kylmäkäynnistys ongelma
Moderator: Masi_K
kylmäkäynnistys ongelma
Elikkä potilaana bmw m50b25 turbo (ilman vanosta)
Ms2 v3.0 pohjautuva Kdfi pnp.
Logi: https://drive.google.com/open?id=1LKHL- ... PaOVXlWOky
Ja vika siis, hörähtää mukisematta käyntiin, kierrokset käy jossain 1800rpm tienoilla jonka jälkeen tippuu kerrasta ja sammuu.
Ase taper on noin 8sec joten ei ole siitä kiinni kun auto käy vain sekunnin verran.
Ase percentagea on koitettu lisätä aina 80% asti ja sama homma.
Crankingiäkin on koitettu säädellä mutta tuloksetta.
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
Ms2 v3.0 pohjautuva Kdfi pnp.
Logi: https://drive.google.com/open?id=1LKHL- ... PaOVXlWOky
Ja vika siis, hörähtää mukisematta käyntiin, kierrokset käy jossain 1800rpm tienoilla jonka jälkeen tippuu kerrasta ja sammuu.
Ase taper on noin 8sec joten ei ole siitä kiinni kun auto käy vain sekunnin verran.
Ase percentagea on koitettu lisätä aina 80% asti ja sama homma.
Crankingiäkin on koitettu säädellä mutta tuloksetta.
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Ota loki ja laita jakoon. Se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Eikö tuo linkki toimi ?Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 19:56 Ota loki ja laita jakoon. Se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Lukihäiriö iski en edes huomannu tuota linkkiä. 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.
En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.
veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.
En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.
veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
onko sama juttu myös vaikka yrittäis kaasulla pitää käynnissä, vai sammuuko aina, vaikka tekis mitä, ekalla kertaa kylmänä?tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 19:52
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
mun mielestä oireet viittaa vain aavistuksen verran liian pieneen ryyppy ja/ASE asetuksiin. jotku koneet vaatii aika reiluja lukuja välillä, että kylmäkäynnistys olis "tehtaan mallilla" . varsinkin nämä nollan molemmin puolin olevat lämpötilat kummailee välillä, reilummalla pakkasella ei aina tarvitse suhteessa niin suuria lukuja, konekohtaista tietysti tämäkin...
Edit: ase:a olitkin jo säädellyt jotenkin, voi olla että kaipaa vielä vain pelkkää ryyppyä kaveriksi lisää, jos se ase:n säätö ei yksinkertaisesti ehdi vielä mukaan pitämään konetta käynnissä

ykkös mega ainakin tuntui käyvän kylmänä ekat pari sekunttia pelkän ryyppy bensan varassa, sitten vasta alkaa ase ym. vaikuttaa... tai siis millään muulla säädöllä ei tuntunut olevan kummoista vaikutusta siihen, jääkö kone käymään vai ei, ainoastaan ryyppy asetuksien hieromisella sai tulosta aikaan...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: kylmäkäynnistys ongelma
Baro correction kartta asetettu koko matkalta nollaan, ei siis pitäis korjata mitään ?Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 20:50 barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.
En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.
veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Mat air density asetettu vakioksi koko matkalle 88.5% joten sekään ei pitäs mitään korjata kun joka lämpötilassa sama?
Suuttimien deadtime 1.000
ja jännitekorjaus 0,162
suuttimina Siemens deka 630cc
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Juu laitoinkin just tänään aamulla prime pulsea lisää, täytyy huomenna aamulla koittaa mitä se sanoo.Höylä wrote: Sat Nov 18, 2017 23:06onko sama juttu myös vaikka yrittäis kaasulla pitää käynnissä, vai sammuuko aina, vaikka tekis mitä, ekalla kertaa kylmänä?tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 19:52
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
mun mielestä oireet viittaa vain aavistuksen verran liian pieneen ryyppy ja/ASE asetuksiin. jotku koneet vaatii aika reiluja lukuja välillä, että kylmäkäynnistys olis "tehtaan mallilla" . varsinkin nämä nollan molemmin puolin olevat lämpötilat kummailee välillä, reilummalla pakkasella ei aina tarvitse suhteessa niin suuria lukuja, konekohtaista tietysti tämäkin...
Edit: ase:a olitkin jo säädellyt jotenkin, voi olla että kaipaa vielä vain pelkkää ryyppyä kaveriksi lisää, jos se ase:n säätö ei yksinkertaisesti ehdi vielä mukaan pitämään konetta käynnissäaika pienestä se nyt kuitenkin vaikuttais olevan kiinni jos toinen startti on jo ok. ja ns.puolilämpimällä koneella pelaa aina...
ykkös mega ainakin tuntui käyvän kylmänä ekat pari sekunttia pelkän ryyppy bensan varassa, sitten vasta alkaa ase ym. vaikuttaa... tai siis millään muulla säädöllä ei tuntunut olevan kummoista vaikutusta siihen, jääkö kone käymään vai ei, ainoastaan ryyppy asetuksien hieromisella sai tulosta aikaan...
Kaasun kanssa en ole koittanut kikkailla kun aina tehnyt jotain muutoksia niin yrittänyt että jääkö käymään ihan omillaan ilman kaasua

Toki voin sitäkin koittaa.
Kiitos.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Joku firmis oli ainakin semmoinen missä toi baro pitäs olla 100% jos sitä ei halua käyttää. Kannattaa tarkistaa asetuksen vieressä olevasta kysymysmerkistä.tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 23:40Baro correction kartta asetettu koko matkalta nollaan, ei siis pitäis korjata mitään ?Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 20:50 barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.
En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.
veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Mat air density asetettu vakioksi koko matkalle 88.5% joten sekään ei pitäs mitään korjata kun joka lämpötilassa sama?
Suuttimien deadtime 1.000
ja jännitekorjaus 0,162
suuttimina Siemens deka 630cc
mat air density ei tosiaan kyllä korjaa mitään jos on noin asetettu, mutta eihän tossa paljoa järkee ole noin laittaa, kun tossakin kylmäkäynnistyksessä oli imulämpö 2 astetta niin kyllähän sitä pitäs rikastaa jonkuu verran jotta olis mahdollisuuksia toimia.
kannattaa syöttää noi suuttimien arvot kohdalleen, mä veikkaan et noi on hatusta vedetty. Ja toi jännitekorjaus vaikuttaa hieman suurelta ja se kyllä aiheuttaa vastaavia ongelmia.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
se baro on ok, tarkistin sen jo samalla kun kaikki muun, se riippuu mitä sinne calibrointi kohdassa olevaan asetukseen laittaa, jos laittaa nollat kaikkiin nii käyrä pitää asettaa 100%, ja jos noin miten se on nyt niin 0%Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 0:09Joku firmis oli ainakin semmoinen missä toi baro pitäs olla 100% jos sitä ei halua käyttää. Kannattaa tarkistaa asetuksen vieressä olevasta kysymysmerkistä.tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 23:40Baro correction kartta asetettu koko matkalta nollaan, ei siis pitäis korjata mitään ?Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 20:50 barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.
En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.
veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Mat air density asetettu vakioksi koko matkalle 88.5% joten sekään ei pitäs mitään korjata kun joka lämpötilassa sama?
Suuttimien deadtime 1.000
ja jännitekorjaus 0,162
suuttimina Siemens deka 630cc
mat air density ei tosiaan kyllä korjaa mitään jos on noin asetettu, mutta eihän tossa paljoa järkee ole noin laittaa, kun tossakin kylmäkäynnistyksessä oli imulämpö 2 astetta niin kyllähän sitä pitäs rikastaa jonkuu verran jotta olis mahdollisuuksia toimia.
kannattaa syöttää noi suuttimien arvot kohdalleen, mä veikkaan et noi on hatusta vedetty. Ja toi jännitekorjaus vaikuttaa hieman suurelta ja se kyllä aiheuttaa vastaavia ongelmia.

mutta kyllähän esim wue rikastaa sitä jo ? vai tarviiko se väkisten ton mat air densityn vielä kaveriksi?
suuttimien arvoista en kyllä muista oonko ite edes koskenu niihin.
netistä nopsaan katsoin pazi88 nimiseltä tubettajalta (samat suuttimet) niin anto dead timeksi 0,535ms ja correction 0,100ms/v, vaikuttaisko paremmalta ?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Jos airdensityn laittaa vakioksi niin se käyttää silloin oletuskäyrää eli ideaalia kaasun virtausta. Ms1 ja vanhemmat ms2 koodit ilmoittavat tiheys korjaus käyrän ideaalikäyrän muutos määränä. Jolloin 100 on ei muutosta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: kylmäkäynnistys ongelma
ok, kun auto muuten toimii kyllä tosi hyvin, ainoo ongelma enää tuo eka kylmäkäynnistys.Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
mites meneekö se nyt laihalle / muuten perseelleen sit ajossa ja vedossa kun muuttaa tuon suuttimien deadtimen.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
nii no jos mää sen nyt tempasen 100 koko airdensity kartan niin sen jälkeen säädettävä perus bensakarttakin kokonaa uusiksi.Masi_K wrote: Sun Nov 19, 2017 12:03 Jos airdensityn laittaa vakioksi niin se käyttää silloin oletuskäyrää eli ideaalia kaasun virtausta. Ms1 ja vanhemmat ms2 koodit ilmoittavat tiheys korjaus käyrän ideaalikäyrän muutos määränä. Jolloin 100 on ei muutosta.
niin onko sillä nyt merkitystä kun auto on säädetty sillon kun arvona ollut tuo 88,5 ja se on vakiona koko ajan eli ei tapahdu muutosta lämpötilan mukaan.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Ei toiminut noilla suuttimien arvoilla enää juuri ollenkaan ;DPuuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Lähti käyntiin mutta sammu vielä nopeemmin mitä aiemmin, ja toisen kerran sama juttu.
Sit laitoin deadtime 1.000 niin käy ilman ongelmia, sit deadtimen vaihoin taas 0,535 niin kaasua pumppaamalla se pysyy käynnissä mutta ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Tässä sä näet kuinka suuri vaikutus noilla arvoilla on. toi muutos teki sen että seos meni niin laihalle ettei enää edes käynyt kunnolla.tankki123 wrote: Sun Nov 19, 2017 14:54Ei toiminut noilla suuttimien arvoilla enää juuri ollenkaan ;DPuuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Lähti käyntiin mutta sammu vielä nopeemmin mitä aiemmin, ja toisen kerran sama juttu.
Sit laitoin deadtime 1.000 niin käy ilman ongelmia, sit deadtimen vaihoin taas 0,535 niin kaasua pumppaamalla se pysyy käynnissä mutta ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Eli koko VE-kartta pitäs nyt säätää kokonaan uusiks tolla deadtimellä ??Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 17:28Tässä sä näet kuinka suuri vaikutus noilla arvoilla on. toi muutos teki sen että seos meni niin laihalle ettei enää edes käynyt kunnolla.tankki123 wrote: Sun Nov 19, 2017 14:54Ei toiminut noilla suuttimien arvoilla enää juuri ollenkaan ;DPuuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Lähti käyntiin mutta sammu vielä nopeemmin mitä aiemmin, ja toisen kerran sama juttu.
Sit laitoin deadtime 1.000 niin käy ilman ongelmia, sit deadtimen vaihoin taas 0,535 niin kaasua pumppaamalla se pysyy käynnissä mutta ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Ainakin alakierros ja moottorijarrun alueella.Eli koko VE-kartta pitäs nyt säätää kokonaan uusiks tolla deadtimellä ??
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
jep juurikin näinMasi_K wrote: Sun Nov 19, 2017 18:56Ainakin alakierros ja moottorijarrun alueella.Eli koko VE-kartta pitäs nyt säätää kokonaan uusiks tolla deadtimellä ??
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Just lunttasin tunerista että default asetuksena on ms1 käytössä coolant corrected air density mikä on jonkinsortin ynnäys mihin otetaan mukaan jäähdytysnesteen lämpötila. Oletuksena asetuksista on pidettävä päällä normal correction ja se korjaus mikä siihen on lyötynnä. Eli otan inasen takaisinpäin mitä aiemmin sepostin. Muisti ei ihan pelaa näiden yli 10 vuotta sitten kokeiltujen juttujen kohalla.
Varsinkin kun itse silloin pidin näyttämänä imuilman lämpöä enkä tuota oletus vedenlämpöä. Korjaus tapahtuu kyllä niinkuin kerroin eli 100% = 0 korjaus%, niinkuin megoissa on monessakin kohtaa.

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: kylmäkäynnistys ongelma
sattuu aika lähelle kun maalaat koko kartan ja nostat yks pykälä kerrallaan niin että tyhjäkäynti on samanlainen kuin ennen. Sitten tarkastat kaasu puhjassa (ylin rivi) menikö rikkaalle jos meni niin pudota ylimpiä rivejä pykälä kerrallaan kunnes on hyvä.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
hmm, nostin aluks 30% koko karttaa ja ei ollu hyvä, sit nostin vielä 20% nii sit alko olee jo lähempänä.Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 19:19 sattuu aika lähelle kun maalaat koko kartan ja nostat yks pykälä kerrallaan niin että tyhjäkäynti on samanlainen kuin ennen. Sitten tarkastat kaasu puhjassa (ylin rivi) menikö rikkaalle jos meni niin pudota ylimpiä rivejä pykälä kerrallaan kunnes on hyvä.
tyhjäkäynnin arvot (alunperin noin 44 ve-kartassa) nous yli 70 asti...
kuulostaako ihan normaalilta ?
ja omasta mielestä käynti ei ole niin tasaista kun aiemmin 1ms dead timellä, että onkohan tuo 0,535 sitten oikea.
suuttimet siemens deka 630cc 107961, tietääkö joku noille 100% varmaa deadtime:a.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Deadtimeen vaikutta niin moni asia että ei ole oikeen suoraa arvoa antaa kellää. Yli 70 on kyllä liian suuri jos perusmoottori on vakion puoleinen. Syötä joku 0,8-,0900 deadtimeksi, säädä sillä kartta kuntoon ja ala sitten hakemaan deadtimeä uudelleen. Sen hakuun on metodi olemassa mikä ainakin toimii 4zyl koneissa. Jos 1ms käy ok sekä ve kartta edes sinneppäin niin ei se silloin kamalan poskellaan voi olla ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: kylmäkäynnistys ongelma
siis kyllä, auto on dynossa säädetty ja ve-kartta hierottu sinnepäin kohdalleen.Masi_K wrote: Mon Nov 20, 2017 16:50 Deadtimeen vaikutta niin moni asia että ei ole oikeen suoraa arvoa antaa kellää. Yli 70 on kyllä liian suuri jos perusmoottori on vakion puoleinen. Syötä joku 0,8-,0900 deadtimeksi, säädä sillä kartta kuntoon ja ala sitten hakemaan deadtimeä uudelleen. Sen hakuun on metodi olemassa mikä ainakin toimii 4zyl koneissa. Jos 1ms käy ok sekä ve kartta edes sinneppäin niin ei se silloin kamalan poskellaan voi olla ?
en ois itse lähtenyt edes muuttamaan deadtimeä ellei joku siitä olisi sanonut että se on poskellaan.
ja tällähetkellä edelleen käytössä se 1ms deadtime koska sillä se toimii hyvin ja käy nätisti.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
ei kuulosta normaalilta, eli ei voi olla oikea... anna olla se 1 ms deadtime, jos sillä kerran pelaa kunnolla ja yritä hieroa ensin se kylmäkäynnistys kuntoon, sitten kun ei enää mitään muuta tekemistä ole tai jos/kun aika käy pitkäksi, niin voi alkaa sen deadtimen hieromisen "kohdalleen", se on sitten sellainen loputon suo, koska sitä ei voi edes teoriassa saada ikinä täysin kohdalleentankki123 wrote: Mon Nov 20, 2017 12:55
hmm, nostin aluks 30% koko karttaa ja ei ollu hyvä, sit nostin vielä 20% nii sit alko olee jo lähempänä.
tyhjäkäynnin arvot (alunperin noin 44 ve-kartassa) nous yli 70 asti...
kuulostaako ihan normaalilta ?
ja omasta mielestä käynti ei ole niin tasaista kun aiemmin 1ms dead timellä, että onkohan tuo 0,535 sitten oikea.
suuttimet siemens deka 630cc 107961, tietääkö joku noille 100% varmaa deadtime:a.

tuollainen 0,535 ms deadtime saa varmasti ongelmia aikaan isoilla suuttimilla, varsinkin jos se on väärä... 1 ms on aina hyvä lähtökohta, jos deadtime on ilmoittu megalle liian isoksi ongelmat/oireet ei ole niin vakavia, eikä tuhoisia koneelle, liian pienellä kun saa koneen liian helposti laihalle säätöjä tehdessä...
luultavasti sen deadtimen saa haarukoitua riittävän hyvin kohdalleen sitten kun sen aika on, muuttelemalla ruiskutusten määrää asetuksissa, kun ruiskutusten määrän muuttelu ei enää kovin paljoa vaikuta seoksiin (haarukassa 0.1-0.3 AFR), on deadtime mielestäni jo riittävän hyvin kohdallaan... täysin pielessä oleva deadtime ilmenee tuolla metodilla käytännössä aika nopeasti, kun AFR voi heitellä jopa pari yksikköä (AFR 14 -> AFR 12/16 tai enemmän)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: kylmäkäynnistys ongelma
Vaikkapa tuolta voi lukea Deka 630 dataa.
Ilmoitettu DT (offset) on 0,67, mikä nyt saattais olla lähelle oikeata.
Jos DT:n meinaa yleensäkään laittaa "kohdalleen", niin se pitää tehdä ennen karttojen säätöä.
Aivan väärä ajatus on hieroa kartat kohdalleen ja sitten alkaa DeadTimee muuttelemaan.
Tyhjäkäynti (ja muukin käynti tietysti) on DT lukemasta riippumatta aivan samanlainen, jos kartan arvot on kohdallaan.
Toistan. Jos meinaa yleensäkään koittaa saada DT oikein, niin SE TEHDÄÄN ENSIN
.
Kyllähän ne vehkeet jollain lailla käy vaikkei se "oikein" olisikaan...
Ilmoitettu DT (offset) on 0,67, mikä nyt saattais olla lähelle oikeata.
Jos DT:n meinaa yleensäkään laittaa "kohdalleen", niin se pitää tehdä ennen karttojen säätöä.
Aivan väärä ajatus on hieroa kartat kohdalleen ja sitten alkaa DeadTimee muuttelemaan.
Tyhjäkäynti (ja muukin käynti tietysti) on DT lukemasta riippumatta aivan samanlainen, jos kartan arvot on kohdallaan.
Toistan. Jos meinaa yleensäkään koittaa saada DT oikein, niin SE TEHDÄÄN ENSIN

Kyllähän ne vehkeet jollain lailla käy vaikkei se "oikein" olisikaan...
Re: kylmäkäynnistys ongelma
jos suuttimista on saatavissa helposti dataa, niin totta kai sitä kannattaa käyttää, itse en oikein usko kuitenkaan siihen, että myös mega osaa sitä tietoa hyödyntää aina täysin oikeinharrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Vaikkapa tuolta voi lukea Deka 630 dataa.
Ilmoitettu DT (offset) on 0,67, mikä nyt saattais olla lähelle oikeata.

näin ehkä "täydellisessä maailmassa", mutta miten laitat DT:n kohdalleen heti ekalla, joihinkin ladon nurkalta löytyneisiin suuttimiin, kun ei tuotostakaan ole aina niin varmaa tietoaharrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Jos DT:n meinaa yleensäkään laittaa "kohdalleen", niin se pitää tehdä ennen karttojen säätöä.
Aivan väärä ajatus on hieroa kartat kohdalleen ja sitten alkaa DeadTimee muuttelemaan.

öö, jos DT on kovin paljon vituillaan, niin silloin on myös kartat pahasti pielessä, muuten kone ei käy kunnolla... koska kartalla on korjattu sitä liikaa pielessä olevaa DT arvoa... luokkaa tyhjäkäynnillä 70-100 lukuja VE kartassa... tai 5-15 toisin päin ollessa.harrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Tyhjäkäynti (ja muukin käynti tietysti) on DT lukemasta riippumatta aivan samanlainen, jos kartan arvot on kohdallaan.
tuolla perusteella 99% megan kanssa pelaavista ei olis saanut vielä edes savuja koneesta, kun ne SÄÄTÄIS sitä DT kohdalleen vieläkin... se 1% taas joka ei välitä vittuakaan täysin "oikeasta" DT arvosta ajelee ihan tyytyväisenäharrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Toistan. Jos meinaa yleensäkään koittaa saada DT oikein, niin SE TEHDÄÄN ENSIN.
Kyllähän ne vehkeet jollain lailla käy vaikkei se "oikein" olisikaan...

itse olen pari kertaa hieronut DT paremmin kohdalleen jos/kun ei ole ollut enää muuta säätämistä (kokeillut arvoja 0.9 ja 1.1, jos ei parannusta käyttämääni 1.0 arvoon, olen palannut siihen perus 1.0 arvoon, jos taas on parannusta löytynyt, olen jatkanut haarukoimista sen arvon läheltä, kerran olen jättänyt muistaakseni arvoksi 0.9, muuten on aina menty arvolla 1.0), en näe mikä ongelma siinä on, hienosäädöstähän siinä vain on kyse... itse luultavasti osaan heittää DT:n summissa niin lähelle oikeaa, ettei siihen ole paljoa ollut tarvetta puuttua, olen siis huomannut jo ekoissa käynnistysyrityksissä, että nyt joku mättää liikaa, kun ei meinaa saada säätöihin/säätäminen ei tuota toivottua tulosta... tai juuri ne VE kartan luvut ei ole tästä maailmasta (tyhjäkäynti normi koneella luokkaa 70)
VE kartta kun on melkein kaikissa koneissa kohtalaisen lähellä toisiaan, ellei nyt jotain kireää moottoripyörän konetta aleta vertaamaan tehtaan jäljiltä olevaan isolohko kasiin... moottorin volumetristä hyötysuhdettahan (hengitystä) sillä vain kuvataan...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: kylmäkäynnistys ongelma
Jep ! joo ainoo ongelma on tosiaan se enää että ekaa kertaa kun aamulla starttaa niin se sammuu heti, toisella jää nätisti käymään ja toimii lopun päivää ihan täysin.Höylä wrote: Mon Nov 20, 2017 17:58ei kuulosta normaalilta, eli ei voi olla oikea... anna olla se 1 ms deadtime, jos sillä kerran pelaa kunnolla ja yritä hieroa ensin se kylmäkäynnistys kuntoon, sitten kun ei enää mitään muuta tekemistä ole tai jos/kun aika käy pitkäksi, niin voi alkaa sen deadtimen hieromisen "kohdalleen", se on sitten sellainen loputon suo, koska sitä ei voi edes teoriassa saada ikinä täysin kohdalleentankki123 wrote: Mon Nov 20, 2017 12:55
hmm, nostin aluks 30% koko karttaa ja ei ollu hyvä, sit nostin vielä 20% nii sit alko olee jo lähempänä.
tyhjäkäynnin arvot (alunperin noin 44 ve-kartassa) nous yli 70 asti...
kuulostaako ihan normaalilta ?
ja omasta mielestä käynti ei ole niin tasaista kun aiemmin 1ms dead timellä, että onkohan tuo 0,535 sitten oikea.
suuttimet siemens deka 630cc 107961, tietääkö joku noille 100% varmaa deadtime:a.lähelle oikeaa voi päästä hetkellisesti, mutta 100% oikeaa arvoa ei ole edes olemassa...
tuollainen 0,535 ms deadtime saa varmasti ongelmia aikaan isoilla suuttimilla, varsinkin jos se on väärä... 1 ms on aina hyvä lähtökohta, jos deadtime on ilmoittu megalle liian isoksi ongelmat/oireet ei ole niin vakavia, eikä tuhoisia koneelle, liian pienellä kun saa koneen liian helposti laihalle säätöjä tehdessä...
luultavasti sen deadtimen saa haarukoitua riittävän hyvin kohdalleen sitten kun sen aika on, muuttelemalla ruiskutusten määrää asetuksissa, kun ruiskutusten määrän muuttelu ei enää kovin paljoa vaikuta seoksiin (haarukassa 0.1-0.3 AFR), on deadtime mielestäni jo riittävän hyvin kohdallaan... täysin pielessä oleva deadtime ilmenee tuolla metodilla käytännössä aika nopeasti, kun AFR voi heitellä jopa pari yksikköä (AFR 14 -> AFR 12/16 tai enemmän)
Niin ja päästöjä tuosta tosi hankala saada (vähäpäästöinen) toki voi olla ettei ilman seqventiaaliruiskua saakkaan... viinalla ehkä paremmin mutta ei 98:lla saatu ainakaan.
Re: kylmäkäynnistys ongelma
kyllä MS2 prossuisella pitäis saada säädöt sellaisiksi, että menee päästörajojen sisälle aika hyvin, toki sulla on aika reilut suuttimet... ja onko nykyään enää edes koko "vähäpäästöistä" olemassakaan
vai muuttuuko ne jutut taas vasta ensvuoden puolella... muistaakseni niihin päästö juttuihin jotain säätöä tuli jo...
tai sitten teet ne perinteiset, eli otat päästötestin pienemmillä suuttimilla
jos se oikein vaikeaksi menee niin nopeampaa vaihtaa pienemmät suuttimet ja tekee niille katsastuskartat, kuin että tappelee monta päivää päästömittauskoneen ympärillä...
tuohon DT asiaan vielä liittyen, se jännitekorjaus taitaa olla itseasiassa tärkeämpi arvo saada kohdalleen, kuin itse DT arvo... no, molemmat liittyy kuitenkin siihen samaan asiaan, usein tuo jännitekorjaus asia kuitenkin tunnutaan sivutettavan keskusteluissa lähes täysin... MS3 vasta saa tehtyä jonkinlaisen käyrän jännitekorjaukselle ja DT arvolle, mutta silläkään sitä ei saa ihan täysin 100% kohdalleen, kun ei mielestäni siihenkään yhtälöön saa lisättyä tietoa polttoaineen paineesta, joka myös osaltaan vaikuttaa DT arvoon, joissakin suuttimissa enemmän, joissakin vähemmän/olemattomasti, jotku suuttimet kuitenkin käyttäytyy jopa niin radikaalisti, että painetta nostettaessa niiden tuotto romahtaa jopa alle puoleen esim. tyhjäkäynnillä... siinä sitä sitten saa ihmetellä, että mitä vittua, painetta nostettaessa vetää laihalle, vaikka pitäis olla päinvastoin...
pikatesti tuolle jännitekorjaus/DT arvon oikeassa haarukassa olemiselle on esim. se, että annat koneen käydä tyhjäkäyntiä, kone luonnollisesti käyntilämpöinen (ja kaikki mahdolliset lambda ym. korjaukset pois päältä), että suuttimien PW mahdollisimman pieni, kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja katsot seokset/rpm ja arvioit miten kone käy noin korvakuulolta, sitten sama kaikki mahdollinen sähkökuorma päällä (vaikka joku puolivajaa akku vielä kaapelien perään syömään jännitettä, jos omassa autossa ei löydy riittävästi sähköhärpäkkeitä syömään jännitettä) jos muutos on olematon seoksissa tai rpm/ei muuten häiritse itseä, niin hyvähän se sitten on, jos taas kone stumppaa tai muuten hankaloittaa käyttöä, niin sitten hakee jännitekorjauksen ja DT:n paremmin kohdalleen, joskus se on niin vituillaan, että sähkölasien käyttö sammuttaa auton tyhjäkäynniltä
tai no, ei ehkä aivan normaali tyhjäkäynnillä, kun laturi sais kuitenkin hieman olla mukana, ettei jännitemuutokset ihan järjettömiä ole (luokkaa 5V), voihan sitä kokeilla norm. tyhjäkäynnillä ja ns. korotetulla tyhjäkäynnillä (n. 1000-1200 rpm) ja päättelee niistä sitten kumman mukaan tekee johtopäätöksiä asiasta, sellainen parin voltin heitto jännitteessä saa jo kuitenkin koneen käytökseen muutoksia, jos/kun jännitekorjaus ja DT on metsässä... jos kone taas kestää parin voltin heitot mukisematta, ollaan mielestäni aika hyvin alueella tuon asian kannalta... tämä sitten vaatii myös hieman sitä "korvakuulo taitoa", että osaa erottaa, johtuuko käyntiäänen muutos koneen kuormituksesta (luonnollinen ja hyväksyttävä asia) vai huonosta käynnistä (DT ja jännitekorjaus pielessä) kaikilla ja jokapaikassa ei kuitenkaan ole saatavilla kaiken maailman hienoja mittareita ja muita laitteita jatkuvasti käsien ulottuvilla, joten joutuu välillä tekemään säätöjä hieman vanhanaikaisesti
edit: voisko tuo ekassa startissa sammuminen johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, ettei bensapumppu ole vielä ehtinyt paineistaa kunnolla systeemiä/pieni vuoto takaiskussa
vai odotatko ensin sekunnin virta päällä ja sitten vasta starttaat, joka poistaa yleensä tuon ongelman, itse käytän aina megassa sitä tupla ryypytys asetusta, jolloin hörähtää sitten käytännössä heti kone käyntiin, ilman turhia sahauksia... (eli ensin laitan virrat päälle ja odotan sen 2. sek. että kone ryypytetään/linja paineistetaan, sitten virrat pois ja uudelleen päälle ja suora startti siitä, ilman ryypyttelyn odottelua, jos tosi kova pakkanen yli -25C ja pitää raakana saada kone käyntiin, voin toistaa ryypytyksen 2-3 kertaa tapauksesta riippuen, parempi mielestäni näin, ettei sitten vahingossa kastele tulppia, jos ryyppy on vedetty kovin rajuksi, vaan voin tarvittaessa sitä vielä annostella virtojen päälle laitto kertojen määrällä)

tai sitten teet ne perinteiset, eli otat päästötestin pienemmillä suuttimilla

tuohon DT asiaan vielä liittyen, se jännitekorjaus taitaa olla itseasiassa tärkeämpi arvo saada kohdalleen, kuin itse DT arvo... no, molemmat liittyy kuitenkin siihen samaan asiaan, usein tuo jännitekorjaus asia kuitenkin tunnutaan sivutettavan keskusteluissa lähes täysin... MS3 vasta saa tehtyä jonkinlaisen käyrän jännitekorjaukselle ja DT arvolle, mutta silläkään sitä ei saa ihan täysin 100% kohdalleen, kun ei mielestäni siihenkään yhtälöön saa lisättyä tietoa polttoaineen paineesta, joka myös osaltaan vaikuttaa DT arvoon, joissakin suuttimissa enemmän, joissakin vähemmän/olemattomasti, jotku suuttimet kuitenkin käyttäytyy jopa niin radikaalisti, että painetta nostettaessa niiden tuotto romahtaa jopa alle puoleen esim. tyhjäkäynnillä... siinä sitä sitten saa ihmetellä, että mitä vittua, painetta nostettaessa vetää laihalle, vaikka pitäis olla päinvastoin...
pikatesti tuolle jännitekorjaus/DT arvon oikeassa haarukassa olemiselle on esim. se, että annat koneen käydä tyhjäkäyntiä, kone luonnollisesti käyntilämpöinen (ja kaikki mahdolliset lambda ym. korjaukset pois päältä), että suuttimien PW mahdollisimman pieni, kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja katsot seokset/rpm ja arvioit miten kone käy noin korvakuulolta, sitten sama kaikki mahdollinen sähkökuorma päällä (vaikka joku puolivajaa akku vielä kaapelien perään syömään jännitettä, jos omassa autossa ei löydy riittävästi sähköhärpäkkeitä syömään jännitettä) jos muutos on olematon seoksissa tai rpm/ei muuten häiritse itseä, niin hyvähän se sitten on, jos taas kone stumppaa tai muuten hankaloittaa käyttöä, niin sitten hakee jännitekorjauksen ja DT:n paremmin kohdalleen, joskus se on niin vituillaan, että sähkölasien käyttö sammuttaa auton tyhjäkäynniltä

tai no, ei ehkä aivan normaali tyhjäkäynnillä, kun laturi sais kuitenkin hieman olla mukana, ettei jännitemuutokset ihan järjettömiä ole (luokkaa 5V), voihan sitä kokeilla norm. tyhjäkäynnillä ja ns. korotetulla tyhjäkäynnillä (n. 1000-1200 rpm) ja päättelee niistä sitten kumman mukaan tekee johtopäätöksiä asiasta, sellainen parin voltin heitto jännitteessä saa jo kuitenkin koneen käytökseen muutoksia, jos/kun jännitekorjaus ja DT on metsässä... jos kone taas kestää parin voltin heitot mukisematta, ollaan mielestäni aika hyvin alueella tuon asian kannalta... tämä sitten vaatii myös hieman sitä "korvakuulo taitoa", että osaa erottaa, johtuuko käyntiäänen muutos koneen kuormituksesta (luonnollinen ja hyväksyttävä asia) vai huonosta käynnistä (DT ja jännitekorjaus pielessä) kaikilla ja jokapaikassa ei kuitenkaan ole saatavilla kaiken maailman hienoja mittareita ja muita laitteita jatkuvasti käsien ulottuvilla, joten joutuu välillä tekemään säätöjä hieman vanhanaikaisesti

edit: voisko tuo ekassa startissa sammuminen johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, ettei bensapumppu ole vielä ehtinyt paineistaa kunnolla systeemiä/pieni vuoto takaiskussa

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: kylmäkäynnistys ongelma
Niin no hc pitäs olla alle 100 (oli jossain 150) co 0,3 ja se huiteli jossain 0,4-0,5 tienoilla muistaakseni.Höylä wrote: Tue Nov 21, 2017 1:36 kyllä MS2 prossuisella pitäis saada säädöt sellaisiksi, että menee päästörajojen sisälle aika hyvin, toki sulla on aika reilut suuttimet... ja onko nykyään enää edes koko "vähäpäästöistä" olemassakaanvai muuttuuko ne jutut taas vasta ensvuoden puolella... muistaakseni niihin päästö juttuihin jotain säätöä tuli jo...
tai sitten teet ne perinteiset, eli otat päästötestin pienemmillä suuttimillajos se oikein vaikeaksi menee niin nopeampaa vaihtaa pienemmät suuttimet ja tekee niille katsastuskartat, kuin että tappelee monta päivää päästömittauskoneen ympärillä...
tuohon DT asiaan vielä liittyen, se jännitekorjaus taitaa olla itseasiassa tärkeämpi arvo saada kohdalleen, kuin itse DT arvo... no, molemmat liittyy kuitenkin siihen samaan asiaan, usein tuo jännitekorjaus asia kuitenkin tunnutaan sivutettavan keskusteluissa lähes täysin... MS3 vasta saa tehtyä jonkinlaisen käyrän jännitekorjaukselle ja DT arvolle, mutta silläkään sitä ei saa ihan täysin 100% kohdalleen, kun ei mielestäni siihenkään yhtälöön saa lisättyä tietoa polttoaineen paineesta, joka myös osaltaan vaikuttaa DT arvoon, joissakin suuttimissa enemmän, joissakin vähemmän/olemattomasti, jotku suuttimet kuitenkin käyttäytyy jopa niin radikaalisti, että painetta nostettaessa niiden tuotto romahtaa jopa alle puoleen esim. tyhjäkäynnillä... siinä sitä sitten saa ihmetellä, että mitä vittua, painetta nostettaessa vetää laihalle, vaikka pitäis olla päinvastoin...
pikatesti tuolle jännitekorjaus/DT arvon oikeassa haarukassa olemiselle on esim. se, että annat koneen käydä tyhjäkäyntiä, kone luonnollisesti käyntilämpöinen (ja kaikki mahdolliset lambda ym. korjaukset pois päältä), että suuttimien PW mahdollisimman pieni, kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja katsot seokset/rpm ja arvioit miten kone käy noin korvakuulolta, sitten sama kaikki mahdollinen sähkökuorma päällä (vaikka joku puolivajaa akku vielä kaapelien perään syömään jännitettä, jos omassa autossa ei löydy riittävästi sähköhärpäkkeitä syömään jännitettä) jos muutos on olematon seoksissa tai rpm/ei muuten häiritse itseä, niin hyvähän se sitten on, jos taas kone stumppaa tai muuten hankaloittaa käyttöä, niin sitten hakee jännitekorjauksen ja DT:n paremmin kohdalleen, joskus se on niin vituillaan, että sähkölasien käyttö sammuttaa auton tyhjäkäynniltä![]()
tai no, ei ehkä aivan normaali tyhjäkäynnillä, kun laturi sais kuitenkin hieman olla mukana, ettei jännitemuutokset ihan järjettömiä ole (luokkaa 5V), voihan sitä kokeilla norm. tyhjäkäynnillä ja ns. korotetulla tyhjäkäynnillä (n. 1000-1200 rpm) ja päättelee niistä sitten kumman mukaan tekee johtopäätöksiä asiasta, sellainen parin voltin heitto jännitteessä saa jo kuitenkin koneen käytökseen muutoksia, jos/kun jännitekorjaus ja DT on metsässä... jos kone taas kestää parin voltin heitot mukisematta, ollaan mielestäni aika hyvin alueella tuon asian kannalta... tämä sitten vaatii myös hieman sitä "korvakuulo taitoa", että osaa erottaa, johtuuko käyntiäänen muutos koneen kuormituksesta (luonnollinen ja hyväksyttävä asia) vai huonosta käynnistä (DT ja jännitekorjaus pielessä) kaikilla ja jokapaikassa ei kuitenkaan ole saatavilla kaiken maailman hienoja mittareita ja muita laitteita jatkuvasti käsien ulottuvilla, joten joutuu välillä tekemään säätöjä hieman vanhanaikaisesti![]()
edit: voisko tuo ekassa startissa sammuminen johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, ettei bensapumppu ole vielä ehtinyt paineistaa kunnolla systeemiä/pieni vuoto takaiskussavai odotatko ensin sekunnin virta päällä ja sitten vasta starttaat, joka poistaa yleensä tuon ongelman, itse käytän aina megassa sitä tupla ryypytys asetusta, jolloin hörähtää sitten käytännössä heti kone käyntiin, ilman turhia sahauksia... (eli ensin laitan virrat päälle ja odotan sen 2. sek. että kone ryypytetään/linja paineistetaan, sitten virrat pois ja uudelleen päälle ja suora startti siitä, ilman ryypyttelyn odottelua, jos tosi kova pakkanen yli -25C ja pitää raakana saada kone käyntiin, voin toistaa ryypytyksen 2-3 kertaa tapauksesta riippuen, parempi mielestäni näin, ettei sitten vahingossa kastele tulppia, jos ryyppy on vedetty kovin rajuksi, vaan voin tarvittaessa sitä vielä annostella virtojen päälle laitto kertojen määrällä)
Mulla on toki semmonen bilteman racecat katalysaattori, tosi lyhyt että voi sekin vaikuttaa jotain...
putkisto niin lyhyt että ei siihen mahdu pidempää kattia

Ja tosiaan auto ei siitä häiriinny vaikka laittais kaikki mahdolliset virtavehkeet päälle, sähköflekti mukaanlukien.
Odotan joka kerta kun auton käynnistän että lambda lämpeää eli noin 5-10sec, bensapumppu on jo varmasti kerännyt paineet tässä vaiheessa.
Ja olen myös koittanut että käyttää toisen kerran virrat päälle ja sit vasta starttaa mutta ei auttanut sekään.
Vähän hankala probleema
