MS ja isot suuttimet

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Skorppi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:00
Location: Naantali

MS ja isot suuttimet

Post by Skorppi »

Kossu kaipaa ruiskua talven aikana ja ms on ollut kovasti mielessä edullisen hinnan takia, mutta epäilyttää että saako ms:llä toimimaan isoja suuttimia kunnolla, eli niin että menee vielä päästöistäkin läpi leimalla. Korkeaohmiset ovat hitaita eli pitäisi käyttää matalaohmisia suuttimia ja niitä taas ei perjaatteessa saisi käyttää ms:ssä. Lisäksi heikko 100ms resoluutio suuttimien ohjauksessa arveluttaa.

Eli onko joku onnistuneesti käyttänyt ms:n kanssa sarjavastuksilla pienohmisia isoja suuttimia, jotka ovat luokkaa 750cc -1000cc ?
BMW M5 turbo
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

Heh, juuri hetki sitten kyselin samaa asiaa :lol:

Topicci.

Tosin tuo 8 suutinta ei oikein innosta :roll:
Skorppi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:00
Location: Naantali

Post by Skorppi »

Yrkesman wrote:Heh, juuri hetki sitten kyselin samaa asiaa :lol:

Topicci.

Tosin tuo 8 suutinta ei oikein innosta :roll:
Joo ei innosta kanssa, sit pitää vaan unohtaa ms ja ostaa ruisku jolla toimii isot suuttimet jos ms ei siihen pysty.
BMW M5 turbo
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Tuo MSII pystyy parempaan resoluutioon. Jos se olisi parempi isojen poikien kosanderi leikkeihin?! Tiedä sitten onko tuollakaan kukaan kokeillut vastaavaa kokoonpanoa.

Edit: Onkohan tuossa MSII paranneltu tuota matalaresistanssisten suuttimien ohjausta/kytkentää, että toimisi varmasti tuolla peak-and-holdilla niin voisi niistäkin saada hyödyt irti?
Last edited by _P_ on Mon Oct 17, 2005 9:20, edited 2 times in total.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Niin missä koneessa?
Skorppi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:00
Location: Naantali

Post by Skorppi »

Yrkesman wrote:
Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Niin missä koneessa?
Taitaa olla vajaa 3x ton kossun 2l :)
BMW M5 turbo
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Yrkesman wrote:
Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
Niin missä koneessa?
Chevyn viisilitrasessa kasissa.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.

740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.

v3 piirilevyssä on parannettu suutinohjauspiiriä. ms2-prossasta löytyy lisää tarkkuutta suutinten ohjaukseen.
Skorppi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:00
Location: Naantali

Post by Skorppi »

reve wrote:Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.

740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.

v3 piirilevyssä on parannettu suutinohjauspiiriä. ms2-prossasta löytyy lisää tarkkuutta suutinten ohjaukseen.
No vähän paksulla käy jos co:t tota luokkaa, mikä moottori, lähinnä kiinnostaa 8v vai 16v ja onko jyrkkä nokka-akseli ja paljonko overlappia ?
BMW M5 turbo
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

reve wrote:Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.

740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.
Minkäslaisilla asetuksilla vetelet ton kokosilla suuttimilla?

Mulla on vieläkin ongelmia saada tarpeeks laihalla käymään tyhjää ja suuttimet ei ole kun ~350cc. Tällä hetkellä asetuksina 4 squirts per cycle ja alternating...
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

MikZ wrote: Mulla on vieläkin ongelmia saada tarpeeks laihalla käymään tyhjää ja suuttimet ei ole kun ~350cc. Tällä hetkellä asetuksina 4 squirts per cycle ja alternating...
4/alternating tuonkokoisilla suuttimilla ja -koneella vetää pulssinleveyden hyvin pieneksi, eli säätövaraa ei juuri ole. Olet varmaankin kokeillut 2/alternating?
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Kone on matalapuristeinen (7,5) volvo 8v ja ne tykkää rikkaasta seoksesta tyhjäkäynnillä (tälläinen ei edes oikein käy ~2 co:lla). co:t saa alaspäinkin jos haluaa, mutta kone ei käy ihan niin nätisti/alhaalta tyhjää (nyt ~1000rpm). Kyse ei ole käyttöautosta, joten tyhjäkäynnin kulutuksella ei ole merkitystä. Ainut kriteeri tyhjäkäynnille on että auto ei sammu ja että sillä pääsee liikkeelle. Katsastukseen co:t voi alentaa aina tarpeen mukaan. Nokassa on overlappia kohtuullisesti ja putkessa on isohko solmu.

Ruiskutus on muistaakseni 1/alternating. Kumpikin pankki ampuu kuitenkin kerran per 2 moottorin kierrosta.

Aiemmin koneessa oli korkeaohmiset ~480cc suuttimet ja se kävi tyhjää kuin enkeli. Nyt siinä on hiukan enemmän "särmää".

Tiedän että samantyyppisessä koneessa on käytetty ms:llä 1000cc suuttimia ilman mitään lisähardiksia.
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

KariM wrote:4/alternating tuonkokoisilla suuttimilla ja -koneella vetää pulssinleveyden hyvin pieneksi, eli säätövaraa ei juuri ole. Olet varmaankin kokeillut 2/alternating?
Kyllä sitä alkuun tuli kokeiltua mutta tuntui että käy todella huonosti vaikka mitä teki. Pitää vielä joku ilta uhrata ja kokeilla uudemman kerran.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

MikZ wrote:Kyllä sitä alkuun tuli kokeiltua mutta tuntui että käy todella huonosti vaikka mitä teki. Pitää vielä joku ilta uhrata ja kokeilla uudemman kerran.
Minä kokeilin pikaisesti päinvastoin. Sen huomasin että 4/alternating veti tyhjäkäyntialueen todella paljon rikkaammalle, eli ilmeisesti suuttimien avautumisaika ei ole ihan kohdallaan. Viestinä tässä siis se että tuon muutoksen jälkeen tyhjäkäyntialueen seosta kenties joutuu säätämään.
Skorppi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:00
Location: Naantali

Post by Skorppi »

Joo-o, epävarmalta vaikuttaa. Taitaa mennä autronic tai haltec hommiin, toimii ainakin.
BMW M5 turbo
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

Vaihdoin 2/alternatingiin ja kyllähän se nyt tuntuisi pelaavan. Kartan arvot menee kyllä täysin uusiksi mutta kyllä se tästä. Nyt saa ihan 14,7:1 seoksen tyhjäkäynnille. Jonkun verran meinaa vaeltaa tyhjis vielä mutta korjaantunee säätämällä.

Ensi viikolla kun saa vielä imuilman lämpöanturin parempaan paikkaan imusarjasta ja puhaltimen koneen kylkeen niin pääsee säätämään toden teolla. Ja hukkakipinäsysteemit pitäisi vielä samalla asentaa.
Post Reply