Page 1 of 1
MS ja isot suuttimet
Posted: Mon Oct 17, 2005 8:18
by Skorppi
Kossu kaipaa ruiskua talven aikana ja ms on ollut kovasti mielessä edullisen hinnan takia, mutta epäilyttää että saako ms:llä toimimaan isoja suuttimia kunnolla, eli niin että menee vielä päästöistäkin läpi leimalla. Korkeaohmiset ovat hitaita eli pitäisi käyttää matalaohmisia suuttimia ja niitä taas ei perjaatteessa saisi käyttää ms:ssä. Lisäksi heikko 100ms resoluutio suuttimien ohjauksessa arveluttaa.
Eli onko joku onnistuneesti käyttänyt ms:n kanssa sarjavastuksilla pienohmisia isoja suuttimia, jotka ovat luokkaa 750cc -1000cc ?
Posted: Mon Oct 17, 2005 8:24
by Yrkesman
Heh, juuri hetki sitten kyselin samaa asiaa
Topicci.
Tosin tuo 8 suutinta ei oikein innosta

Posted: Mon Oct 17, 2005 8:33
by Skorppi
Yrkesman wrote:Heh, juuri hetki sitten kyselin samaa asiaa
Topicci.
Tosin tuo 8 suutinta ei oikein innosta

Joo ei innosta kanssa, sit pitää vaan unohtaa ms ja ostaa ruisku jolla toimii isot suuttimet jos ms ei siihen pysty.
Posted: Mon Oct 17, 2005 8:49
by _P_
Tuo MSII pystyy parempaan resoluutioon. Jos se olisi parempi isojen poikien kosanderi leikkeihin?! Tiedä sitten onko tuollakaan kukaan kokeillut vastaavaa kokoonpanoa.
Edit: Onkohan tuossa MSII paranneltu tuota matalaresistanssisten suuttimien ohjausta/kytkentää, että toimisi varmasti tuolla peak-and-holdilla niin voisi niistäkin saada hyödyt irti?
Posted: Mon Oct 17, 2005 9:12
by Anssi
Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Posted: Mon Oct 17, 2005 9:16
by Yrkesman
Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Niin missä koneessa?
Posted: Mon Oct 17, 2005 9:21
by Skorppi
Yrkesman wrote:Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Niin missä koneessa?
Taitaa olla vajaa 3x ton kossun 2l

Posted: Mon Oct 17, 2005 9:25
by Anssi
Yrkesman wrote:Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Niin missä koneessa?
Chevyn viisilitrasessa kasissa.
Posted: Mon Oct 17, 2005 12:27
by reve
Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.
740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.
v3 piirilevyssä on parannettu suutinohjauspiiriä. ms2-prossasta löytyy lisää tarkkuutta suutinten ohjaukseen.
Posted: Mon Oct 17, 2005 13:25
by Skorppi
reve wrote:Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.
740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.
v3 piirilevyssä on parannettu suutinohjauspiiriä. ms2-prossasta löytyy lisää tarkkuutta suutinten ohjaukseen.
No vähän paksulla käy jos co:t tota luokkaa, mikä moottori, lähinnä kiinnostaa 8v vai 16v ja onko jyrkkä nokka-akseli ja paljonko overlappia ?
Posted: Mon Oct 17, 2005 17:18
by MikZ
reve wrote:Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.
740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.
Minkäslaisilla asetuksilla vetelet ton kokosilla suuttimilla?
Mulla on vieläkin ongelmia saada tarpeeks laihalla käymään tyhjää ja suuttimet ei ole kun ~350cc. Tällä hetkellä asetuksina 4 squirts per cycle ja alternating...
Posted: Mon Oct 17, 2005 17:34
by KariM
MikZ wrote:
Mulla on vieläkin ongelmia saada tarpeeks laihalla käymään tyhjää ja suuttimet ei ole kun ~350cc. Tällä hetkellä asetuksina 4 squirts per cycle ja alternating...
4/alternating tuonkokoisilla suuttimilla ja -koneella vetää pulssinleveyden hyvin pieneksi, eli säätövaraa ei juuri ole. Olet varmaankin kokeillut 2/alternating?
Posted: Mon Oct 17, 2005 20:58
by reve
Kone on matalapuristeinen (7,5) volvo 8v ja ne tykkää rikkaasta seoksesta tyhjäkäynnillä (tälläinen ei edes oikein käy ~2 co:lla). co:t saa alaspäinkin jos haluaa, mutta kone ei käy ihan niin nätisti/alhaalta tyhjää (nyt ~1000rpm). Kyse ei ole käyttöautosta, joten tyhjäkäynnin kulutuksella ei ole merkitystä. Ainut kriteeri tyhjäkäynnille on että auto ei sammu ja että sillä pääsee liikkeelle. Katsastukseen co:t voi alentaa aina tarpeen mukaan. Nokassa on overlappia kohtuullisesti ja putkessa on isohko solmu.
Ruiskutus on muistaakseni 1/alternating. Kumpikin pankki ampuu kuitenkin kerran per 2 moottorin kierrosta.
Aiemmin koneessa oli korkeaohmiset ~480cc suuttimet ja se kävi tyhjää kuin enkeli. Nyt siinä on hiukan enemmän "särmää".
Tiedän että samantyyppisessä koneessa on käytetty ms:llä 1000cc suuttimia ilman mitään lisähardiksia.
Posted: Tue Oct 18, 2005 0:19
by MikZ
KariM wrote:4/alternating tuonkokoisilla suuttimilla ja -koneella vetää pulssinleveyden hyvin pieneksi, eli säätövaraa ei juuri ole. Olet varmaankin kokeillut 2/alternating?
Kyllä sitä alkuun tuli kokeiltua mutta tuntui että käy todella huonosti vaikka mitä teki. Pitää vielä joku ilta uhrata ja kokeilla uudemman kerran.
Posted: Tue Oct 18, 2005 11:15
by KariM
MikZ wrote:Kyllä sitä alkuun tuli kokeiltua mutta tuntui että käy todella huonosti vaikka mitä teki. Pitää vielä joku ilta uhrata ja kokeilla uudemman kerran.
Minä kokeilin pikaisesti päinvastoin. Sen huomasin että 4/alternating veti tyhjäkäyntialueen todella paljon rikkaammalle, eli ilmeisesti suuttimien avautumisaika ei ole ihan kohdallaan. Viestinä tässä siis se että tuon muutoksen jälkeen tyhjäkäyntialueen seosta kenties joutuu säätämään.
Posted: Tue Oct 18, 2005 11:28
by Skorppi
Joo-o, epävarmalta vaikuttaa. Taitaa mennä autronic tai haltec hommiin, toimii ainakin.
Posted: Tue Oct 18, 2005 11:32
by MikZ
Vaihdoin 2/alternatingiin ja kyllähän se nyt tuntuisi pelaavan. Kartan arvot menee kyllä täysin uusiksi mutta kyllä se tästä. Nyt saa ihan 14,7:1 seoksen tyhjäkäynnille. Jonkun verran meinaa vaeltaa tyhjis vielä mutta korjaantunee säätämällä.
Ensi viikolla kun saa vielä imuilman lämpöanturin parempaan paikkaan imusarjasta ja puhaltimen koneen kylkeen niin pääsee säätämään toden teolla. Ja hukkakipinäsysteemit pitäisi vielä samalla asentaa.