Kierrosluvun kanssa ongelmia

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Morjensta.

Ongelma on seuraavanlainen, kierrosluvussa on esiintynyt häiriöitä. Parhaimmillaan auto käy tyhjää hyvin, mutta välillä jää kipinä tulematta. Ajoituslamppu jättää välähtämättä ja kuuleehan sen että ei ihan tasaisesti käy. Ajaa pystyy, mutta välillä esiintyy pätkimistä signaalissa. Vaikutusta oli silläkin, oliko boksi kylmä vai lämmin.(lämpimällä pätkiminen väheni merkittävästi)
Kokoonpanona MS2 V3.0, Bosch 124 sytytinmoduuli, orkkis puola, R-tulpat, vakio tulpanjohdot. Kampiakselilla on triggeri 12-1, jota lukee cherryn hall-anturi. Auto on volvo b230et moottorilla.

Purkkiin aiemmin tehty modit:
-Build the Hall effect input conditioner circuit, as described in Step 50A of the MegaManual.
-Jumper TachSelect to OptoIn.
-Jumper TSEL to OptoOut.
-Jumper XG1 to XG2.
-1K Ohmin ylösvetovastus hall anturille
-Jumper JS10 to IGN.

-Koska pätkiminen ei lukuisten yritysten jälkeen lopullisesti kadonnut päätin hylätä tuon piirin ja kokeilla vr-piiriä. Sain auton käymään tyhjää, mutta yhtään se ei kestänyt kaasua. Alkoi heti kamala pätkiminen signaalissa kun painoi kaasua. Eikä vaikuttanut vaikka kuinka potikoita sääti r56 ja r52.
-Vaihdoin ohjeen mukaan diodin(d24) parempaan, joka on nyt 1N4148. Ei vaikutusta.
-Stimulla sain kierrokset toimimaan kun vaihdoin asetukset: coil charging scheme standard coil -->EDIS, autossa taas kierrokset oli startatessa jopa 2000rpm eikä lähtenyt käyntiin.
-Tällä hetkellä tilanne on se että kokeillessani autoa käyntiin useaan kertaan ja vaihdellessani asetuksia, sain purkin aivan jumiin. Bensapumppu pyörii nyt kokoajan ja kaikki 3lediä vilkkuu. Eikä yhteyttä saa muodostetuksi. Että onkohan sieltä nyt jotain kärähtänyt :shock:
Tämmönen teksti tulee ruutuun:
Error reading data from (Project name) 3attemps
Error message returned:
Could not procress CommInstruction.
Error written log.
Timeout after 301ms. requested timeout:300, Expected bytes:994, bytes read:0

Jos joku jaksaa vaivautua auttamaan niin kiitos jo etukäteen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Oliko käytössä standardi koodi vai extrakoodi? Jos on ollut std niin nyt kun se on muutenkin sekaisin niin samalla työntää sinne tuoreimman extra koodin ja aloittaa siten alusta. Koodin syötössä joudut todennäköisesti käyttämään boot jumpperia(etenkin jos std koodi) kun bitti on senverta vinossa. Koodin saat ladattua Ms extran sivustolta. Samalla lataat tietenkin koneellesi ms extra hardwaren ohjeen koska jos lukee megamanuaalia, saa ittensä entistä enemän kujalle extra koodin käyttöön oton jälkeen. Jos käytössä oli jo extra. Niin sama pätee uusimman latauksen kohdalta alkaen.

Hardware ohjeessa kerrotaan viimeaikoina tehty muutos myös hall anturin luentaan. Syytä lähteä siitä liikenteeseen sekä tarkastaa että sytkäohjaus on myös ohjeen mukainen. Noin harvalla hammasmäärällä eiole minun mielestä oikeen ideaa käyttää vr anturia.

Niin ja maadoitukset ja sähköliitokset. Ne on oltava kunnossa niin eculla, moottorilla kuin sytytys moduulillakin.
Puolan latauksen ohjaushan on oltava asetuksessa 50% kun on moduuli käytössä. 70% taisi lämmittää sitä turhia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by NiceMan »

Ja onhan kampiakselin anturin signaali johto suojattua mallia ?

Ja melko tärkeä eli mihin kaikki on maadotettu ?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

-Juu taitaa olla std, olettaisin niin, vaikkei ikinä mitään pitäisi olettaa :D
Anyway sain ladattua tohon purkkiin tuon extra koodin ja yhteys pelaa. Kiitos neuvoista tähän asti. Hetki vaan tässä menee että saa taas kaikki asetukset kohdilleen ja pääsen kokeilemaan vähenikö/lakkasiko pätkiminen.
-Mulla on siis edelleen hall- anturi käytössä. Se sisääntulo megalle on vaan vaihdettu tuolta opto puolen virtapiiriltä tuonne universal/vr-inputin puolelle. http://www.msextra.com/doc/general/tachin-v30.html#vr

-Ja oon siis tehnyt ton virtapiirin sinne purkkiin --> Hall (pullup) - set for VR input (for logic input) En laittanut ylösvetoa purkin sisään vaikka tuo cherryn anturi sen tarvitsee, koska mulla se on jo anturin päässä valmiiksi. Ylösvetovastuksen sijainnilla ei liene mitään merkitystä niin ainakin päättelin itse?

- Signaalijohto on suojattu ja vedetty niin kauas syttyjohdoista kuin mahdollista. Ja nuo maa pisteet: Mega on maadotettu lohkoon ja moduli suoraan akkuun.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Turbiini »

hanu wrote: Thu Dec 28, 2017 0:41 Mega on maadotettu lohkoon ja moduli suoraan akkuun.
Tuo saattaa olla yksi ongelman aiheuttaja. Megan maadoitus mahdollisimman lyhyellä johdolla hyvään maapisteeseen, ja jos mega sijaitsee ohjaamon puolella niin paras paikka on tulipelti. Sytkäyksikölle yleensä paras on kansi tai lohko.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Suoraan akkuun maadoitus eiole suositeltavaa. Aina koriin tahi moottoriin. Sytkämoduuli on myös oltava kiinni jäähylevyssä ja se kiinni korissa. Ja tosiaan kute Turbiini jo kertoikin että megasta kaikista sen maapinneistä 1 tai monta karvaa ecun lähelle kunnollisella liitoksella. Eli maali pois pinnalta ja jälkeenpäin suojaten välttäen itseporautuvia ruuveja. Moduuli myös yhtälailla lähelle maadoitettuna jollain 1.5mm2 johdolla. Pul uppi voip olla anturin päässä tai ecun sisällä. Ei väliä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Kiitoksia taas neuvoista, rakentelen ja kokeilen kunhan taas pääsen auton luo.
Tänään pääsin sen verran kokeilemaan, että kierroslukusignaali tulee megalle ja sainpa kipinänkin irtoamaan. Ajoitus vaan oli vielä jossain ihan missä sattuu, kun ei merkki näkynyt ollenkaan. Sit vähän yksinkertaisempi kysymys, mutta tarkoittaako tuo tooth#1 asetus siis ensimmäisen hampaan (puuttuvan hampaan jälkeen) ja YKK:n välistä kulmaa. Mulla on tuo anturi YKK:n jälkeen niin, että kun eka hammas osuu anturiin näyttää merkki n 40astetta ennen yläkuolokohtaa. :oops:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Tooth #1 tarkoittaa tosiaan moottorin pyörimis-suuntaan puuttuvan jälkeistä ensimmäistä hammasta ja sen kulmaa ennen YKK ta. Eli kuinka monta astetta ennen yläkuolokohtaan tulemista hammas 1 on anturin kohdalla. Esimerkiksi b230f vinomoottorin pottavauhtipyörällä ja alkuperäisellä anturipaikalla laskun tulos on aika tarkkaan 84. Lukemanhan saa sitten käyttämällä laskukaavaa mikä löytyy ohjeista. Jos 1# hammas on anturin kohdalla kun mäntä on juuri menyt yli yläkuolokohdastaan. On tapahtunut fail rakentamisessa. 1# on oltava aina akk ja ykk välissä eikä ykk ja akk niinkuin kiertosuuntaan ajatellessa. Itse anturin fyysisellä sijantipaikalla ei ole väliä ollenkaan JOS triggeripyörää saa säädettyä.

Kuva ajatusta helpottamaan. Kuvassa moottori on täsmälleen YKK ja kiertosuunta normaali eli kuvaus-suunnasta myötäpäivää. Eli kun konetta lähtisi kiertämään pyörimis-suuntaansa vastaan eli vastapäivään, on kuvan tapauksessa silloin #1 noin 90 astetta ennen ykk ta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

No nyt pääsin taas testailee.
Sain ajoituksen säädettyä kohdalleen. Tooth#1 on nyt 55astetta. Sillä kipinä tulee aikalailla ykk n kohdalla. Auto vaan ei lähde käyntiin, hörähtää, mutta sammuu aikalailla heti. Lienee joku asetus pielessä. Mielenkiintoisinta tässä on se että kun aikani yritettyäni otin b-pumpun sulakkeen pois lähti auto käymään, tosin vain kolmella pytyllä. Oletin eka että sinne on jääny pyttyyn tavaraa ja et kohta se sammuu, mutta ei se sammutut(kävi useita minuutteja eikä sammunut ennenku sammutin tai laitoin pumpun sulakkeen takas paikalleen. :D
Mitenhän muuten kannattaiskohan tuo kipinän ulostulo tehdä ennemmin tuon ledin D14 kautta extran ohjeen 5.3.1.3 tai 5.3.1.4 mukaisesti kun nyt mulla on suoraan JS10-->IGN
Ainiin ja saatoinpa polttaa sytkämodulinkin kun ei enää yhtäkkiä kipinää tullutkaan ja modulia vaihtamalla alko taas tulee, että lienee ollu joku asetus pielessä. heh
:)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Yleensä käytetään kyllä ledilähdöt aina ensimmäisenä ja sitten vasta siirrytään muihin lisälähtöihin. Tommoinen että jää käymään vaikka bensapumpun sulakkeen irroittaa, kuullostaa vakavalle jännitteen kiertämiselle ja sitäkautta kytkentä ongelmalle. Miten jännitesyöttö eculle ja B pumpun releelle on toteutettu ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Ok. Kumpis on nyt sit fiksumpi tehdä, ohjeen 5.3.1.3 - FET driver method vai 5.3.1.4 - resistor method mukaan? Ja vois varmaan samalla siirtyä johonkin hukkis systeemiin niin pääsis tuosta virranjakajasta eroon. :?

Virransyöttö tulee pumpun releelle ja eculle samalta sulakerasialta johon tulee virta pääreleeltä.https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0
Mutta mistä se sitä bensaa oikein imee kun pumppu ei kuitenkaan pyöri. Voiko suuttimet "vuotaa" jotenkin :D PW näyttäis kyl olevan 6,5-7 luokkaa ja duty cycle 2,3 että kyllähän sieltä sillo kai jotain pitäiskin tulla.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Turbiini »

Öljyn seasta on mullakin käyny auto noin 15minuuttia ilman pumpun sulaketta, aiheuttajana viikon pätkä ajoa e85 tankissa ja -20 pakkasta eikä lohkolämmitintä. Tuon jälkeen ku ajo lämpöiseksi niin loppu lambdakorjauksesta varat laihentaa ja ensimmäiset 5minuuttia kävi yli rikkaalla seoksella jopa ilman pumppua.
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

juu, aamulla yrittelin taan autoa käyntiin tuloksetta. Jos yritti painaa kaasua alko kierrokset pätkimään. Sitä se teki jo ennen tuota extraan päivitystä. Otin sit vr-piirin pois käytöstä ja otin opto-piirin käyttöön. Sit auto lähtikin käyntiin. Käy vaan melkoisen huonosti. Ennakoita en saanu säädettyä jostain syystä. Tooth#1 oli 45 ja lampulla katottuna asteita oli 15. Jos vaihtoi asteet 50 sammu auto. Eikai sen luulis niin paljoa muuttuvan että ei enää käy. No iltapäivällä sitä ollaan taas vähän viisaampia. :D
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Mitä näkyy logissa kun pätkii ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

tossa pari kuvaa, toisessa käy jonkin aikaa ja sammuu sit. Toisessa tota pätkimistä. Johkinhan se tuota signaalia vissii hukkaa startattessa ku hyppii tuo lost sync reason.https://photos.google.com/share/AF1QipM ... dsaW9WTVJ3
Vähä mietityttää tuo map arvo ja sit tuo dwell :roll:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Julkaise ihan logitiedostot. Ja vaikkapa msq myös.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Kurkkasin käynnistyy ja sammuu logia. Sytkä ennakko putoo nolliin pitkän matkaa ennenkuin pw, dc tai rpm. Se johti vähän tuijottelee msq ta.
Jos meinaa käyttää vain kahta ruiskutuskertaa, kannattaa käyttää yhtäaikaista ruiskutusta. Eli simultaneous. Ignition capturen Rising edge on todennäköisesti väärin ja tarttee olla falling edge. Cold advance ja Mat retard ovat molemmat vinomoottorin kanssa täysin turhia. Ootko tarkoituksella laittanut noise filtterin päälle ? Cranking rpm 500 on turhan korkea. Vino ei yli kolmea sataa tulpat kiinni pyöri. 300 on siis hyvä arvo. Ryyppyä ei 26'c clt jälkeen ollut ollenkaan ? Bensakartta on senverta villi että liekkö generoitu tai jotain ?

Miksi ei käynnisty logissa ei näy mitään ihmeellistä vikaa muutakuin että kun rpm pärähtää ylös, se nousee vajaaseen 500rpm eli jokin pytty vastaa kutsuun, mutta ecu on edelleen starttaus tilassa koska starttaus ja käynnin ero on liian ylhäällä.

Eio tässä koneessa rekisteröityä logvieweriä niin en pääse katsomaan tuota ilmeisesti toothloggeria ? Ootko sillä seurannut että tuleeko kaikki hampaat kokoajan oikein ? Jos yhden moduulin jo poltit niin seuraa nykyisen lämpöjä kun virrat on päällä koneen käymättä. Jos lämpeää, on vaihdettavaa going low ksi.

Näköjään muisti vippasi tuon moduulin ohjauksen kanssa. 124 on pelkkä transistoripaketti eli käytettävä standardia ohjausta. Eli vaikka 3ms ajoa ja 6ms starttaukseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Nyt on taas päätä raavittu. Vaihtelin noita asetuksia ja yks asia on nyt varma, ignition output pitää olla going high koska kun vaihdoin lowksi niin lämpeni moduli niin että alkoi savu nousta, ihme ettei menny taas rikki :D Ignition capturen laitoin falling edgeksi ja sithän piti taas säätää toi tooth#1 kohdalleen ja se löytyi 45asteesta. Onko se liian vähän? Oon laittanu noise filterin päälle, ei vissiin tarvis? Ja juu bensakartta on generoitu, saiskohan jostain järkevämmän? Vai alanko ihan laskemalla tekee? Nii ja WUE saatto olla pois laitoin nyt takas, ei auttanu.
Kyl toothlogissa näkyy kaikki hampaat ja mielestäni oikein, mut jos laitan siitä kuvaa.https://photos.app.goo.gl/djl24vgo7Jnla69H3
Startatessa se yrittää lähteä mutta ei vaan käynnisty. Sytyttää pari kertaa ja sammuu. Kaasua antamalla jää käymään n 1000rmp mut käy tosi karkeasti. Tuntuu ettei saa bensaa tms. AFR kokoajan 19.9. Eikä haissu putkessa bensa. Tulppia en ehtiny irrottamaan.

Niin ja sit sitä ihmettelen kun käsittääkseni mulla on tuo MAP anturi mallia MPX4250 mut sillä tuner studio antaa n68kpa ja MPXH6400 antaa sen 100kpa mikä mun mielestä on oikein.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Ei 45 astetta ole liian vähän jos se sillä toimii. Kokonais sytkäennakkoa tuolla ei taida kovinkaan paljon saada. Onko reqfuel oikein ? Jos ei ole tarkoitus ahtaa, näpyttele VE kartan suurimmaksi arvoksi 100kpa ja piirtele karttaan tasainen levy alhaalta ylöspäin nousten. Alarivi vois olla vaikka 40 ja ylin rivi 100. Tuo tulee olemaan paikotellen reilun paksulla mut on kuitenkin vakiota moottoria lähelle kuvaava. Helppo homma jos tunerstudio on ostettu. Oliko mappi piirilevyllä suoraan kiinni vai lisäkortilla tms?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Kipinä ainakin tulee startatessa oikeaan aikaan just ykk ssa kun cranking angle on 0 ja fixed angle on 0. Mappi on piirilevyllä. Mulla on kyl tarkotus ahtaa, mut jos tietty sais ensin edes käymään tyhjää. Ja mihinkäs muuten toi lambda input pitäis laittaa? Se on nyt asetettu localiin ja taitaa olla pinnissä#23
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Tänä aamuna otin tulpat irti ja totesin että 1 ja 4 syl saa bensaa, ja 2 ja 3 syl ei saa. Mullahan on tuossa tosiaan kaksi suutinpankkia joista toinen ei nyt selvästikään toimi. Se on toiminut kyllä ennen tuohon extraan päivitystä joten ekana epäilisin jonkun asetuksen olevan pielessä. Eikös tuolta suutinasetuksista pidä olla käytössä myös pankki 2? Tällä hetkellä on, mutta se ei asiaa korjannut.

Täytyy varmaan, jos ehtii, ottaa viikonloppuna suuttimet "pöydälle" ja ohjailla niitä ja kattoa millon alkaa toimia.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by JaniM »

Sähän voit testata eka output testmodella, että suuttimet naputtaa kaikki.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Testasin ja 1 ja 4 tosiaan naputtaa, mutta 2 ja 3 ei. Että jotain mätää niissä on. Eikös Injector channel to test tarkoita sitä että siitä voi testata suutinpankkia 1 (inj1) ja pankkia2 (inj2)?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Muistaakseni ms1 ruiskuttaa startatessa vain toisella pankilla ellei toisin määritetä. En oo tsiigannu ms2 sta. Viimeaikoina on tullu vastaan eri merkkisissä suuttimissa jumiutuneita yksilöitä. Ovat alkaneet toimia kaikki kun raakasti herättää ne täydellä pw llä ja jännitteellä. Tooth 1 on oltava oikea numero(tai muutaman numeron sisään). Trigger angleen ei tarvii yleensä koskea.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Selvittelin asiaa stimulaattorilla ja huomasin että jos laittaa injector testing moden vaihtoehdon all ja testaa inj1 ja inj2 niin stimun I2 ledi vilkkuu. Jos taas valitsee asetuksen ONE niin vain inj2 vilkuttaa ja inj1 ei tapahdu mitään. Mulla on sellanen testaus ledi homma ja sillä kun testailin niin U4 pinni#7 outA ja pinni#5 outB vilkuttaa molemmat testatessa, eli signaali tulee sinne asti. Joku aika sit kattelin tota Q14:ta et oisko siinä tinasiltaa ja rapsuttelin sitä, eikä siin nyt näyttäis olevan mitään. Tosin mullei oo suurennuslasia joka ois aika hyvä. Onko mitään muuta ajatusta mistä se signaali hyppää jonnekin tai katoaa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Varmista että mihin se signaali jää? Että jääkö se q14 juurelle mut ei siitä tavallaan jatka. Ni sittehä siitä on hyvä jatkaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Signaali lähtee tosiaan U4:sta pin#7 ja menee diodille D17 toiseen päähän ja vastukselle R15 mutta en saa sitä kiinni enää vastuksen toisesta päästä. Q14:sta ei missään vaiheessa tuu virtaa ja jos Q1:tä tökkii keskimmäiseen nastaan maadottaen sen niinku sen pitäis vissiin toimia, syttyy I1 ledi. Kui todennäköstä ois et tommonen 22 Ohm ¼W vastus palais? Vai oisko todennäkösempää et tuo Q1 on jotenki päässy ottaa osumaa. Taitaa nyt jokatapauksessa tie käydä elektroniikka liikkeeseen :roll:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by Masi_K »

Skooppi olisi kova juttu nyt.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hanu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Fri Dec 22, 2017 21:56

Re: Kierrosluvun kanssa ongelmia

Post by hanu »

Jep. Mutta kas kummaa tänää rapsuttelin sitä Q14 transistoria ja sain kaikki suuttimet pelaamaan. Sit kokeilin käyntiin ja kerrasta lähti!! :D Hetken säätelin ja sain sen käymään tyhjää ihan hyvin. Kierroksia en uskaltanut antaa 2000 enempää kun en ole tuosta sytkäkartasta ihan varma. Välillä tulee kyllä noita sync losteja, jotka johtaa siihen että auto välillä rykii ja jopa sammuu. Samalla syttyy punasella "need burn". Ja en tiedä kuvittelinko mutta aina välillä ku teki jotain säätöä, niin tuli sync lost lisää. Että ei nuo ongelmat tainnu tähän loppua vaikka tässä eteenpäin on päästy. :mrgreen:
Moduli on nyt maadotettu koriin, pitäiskö kokeilla vetää se sinne lohkoon? ja ECU on vielä maadotettu sinne lohkoon että senkin maapisteen vois vielä siirtää. Tulpat pitäis olla vastukselliset ja mittailin tulpanjohtoja ja niissäkin on 3ohm/johto +3ohmia puolalta jakajalle, jonka pitäis sit tehdä 6ohmia. Liekö jo liikaa vastusta? :roll:
Post Reply