Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite
Posted: Sun Aug 27, 2017 21:20
Kokoonpano:
Ford Zetec 2.0
Partco V2.2 piirilevy (kasattu partcon sarjan mukana tulleilla komponenteilla) + MS2 prossu
Motorcraft 2x2 hukkakipinäpuola (EDIS4)
Nippon denson vastukselliset tulpat
diy tulpanjohdot
Hüco sytytysmoduli (Bosch 0 227 100 200 tarvike)
VR-anturi + MAX9926-tulkintapiiri
Maadoitukset:
Anturit -> Mega -> Moottorin kansi -> Auton runko -> Akun --
Moottorin alakerta -> Auton runko -> Akun --
Hukkakipinäpuolan runko -> Moottorin kansi -> Akun --
Sytytysmoduuli -> Moottorin kansi -> Akun --
Ongelma: Spark A & B signaalitasot eivät saavuta +5V tasoa ja signaalin nousevareuna nousee hitaasti (ks. skooppikuva).
Tähän mennessä olen kokeillut seuraavaa:
1) Leikkiin lähdettiin käyttämällä VB921 sytkäkiviä kytkettynä suoraan prossun pinneihin (330ohm vastuksien kautta).
2kpl sytkäkiviä oli asennettu Megaboxin sisälle. Tällöin kivien ohjaus-signaalit näyttivät tältä. Mitä korkeammiksi kierrokset nousi sitä pahemmaksi tuo yläreunan häiriö meni. Yläkierroksilla ilmeni pätkimistä.
Kytkentä oli tämän mukainen. Ajattelin, että Mega-boxin sisällä olevat sytkäkivet ja niille tehdyt johdotukset aiheuttavat häiriöitä ja päädyin ostamaan Hücon sytytysmoduulin (Bosch 0 227 100 200 tarvike). Näin kaikki häiriölähteet saataisiin pois Megan kotelon sisäpuolelta.
2) VB921 sytkäkivet korvattiin Hücon sytytysmoduulilla, joka asennettiin konehuoneeseen hukkakipinäpuolan välittömään läheisyyteen, jotta mahdollisia häiriöitä aiheuttavat johdotukset jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. Spark A ja B -lähdöt muutettiin logiikkatasoisiksi lähdöiksi tällä kytkennällä. Eli alkuperäiset LED-lähdöt valjastettiin logiikkatasoisen sytkän ohjaukseen.
VB921 -> Hücoon siirtymisen jälkeen ohjaus-signaalit paranivat merkittävästi. (keltaisella puolalle menevä signaali).
Ulostulo vedettynä ylös +5V 100ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella MUTTA SYTYTSMODUULI IRTI
Eli kun ylösveto on tehty +12V ja sytytysmoduuli on irti signaali on jotakuinkin halutun lainen. Mutta heti kun sytytysmoduuli kytkeään kiinni tippuu signaalitaso ja nätti kantti-aalto muuttuu. Kuormittaako sytytysmoduuli ulostuloa vai mistä mahtaa johtua tuo signaalin muodon muutos ja se, että signaalin yläreuna ei nouse reippaasti ylös?
Ford Zetec 2.0
Partco V2.2 piirilevy (kasattu partcon sarjan mukana tulleilla komponenteilla) + MS2 prossu
Motorcraft 2x2 hukkakipinäpuola (EDIS4)
Nippon denson vastukselliset tulpat
diy tulpanjohdot
Hüco sytytysmoduli (Bosch 0 227 100 200 tarvike)
VR-anturi + MAX9926-tulkintapiiri
Maadoitukset:
Anturit -> Mega -> Moottorin kansi -> Auton runko -> Akun --
Moottorin alakerta -> Auton runko -> Akun --
Hukkakipinäpuolan runko -> Moottorin kansi -> Akun --
Sytytysmoduuli -> Moottorin kansi -> Akun --
Ongelma: Spark A & B signaalitasot eivät saavuta +5V tasoa ja signaalin nousevareuna nousee hitaasti (ks. skooppikuva).
Tähän mennessä olen kokeillut seuraavaa:
1) Leikkiin lähdettiin käyttämällä VB921 sytkäkiviä kytkettynä suoraan prossun pinneihin (330ohm vastuksien kautta).
2kpl sytkäkiviä oli asennettu Megaboxin sisälle. Tällöin kivien ohjaus-signaalit näyttivät tältä. Mitä korkeammiksi kierrokset nousi sitä pahemmaksi tuo yläreunan häiriö meni. Yläkierroksilla ilmeni pätkimistä.
Kytkentä oli tämän mukainen. Ajattelin, että Mega-boxin sisällä olevat sytkäkivet ja niille tehdyt johdotukset aiheuttavat häiriöitä ja päädyin ostamaan Hücon sytytysmoduulin (Bosch 0 227 100 200 tarvike). Näin kaikki häiriölähteet saataisiin pois Megan kotelon sisäpuolelta.
2) VB921 sytkäkivet korvattiin Hücon sytytysmoduulilla, joka asennettiin konehuoneeseen hukkakipinäpuolan välittömään läheisyyteen, jotta mahdollisia häiriöitä aiheuttavat johdotukset jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. Spark A ja B -lähdöt muutettiin logiikkatasoisiksi lähdöiksi tällä kytkennällä. Eli alkuperäiset LED-lähdöt valjastettiin logiikkatasoisen sytkän ohjaukseen.
VB921 -> Hücoon siirtymisen jälkeen ohjaus-signaalit paranivat merkittävästi. (keltaisella puolalle menevä signaali).
Ulostulo vedettynä ylös +5V 100ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella MUTTA SYTYTSMODUULI IRTI
Eli kun ylösveto on tehty +12V ja sytytysmoduuli on irti signaali on jotakuinkin halutun lainen. Mutta heti kun sytytysmoduuli kytkeään kiinni tippuu signaalitaso ja nätti kantti-aalto muuttuu. Kuormittaako sytytysmoduuli ulostuloa vai mistä mahtaa johtua tuo signaalin muodon muutos ja se, että signaalin yläreuna ei nouse reippaasti ylös?