MS 2.2v Suuttimien toiminta

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Simly
Megasquirt aloittelija

MS 2.2v Suuttimien toiminta

Post by Simly »

http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg

Tuosta kytkennästä ymmärtää, että suuttimet 1 ja 2, 3 ja 4 toimivat samaan aikaan. Ja ainut mistä MS tietää, koska sytytys sytyttää on puolan maadoitus liittimen tieto.

Ruiskuttaako nämä kaikki (4) sitten samaan aikaa bensaa???

Pystyykö MS 2.2v saamaan mitenkään ruiskuttamaan eriaikaa oikeille kanaville bensaa oikeaan aikaan? Eikö tämä tapa ole taloudellisempi ja tehokkaampi tapa :?:
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by petteriu »

Suuttimet voi erottaa kahteen nippuun (kuten linkin kuvassa on tehty), mutta noitakin ajetaan sitten samaan aikaan tai vuorotellen. MS 2.2 ei osaa sequential ruiskutusta.
Olisi se varmaan parempi, mutta käytännön ero ilmeisen pieni ja hintana monimutkaisempi toteutus.

Petteri
Simly
Megasquirt aloittelija

Post by Simly »

Kiitos!!

Sitä minä vähän meinasinkin...
MrFairlane
Megajumala

Post by MrFairlane »

Megasquirtin sivuilla mainittiin joskus, että sekventiaalisen ruiskutuksen hyödyt on lähinnä parantuneissa päästöarvoissa.

Tiedä sitten.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Jokainenhan voi laskea kuinka kauan on aikaa ruiskuttaa, eli kauanko imuventtiili on auki. Ei tarvinnut olla kovin paljoa kierroksia koneessa kun imuventtiili on vähemmän aikaa auki kuin suutin suihkuttaa bensaa.

Eli käytännössä seosta aletaan muodostamaan jo silloin kun imuventtiili on kiinni ja kun venttiili aukeaa imaisee mäntä ilmaa ja seoksen pyttyyn, jossa olisi hyvä olla pyörteilyä tämän vuoksi, että seoksesta tulisi tasainen, koska imukanavassa on suht rikasta seosta ja mäntä vetää tuota ilmaa suhteessa enemmän kuin suutin kerkeää ruuttaamaan, tästä pitää tehdä sitten tasainen coctail.

Ilmeisesti juuri tähän on sitten keksitty nämä suoraruiskukoneet, joissa painetta on kertaluokkaa enemmän ja bensaa keretään ruuttaamaan tarvittava määrä suoraan pyttyyn.

Tässä on myös yksi syy miksi imukanavaa ei kannata kiillottaa peiliksi, kun taas imusarjan voi, mikäli sinne ei ruutata bensaa.

Tälläiseen ainakin olen päätynyt viisaampia kuunnellessa ja pähkäillessä, kun kirjastosta on aina tuo virittäjän käsikirja menossa, kohta jo pari vuotta yrittänyt saada sen käsiini :(
Saa korjata jos jotain meni vikaan...
Volvo 360GL -88
Mr.Crossfire
Megasquirt aloittelija

Post by Mr.Crossfire »

Kirjallisuudesta puheenollen, täällä finsquritilläkin oli hyvä topikki missä käsiteltiin erilaisia virityskirjoja. Sen virittäjän käsikirjan perään ei kauheasti kannata haikailla, on aika vanhaa tavaraa ja ruiskuista siinä ei puhuta juuri mitään, korkeintaan mekaanisista.

Itse olen kirjoista lukenut, että ns. sekventionaaliruiskutuksella tehonlisäystäkin saadaan joitakin prosentteja. Se miten oleelliseksi sen kokee, on tietysti jokaisen itse mietittävä moottorinohjausta valittaessa... :)
Timppa
Megasquirt aloittelija

Post by Timppa »

Minun mielestä virittäjän käsikirjat 1-3 ovat olleet hyviä ostoksia (n. 20 € /kpl). Siinä Mr.Crossfire olet oikeassa ettei niissä tuoreinta tietoa ole, mutta kyllä kirjoissa tosi hyvät perusteet koko moottorin virittämiselle löytyy.
JJtalo
Megasquirt aloittelija

Post by JJtalo »

Timppa wrote:Minun mielestä virittäjän käsikirjat 1-3 ovat olleet hyviä ostoksia (n. 20 € /kpl). Siinä Mr.Crossfire olet oikeassa ettei niissä tuoreinta tietoa ole, mutta kyllä kirjoissa tosi hyvät perusteet koko moottorin virittämiselle löytyy.
Olen samaa mieltä, jos moottorin virittämisen suhteen on epäselvyyksiä ja elää gti-magazinen luuloissa että vapaavirtaussuodattimella tulee vakio 1.äkäseen 25 heppaa kun mainoksessakin niin sanotaan, kannattaa noita kirjoja lukea.
Toyota corolla -83 2.0 twincam turbo + megasquirt
Post Reply