Uusi projekri erilaiseen ympäristöön
Posted: Thu May 26, 2016 13:51
Tervehdys kaikille. Ultimatum tarkoituksena olisi(ehkä) nostaa tehoja, joskin maltillisesti purjekoneen hinauslentokoneen moottoriin. No, tässä vaiheessa yhtään piireissä liikkuvat tietävät mistä koneyksilöstäkin on kyse, mutta oletan ettei heitä täällä ole, niin annan pohjatietoa:
Moottori on Rotax 914 F turboahdettu alennusvaihteellinen osittain nestejäähdytetty ns.. moderni 4-tahti LEKO moottori.
Keksinnössä on 2 x Bingin CV kaasarit ja ahtopainetta tulee startissa hetkellisesti n 1,24 bar, (siis 0,2 ylipainetta) ja jatkuvaa 1,08-1,16, eli melko maltillisesti siis. starttiteho on (pitäisi olla) 115 hp. Hukkaporttia ohjaa valmistajan tarjoama servo, johon ei tietenkään pääse käsiksi (siis sen sisältämään ohjausdataan), muuten yksinkertaisesti nostaisin ahtoja ja sillä hyvä. Rotax tulee tarjomaan jatkossa suoraan 135 hp polttoaineen ruiskulla varustettua pannua, mutta hinta tullee olemaan törkeän kova (tyyliin 30 k€), joten mieluummin modaisi nykyistä kuin vaihtaisi koko pataa, sama peruskonstruktio kun on.
Eli, mitä jengi on mieltä? kannattaako lähteä edes yrittämään vai rakenteleeko suosiolla uuden ohjauksen hukkaportille ja dumppaa vanhan ohjauksen pois? periaatteessa jos pelkästään tämä portin ohjaus onnistui, sekin voisi olla riittävästi, sillä kaasari on jonkin verran luotettavampi peli kuin sähköinen ruiskutus. Yleensä ainakin ohjaus tulisi kahdentaa ja mieluummin jokainen anturikin, että kone kävisi edes jollain teholla jos johonkin komponenttiin tulee vika. Ja mitä enemmän niitä komponentteja on, sitä enemmän vikoja.
Ajattelinkin ottaa tämän rakenteluprojektin pitkän ajan haasteena ja aloittaa Ford Angliasta, jossa GT cortinan kone. Tulee sitten edes vähän tutustutta aiheeseen ennen kuin rupeaa repimään toimivaa konstruktiota hajalle.
Joka tapauksessa, ammutteko heti alas vai kannattaako edes yrittää?
Moottori on Rotax 914 F turboahdettu alennusvaihteellinen osittain nestejäähdytetty ns.. moderni 4-tahti LEKO moottori.
Keksinnössä on 2 x Bingin CV kaasarit ja ahtopainetta tulee startissa hetkellisesti n 1,24 bar, (siis 0,2 ylipainetta) ja jatkuvaa 1,08-1,16, eli melko maltillisesti siis. starttiteho on (pitäisi olla) 115 hp. Hukkaporttia ohjaa valmistajan tarjoama servo, johon ei tietenkään pääse käsiksi (siis sen sisältämään ohjausdataan), muuten yksinkertaisesti nostaisin ahtoja ja sillä hyvä. Rotax tulee tarjomaan jatkossa suoraan 135 hp polttoaineen ruiskulla varustettua pannua, mutta hinta tullee olemaan törkeän kova (tyyliin 30 k€), joten mieluummin modaisi nykyistä kuin vaihtaisi koko pataa, sama peruskonstruktio kun on.
Eli, mitä jengi on mieltä? kannattaako lähteä edes yrittämään vai rakenteleeko suosiolla uuden ohjauksen hukkaportille ja dumppaa vanhan ohjauksen pois? periaatteessa jos pelkästään tämä portin ohjaus onnistui, sekin voisi olla riittävästi, sillä kaasari on jonkin verran luotettavampi peli kuin sähköinen ruiskutus. Yleensä ainakin ohjaus tulisi kahdentaa ja mieluummin jokainen anturikin, että kone kävisi edes jollain teholla jos johonkin komponenttiin tulee vika. Ja mitä enemmän niitä komponentteja on, sitä enemmän vikoja.
Ajattelinkin ottaa tämän rakenteluprojektin pitkän ajan haasteena ja aloittaa Ford Angliasta, jossa GT cortinan kone. Tulee sitten edes vähän tutustutta aiheeseen ennen kuin rupeaa repimään toimivaa konstruktiota hajalle.
Joka tapauksessa, ammutteko heti alas vai kannattaako edes yrittää?