kylmäkäynnistys ongelma

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Elikkä potilaana bmw m50b25 turbo (ilman vanosta)
Ms2 v3.0 pohjautuva Kdfi pnp.

Logi: https://drive.google.com/open?id=1LKHL- ... PaOVXlWOky

Ja vika siis, hörähtää mukisematta käyntiin, kierrokset käy jossain 1800rpm tienoilla jonka jälkeen tippuu kerrasta ja sammuu.
Ase taper on noin 8sec joten ei ole siitä kiinni kun auto käy vain sekunnin verran.
Ase percentagea on koitettu lisätä aina 80% asti ja sama homma.
Crankingiäkin on koitettu säädellä mutta tuloksetta.
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

Ota loki ja laita jakoon. Se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 19:56 Ota loki ja laita jakoon. Se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Eikö tuo linkki toimi ?
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

Lukihäiriö iski en edes huomannu tuota linkkiä. :oops:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.

En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.

veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 19:52
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
onko sama juttu myös vaikka yrittäis kaasulla pitää käynnissä, vai sammuuko aina, vaikka tekis mitä, ekalla kertaa kylmänä?

mun mielestä oireet viittaa vain aavistuksen verran liian pieneen ryyppy ja/ASE asetuksiin. jotku koneet vaatii aika reiluja lukuja välillä, että kylmäkäynnistys olis "tehtaan mallilla" . varsinkin nämä nollan molemmin puolin olevat lämpötilat kummailee välillä, reilummalla pakkasella ei aina tarvitse suhteessa niin suuria lukuja, konekohtaista tietysti tämäkin...

Edit: ase:a olitkin jo säädellyt jotenkin, voi olla että kaipaa vielä vain pelkkää ryyppyä kaveriksi lisää, jos se ase:n säätö ei yksinkertaisesti ehdi vielä mukaan pitämään konetta käynnissä :roll: aika pienestä se nyt kuitenkin vaikuttais olevan kiinni jos toinen startti on jo ok. ja ns.puolilämpimällä koneella pelaa aina...

ykkös mega ainakin tuntui käyvän kylmänä ekat pari sekunttia pelkän ryyppy bensan varassa, sitten vasta alkaa ase ym. vaikuttaa... tai siis millään muulla säädöllä ei tuntunut olevan kummoista vaikutusta siihen, jääkö kone käymään vai ei, ainoastaan ryyppy asetuksien hieromisella sai tulosta aikaan...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 20:50 barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.

En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.

veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Baro correction kartta asetettu koko matkalta nollaan, ei siis pitäis korjata mitään ?
Mat air density asetettu vakioksi koko matkalle 88.5% joten sekään ei pitäs mitään korjata kun joka lämpötilassa sama?
Suuttimien deadtime 1.000
ja jännitekorjaus 0,162
suuttimina Siemens deka 630cc
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Sat Nov 18, 2017 23:06
tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 19:52
Ja tärkein: tämä sammumisongelma tapahtuu ainoastaan kun kone on täysin jäähtynyt, pitää yön yli jäähtyä.
Toisella startilla jää sitten käymään.
Kiitos !
onko sama juttu myös vaikka yrittäis kaasulla pitää käynnissä, vai sammuuko aina, vaikka tekis mitä, ekalla kertaa kylmänä?

mun mielestä oireet viittaa vain aavistuksen verran liian pieneen ryyppy ja/ASE asetuksiin. jotku koneet vaatii aika reiluja lukuja välillä, että kylmäkäynnistys olis "tehtaan mallilla" . varsinkin nämä nollan molemmin puolin olevat lämpötilat kummailee välillä, reilummalla pakkasella ei aina tarvitse suhteessa niin suuria lukuja, konekohtaista tietysti tämäkin...

Edit: ase:a olitkin jo säädellyt jotenkin, voi olla että kaipaa vielä vain pelkkää ryyppyä kaveriksi lisää, jos se ase:n säätö ei yksinkertaisesti ehdi vielä mukaan pitämään konetta käynnissä :roll: aika pienestä se nyt kuitenkin vaikuttais olevan kiinni jos toinen startti on jo ok. ja ns.puolilämpimällä koneella pelaa aina...

ykkös mega ainakin tuntui käyvän kylmänä ekat pari sekunttia pelkän ryyppy bensan varassa, sitten vasta alkaa ase ym. vaikuttaa... tai siis millään muulla säädöllä ei tuntunut olevan kummoista vaikutusta siihen, jääkö kone käymään vai ei, ainoastaan ryyppy asetuksien hieromisella sai tulosta aikaan...
Juu laitoinkin just tänään aamulla prime pulsea lisää, täytyy huomenna aamulla koittaa mitä se sanoo.
Kaasun kanssa en ole koittanut kikkailla kun aina tehnyt jotain muutoksia niin yrittänyt että jääkö käymään ihan omillaan ilman kaasua :)!
Toki voin sitäkin koittaa.
Kiitos.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 23:40
Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 20:50 barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.

En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.

veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Baro correction kartta asetettu koko matkalta nollaan, ei siis pitäis korjata mitään ?
Mat air density asetettu vakioksi koko matkalle 88.5% joten sekään ei pitäs mitään korjata kun joka lämpötilassa sama?
Suuttimien deadtime 1.000
ja jännitekorjaus 0,162
suuttimina Siemens deka 630cc
Joku firmis oli ainakin semmoinen missä toi baro pitäs olla 100% jos sitä ei halua käyttää. Kannattaa tarkistaa asetuksen vieressä olevasta kysymysmerkistä.

mat air density ei tosiaan kyllä korjaa mitään jos on noin asetettu, mutta eihän tossa paljoa järkee ole noin laittaa, kun tossakin kylmäkäynnistyksessä oli imulämpö 2 astetta niin kyllähän sitä pitäs rikastaa jonkuu verran jotta olis mahdollisuuksia toimia.

kannattaa syöttää noi suuttimien arvot kohdalleen, mä veikkaan et noi on hatusta vedetty. Ja toi jännitekorjaus vaikuttaa hieman suurelta ja se kyllä aiheuttaa vastaavia ongelmia.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 0:09
tankki123 wrote: Sat Nov 18, 2017 23:40
Puuhastelija wrote: Sat Nov 18, 2017 20:50 barometer näyttää outoa lukemaa. 80Kpa kokoajan. kannattaa tarkastaa asetukset sen osalta. kun baro correction näyttää myös outoa.
fuel air correction näyttää outoa lukemaa 88.6%. kannattaa kattoo ton asetukset kohilleen.

En usko että noi selittää ihan kokonaan tuota sammumista, mutta kannattaa kattoo kuitenkin kohalleen.

veikkaan että suuttimien dead time ja jännitekorjauksissa on jotain sanomista. ne kannattaa kattoo kohdalleen. se saattas aiheuttaa tuollaista käytöstä.
Baro correction kartta asetettu koko matkalta nollaan, ei siis pitäis korjata mitään ?
Mat air density asetettu vakioksi koko matkalle 88.5% joten sekään ei pitäs mitään korjata kun joka lämpötilassa sama?
Suuttimien deadtime 1.000
ja jännitekorjaus 0,162
suuttimina Siemens deka 630cc
Joku firmis oli ainakin semmoinen missä toi baro pitäs olla 100% jos sitä ei halua käyttää. Kannattaa tarkistaa asetuksen vieressä olevasta kysymysmerkistä.

mat air density ei tosiaan kyllä korjaa mitään jos on noin asetettu, mutta eihän tossa paljoa järkee ole noin laittaa, kun tossakin kylmäkäynnistyksessä oli imulämpö 2 astetta niin kyllähän sitä pitäs rikastaa jonkuu verran jotta olis mahdollisuuksia toimia.

kannattaa syöttää noi suuttimien arvot kohdalleen, mä veikkaan et noi on hatusta vedetty. Ja toi jännitekorjaus vaikuttaa hieman suurelta ja se kyllä aiheuttaa vastaavia ongelmia.
se baro on ok, tarkistin sen jo samalla kun kaikki muun, se riippuu mitä sinne calibrointi kohdassa olevaan asetukseen laittaa, jos laittaa nollat kaikkiin nii käyrä pitää asettaa 100%, ja jos noin miten se on nyt niin 0% :) !
mutta kyllähän esim wue rikastaa sitä jo ? vai tarviiko se väkisten ton mat air densityn vielä kaveriksi?
suuttimien arvoista en kyllä muista oonko ite edes koskenu niihin.
netistä nopsaan katsoin pazi88 nimiseltä tubettajalta (samat suuttimet) niin anto dead timeksi 0,535ms ja correction 0,100ms/v, vaikuttaisko paremmalta ?
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Masi_K »

Jos airdensityn laittaa vakioksi niin se käyttää silloin oletuskäyrää eli ideaalia kaasun virtausta. Ms1 ja vanhemmat ms2 koodit ilmoittavat tiheys korjaus käyrän ideaalikäyrän muutos määränä. Jolloin 100 on ei muutosta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
ok, kun auto muuten toimii kyllä tosi hyvin, ainoo ongelma enää tuo eka kylmäkäynnistys.
mites meneekö se nyt laihalle / muuten perseelleen sit ajossa ja vedossa kun muuttaa tuon suuttimien deadtimen.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Masi_K wrote: Sun Nov 19, 2017 12:03 Jos airdensityn laittaa vakioksi niin se käyttää silloin oletuskäyrää eli ideaalia kaasun virtausta. Ms1 ja vanhemmat ms2 koodit ilmoittavat tiheys korjaus käyrän ideaalikäyrän muutos määränä. Jolloin 100 on ei muutosta.
nii no jos mää sen nyt tempasen 100 koko airdensity kartan niin sen jälkeen säädettävä perus bensakarttakin kokonaa uusiksi.
niin onko sillä nyt merkitystä kun auto on säädetty sillon kun arvona ollut tuo 88,5 ja se on vakiona koko ajan eli ei tapahdu muutosta lämpötilan mukaan.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Ei toiminut noilla suuttimien arvoilla enää juuri ollenkaan ;D
Lähti käyntiin mutta sammu vielä nopeemmin mitä aiemmin, ja toisen kerran sama juttu.
Sit laitoin deadtime 1.000 niin käy ilman ongelmia, sit deadtimen vaihoin taas 0,535 niin kaasua pumppaamalla se pysyy käynnissä mutta ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

tankki123 wrote: Sun Nov 19, 2017 14:54
Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Ei toiminut noilla suuttimien arvoilla enää juuri ollenkaan ;D
Lähti käyntiin mutta sammu vielä nopeemmin mitä aiemmin, ja toisen kerran sama juttu.
Sit laitoin deadtime 1.000 niin käy ilman ongelmia, sit deadtimen vaihoin taas 0,535 niin kaasua pumppaamalla se pysyy käynnissä mutta ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
Tässä sä näet kuinka suuri vaikutus noilla arvoilla on. toi muutos teki sen että seos meni niin laihalle ettei enää edes käynyt kunnolla.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 17:28
tankki123 wrote: Sun Nov 19, 2017 14:54
Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 12:00 kyllä mun mielestä tarvii sen mat air densityn siihen vielä avuksi.
noi suuttimien arvot on jo paljon järkevämmät. Kun laitat noi suuttimien arvot niin menee lämpösenä varmasti tyhjäkäynti laihalle joten joudut peruskarttaa rikastamaan lämpösenä jonkuu verran
Ei toiminut noilla suuttimien arvoilla enää juuri ollenkaan ;D
Lähti käyntiin mutta sammu vielä nopeemmin mitä aiemmin, ja toisen kerran sama juttu.
Sit laitoin deadtime 1.000 niin käy ilman ongelmia, sit deadtimen vaihoin taas 0,535 niin kaasua pumppaamalla se pysyy käynnissä mutta ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä.
Tässä sä näet kuinka suuri vaikutus noilla arvoilla on. toi muutos teki sen että seos meni niin laihalle ettei enää edes käynyt kunnolla.
Eli koko VE-kartta pitäs nyt säätää kokonaan uusiks tolla deadtimellä ??
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Masi_K »

Eli koko VE-kartta pitäs nyt säätää kokonaan uusiks tolla deadtimellä ??
Ainakin alakierros ja moottorijarrun alueella.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

Masi_K wrote: Sun Nov 19, 2017 18:56
Eli koko VE-kartta pitäs nyt säätää kokonaan uusiks tolla deadtimellä ??
Ainakin alakierros ja moottorijarrun alueella.
jep juurikin näin
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Masi_K »

Just lunttasin tunerista että default asetuksena on ms1 käytössä coolant corrected air density mikä on jonkinsortin ynnäys mihin otetaan mukaan jäähdytysnesteen lämpötila. Oletuksena asetuksista on pidettävä päällä normal correction ja se korjaus mikä siihen on lyötynnä. Eli otan inasen takaisinpäin mitä aiemmin sepostin. Muisti ei ihan pelaa näiden yli 10 vuotta sitten kokeiltujen juttujen kohalla. :D Varsinkin kun itse silloin pidin näyttämänä imuilman lämpöä enkä tuota oletus vedenlämpöä. Korjaus tapahtuu kyllä niinkuin kerroin eli 100% = 0 korjaus%, niinkuin megoissa on monessakin kohtaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Puuhastelija »

sattuu aika lähelle kun maalaat koko kartan ja nostat yks pykälä kerrallaan niin että tyhjäkäynti on samanlainen kuin ennen. Sitten tarkastat kaasu puhjassa (ylin rivi) menikö rikkaalle jos meni niin pudota ylimpiä rivejä pykälä kerrallaan kunnes on hyvä.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Puuhastelija wrote: Sun Nov 19, 2017 19:19 sattuu aika lähelle kun maalaat koko kartan ja nostat yks pykälä kerrallaan niin että tyhjäkäynti on samanlainen kuin ennen. Sitten tarkastat kaasu puhjassa (ylin rivi) menikö rikkaalle jos meni niin pudota ylimpiä rivejä pykälä kerrallaan kunnes on hyvä.
hmm, nostin aluks 30% koko karttaa ja ei ollu hyvä, sit nostin vielä 20% nii sit alko olee jo lähempänä.
tyhjäkäynnin arvot (alunperin noin 44 ve-kartassa) nous yli 70 asti...
kuulostaako ihan normaalilta ?
ja omasta mielestä käynti ei ole niin tasaista kun aiemmin 1ms dead timellä, että onkohan tuo 0,535 sitten oikea.
suuttimet siemens deka 630cc 107961, tietääkö joku noille 100% varmaa deadtime:a.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Masi_K »

Deadtimeen vaikutta niin moni asia että ei ole oikeen suoraa arvoa antaa kellää. Yli 70 on kyllä liian suuri jos perusmoottori on vakion puoleinen. Syötä joku 0,8-,0900 deadtimeksi, säädä sillä kartta kuntoon ja ala sitten hakemaan deadtimeä uudelleen. Sen hakuun on metodi olemassa mikä ainakin toimii 4zyl koneissa. Jos 1ms käy ok sekä ve kartta edes sinneppäin niin ei se silloin kamalan poskellaan voi olla ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Masi_K wrote: Mon Nov 20, 2017 16:50 Deadtimeen vaikutta niin moni asia että ei ole oikeen suoraa arvoa antaa kellää. Yli 70 on kyllä liian suuri jos perusmoottori on vakion puoleinen. Syötä joku 0,8-,0900 deadtimeksi, säädä sillä kartta kuntoon ja ala sitten hakemaan deadtimeä uudelleen. Sen hakuun on metodi olemassa mikä ainakin toimii 4zyl koneissa. Jos 1ms käy ok sekä ve kartta edes sinneppäin niin ei se silloin kamalan poskellaan voi olla ?
siis kyllä, auto on dynossa säädetty ja ve-kartta hierottu sinnepäin kohdalleen.
en ois itse lähtenyt edes muuttamaan deadtimeä ellei joku siitä olisi sanonut että se on poskellaan.
ja tällähetkellä edelleen käytössä se 1ms deadtime koska sillä se toimii hyvin ja käy nätisti.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

tankki123 wrote: Mon Nov 20, 2017 12:55
hmm, nostin aluks 30% koko karttaa ja ei ollu hyvä, sit nostin vielä 20% nii sit alko olee jo lähempänä.
tyhjäkäynnin arvot (alunperin noin 44 ve-kartassa) nous yli 70 asti...
kuulostaako ihan normaalilta ?
ja omasta mielestä käynti ei ole niin tasaista kun aiemmin 1ms dead timellä, että onkohan tuo 0,535 sitten oikea.
suuttimet siemens deka 630cc 107961, tietääkö joku noille 100% varmaa deadtime:a.
ei kuulosta normaalilta, eli ei voi olla oikea... anna olla se 1 ms deadtime, jos sillä kerran pelaa kunnolla ja yritä hieroa ensin se kylmäkäynnistys kuntoon, sitten kun ei enää mitään muuta tekemistä ole tai jos/kun aika käy pitkäksi, niin voi alkaa sen deadtimen hieromisen "kohdalleen", se on sitten sellainen loputon suo, koska sitä ei voi edes teoriassa saada ikinä täysin kohdalleen :D lähelle oikeaa voi päästä hetkellisesti, mutta 100% oikeaa arvoa ei ole edes olemassa...

tuollainen 0,535 ms deadtime saa varmasti ongelmia aikaan isoilla suuttimilla, varsinkin jos se on väärä... 1 ms on aina hyvä lähtökohta, jos deadtime on ilmoittu megalle liian isoksi ongelmat/oireet ei ole niin vakavia, eikä tuhoisia koneelle, liian pienellä kun saa koneen liian helposti laihalle säätöjä tehdessä...

luultavasti sen deadtimen saa haarukoitua riittävän hyvin kohdalleen sitten kun sen aika on, muuttelemalla ruiskutusten määrää asetuksissa, kun ruiskutusten määrän muuttelu ei enää kovin paljoa vaikuta seoksiin (haarukassa 0.1-0.3 AFR), on deadtime mielestäni jo riittävän hyvin kohdallaan... täysin pielessä oleva deadtime ilmenee tuolla metodilla käytännössä aika nopeasti, kun AFR voi heitellä jopa pari yksikköä (AFR 14 -> AFR 12/16 tai enemmän)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by harrastaja »

Vaikkapa tuolta voi lukea Deka 630 dataa.
Ilmoitettu DT (offset) on 0,67, mikä nyt saattais olla lähelle oikeata.

Jos DT:n meinaa yleensäkään laittaa "kohdalleen", niin se pitää tehdä ennen karttojen säätöä.
Aivan väärä ajatus on hieroa kartat kohdalleen ja sitten alkaa DeadTimee muuttelemaan.

Tyhjäkäynti (ja muukin käynti tietysti) on DT lukemasta riippumatta aivan samanlainen, jos kartan arvot on kohdallaan.

Toistan. Jos meinaa yleensäkään koittaa saada DT oikein, niin SE TEHDÄÄN ENSIN :wink: .
Kyllähän ne vehkeet jollain lailla käy vaikkei se "oikein" olisikaan...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

harrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Vaikkapa tuolta voi lukea Deka 630 dataa.
Ilmoitettu DT (offset) on 0,67, mikä nyt saattais olla lähelle oikeata.
jos suuttimista on saatavissa helposti dataa, niin totta kai sitä kannattaa käyttää, itse en oikein usko kuitenkaan siihen, että myös mega osaa sitä tietoa hyödyntää aina täysin oikein :roll: usein on joutunut laittamaan suurempia DT arvoja, kuin mitä suuttimien tiedoissa on ollut (jos niitä on edes yleensä jostain löytänyt)
harrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Jos DT:n meinaa yleensäkään laittaa "kohdalleen", niin se pitää tehdä ennen karttojen säätöä.
Aivan väärä ajatus on hieroa kartat kohdalleen ja sitten alkaa DeadTimee muuttelemaan.
näin ehkä "täydellisessä maailmassa", mutta miten laitat DT:n kohdalleen heti ekalla, joihinkin ladon nurkalta löytyneisiin suuttimiin, kun ei tuotostakaan ole aina niin varmaa tietoa :D
harrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Tyhjäkäynti (ja muukin käynti tietysti) on DT lukemasta riippumatta aivan samanlainen, jos kartan arvot on kohdallaan.
öö, jos DT on kovin paljon vituillaan, niin silloin on myös kartat pahasti pielessä, muuten kone ei käy kunnolla... koska kartalla on korjattu sitä liikaa pielessä olevaa DT arvoa... luokkaa tyhjäkäynnillä 70-100 lukuja VE kartassa... tai 5-15 toisin päin ollessa.
harrastaja wrote: Mon Nov 20, 2017 20:12 Toistan. Jos meinaa yleensäkään koittaa saada DT oikein, niin SE TEHDÄÄN ENSIN :wink: .
Kyllähän ne vehkeet jollain lailla käy vaikkei se "oikein" olisikaan...
tuolla perusteella 99% megan kanssa pelaavista ei olis saanut vielä edes savuja koneesta, kun ne SÄÄTÄIS sitä DT kohdalleen vieläkin... se 1% taas joka ei välitä vittuakaan täysin "oikeasta" DT arvosta ajelee ihan tyytyväisenä :wink:

itse olen pari kertaa hieronut DT paremmin kohdalleen jos/kun ei ole ollut enää muuta säätämistä (kokeillut arvoja 0.9 ja 1.1, jos ei parannusta käyttämääni 1.0 arvoon, olen palannut siihen perus 1.0 arvoon, jos taas on parannusta löytynyt, olen jatkanut haarukoimista sen arvon läheltä, kerran olen jättänyt muistaakseni arvoksi 0.9, muuten on aina menty arvolla 1.0), en näe mikä ongelma siinä on, hienosäädöstähän siinä vain on kyse... itse luultavasti osaan heittää DT:n summissa niin lähelle oikeaa, ettei siihen ole paljoa ollut tarvetta puuttua, olen siis huomannut jo ekoissa käynnistysyrityksissä, että nyt joku mättää liikaa, kun ei meinaa saada säätöihin/säätäminen ei tuota toivottua tulosta... tai juuri ne VE kartan luvut ei ole tästä maailmasta (tyhjäkäynti normi koneella luokkaa 70)

VE kartta kun on melkein kaikissa koneissa kohtalaisen lähellä toisiaan, ellei nyt jotain kireää moottoripyörän konetta aleta vertaamaan tehtaan jäljiltä olevaan isolohko kasiin... moottorin volumetristä hyötysuhdettahan (hengitystä) sillä vain kuvataan...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Mon Nov 20, 2017 17:58
tankki123 wrote: Mon Nov 20, 2017 12:55
hmm, nostin aluks 30% koko karttaa ja ei ollu hyvä, sit nostin vielä 20% nii sit alko olee jo lähempänä.
tyhjäkäynnin arvot (alunperin noin 44 ve-kartassa) nous yli 70 asti...
kuulostaako ihan normaalilta ?
ja omasta mielestä käynti ei ole niin tasaista kun aiemmin 1ms dead timellä, että onkohan tuo 0,535 sitten oikea.
suuttimet siemens deka 630cc 107961, tietääkö joku noille 100% varmaa deadtime:a.
ei kuulosta normaalilta, eli ei voi olla oikea... anna olla se 1 ms deadtime, jos sillä kerran pelaa kunnolla ja yritä hieroa ensin se kylmäkäynnistys kuntoon, sitten kun ei enää mitään muuta tekemistä ole tai jos/kun aika käy pitkäksi, niin voi alkaa sen deadtimen hieromisen "kohdalleen", se on sitten sellainen loputon suo, koska sitä ei voi edes teoriassa saada ikinä täysin kohdalleen :D lähelle oikeaa voi päästä hetkellisesti, mutta 100% oikeaa arvoa ei ole edes olemassa...

tuollainen 0,535 ms deadtime saa varmasti ongelmia aikaan isoilla suuttimilla, varsinkin jos se on väärä... 1 ms on aina hyvä lähtökohta, jos deadtime on ilmoittu megalle liian isoksi ongelmat/oireet ei ole niin vakavia, eikä tuhoisia koneelle, liian pienellä kun saa koneen liian helposti laihalle säätöjä tehdessä...

luultavasti sen deadtimen saa haarukoitua riittävän hyvin kohdalleen sitten kun sen aika on, muuttelemalla ruiskutusten määrää asetuksissa, kun ruiskutusten määrän muuttelu ei enää kovin paljoa vaikuta seoksiin (haarukassa 0.1-0.3 AFR), on deadtime mielestäni jo riittävän hyvin kohdallaan... täysin pielessä oleva deadtime ilmenee tuolla metodilla käytännössä aika nopeasti, kun AFR voi heitellä jopa pari yksikköä (AFR 14 -> AFR 12/16 tai enemmän)
Jep ! joo ainoo ongelma on tosiaan se enää että ekaa kertaa kun aamulla starttaa niin se sammuu heti, toisella jää nätisti käymään ja toimii lopun päivää ihan täysin.
Niin ja päästöjä tuosta tosi hankala saada (vähäpäästöinen) toki voi olla ettei ilman seqventiaaliruiskua saakkaan... viinalla ehkä paremmin mutta ei 98:lla saatu ainakaan.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by Höylä »

kyllä MS2 prossuisella pitäis saada säädöt sellaisiksi, että menee päästörajojen sisälle aika hyvin, toki sulla on aika reilut suuttimet... ja onko nykyään enää edes koko "vähäpäästöistä" olemassakaan :roll: vai muuttuuko ne jutut taas vasta ensvuoden puolella... muistaakseni niihin päästö juttuihin jotain säätöä tuli jo...

tai sitten teet ne perinteiset, eli otat päästötestin pienemmillä suuttimilla :D jos se oikein vaikeaksi menee niin nopeampaa vaihtaa pienemmät suuttimet ja tekee niille katsastuskartat, kuin että tappelee monta päivää päästömittauskoneen ympärillä...

tuohon DT asiaan vielä liittyen, se jännitekorjaus taitaa olla itseasiassa tärkeämpi arvo saada kohdalleen, kuin itse DT arvo... no, molemmat liittyy kuitenkin siihen samaan asiaan, usein tuo jännitekorjaus asia kuitenkin tunnutaan sivutettavan keskusteluissa lähes täysin... MS3 vasta saa tehtyä jonkinlaisen käyrän jännitekorjaukselle ja DT arvolle, mutta silläkään sitä ei saa ihan täysin 100% kohdalleen, kun ei mielestäni siihenkään yhtälöön saa lisättyä tietoa polttoaineen paineesta, joka myös osaltaan vaikuttaa DT arvoon, joissakin suuttimissa enemmän, joissakin vähemmän/olemattomasti, jotku suuttimet kuitenkin käyttäytyy jopa niin radikaalisti, että painetta nostettaessa niiden tuotto romahtaa jopa alle puoleen esim. tyhjäkäynnillä... siinä sitä sitten saa ihmetellä, että mitä vittua, painetta nostettaessa vetää laihalle, vaikka pitäis olla päinvastoin...

pikatesti tuolle jännitekorjaus/DT arvon oikeassa haarukassa olemiselle on esim. se, että annat koneen käydä tyhjäkäyntiä, kone luonnollisesti käyntilämpöinen (ja kaikki mahdolliset lambda ym. korjaukset pois päältä), että suuttimien PW mahdollisimman pieni, kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja katsot seokset/rpm ja arvioit miten kone käy noin korvakuulolta, sitten sama kaikki mahdollinen sähkökuorma päällä (vaikka joku puolivajaa akku vielä kaapelien perään syömään jännitettä, jos omassa autossa ei löydy riittävästi sähköhärpäkkeitä syömään jännitettä) jos muutos on olematon seoksissa tai rpm/ei muuten häiritse itseä, niin hyvähän se sitten on, jos taas kone stumppaa tai muuten hankaloittaa käyttöä, niin sitten hakee jännitekorjauksen ja DT:n paremmin kohdalleen, joskus se on niin vituillaan, että sähkölasien käyttö sammuttaa auton tyhjäkäynniltä :D

tai no, ei ehkä aivan normaali tyhjäkäynnillä, kun laturi sais kuitenkin hieman olla mukana, ettei jännitemuutokset ihan järjettömiä ole (luokkaa 5V), voihan sitä kokeilla norm. tyhjäkäynnillä ja ns. korotetulla tyhjäkäynnillä (n. 1000-1200 rpm) ja päättelee niistä sitten kumman mukaan tekee johtopäätöksiä asiasta, sellainen parin voltin heitto jännitteessä saa jo kuitenkin koneen käytökseen muutoksia, jos/kun jännitekorjaus ja DT on metsässä... jos kone taas kestää parin voltin heitot mukisematta, ollaan mielestäni aika hyvin alueella tuon asian kannalta... tämä sitten vaatii myös hieman sitä "korvakuulo taitoa", että osaa erottaa, johtuuko käyntiäänen muutos koneen kuormituksesta (luonnollinen ja hyväksyttävä asia) vai huonosta käynnistä (DT ja jännitekorjaus pielessä) kaikilla ja jokapaikassa ei kuitenkaan ole saatavilla kaiken maailman hienoja mittareita ja muita laitteita jatkuvasti käsien ulottuvilla, joten joutuu välillä tekemään säätöjä hieman vanhanaikaisesti :D

edit: voisko tuo ekassa startissa sammuminen johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, ettei bensapumppu ole vielä ehtinyt paineistaa kunnolla systeemiä/pieni vuoto takaiskussa :roll: vai odotatko ensin sekunnin virta päällä ja sitten vasta starttaat, joka poistaa yleensä tuon ongelman, itse käytän aina megassa sitä tupla ryypytys asetusta, jolloin hörähtää sitten käytännössä heti kone käyntiin, ilman turhia sahauksia... (eli ensin laitan virrat päälle ja odotan sen 2. sek. että kone ryypytetään/linja paineistetaan, sitten virrat pois ja uudelleen päälle ja suora startti siitä, ilman ryypyttelyn odottelua, jos tosi kova pakkanen yli -25C ja pitää raakana saada kone käyntiin, voin toistaa ryypytyksen 2-3 kertaa tapauksesta riippuen, parempi mielestäni näin, ettei sitten vahingossa kastele tulppia, jos ryyppy on vedetty kovin rajuksi, vaan voin tarvittaessa sitä vielä annostella virtojen päälle laitto kertojen määrällä)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: kylmäkäynnistys ongelma

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Tue Nov 21, 2017 1:36 kyllä MS2 prossuisella pitäis saada säädöt sellaisiksi, että menee päästörajojen sisälle aika hyvin, toki sulla on aika reilut suuttimet... ja onko nykyään enää edes koko "vähäpäästöistä" olemassakaan :roll: vai muuttuuko ne jutut taas vasta ensvuoden puolella... muistaakseni niihin päästö juttuihin jotain säätöä tuli jo...

tai sitten teet ne perinteiset, eli otat päästötestin pienemmillä suuttimilla :D jos se oikein vaikeaksi menee niin nopeampaa vaihtaa pienemmät suuttimet ja tekee niille katsastuskartat, kuin että tappelee monta päivää päästömittauskoneen ympärillä...

tuohon DT asiaan vielä liittyen, se jännitekorjaus taitaa olla itseasiassa tärkeämpi arvo saada kohdalleen, kuin itse DT arvo... no, molemmat liittyy kuitenkin siihen samaan asiaan, usein tuo jännitekorjaus asia kuitenkin tunnutaan sivutettavan keskusteluissa lähes täysin... MS3 vasta saa tehtyä jonkinlaisen käyrän jännitekorjaukselle ja DT arvolle, mutta silläkään sitä ei saa ihan täysin 100% kohdalleen, kun ei mielestäni siihenkään yhtälöön saa lisättyä tietoa polttoaineen paineesta, joka myös osaltaan vaikuttaa DT arvoon, joissakin suuttimissa enemmän, joissakin vähemmän/olemattomasti, jotku suuttimet kuitenkin käyttäytyy jopa niin radikaalisti, että painetta nostettaessa niiden tuotto romahtaa jopa alle puoleen esim. tyhjäkäynnillä... siinä sitä sitten saa ihmetellä, että mitä vittua, painetta nostettaessa vetää laihalle, vaikka pitäis olla päinvastoin...

pikatesti tuolle jännitekorjaus/DT arvon oikeassa haarukassa olemiselle on esim. se, että annat koneen käydä tyhjäkäyntiä, kone luonnollisesti käyntilämpöinen (ja kaikki mahdolliset lambda ym. korjaukset pois päältä), että suuttimien PW mahdollisimman pieni, kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja katsot seokset/rpm ja arvioit miten kone käy noin korvakuulolta, sitten sama kaikki mahdollinen sähkökuorma päällä (vaikka joku puolivajaa akku vielä kaapelien perään syömään jännitettä, jos omassa autossa ei löydy riittävästi sähköhärpäkkeitä syömään jännitettä) jos muutos on olematon seoksissa tai rpm/ei muuten häiritse itseä, niin hyvähän se sitten on, jos taas kone stumppaa tai muuten hankaloittaa käyttöä, niin sitten hakee jännitekorjauksen ja DT:n paremmin kohdalleen, joskus se on niin vituillaan, että sähkölasien käyttö sammuttaa auton tyhjäkäynniltä :D

tai no, ei ehkä aivan normaali tyhjäkäynnillä, kun laturi sais kuitenkin hieman olla mukana, ettei jännitemuutokset ihan järjettömiä ole (luokkaa 5V), voihan sitä kokeilla norm. tyhjäkäynnillä ja ns. korotetulla tyhjäkäynnillä (n. 1000-1200 rpm) ja päättelee niistä sitten kumman mukaan tekee johtopäätöksiä asiasta, sellainen parin voltin heitto jännitteessä saa jo kuitenkin koneen käytökseen muutoksia, jos/kun jännitekorjaus ja DT on metsässä... jos kone taas kestää parin voltin heitot mukisematta, ollaan mielestäni aika hyvin alueella tuon asian kannalta... tämä sitten vaatii myös hieman sitä "korvakuulo taitoa", että osaa erottaa, johtuuko käyntiäänen muutos koneen kuormituksesta (luonnollinen ja hyväksyttävä asia) vai huonosta käynnistä (DT ja jännitekorjaus pielessä) kaikilla ja jokapaikassa ei kuitenkaan ole saatavilla kaiken maailman hienoja mittareita ja muita laitteita jatkuvasti käsien ulottuvilla, joten joutuu välillä tekemään säätöjä hieman vanhanaikaisesti :D

edit: voisko tuo ekassa startissa sammuminen johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, ettei bensapumppu ole vielä ehtinyt paineistaa kunnolla systeemiä/pieni vuoto takaiskussa :roll: vai odotatko ensin sekunnin virta päällä ja sitten vasta starttaat, joka poistaa yleensä tuon ongelman, itse käytän aina megassa sitä tupla ryypytys asetusta, jolloin hörähtää sitten käytännössä heti kone käyntiin, ilman turhia sahauksia... (eli ensin laitan virrat päälle ja odotan sen 2. sek. että kone ryypytetään/linja paineistetaan, sitten virrat pois ja uudelleen päälle ja suora startti siitä, ilman ryypyttelyn odottelua, jos tosi kova pakkanen yli -25C ja pitää raakana saada kone käyntiin, voin toistaa ryypytyksen 2-3 kertaa tapauksesta riippuen, parempi mielestäni näin, ettei sitten vahingossa kastele tulppia, jos ryyppy on vedetty kovin rajuksi, vaan voin tarvittaessa sitä vielä annostella virtojen päälle laitto kertojen määrällä)
Niin no hc pitäs olla alle 100 (oli jossain 150) co 0,3 ja se huiteli jossain 0,4-0,5 tienoilla muistaakseni.
Mulla on toki semmonen bilteman racecat katalysaattori, tosi lyhyt että voi sekin vaikuttaa jotain...
putkisto niin lyhyt että ei siihen mahdu pidempää kattia :D
Ja tosiaan auto ei siitä häiriinny vaikka laittais kaikki mahdolliset virtavehkeet päälle, sähköflekti mukaanlukien.
Odotan joka kerta kun auton käynnistän että lambda lämpeää eli noin 5-10sec, bensapumppu on jo varmasti kerännyt paineet tässä vaiheessa.
Ja olen myös koittanut että käyttää toisen kerran virrat päälle ja sit vasta starttaa mutta ei auttanut sekään.
Vähän hankala probleema :)
Post Reply