Page 1 of 1

alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Posted: Thu Feb 23, 2017 21:48
by keku79
no kyselen täältä että miten saan auton oman kiekkamittarin pelaamaan megan kans? boxi on proton kasaama ja siinä on lähtö kiekkamittarille mihin tulee 12v jännite.. kiekkamittariin menee 3 johtoa.. puolana mulla on vag hukkakipinä.. pitääkö mun ottaa puolalta signaali sille mitterille? ja megalta se 12v ja sitte maa...

Re: alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Posted: Thu Feb 23, 2017 23:03
by Jasu
On tullut laitettua. 6-pyttyinen moottori, jonka alkuperäinen kipinä on tehty kahdella puolalla, eli mittarin kannalta kyseessä kolmepyttyinen...

Image
Ihan tällä kytkennällä onnistui, lähtöön "puolitettu" asetus ja oikein näytti mittari. Tai ainakin samaa Megan kanssa...

Re: alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Posted: Fri Feb 24, 2017 8:20
by Masi_K
Tuo on todettu toimivaksi joo. Nopeuden puolitus on sitten todellakin puolitus. Eli kuutoismoottorin mittaria ei saa toimimaan neloismoottorissa. Avaa megan kansi ja kato onko sinne tehty mitään lisää mikä voisi liittyä rundariin.

Re: alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Posted: Fri Feb 24, 2017 11:19
by keku79
mulla on ihan 4 mukinen moottori.. ois kiva saada toi orkkis mittari pelaamaan.. ja autohan on opel calibra..

Re: alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Posted: Fri Feb 24, 2017 13:48
by Jasu
keku79 wrote:lähtö kiekkamittarille mihin tulee 12v jännite.. kiekkamittariin menee 3 johtoa.. puolana mulla on vag hukkakipinä.. pitääkö mun ottaa puolalta signaali sille mitterille? ja megalta se 12v ja sitte maa...
Kuten laittamastani kuvasta näkyy, tuossa lähdössä näkyy varmasti 12v kun moottori ei pyöri, koska puolaa imitoiva releen kela on kytketty 12 volttiin. Eikä kuormaa ole, ennenkuin Mega antaa kierroslukumittarille komentoja maadoittamalla releen toista napaa...

Eli lyhyesti, alkuperäiselle mittarille 12 volttia kuten alkuperäisessäkin kytkennässä, ja se piuha mikä alunperin on puolalle mennyt siihen Megalta tulevaan kierroslukumittarin lähtöön...

Hukkakipinäpuolaan et koske millään, mikä liittyy kierroslukumittariin. Jos ottaisit signaalin hukkakipinäpuolan toiselta puolalta, niin mittarilla näkyvä signaali olisi puolet siitä mitä alkuperäisellä (mikäli moottorissa oli "tavallinen" virranjakaja). Toki hukkakipinältäkin saa mittarille tiedon, mutta silloin pitää ottaa kummaltakin puolalta diodien avulla. Tämäkin ohje on Manuaalissa...