MS ja isot suuttimet
Moderator: Masi_K
MS ja isot suuttimet
Kossu kaipaa ruiskua talven aikana ja ms on ollut kovasti mielessä edullisen hinnan takia, mutta epäilyttää että saako ms:llä toimimaan isoja suuttimia kunnolla, eli niin että menee vielä päästöistäkin läpi leimalla. Korkeaohmiset ovat hitaita eli pitäisi käyttää matalaohmisia suuttimia ja niitä taas ei perjaatteessa saisi käyttää ms:ssä. Lisäksi heikko 100ms resoluutio suuttimien ohjauksessa arveluttaa.
Eli onko joku onnistuneesti käyttänyt ms:n kanssa sarjavastuksilla pienohmisia isoja suuttimia, jotka ovat luokkaa 750cc -1000cc ?
Eli onko joku onnistuneesti käyttänyt ms:n kanssa sarjavastuksilla pienohmisia isoja suuttimia, jotka ovat luokkaa 750cc -1000cc ?
BMW M5 turbo
Joo ei innosta kanssa, sit pitää vaan unohtaa ms ja ostaa ruisku jolla toimii isot suuttimet jos ms ei siihen pysty.Yrkesman wrote:Heh, juuri hetki sitten kyselin samaa asiaa![]()
Topicci.
Tosin tuo 8 suutinta ei oikein innosta
BMW M5 turbo
Tuo MSII pystyy parempaan resoluutioon. Jos se olisi parempi isojen poikien kosanderi leikkeihin?! Tiedä sitten onko tuollakaan kukaan kokeillut vastaavaa kokoonpanoa.
Edit: Onkohan tuossa MSII paranneltu tuota matalaresistanssisten suuttimien ohjausta/kytkentää, että toimisi varmasti tuolla peak-and-holdilla niin voisi niistäkin saada hyödyt irti?
Edit: Onkohan tuossa MSII paranneltu tuota matalaresistanssisten suuttimien ohjausta/kytkentää, että toimisi varmasti tuolla peak-and-holdilla niin voisi niistäkin saada hyödyt irti?
Last edited by _P_ on Mon Oct 17, 2005 9:20, edited 2 times in total.
Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Taitaa olla vajaa 3x ton kossun 2lYrkesman wrote:Niin missä koneessa?Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.

BMW M5 turbo
Chevyn viisilitrasessa kasissa.Yrkesman wrote:Niin missä koneessa?Anssi wrote:Mulla on autossa neljä GM TBI:n matalaohmista suutinta etuvastuksilla. Ei ole ollut ongelmia. Suuttimien koko on tosin vähän vaatimattomampi kuin mistä itse haaveilet, vain 680-700 cc/min. Nuohan riittää vain tuonne vähän päälle 400hp:n.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.
740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.
v3 piirilevyssä on parannettu suutinohjauspiiriä. ms2-prossasta löytyy lisää tarkkuutta suutinten ohjaukseen.
740cc ainakin toimii ihan hyvin ja tyhjäkäynnin saa suht siistiksi 2,1l koneessa. co:t pyörii jossain 3-4 tuntumassa.
v3 piirilevyssä on parannettu suutinohjauspiiriä. ms2-prossasta löytyy lisää tarkkuutta suutinten ohjaukseen.
No vähän paksulla käy jos co:t tota luokkaa, mikä moottori, lähinnä kiinnostaa 8v vai 16v ja onko jyrkkä nokka-akseli ja paljonko overlappia ?reve wrote:Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.
BMW M5 turbo
Minkäslaisilla asetuksilla vetelet ton kokosilla suuttimilla?reve wrote:Matalaohmiset eivät ole mikään ongelma. 2,2 piirilevyn kanssa ilman lisäkortteja toimii todistettavasti 2kpl 2,4ohm suuttimia per pankki.
Mulla on vieläkin ongelmia saada tarpeeks laihalla käymään tyhjää ja suuttimet ei ole kun ~350cc. Tällä hetkellä asetuksina 4 squirts per cycle ja alternating...
4/alternating tuonkokoisilla suuttimilla ja -koneella vetää pulssinleveyden hyvin pieneksi, eli säätövaraa ei juuri ole. Olet varmaankin kokeillut 2/alternating?MikZ wrote: Mulla on vieläkin ongelmia saada tarpeeks laihalla käymään tyhjää ja suuttimet ei ole kun ~350cc. Tällä hetkellä asetuksina 4 squirts per cycle ja alternating...
Kone on matalapuristeinen (7,5) volvo 8v ja ne tykkää rikkaasta seoksesta tyhjäkäynnillä (tälläinen ei edes oikein käy ~2 co:lla). co:t saa alaspäinkin jos haluaa, mutta kone ei käy ihan niin nätisti/alhaalta tyhjää (nyt ~1000rpm). Kyse ei ole käyttöautosta, joten tyhjäkäynnin kulutuksella ei ole merkitystä. Ainut kriteeri tyhjäkäynnille on että auto ei sammu ja että sillä pääsee liikkeelle. Katsastukseen co:t voi alentaa aina tarpeen mukaan. Nokassa on overlappia kohtuullisesti ja putkessa on isohko solmu.
Ruiskutus on muistaakseni 1/alternating. Kumpikin pankki ampuu kuitenkin kerran per 2 moottorin kierrosta.
Aiemmin koneessa oli korkeaohmiset ~480cc suuttimet ja se kävi tyhjää kuin enkeli. Nyt siinä on hiukan enemmän "särmää".
Tiedän että samantyyppisessä koneessa on käytetty ms:llä 1000cc suuttimia ilman mitään lisähardiksia.
Ruiskutus on muistaakseni 1/alternating. Kumpikin pankki ampuu kuitenkin kerran per 2 moottorin kierrosta.
Aiemmin koneessa oli korkeaohmiset ~480cc suuttimet ja se kävi tyhjää kuin enkeli. Nyt siinä on hiukan enemmän "särmää".
Tiedän että samantyyppisessä koneessa on käytetty ms:llä 1000cc suuttimia ilman mitään lisähardiksia.
Kyllä sitä alkuun tuli kokeiltua mutta tuntui että käy todella huonosti vaikka mitä teki. Pitää vielä joku ilta uhrata ja kokeilla uudemman kerran.KariM wrote:4/alternating tuonkokoisilla suuttimilla ja -koneella vetää pulssinleveyden hyvin pieneksi, eli säätövaraa ei juuri ole. Olet varmaankin kokeillut 2/alternating?
Minä kokeilin pikaisesti päinvastoin. Sen huomasin että 4/alternating veti tyhjäkäyntialueen todella paljon rikkaammalle, eli ilmeisesti suuttimien avautumisaika ei ole ihan kohdallaan. Viestinä tässä siis se että tuon muutoksen jälkeen tyhjäkäyntialueen seosta kenties joutuu säätämään.MikZ wrote:Kyllä sitä alkuun tuli kokeiltua mutta tuntui että käy todella huonosti vaikka mitä teki. Pitää vielä joku ilta uhrata ja kokeilla uudemman kerran.
Vaihdoin 2/alternatingiin ja kyllähän se nyt tuntuisi pelaavan. Kartan arvot menee kyllä täysin uusiksi mutta kyllä se tästä. Nyt saa ihan 14,7:1 seoksen tyhjäkäynnille. Jonkun verran meinaa vaeltaa tyhjis vielä mutta korjaantunee säätämällä.
Ensi viikolla kun saa vielä imuilman lämpöanturin parempaan paikkaan imusarjasta ja puhaltimen koneen kylkeen niin pääsee säätämään toden teolla. Ja hukkakipinäsysteemit pitäisi vielä samalla asentaa.
Ensi viikolla kun saa vielä imuilman lämpöanturin parempaan paikkaan imusarjasta ja puhaltimen koneen kylkeen niin pääsee säätämään toden teolla. Ja hukkakipinäsysteemit pitäisi vielä samalla asentaa.