Kierrostenrajoitin....uupuu

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

Kierrostenrajoitin....uupuu

Post by Mi16x4 »

milläs ilveellä tuon rajoittimen saa skulaamaan....ei sit tunnu onnistuvan mitenkään. oisko helppoa vinkkiä millä sais, squirtti on turtanan versio ja uusin koodi sisällä. 8) 8) 8)
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Varmaan auttais jos kertoisit vähä enemmän käytetyistä osista ja asetuksista jne.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Onko pelkkä bensan ohjaus vai myös sytkä?

Mikä koodiversio?

Joku datalogin pätkäkin selventää monta asiaa ja tietty nuo aiemmassa viestissä mainitut.


Rajoittajan tyyppi pitää valita oikein, jos käytössäsi on edis niin et voi käyttää kipinään pohjautuvaa rajoitinta, bensan katkaisun pitäisi toimia kaikilla kokoonpanoilla, kunhan kierrokset laittaa oikeaksi.

Hard cut /rev limiter type valitset general, sitten valitset vaikka fuel only siihen rev limiter kohtaan ja sitten valitset rev limiter general valikosta ja sinne syötät sopivat arvot, kannattaa ensin kokeilla vaikka jollain 3000rpm...

Mutta jos tuolla jotain selviää...
Volvo 360GL -88
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

Post by Mi16x4 »

muutin asetuksista Fuel only ja alko pelaamaan.... :oops:
kiitoksia tästä :D nyt uskaltaa reilulla jalalla ajella :arrow:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mä en ole ees koskenut rajoitin tyyppiin vaan antanut olla fuel & spark.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Masi_K wrote:Mä en ole ees koskenut rajoitin tyyppiin vaan antanut olla fuel & spark.
Minulla taisi viimeisimmän koodipäivityksen jäljiltä olla ei mikään tyyppi valittuna.

Tuskin siitä haittaa on jos on spark cut valittu myös, vaikkei olisi sytkän ohjausta. Kunhan toimii :P
Volvo 360GL -88
Terppis
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Wed Mar 09, 2005 15:31
Location: Vantaa

Post by Terppis »

Mites toi tollanen bensankatkominen, tekeekö hallaa jossain ahdetussa vehkeessä ku on 7000RPM ja yhtäkkii katkastaan bensansyöttö?
Fiat Uno Turbo I.E
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Mitäs hallaa se pensan katkominen muka vois tehdä? kun ruiskutus katkaistaan ei palotilaan mene pensaa jolloin ei ole myöskään palavaa seosta , koska palamista ei tapahdu kierrokset ei enää nouse pakokaasujen lämpö laskee ja turbon kierrokset hidastuu. Taas jos katkotaan vain syttyä seos on palamiskelpoista ja voi syttyä kuumassa pakosarjassa jolloin pakosarja ja turbo kuumenee entisestään, eli mieluummin ainakin itse käytän pensan syötön katkaisua.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

ihan kun silti muistan lukeneeni että rikas ilma polttoaine seos jäähdyttää kummasti mänäänpäitä? varsinkin jos turbovehje 7000 kiekkaa ottaa? Eli pointti oli jos sinne menee hetken pelkkää ilmaa...
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

No pelkkä ilma ei jäähdytä männän päitä aivan yhtä hyvinku pensa, mutta paremmin kuitenkin kuin seettäpensa syttytettäis.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Niin, tuskin ainakaan lämpeää enempää jos vain ilmaa pumpataan koneen läpi.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Turhaa sitä konetta tulvittaa kun syötön voi katkastakkin :wink: Kipinän siirrolla tai katkaisulla saadaan rajotin pehmeemmäks, mutta ei niin voimakkaaksi. Ja tämä nostaa nimeomaan lämpöjä ja paukuttaa putkessa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mi16x4
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Wed Jul 20, 2005 17:48

Post by Mi16x4 »

sama homma se mullakin oli, uuden koodin myötä asetuksissa oli tyhjää.
ite kyl tykkään kans bensan katkomista,oon nähny et on punasta mutkaa pellin alla kun sytkää katkotaan,,tietenkin makuasia. :D
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tuleehan siitä pelkän kipinän katkomisesta hieno voiman ääni ja lieskat perästä :lol:
Kattiautossa voi suorittaa myös katin poistumisen riekaleina...
Volvo 360GL -88
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

koskar wrote:Niin, tuskin ainakaan lämpeää enempää jos vain ilmaa pumpataan koneen läpi.
Suuremmissa tehoissa on tuo bensan tuoma jäähdytysvaikutus tervetullutta.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mutta jos ei ole polttoainetta ja/tai niin ei ole palotapahtumaa niin ei ole mitään mikä nostaisi lämpötilaa. Sitä tässä kai ajettiin takaa. Tosin itsesyttymistä voi tulla vielä, jos polttoainetta ruiskutetaan...
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Ei kai sitä rajoitinta vasten ole tarkoitus ajaa kuin korkeintaan hetkellisesti (max 1 sekunti) vahingon sattuessa? Tässä ajassa ei vielä mikään pakosarja ala hehkua :lol:
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

JTbo wrote:Tuleehan siitä pelkän kipinän katkomisesta hieno voiman ääni ja lieskat perästä :lol:
Kattiautossa voi suorittaa myös katin poistumisen riekaleina...
Nii, luulis ainakin hukkakipinäperiaatteella tekevän rytää putkessa ja vähä muuallakin? Varsinaisen työtahdin aikana ei tehäkkään kipunaa vaan vasta pakotahdin aikana sytytetään seos. Eiks sen luulis pitävän aika meteliä ku on kaikki venttiilit auki ja aletaan polttamaan bensaa? Itte en oo vielä rajottajaa vasten ajanu hukkiksella niin ei oo kokemusta.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Volkkarijermu wrote:
JTbo wrote:Tuleehan siitä pelkän kipinän katkomisesta hieno voiman ääni ja lieskat perästä :lol:
Kattiautossa voi suorittaa myös katin poistumisen riekaleina...
Nii, luulis ainakin hukkakipinäperiaatteella tekevän rytää putkessa ja vähä muuallakin? Varsinaisen työtahdin aikana ei tehäkkään kipunaa vaan vasta pakotahdin aikana sytytetään seos. Eiks sen luulis pitävän aika meteliä ku on kaikki venttiilit auki ja aletaan polttamaan bensaa? Itte en oo vielä rajottajaa vasten ajanu hukkiksella niin ei oo kokemusta.

Ei se hukkakipinä ihan tuota tarkoita...keskustelua
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

kynsi wrote:
Volkkarijermu wrote:
JTbo wrote:Tuleehan siitä pelkän kipinän katkomisesta hieno voiman ääni ja lieskat perästä :lol:
Kattiautossa voi suorittaa myös katin poistumisen riekaleina...
Nii, luulis ainakin hukkakipinäperiaatteella tekevän rytää putkessa ja vähä muuallakin? Varsinaisen työtahdin aikana ei tehäkkään kipunaa vaan vasta pakotahdin aikana sytytetään seos. Eiks sen luulis pitävän aika meteliä ku on kaikki venttiilit auki ja aletaan polttamaan bensaa? Itte en oo vielä rajottajaa vasten ajanu hukkiksella niin ei oo kokemusta.

Ei se hukkakipinä ihan tuota tarkoita...keskustelua
Jep, antilag/paukkuhan sitä saadaan myöhäistämällä sytkää ja muuttamalla pakoventtiilin ajoitusta, hukkakipinä taas ei tee muuta kuin ampuu yhden ylimäräisen kipinän silloin kun sylinterissä ei ole bensaa (tuplasti kipinöitä perinteiseen verrattuna), toki mahdollista saada vapaampi kipinän ajoitus kuin jakajallisella systeemillä, sekä tietty vähemmän liikkuvia osia.

Ymmärtääkseni noita ilman jakajaa olevia systeemejäkin kyllä on ilman hukkakipinää, mutta en ole isommin niihin perehtynyt, kun on vain tuollainen mopo vapari jakajasytkällä.
Volvo 360GL -88
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

kynsi wrote:
Volkkarijermu wrote:
JTbo wrote:Tuleehan siitä pelkän kipinän katkomisesta hieno voiman ääni ja lieskat perästä :lol:
Kattiautossa voi suorittaa myös katin poistumisen riekaleina...
Nii, luulis ainakin hukkakipinäperiaatteella tekevän rytää putkessa ja vähä muuallakin? Varsinaisen työtahdin aikana ei tehäkkään kipunaa vaan vasta pakotahdin aikana sytytetään seos. Eiks sen luulis pitävän aika meteliä ku on kaikki venttiilit auki ja aletaan polttamaan bensaa? Itte en oo vielä rajottajaa vasten ajanu hukkiksella niin ei oo kokemusta.
Ei se hukkakipinä ihan tuota tarkoita...keskustelua
Siis mitä että ei tuota tarkoita? Siis kyllä mä tiedän kuinka hukkakipinäsytytys toimii kun itte sellasen väkersin omaan koslaan. Meinaan vaan että rajottajalla jätetään esim. 1-pytyn työtahtikipinä pois (ja samalla 4-pytyn pakokipinä), niin jää poltamatta koko bensaseos. Sitte ku rajottajaa vasten ei enää ajeta laitetaankin 1 ja 4 pyttyyn kipinä, jollon nelosessa palaa bensa normaalisti mutta ykkösessä se rajottajan takia palamaton bensa poltetaan kaikki pakotahdin aikana kun pakovena on auki ja ehkä myös imuvenakin riippuen nokasta ja ennakosta. Kyllä sen bensan luulis syttyvän ihan pakotahdin aikanakin. Eikös näin?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Make_1
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Jul 25, 2006 21:38
Location: Hollola
Contact:

Post by Make_1 »

Olen harkitsemassa pyörän kaasarien korvaamista ruiskulla. Täältä varmaan löytyy tietoa miten MS pelaa korkeammilla kierroksilla. Onko tullut ongelmia vastaan? Joissain kaupallisissakin moottorinohjaussysteemeissä on ollu ropleemia, kun jenkaa on yli 10000r/min

MegaTunessa näyttää oletuksena olevan varvikello 8 tonniin asti. Sen varmaan saa asetuksista muutettua...
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kierrosten ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia. Ainakin bensapuolen pitäisi toimia muistaakseni 25500 rpm asti, ihan oikeastikin. Sytkänkin pitäisi toimia periatteessa yhtä suurille kierroksille, mutta siinä saattaa ajoituksen tarkuus hiukan kärsiä isommilla kierroksilla. Mutta en nyt osaa sanoa tarkasti kuinka paljon ja millä kierroksilla.

Omien kokemuksien perusteella voin sanoa, että kymppitonniin asti toimii täysin ongelmitta, sitä isommilla kierroksilla tuota mun mopon konetta ei ole tullut rääkättyä kuin joskus vahingossa. Megatunen mittareiden alueita voi muuttaa vapaasti asetustiedostosta.
Arttu
GSX1100 -85
Make_1
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Jul 25, 2006 21:38
Location: Hollola
Contact:

Post by Make_1 »

Kiitos vastauksesta!


Kawassa on originaali rajoittaja 11 tuhannen kohdalla ja tuntuu että se on hyvä olla olemassa. Aika helposti lipsahtaa tappiin es pienemmällä vaihteella ohittaessa...
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Post Reply