Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by kemes »

Kokoonpano:
Ford Zetec 2.0
Partco V2.2 piirilevy (kasattu partcon sarjan mukana tulleilla komponenteilla) + MS2 prossu
Motorcraft 2x2 hukkakipinäpuola (EDIS4)
Nippon denson vastukselliset tulpat
diy tulpanjohdot
Hüco sytytysmoduli (Bosch 0 227 100 200 tarvike)
VR-anturi + MAX9926-tulkintapiiri

Maadoitukset:
Anturit -> Mega -> Moottorin kansi -> Auton runko -> Akun --
Moottorin alakerta -> Auton runko -> Akun --
Hukkakipinäpuolan runko -> Moottorin kansi -> Akun --
Sytytysmoduuli -> Moottorin kansi -> Akun --

Ongelma: Spark A & B signaalitasot eivät saavuta +5V tasoa ja signaalin nousevareuna nousee hitaasti (ks. skooppikuva).

Tähän mennessä olen kokeillut seuraavaa:

1) Leikkiin lähdettiin käyttämällä VB921 sytkäkiviä kytkettynä suoraan prossun pinneihin (330ohm vastuksien kautta).
2kpl sytkäkiviä oli asennettu Megaboxin sisälle. Tällöin kivien ohjaus-signaalit näyttivät tältä. Mitä korkeammiksi kierrokset nousi sitä pahemmaksi tuo yläreunan häiriö meni. Yläkierroksilla ilmeni pätkimistä.
Kytkentä oli tämän mukainen. Ajattelin, että Mega-boxin sisällä olevat sytkäkivet ja niille tehdyt johdotukset aiheuttavat häiriöitä ja päädyin ostamaan Hücon sytytysmoduulin (Bosch 0 227 100 200 tarvike). Näin kaikki häiriölähteet saataisiin pois Megan kotelon sisäpuolelta.

2) VB921 sytkäkivet korvattiin Hücon sytytysmoduulilla, joka asennettiin konehuoneeseen hukkakipinäpuolan välittömään läheisyyteen, jotta mahdollisia häiriöitä aiheuttavat johdotukset jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. Spark A ja B -lähdöt muutettiin logiikkatasoisiksi lähdöiksi tällä kytkennällä. Eli alkuperäiset LED-lähdöt valjastettiin logiikkatasoisen sytkän ohjaukseen.

VB921 -> Hücoon siirtymisen jälkeen ohjaus-signaalit paranivat merkittävästi. (keltaisella puolalle menevä signaali).

Ulostulo vedettynä ylös +5V 100ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella
Ulostulo vedettynä ylös +12V 1k ohm vastuksella MUTTA SYTYTSMODUULI IRTI

Eli kun ylösveto on tehty +12V ja sytytysmoduuli on irti signaali on jotakuinkin halutun lainen. Mutta heti kun sytytysmoduuli kytkeään kiinni tippuu signaalitaso ja nätti kantti-aalto muuttuu. Kuormittaako sytytysmoduuli ulostuloa vai mistä mahtaa johtua tuo signaalin muodon muutos ja se, että signaalin yläreuna ei nouse reippaasti ylös?
Last edited by kemes on Tue Aug 29, 2017 22:50, edited 10 times in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen taso.

Post by Masi_K »

Kuvat ei näy kun eioo dropbox tunnareita. Paitti tietty extran ohjekuva.

Perinteisesti noihin bosch moduuleihin 124 ja tuo 200 loppuinen on aina riittänyt hienosti 1kohm 12 volttiin ja tuolla kytkennällä on koneet ujeltaneet aina hienosti sinne 6k rpm minkä yli ne ei muutenkaa olisi kiertänyt. En muista olenko koskaan siten mitannut jännitettä mihin se jaksaa tai ylipäätään nousee kytkettynä. Onhan megassa puolan lataus määritelty oikein ?

Oot tavallaan jo koittanut seuraavaa ehdotustani eli pnp kytkentää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen taso.

Post by kemes »

Jaahas. Droppari näköjään muuttanut käytäntöä tuon julkisen linkin suhteen. Kuvien linkit päivitetty osoittamaan Google photos -palveluun.

dwelli asetettu 3.5ms.

Itseasiassa kaikki kokeilemani kytkennät ovat olleet NPN -logiikalla. Olen miettinyt kokeilevani tätä PNP kytkentää.

Voisiko kyse olla sytkämoduulin virranrajoituksesta? Onko signaalin itseasiassa edes tarkoitus olla täysin kantikasta? Jos dwelliä kasvattaisi niin tulisiko mahdollisesti tasainen yläreuna vastaan? Onko signaalissa edes välttämättä mitään vialla?

Mainittakoon vielä se, että autolla ei ole ajettu sen jälkeen kun VB921 kivet vaihdettiin Hücon sytkämoduliin. Joten on mahdollista, että pätkimistä ei enään esinny. Jäin vain ihmettelemään tuota signaalin muotoa ja tasoa.

Kuinka suuren jännitteen 0 227 100 200 -moduuli vaatii sisäänmenoon, jotta ulostulo aktivoituu (puolalle menevä veto)?

Olisi mielenkiintoista nähdä miltä toimivaksi todetun järjestelmän ulostulosignaali näyttää. Anyone? :mrgreen:
Last edited by kemes on Tue Aug 29, 2017 22:51, edited 1 time in total.
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Post by kemes »

Tässä threadissa pohditaan samaa asiaa: hyvät screenshotit alkuperäisen ECU:n ja Megan signaalin välillä. Valitettavasti topicissa ei koskaan kerrottu mahdollisesta ratkaisusta. Mutta tässä tapauksessa OEM ECUn latausaika on selkeästi pidempi kuin Megan kanssa (skoopin x-akselin skaalakin näyttäisi olevan molemmissa kuvissa 10ms). OEM ECUn signaalista voisi siis päätellä, että signaalin ei nousevan reunan osalta kuulukkaan olla terävä. Mahtaisiko latausajan pidentäminen auttaa pääsemään alkuperäisen kaltaiseen signaaliin?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Post by Masi_K »

Tuo PNP kytkentä toimii ku tupakka. Nois boschin moduuleissa on noin 10A virrankesto. En usko että on rajoitusta sen enempää. Surahtaa vaan. Dwellin pituus vaikuttaa koko matkalta. Eli nousu mukaanlukien. Muistelen joskus kaaauan sitten mitanneeni 124 moduulin hall signaalijännitettä ja sen olleen siellä 7V korvilla ylätilassaan. Se ei välttämättä tarvii olla täsmälleen kanttia. Kunhan laskeva reuna on suora. Mutuilisin että Jotain 4,5V on se raja minkä ylle päästessä, on kaikki ok.

Puolan ottaman virran kyllä skooppasin moisesta moduulista vuostuhannen taitteessa.. Se käyttäytyy kyllä normaalisti. Eli viisto nousu ja terävä purku.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Post by kemes »

Mihin tuo 4.5V perustuu?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Post by Masi_K »

Se perustuu kutinaan takalistossa ja vähän modernimpaan puolatekniikkaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot ja signaalin alhainen jännite

Post by kemes »

Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by Masi_K »

On moduuli/puolakohtaista. Tuo kuvan jännitetaso ei riittänyt. Väsää tuo PNP kytkentä ja testaa kui käy jos ei aiemmin tehdyillä modeilla ehjääntynyt.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by kemes »

Katsotaan miten tuo NPN +12v pulluppi käyttäytyy.

Masi, oletko tehnyt PNP kytkennän 5 vai 12 volttiin?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by Masi_K »

5V kun ne kaikki tuota kytkentää tarvinneet olivat 5V signaalilla tasolla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by j-k »

Tee 5 volttiin niin on 'logiikkatasoa'

Kuva
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by kemes »

Jep. 5 volttiin oli tarkoitus.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by j-k »

Tuossa uusimmassa tekeleessäni (YAMS) on logiikkalähdöt suoraan, vissiin silloin kannattaa laittaa HCT:n tilalle LS -piiri. Tämä on varotoimenpide, koska en halua ajaa mitään suoraan MS2/MS3 -prossuilla. Tuon perään, koska omaan tulee VAG -puola, laitan vielä TC4427 puskemaan hieman enemmän virtaskaa puolan ohjaimelle. PNP kytkentänä on ok; NPN toiminee yhtä hyvin kun ajaa emitteriseuraajana eli kollektorivastus pois (huomioi polariteetti!! eli "going high")
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by kemes »

Sytkä toimi OK 1k ohm +12V ylösvedolla ja perus NPN trankuilla eli ei tarvinnut kokeilla PNP -kytkentää.

Tässä vielä muutamat mittaukset joita tein tänään (sytkäulostulossa 1k ohm ylösveto +12V):
Käynnistys - latausaika asetettu 6ms
Tyhjäkäynti - latausaika astettu 4.0ms
5000rpm - latausaika asetettu 4.0ms
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Spark -ulostulot, signaalin muoto ja jännite

Post by Masi_K »

Hienoa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply