Page 1 of 1

Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Sun Aug 27, 2017 21:20
by kemes
Kokoonpano:
Ford Zetec 2.0
Partco V2.2 piirilevy (kasattu partcon sarjan mukana tulleilla komponenteilla) + MS2 prossu
Motorcraft 2x2 hukkakipinäpuola (EDIS4)
Nippon denson vastukselliset tulpat
diy tulpanjohdot
Hüco sytytysmoduli (Bosch 0 227 100 200 tarvike)
VR-anturi + MAX9926-tulkintapiiri

Maadoitukset:
Anturit -> Mega -> Moottorin kansi -> Auton runko -> Akun --
Moottorin alakerta -> Auton runko -> Akun --
Hukkakipinäpuolan runko -> Moottorin kansi -> Akun --
Sytytysmoduuli -> Moottorin kansi -> Akun --

Ongelma: Spark A & B signaalitasot eivät saavuta +5V tasoa ja signaalin nousevareuna nousee hitaasti (ks. skooppikuva).

Tähän mennessä olen kokeillut seuraavaa:

1) Leikkiin lähdettiin käyttämällä VB921 sytkäkiviä kytkettynä suoraan prossun pinneihin (330ohm vastuksien kautta).
2kpl sytkäkiviä oli asennettu Megaboxin sisälle. Tällöin kivien ohjaus-signaalit näyttivät tältä. Mitä korkeammiksi kierrokset nousi sitä pahemmaksi tuo yläreunan häiriö meni. Yläkierroksilla ilmeni pätkimistä.
Kytkentä oli tämän mukainen. Ajattelin, että Mega-boxin sisällä olevat sytkäkivet ja niille tehdyt johdotukset aiheuttavat häiriöitä ja päädyin ostamaan Hücon sytytysmoduulin (Bosch 0 227 100 200 tarvike). Näin kaikki häiriölähteet saataisiin pois Megan kotelon sisäpuolelta.

2) VB921 sytkäkivet korvattiin Hücon sytytysmoduulilla, joka asennettiin konehuoneeseen hukkakipinäpuolan välittömään läheisyyteen, jotta mahdollisia häiriöitä aiheuttavat johdotukset jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. Spark A ja B -lähdöt muutettiin logiikkatasoisiksi lähdöiksi tällä kytkennällä. Eli alkuperäiset LED-lähdöt valjastettiin logiikkatasoisen sytkän ohjaukseen.

VB921 -> Hücoon siirtymisen jälkeen ohjaus-signaalit paranivat merkittävästi. (keltaisella puolalle menevä signaali).

Ulostulo vedettynä ylös +5V 100ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella MUTTA SYTYTSMODUULI IRTI

Eli kun ylösveto on tehty +12V ja sytytysmoduuli on irti signaali on jotakuinkin halutun lainen. Mutta heti kun sytytysmoduuli kytkeään kiinni tippuu signaalitaso ja nätti kantti-aalto muuttuu. Kuormittaako sytytysmoduuli ulostuloa vai mistä mahtaa johtua tuo signaalin muodon muutos ja se, että signaalin yläreuna ei nouse reippaasti ylös?

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen taso.

Posted: Mon Aug 28, 2017 8:14
by Masi_K
Kuvat ei näy kun eioo dropbox tunnareita. Paitti tietty extran ohjekuva.

Perinteisesti noihin bosch moduuleihin 124 ja tuo 200 loppuinen on aina riittänyt hienosti 1kohm 12 volttiin ja tuolla kytkennällä on koneet ujeltaneet aina hienosti sinne 6k rpm minkä yli ne ei muutenkaa olisi kiertänyt. En muista olenko koskaan siten mitannut jännitettä mihin se jaksaa tai ylipäätään nousee kytkettynä. Onhan megassa puolan lataus määritelty oikein ?

Oot tavallaan jo koittanut seuraavaa ehdotustani eli pnp kytkentää.

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen taso.

Posted: Mon Aug 28, 2017 12:07
by kemes
Jaahas. Droppari näköjään muuttanut käytäntöä tuon julkisen linkin suhteen. Kuvien linkit päivitetty osoittamaan Google photos -palveluun.

dwelli asetettu 3.5ms.

Itseasiassa kaikki kokeilemani kytkennät ovat olleet NPN -logiikalla. Olen miettinyt kokeilevani tätä PNP kytkentää.

Voisiko kyse olla sytkämoduulin virranrajoituksesta? Onko signaalin itseasiassa edes tarkoitus olla täysin kantikasta? Jos dwelliä kasvattaisi niin tulisiko mahdollisesti tasainen yläreuna vastaan? Onko signaalissa edes välttämättä mitään vialla?

Mainittakoon vielä se, että autolla ei ole ajettu sen jälkeen kun VB921 kivet vaihdettiin Hücon sytkämoduliin. Joten on mahdollista, että pätkimistä ei enään esinny. Jäin vain ihmettelemään tuota signaalin muotoa ja tasoa.

Kuinka suuren jännitteen 0 227 100 200 -moduuli vaatii sisäänmenoon, jotta ulostulo aktivoituu (puolalle menevä veto)?

Olisi mielenkiintoista nähdä miltä toimivaksi todetun järjestelmän ulostulosignaali näyttää. Anyone? :mrgreen:

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Posted: Mon Aug 28, 2017 15:39
by kemes
Tässä threadissa pohditaan samaa asiaa: hyvät screenshotit alkuperäisen ECU:n ja Megan signaalin välillä. Valitettavasti topicissa ei koskaan kerrottu mahdollisesta ratkaisusta. Mutta tässä tapauksessa OEM ECUn latausaika on selkeästi pidempi kuin Megan kanssa (skoopin x-akselin skaalakin näyttäisi olevan molemmissa kuvissa 10ms). OEM ECUn signaalista voisi siis päätellä, että signaalin ei nousevan reunan osalta kuulukkaan olla terävä. Mahtaisiko latausajan pidentäminen auttaa pääsemään alkuperäisen kaltaiseen signaaliin?

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Posted: Mon Aug 28, 2017 16:05
by Masi_K
Tuo PNP kytkentä toimii ku tupakka. Nois boschin moduuleissa on noin 10A virrankesto. En usko että on rajoitusta sen enempää. Surahtaa vaan. Dwellin pituus vaikuttaa koko matkalta. Eli nousu mukaanlukien. Muistelen joskus kaaauan sitten mitanneeni 124 moduulin hall signaalijännitettä ja sen olleen siellä 7V korvilla ylätilassaan. Se ei välttämättä tarvii olla täsmälleen kanttia. Kunhan laskeva reuna on suora. Mutuilisin että Jotain 4,5V on se raja minkä ylle päästessä, on kaikki ok.

Puolan ottaman virran kyllä skooppasin moisesta moduulista vuostuhannen taitteessa.. Se käyttäytyy kyllä normaalisti. Eli viisto nousu ja terävä purku.

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Posted: Mon Aug 28, 2017 19:05
by kemes
Mihin tuo 4.5V perustuu?

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Posted: Mon Aug 28, 2017 19:54
by Masi_K
Se perustuu kutinaan takalistossa ja vähän modernimpaan puolatekniikkaan.

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Posted: Mon Aug 28, 2017 20:37
by kemes

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Mon Aug 28, 2017 21:21
by Masi_K
On moduuli/puolakohtaista. Tuo kuvan jännitetaso ei riittänyt. Väsää tuo PNP kytkentä ja testaa kui käy jos ei aiemmin tehdyillä modeilla ehjääntynyt.

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Tue Aug 29, 2017 7:37
by kemes
Katsotaan miten tuo NPN +12v pulluppi käyttäytyy.

Masi, oletko tehnyt PNP kytkennän 5 vai 12 volttiin?

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Tue Aug 29, 2017 13:40
by Masi_K
5V kun ne kaikki tuota kytkentää tarvinneet olivat 5V signaalilla tasolla.

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Tue Aug 29, 2017 13:42
by j-k
Tee 5 volttiin niin on 'logiikkatasoa'

Kuva

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Tue Aug 29, 2017 14:26
by kemes
Jep. 5 volttiin oli tarkoitus.

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Tue Aug 29, 2017 16:22
by j-k
Tuossa uusimmassa tekeleessäni (YAMS) on logiikkalähdöt suoraan, vissiin silloin kannattaa laittaa HCT:n tilalle LS -piiri. Tämä on varotoimenpide, koska en halua ajaa mitään suoraan MS2/MS3 -prossuilla. Tuon perään, koska omaan tulee VAG -puola, laitan vielä TC4427 puskemaan hieman enemmän virtaskaa puolan ohjaimelle. PNP kytkentänä on ok; NPN toiminee yhtä hyvin kun ajaa emitteriseuraajana eli kollektorivastus pois (huomioi polariteetti!! eli "going high")

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Tue Aug 29, 2017 20:38
by kemes
Sytkä toimi OK 1k ohm +12V ylösvedolla ja perus NPN trankuilla eli ei tarvinnut kokeilla PNP -kytkentää.

Tässä vielä muutamat mittaukset joita tein tänään (sytkäulostulossa 1k ohm ylösveto +12V):
Käynnistys - latausaika asetettu 6ms
Tyhjäkäynti - latausaika astettu 4.0ms
5000rpm - latausaika asetettu 4.0ms

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Posted: Wed Aug 30, 2017 8:16
by Masi_K
Hienoa.