Uusi projekri erilaiseen ympäristöön

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Hujanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu May 26, 2016 13:39

Uusi projekri erilaiseen ympäristöön

Post by Hujanen »

Tervehdys kaikille. Ultimatum tarkoituksena olisi(ehkä) nostaa tehoja, joskin maltillisesti purjekoneen hinauslentokoneen moottoriin. No, tässä vaiheessa yhtään piireissä liikkuvat tietävät mistä koneyksilöstäkin on kyse, mutta oletan ettei heitä täällä ole, niin annan pohjatietoa:

Moottori on Rotax 914 F turboahdettu alennusvaihteellinen osittain nestejäähdytetty ns.. moderni 4-tahti LEKO moottori.

Keksinnössä on 2 x Bingin CV kaasarit ja ahtopainetta tulee startissa hetkellisesti n 1,24 bar, (siis 0,2 ylipainetta) ja jatkuvaa 1,08-1,16, eli melko maltillisesti siis. starttiteho on (pitäisi olla) 115 hp. Hukkaporttia ohjaa valmistajan tarjoama servo, johon ei tietenkään pääse käsiksi (siis sen sisältämään ohjausdataan), muuten yksinkertaisesti nostaisin ahtoja ja sillä hyvä. Rotax tulee tarjomaan jatkossa suoraan 135 hp polttoaineen ruiskulla varustettua pannua, mutta hinta tullee olemaan törkeän kova (tyyliin 30 k€), joten mieluummin modaisi nykyistä kuin vaihtaisi koko pataa, sama peruskonstruktio kun on.

Eli, mitä jengi on mieltä? kannattaako lähteä edes yrittämään vai rakenteleeko suosiolla uuden ohjauksen hukkaportille ja dumppaa vanhan ohjauksen pois? periaatteessa jos pelkästään tämä portin ohjaus onnistui, sekin voisi olla riittävästi, sillä kaasari on jonkin verran luotettavampi peli kuin sähköinen ruiskutus. Yleensä ainakin ohjaus tulisi kahdentaa ja mieluummin jokainen anturikin, että kone kävisi edes jollain teholla jos johonkin komponenttiin tulee vika. Ja mitä enemmän niitä komponentteja on, sitä enemmän vikoja.

Ajattelinkin ottaa tämän rakenteluprojektin pitkän ajan haasteena ja aloittaa Ford Angliasta, jossa GT cortinan kone. Tulee sitten edes vähän tutustutta aiheeseen ennen kuin rupeaa repimään toimivaa konstruktiota hajalle.

Joka tapauksessa, ammutteko heti alas vai kannattaako edes yrittää?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Uusi projekri erilaiseen ympäristöön

Post by Vauhtivaunu »

En tunne ilmailun säädöksiä mutta äkkiä väittäisin ettei omatoimisesti saa mennä mitään muuttelemaan ilman valmistajan hyväksyntää.

Megasquirtin käyttö ilma-aluksissahan on kielletty käyttöehdoissa:

"Do not use in an aircraft which, if the unit fails or ceases to operate properly, can fall out of the sky"

tämä löytyy tuolta:

http://www.megamanual.com/MSFAQ.htm

Suosittelen keskittymään siihen Anglian ruiskuttamiseen.

Ps. Jos nyt kaikesta huolimatta haluat ottaa riskin niin tuossa topicissa on käsitelty aihetta:

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=39205

Ja jos päädyt käyttämään megaa lento-aluksessa niin suosittelen että hankit Microsquirtin joka on valmis laite ja "tehtaassa" rakennettu ja tinattu. Tässä puhutaan kuitenkin aika isoista riskeistä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Hujanen
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu May 26, 2016 13:39

Re: Uusi projekri erilaiseen ympäristöön

Post by Hujanen »

Moi, minulle on tuttua puuhaa tuo lainsäädäntö puoli, joten sitä ei tarvitse täällä setviä. Vaikka megasquirt sen kieltää, ei sen käytölle ole juridisia esteitä. Lähtökohtaisesti jos haluan rakentaa moottorin, voin alkaa louhimaan malmia ja sellaisen rakentaa. Kyseessä on ns. koe-ja harrasteluokan ilma-alus, ei ns. tyyppihyväksytty lentokone jossa suunnilleen jokainen ruuvi on tositettu jne. Riittävällä tosituksella sen saa katsastettua ja hyväksytettyä. Minua kiinnostaakin enemmän laitteen(megasquirt) luotettavuus ja kuten tuli edellisessä postauksessa selville, tuo ohjauspuoli.

kaasarit + uusi turbon ohjaus voisi olla luotettava ja toimiva ratkaisu. Onnistuuko tämä megasquirtilla? siis pelkkä turbon ohjaus?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Uusi projekri erilaiseen ympäristöön

Post by Vauhtivaunu »

Kyllä hukkaportin ohjaaminen onnistuu mutta onnistuuko sen servo-ohjatun hukkaportin ohjaaminen, on toinen juttu. Sen servon ohjaustapa pitäisi selvittää. MS1:ssä ja MS2:ssa on erillisen ahtopaineenohjaussolenoidin ohjaus mutta jos se servo vaatii yhtään monimutkaisempaa ohjausta kun yhden kanavan PWM niin silloin MS3 on melkein ainoa vaihtoehto. Siitä löytyy vapaasti ohjelmoitavia PWM-lähtöjä joihin saa takaisinkytkennän ja PID-parametrit.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply