Mcxpress efi box
Moderator: Masi_K
Mcxpress efi box
Hei!
Tilasin uuden lisäruiskun ohjainboksin Hayabusa moottoripyörääni ja siihen tutustuessa kävi ilmi että sisällä oleva ohjelmisto on jonkinlainen versio Megasquirtista jota siis säädetään Tunerstudio ohjelmalla. Toiminnot on selkeästi rajoittuneita joten liekkö kyseessä mcxpressin käyttöön muokattu versio. Esim GPS anturin jännitetietoja ei voi syöttää omiin soluihinsa vaan ne pitää antaa kaasunasento prosentteina siten että tietty määrä kaasunasentoa vastaa tietyn vaihteen volttimäärää. Aika sekavaa. Lisäksi TPS ei voi kuulemma kalibroida vaikka sille löytyy valikko "TPS calibration" ohjelmasta.
Joten omassa tapauksessa kaasun ollessa kiinni näytössä lukee ~20% ja kaasun ollessa täysin auki 85%. Kysymykseni koskeekin että onko mitään keinoa päästä muuttamaan noita arvoja että olisivat lähempänä totuutta eli ~0% ja 100?. Olisiko softaan määritelty anturijännitteeksi 0-5v ja kun busan TPS antaa todellisuudessa 1,1v-4,29v niin siitä muodostuu tämä ero?
Itse en Megasquitista mitään tiedä entuudestaan jotten tämä on ensikosketus ja samalla myös ensimmäinen viesti tälle foorumille.
Jos ei pääse mitenkään säätämään noita jännitearvoja niin voisiko TPS signaalipiuhaan laittaa jonkinlaista elektroniikkaa joka säätää paremmin kohdalleen. Lähinnä häiritsee kun ajaessa näkyy aivan väärä TPS arvo mittaristossa.
Tilasin uuden lisäruiskun ohjainboksin Hayabusa moottoripyörääni ja siihen tutustuessa kävi ilmi että sisällä oleva ohjelmisto on jonkinlainen versio Megasquirtista jota siis säädetään Tunerstudio ohjelmalla. Toiminnot on selkeästi rajoittuneita joten liekkö kyseessä mcxpressin käyttöön muokattu versio. Esim GPS anturin jännitetietoja ei voi syöttää omiin soluihinsa vaan ne pitää antaa kaasunasento prosentteina siten että tietty määrä kaasunasentoa vastaa tietyn vaihteen volttimäärää. Aika sekavaa. Lisäksi TPS ei voi kuulemma kalibroida vaikka sille löytyy valikko "TPS calibration" ohjelmasta.
Joten omassa tapauksessa kaasun ollessa kiinni näytössä lukee ~20% ja kaasun ollessa täysin auki 85%. Kysymykseni koskeekin että onko mitään keinoa päästä muuttamaan noita arvoja että olisivat lähempänä totuutta eli ~0% ja 100?. Olisiko softaan määritelty anturijännitteeksi 0-5v ja kun busan TPS antaa todellisuudessa 1,1v-4,29v niin siitä muodostuu tämä ero?
Itse en Megasquitista mitään tiedä entuudestaan jotten tämä on ensikosketus ja samalla myös ensimmäinen viesti tälle foorumille.
Jos ei pääse mitenkään säätämään noita jännitearvoja niin voisiko TPS signaalipiuhaan laittaa jonkinlaista elektroniikkaa joka säätää paremmin kohdalleen. Lähinnä häiritsee kun ajaessa näkyy aivan väärä TPS arvo mittaristossa.
-
- Megajumala
Re: Mcxpress efi box
Lueppa ensin Megasquirtin lisenssiehdot:
http://www.msextra.com/doc/pdf/licenses.pdf
Ja käänny sen jälkeen laitteesi valmistajan puoleen.
Tuota noin, onko nyt varmaa, että tuo on joku versio Megasquirtista? Voi nimittäin olla, että vaikka säätämiseen käytetään Tunerstudiota, niin itse purkilla ei ole mitään tekemistä Megasquirtin kanssa.
Mutta ihan riippumatta siitä, että onko kyseessä joku Megasquirt ja siihen mahdollisesti liittyvistä lisenssiehdoista, niin Vauhtivaunun ehdotus valmistajan puoleen kääntymisestä on ihan paikallaan. Vaikka tuo olisikin joku Megan versio, niin kapinetta tuntematta on aika hankala antaa mitään tarkempia ohjeita, kun ei tiedä mitä muutoksia siihen on tehty perusversioon verrattuna. Ja täällä ei luultavasti ole juuri ketään kuka olisi tuota purkkia käyttänyt. Lisäksi tuollaiset suhteellisen perustason juttujen ohjeistukset kuuluvat kyllä myyjän/valmistajan vastuulle.
Hiukan asian vierestä: Onko tänne foorumille tullut joku linjaus, että täällä käsitellään vain virallisia Megasquirt-tuotteita?
Mutta ihan riippumatta siitä, että onko kyseessä joku Megasquirt ja siihen mahdollisesti liittyvistä lisenssiehdoista, niin Vauhtivaunun ehdotus valmistajan puoleen kääntymisestä on ihan paikallaan. Vaikka tuo olisikin joku Megan versio, niin kapinetta tuntematta on aika hankala antaa mitään tarkempia ohjeita, kun ei tiedä mitä muutoksia siihen on tehty perusversioon verrattuna. Ja täällä ei luultavasti ole juuri ketään kuka olisi tuota purkkia käyttänyt. Lisäksi tuollaiset suhteellisen perustason juttujen ohjeistukset kuuluvat kyllä myyjän/valmistajan vastuulle.
Hiukan asian vierestä: Onko tänne foorumille tullut joku linjaus, että täällä käsitellään vain virallisia Megasquirt-tuotteita?
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Miten sitten tuo M.O.A.M.S. tai vaikkapa KdFi?ArttuH wrote: Mon Nov 06, 2017 22:36
Tinakoneen tuunaaja
Sekä etusivulla oleva "Muut moottorinohjaus tai viritysprojektit".
Ei mun tietääkseni tämä ole sulkeutunut pelkästään B&G tuotteisiin liittyväksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
Eipä kai. Itse en anna mitään tukea muille kuin B&G-lisenssin täyttäville laitteille. Ja taitaa olla sama homma virallisella MS-extra foorumilla?ArttuH wrote: Mon Nov 06, 2017 22:36
Nämä harrastajien itse itselleen tekemät ja muutaman kopion nimellisellä hinnalla myyvät laitteet taitaa olla ns. epävirallisen lisenssin alla. Muistelen alkuaikoina B&G:ltä kysytyn että näin voi tehdä? Kun silloin alussa ei Suomessa ollut mitään mahdollisuutta edes saada levyjä saati rakennussarjoja.
Mutta nyttemmin kun homma on kaupallistunut niin pyrin noudattamaan sääntöjä. Koko homma ei olisi mahdollista jos alkuperäiset kehittäjät ei olisi jakaneet tietoaan ilmaiseksi. On kohtuullista olettaa heidän nyt saavan korvauksensa?
Voi sen nähdä noinkin, mutta jokainen joka tekee itse levyn (vaikkapa vain siksi, että orkkis on niin kökkö) tulee ostamaan sen B&G:n prosessorin ja nykypäivänä yleensä sen MS2/3:sen josta myös tippuu hilloa kehittäjille. Microsquirt -moduuli taitaa olla MS3 Pro -moduulin kanssa ainoita joilla on täysi lisenssi laittaa minne huvittaa koska nämä sisältää kaikki peruskomponentit. Toivoisin kehittäjien seuraavan kentän tapahtumia ja tekevän seuraavan version sellaiseksi ettei niitä tarvitse modataVauhtivaunu wrote: Fri Nov 10, 2017 20:05Eipä kai. Itse en anna mitään tukea muille kuin B&G-lisenssin täyttäville laitteille. Ja taitaa olla sama homma virallisella MS-extra foorumilla?ArttuH wrote: Mon Nov 06, 2017 22:36
Nämä harrastajien itse itselleen tekemät ja muutaman kopion nimellisellä hinnalla myyvät laitteet taitaa olla ns. epävirallisen lisenssin alla. Muistelen alkuaikoina B&G:ltä kysytyn että näin voi tehdä? Kun silloin alussa ei Suomessa ollut mitään mahdollisuutta edes saada levyjä saati rakennussarjoja.
Mutta nyttemmin kun homma on kaupallistunut niin pyrin noudattamaan sääntöjä. Koko homma ei olisi mahdollista jos alkuperäiset kehittäjät ei olisi jakaneet tietoaan ilmaiseksi. On kohtuullista olettaa heidän nyt saavan korvauksensa?

Joo, virallisen MS-foorumin linjaus on luonnollisestikin tuo, kun kyseessä on B&G:n foorumi. Ja tietenkin voit itse vapaasti päättää mille laitteille / tapauksille haluat jakaa neuvoja tai muuta tukea. Lähinnä koitin tuossa kautta rantain vihjata, että tuo sun vastaus oli ehkä hiukan tylyn puoleinen uudelle foorumin käyttäjälle, joka tulee hakemaan täältä apujaVauhtivaunu wrote: Fri Nov 10, 2017 20:05 Eipä kai. Itse en anna mitään tukea muille kuin B&G-lisenssin täyttäville laitteille. Ja taitaa olla sama homma virallisella MS-extra foorumilla?

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
https://www.diyautotune.com/product/ms3 ... nt-system/j-k wrote: Fri Nov 10, 2017 21:46 Toivoisin kehittäjien seuraavan kentän tapahtumia ja tekevän seuraavan version sellaiseksi ettei niitä tarvitse modataJa kunnon liittimillä.
-
- Megajumala
Voi olla. Mutta joku raja. Jos se laite on megasquirt niin siinä lukee jossain nurkassa sitä palikkaa että Megasquirt. Mun osalta keskustelu riittää ja siirryn taas sivummalle. Jäähdyttelen muutenkin näistä hommista. Olen oppinut sen noin 12v aikana mitä olen harrastanut, ihan riittävästi että voin todeta jotain osaavani. Jätän kentän seuraaville. Omaehtoisen opiskelun kautta tämä on itsellenikin valjennut ja toivon että asia tapahtuu muillekkin tällä tavalla eikä valmiiksi suuhun lusikoituna.ArttuH wrote: Mon Nov 13, 2017 7:40 [Lähinnä koitin tuossa kautta rantain vihjata, että tuo sun vastaus oli ehkä hiukan tylyn puoleinen uudelle foorumin käyttäjälle, joka tulee hakemaan täältä apuja![]()
No nyt on päästy vähän eteenpäin asiassa, lähinnä löytämällä uusia ongelmia. Useita kertoja valmistajan kanssa keskustelemalla on selvinnyt mm että kyseessä ei ole Megasquirt vaikka sitä Tunerstudiolla käytetäänkin, näinhän ArttuH´kin mainitsi että ei automaattisesti ole, uusi tieto kuitenkin minulle. Epäselväksi kuitenkin jäi että mikä ohjelmisto siellä on, ilmeisesti jokin heille räätälöity.ArttuH wrote: Mon Nov 06, 2017 22:36 Tuota noin, onko nyt varmaa, että tuo on joku versio Megasquirtista? Voi nimittäin olla, että vaikka säätämiseen käytetään Tunerstudiota, niin itse purkilla ei ole mitään tekemistä Megasquirtin kanssa.
Varsinainen keskustelun aihe kuitenkin oli Tunerstudiossa ja Shadow Dashissa nollassa makaava rpm-mittari muiden toimiessa normaalisti. Pyörän alkuperäiseltä ykkössuuttimelta otetaan rpm tieto boksille ja sinne siis menee jännite pyörän ollessa käynnissä joten vika lienee ohjelmistossa tai itse boksissa, tämä on vielä selvittelyn alla myyjän kanssa.
Shadow Dashiin yritin siirtää Tunerstudiolla itse tehtyä mittaristoa mutta en saanut sitä näkymään puhelimessa. Tunerstudion kansioistahan löytyy se itse tehty mittaristo xxxxxx.dash nimisenä jonka kopioin ja siirsin puhelimen dashboard- kansioon jossa oli jo tiedostot:
dashboard_0_landscape.dash
dashboard_0_portrait.dash
dashboard_1_landscape.dash
dashboard_1_portrait.dash
Tunerstudion sivuilta löytyy ohjekin tähän operaatioon mutta ei onnistunut siltikään, mihin se pitää siirtää ja mitä noille neljälle tiedostolle tapahtuu?
Saattaa olla jopa ihan Mcxpressin itse tekemä tai heidän jostain alihankkima softa purkissa. Ymmärtääkseni Tunerstudio on aika helppo mukauttaa tukemaan erilaisia ECUja, joten se saattaa olla luonteva valinta säätösoftaksi jos sitä ei välttämättä halua alkaa tekemään itse.
Tuosta kierrosluvun puuttumisesta tulee ensimmäisenä mieleen se vaihtoehto, että rpm-tieto ei jostain syystä pääse boksille asti. Onko signaali varmana otettu oikeasta suuttimen piuhasta? Ihan nyt näin hatusta nykien mahdollisia vikapaikkoja...
ShadowDashin suhteen en valitettavasti osaa juuri auttaa. Sitä ei ole tullut kokeiltua kuin lyhyesti ja jäi sikseen kun ei vaan suostunut toimimaan käytössä olleella tabletilla.
(Tän keskustelun voisi varmaan siirtää tuonne "Muut"-osiolle, kun ei ole Megasta kyse...)
Tuosta kierrosluvun puuttumisesta tulee ensimmäisenä mieleen se vaihtoehto, että rpm-tieto ei jostain syystä pääse boksille asti. Onko signaali varmana otettu oikeasta suuttimen piuhasta? Ihan nyt näin hatusta nykien mahdollisia vikapaikkoja...
ShadowDashin suhteen en valitettavasti osaa juuri auttaa. Sitä ei ole tullut kokeiltua kuin lyhyesti ja jäi sikseen kun ei vaan suostunut toimimaan käytössä olleella tabletilla.
(Tän keskustelun voisi varmaan siirtää tuonne "Muut"-osiolle, kun ei ole Megasta kyse...)
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Näin se varmaan on, alunperin kuitenkin tänne foorumille kirjauduin koska TunerStudion takia luulin purkissa olevan Megasquirt mutta eipä sitten ollutkaan. Ja ilmeisesti TunerStudiosta on hankala/mahdoton rajata pois ominaisuuksia joita boksi ei tue kuten tuo alunperin mainittu TPS-kalibrointi. Silloinhan se muuttuisi Mcxpressin omaksi säätöohjelmaksi. Joten siis tuota boksia käytettäessä pitää TunerStudiosta löytyviin ominaisuuksiin suhtautua varauksella.ArttuH wrote: Mon Nov 27, 2017 22:02 Saattaa olla jopa ihan Mcxpressin itse tekemä tai heidän jostain alihankkima softa purkissa. Ymmärtääkseni Tunerstudio on aika helppo mukauttaa tukemaan erilaisia ECUja, joten se saattaa olla luonteva valinta säätösoftaksi jos sitä ei välttämättä halua alkaa tekemään itse.
Mutta nyt kun täällä kerta ollaan niin samahan se on jatkaa kirjoittelua, modet heittäkööt pihalle jos katsovat tarpeelliseksi. TunerStudion kautta on ainakin jonkinlainen liitos tähän foorumiin. Mistä puheen ollen laitoin kyselyä tukipalveluun ja totesivat minun tehneen oikein sen dashboardin siirron mutta jotain erroria siellä kuitenkin on koska se itsetehty mittaristo ei Shadow Dashissa näy. Asia on siltä osin selvittelyssä vielä.
Kierroslukumittari rupesi sen sijaan toimimaan pelkkien asetusmuutosten jälkeen ja toivottavasti pysyykin päällä. En kyllä sillä sinänsä mitään tee ja se luultavasti poistetaankin näytöltä kunhan saan sen dashboardin toimimaan mutta rpm-mittarin toimimattomuus tarkoitti myös sitä että kartat/tiedonkeruukaan eivät saaneet rpm-tietoa.
Onko ArttuH´lla omassa mopossa jokinlainen muu mittaritoteutus näyttämässä tarvittavia tietoja?
Itseä viehätti tuo että saa kaikki tarvittavat lukemat yhdelle puhelimen näytölle ja vieläpä ilman johtoja, niitä kun on muutenkin aivan tarpeeksi.
Siirsin tän tänne joo kun eiole Mega suoraan kyseessä.
Ite olen ottanut käyttön omat dashit shadowdashissa ihan vaan niin että kopioinut tuon dashboard 1 landscapen talteen, poistanut alkuperäisen ja nimennyt oman mittariston tuolla nimellä. Silloin se löytyy kun vaan pyyhkäisee sivuun. Sit lukitsin ohjelmasta vaaka-asennon koska en tehnyt mittaristosta muita kuin vaaka version. En osaa sanoa että pystyykö mittaristo määrää nostaa kasvattamalla numeroa nimessä. Veikkaisin että pystyy.
Shadowdahsissa on myös se että sä et voi tunerin mittaristoja käyttää kuin mallin ja muodon puolesta. Kaikki mittarit on puhelimessa sitten kerran kerrottava että mikä kukin niistä on. Matkamittaria eiole, vieläkään.
Ite olen ottanut käyttön omat dashit shadowdashissa ihan vaan niin että kopioinut tuon dashboard 1 landscapen talteen, poistanut alkuperäisen ja nimennyt oman mittariston tuolla nimellä. Silloin se löytyy kun vaan pyyhkäisee sivuun. Sit lukitsin ohjelmasta vaaka-asennon koska en tehnyt mittaristosta muita kuin vaaka version. En osaa sanoa että pystyykö mittaristo määrää nostaa kasvattamalla numeroa nimessä. Veikkaisin että pystyy.
Shadowdahsissa on myös se että sä et voi tunerin mittaristoja käyttää kuin mallin ja muodon puolesta. Kaikki mittarit on puhelimessa sitten kerran kerrottava että mikä kukin niistä on. Matkamittaria eiole, vieläkään.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Itse en kopioinut talteen sitä yhtä neljästä .dash tiedostosta, päälle kirjoitin sen vain omalla saman nimisellä. Olisi pitänyt ottaa talteen alkuperäinen. Tosin muistaakseni vaikka poistaisin yhden tiedoston niin se löytyy sieltä kansiosta uudelleen luotuna kun olen kerran käyttänyt Shadow Dashia.
Mitä ne neljä tiedostoa ovat?
Mulla on neljä erilaista näkymää ohjelmassa kun sivusuunnassa pyyhkii joten onko ne juuri niitä?
Tunerin oma ohje puhuu jotakin ecuun kytkeytymisestä saadakseen oman dashboardin näkymään mutta eikö tämä ole vain Tunerin ja SD välinen asia?
Mitä ne neljä tiedostoa ovat?
Mulla on neljä erilaista näkymää ohjelmassa kun sivusuunnassa pyyhkii joten onko ne juuri niitä?
Tunerin oma ohje puhuu jotakin ecuun kytkeytymisestä saadakseen oman dashboardin näkymään mutta eikö tämä ole vain Tunerin ja SD välinen asia?
Landscape tarkoittaa vaakaan ja se toinen on sitten puhelimen pysty asento. Eli jokaisesta dashista on erikseen pysty ja vaaka tiedostot. Sun on tehtävä erikseen se pysty dash. Yhteys pitää olla purkkiin kun shadowdashillä määrittää dashin mittareita. Sen jälkeen se muistaa ne kyllä, oli yhteyttä tai ei.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Omassa mopossa on ihan perinteinen tyhmä mittaristo. Sitten mulla on puhelimessa MSDroid siltä varalta, että tarvii yllättäen päästä vilkuilemaan tarkemmin mitä koneessa tapahtuu.Boosted wrote: Tue Nov 28, 2017 20:57 Onko ArttuH´lla omassa mopossa jokinlainen muu mittaritoteutus näyttämässä tarvittavia tietoja?
Itseä viehätti tuo että saa kaikki tarvittavat lukemat yhdelle puhelimen näytölle ja vieläpä ilman johtoja, niitä kun on muutenkin aivan tarpeeksi.
Yhteen kisapyörään olen tehnyt mittariston Android-tabletilla ja tuolla MSDroidilla. Oli kätevä ratkaisu juuri tuosta mainitsemastasi syystä, sai kaikki mahdolliset tiedot näkyville ilman ylimääräisiä piuhoituksia tai antureita. Tähän kokeilin ensin myös ShadowDashia, mutta kuten mainittu, se ei suostunut toimimaan tuolla nimenomaisella tabletilla. Muilla härveleillä testatessa kyllä toimi.
Pienellä tuurilla tuo MSDroid saattaisi toimia sullakin, riittävällä kikkailulla. Muistaakseni se nimittäin käyttää samaa konffi-tiedostoa kuin TunerStudio ja ShadowDash. Mutta tietty jos tuo ShadowDash toimii, niin miksi vaivautua...
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Nythän rupes dashit näkymään kun aikansa jaksoi yrittää. Puhelimen kääntelyä, SD pakkolopettamista, uutta mittaristoa ja muuta sellaista. Nyt kun tuli todettua että toimii niin voi ruveta suunnittelemaan sitä lopullista mittaristoa. Saa nähdä mitä muita haasteita tulee vielä talven mittaan tämän kanssa.
Auttajille iso KIITOS, ArttuH, Masi_K ja Vauhtivaunu
ym
Ps. Saatanpa ehkä tietää sen kisapyörän, siitä löytyy loistava kertomus tältä foorumilta.
Auttajille iso KIITOS, ArttuH, Masi_K ja Vauhtivaunu

Ps. Saatanpa ehkä tietää sen kisapyörän, siitä löytyy loistava kertomus tältä foorumilta.