSX-R1100 -90
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

joop wrote:
Soukka wrote:Tuli mieleen että saakos tohon ms suoraan kytkettyä lambdan, ja jos saa niin minne se pitäs tökätä 2t putkessa kun oon saanu vähän ristiriitasta tietoa että pilliin ja jotkut sanoo että alkukäyrään.
Saa kytkettyä ja se on jopa suositeltavaa. Happipitoisuushan on joka kohdassa putkea sama mikäli putki ei vuoda, eli kyse on vai siitä missä kohtaa on sopiva lämpötila. Itse laittaisin varmaan sen ensimmäisen kartion yläosaan, öljyähän noissa 2t-koneissa ruukaa olla pakokaasun seassa enemmän tai vähemmän(mikäli et aio tuorevoitelua käyttää niin enemmän) mikä luultavasti lyhentää lambdan käyttöikää.
Joo, ton öljy jutun tiesinkin, se paikka oli vaan vähän hakusessa, kiitos avusta.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Ja kannattaa varmaan ostaa ihan yksijohtoinen peruslambda (tai 2-johtoinen). Lämmitettävällä tuskin mitään tekoa olisi, kun kestoikä ei ole sama kuin autossa. Sekä lämmitettävä vie taas sitä virtaa, jota mopossa ei liikaa irtoa.
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

Sultzi wrote:Ja kannattaa varmaan ostaa ihan yksijohtoinen peruslambda (tai 2-johtoinen). Lämmitettävällä tuskin mitään tekoa olisi, kun kestoikä ei ole sama kuin autossa. Sekä lämmitettävä vie taas sitä virtaa, jota mopossa ei liikaa irtoa.
Selvä, kyselenkin sulta sitten vähän lisää tosta jutusta :P
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Tuollainen perus kylmä lambda maksaa jotain 40-50e ja lämmitettävä 70-120e ja laajakaista n. 200e halvimmillaan.
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

Saa noita kyllä edullisemminkin, esim. biltemassa muistaakseni kylmä 29e ja lämmitettävä 39e. En sitten tiedä tekeekö noilla mitään mutta eipä tuohon varmaan kovin hyvää kannata ostaakkaan öljyttäväksi. En osaa sanoa miten hyvin nuo 2t:n pakokaasut lämmittävät anturin, tuota ensimmäistä kartiota lähemmäs sitä anturia ei oikein saa koska jos sen alkukäyrään pistää niin se peittää melkein koko kanavan. Lämmitettävä tuntuisi kyllä varmemmalta vaihtoehdolta ainakin ilman tuota sähköongelmaa(mikäli vähän kalliimpi hinta ei ole este), yksi vaihtoehto olisi kytkeä lambdan lämmitysvastus sarjaan bensapumpun kanssa jolloin saisi tiputettua kummankin tehoa.
GSX-R1100 -90
Soukka
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Tue Mar 28, 2006 18:42

Post by Soukka »

joop wrote:Saa noita kyllä edullisemminkin, esim. biltemassa muistaakseni kylmä 29e ja lämmitettävä 39e. En sitten tiedä tekeekö noilla mitään mutta eipä tuohon varmaan kovin hyvää kannata ostaakkaan öljyttäväksi. En osaa sanoa miten hyvin nuo 2t:n pakokaasut lämmittävät anturin, tuota ensimmäistä kartiota lähemmäs sitä anturia ei oikein saa koska jos sen alkukäyrään pistää niin se peittää melkein koko kanavan. Lämmitettävä tuntuisi kyllä varmemmalta vaihtoehdolta ainakin ilman tuota sähköongelmaa(mikäli vähän kalliimpi hinta ei ole este), yksi vaihtoehto olisi kytkeä lambdan lämmitysvastus sarjaan bensapumpun kanssa jolloin saisi tiputettua kummankin tehoa.
No tuli tehtyä heräteostoksena yks yz80:n raato ja katon jos sen puola antaa enemmän virtaa ja jos antaa laitan mopoon kiinni sen, ajattelin tota laajakaista lambdaa mutta sultzi sano että ei kannata, joten perus saa riittää.
Tuolla 2t:n putkessahan kaasut on jokusen 400-500celsiusta, eiköhän ne piisaa :P
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Melkein olisi järkevintä laittaa se lämmitettävä lambda sinne ensimmäisen kartion luo ja ajella vaikka auton akulla sen aikaa jotta saa säätöihin jonka jälkeen tulppaa lambdan paikan eikä käytä lambda korjausta.

Tuli tuossa mieleen jotta suuttimien tuotot saattaa vähän tippua ilmoitetusta suhkutettaessa öljyistä bensaa. Tiedä sitten minkä verran mutta viskositeettihan siinä kuitenkin nousee.
Post Reply