MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
tomppa
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Tue Feb 09, 2016 18:38

MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by tomppa »

Onko ideoita mikä tuossa voi olla kun kylmänä hörähtää ekalla käyntiin ja ottaa kierroksia hyvin, kun lämpeää niin pikkuhiljaa tyhjäkäynti heikkenee ja lopulta sammuu, ja kun on sammunut ei lähde enään käyntiin ennenkuin on viilennyt. Aivankuin olisi ryyppy päällä että vetää rikkaalle kun lämpeää mutta afr näyttää kokoajan 12-13..

Toinen juttu, miten saan kierrokset säädettyä yli tuon 9k?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by ArttuH »

Kierrosten ylärajaan löytyy asetus, olikohan Basic Settings -valikko ja sitten Gauge limits, tai jotain sinne päin :)

Tuosta lämpimänä hyytymisestä en osaa sanoa mitään täsmäohjetta näillä tiedoilla. Noin yleisenä vinkkinä kannattaa tuossa alkuvaiheessa pyrkiä pitämään seokset vähän laihemmalla, about 13-14 nurkilla. Tuo 12:1 AFR alkaa lähestyä sellaista ongelma-aluetta, joka saattaa olla joko ihan normaalisti rikkaalla tai sitten niin törkeän rikkaalla, että kone ei polta joka tahdilla. Monesti tuossa jälkimmäisessä tapauksessa laajakaistan näyttämä menee tuonne 12:1 nurkille palamattoman seoksen takia. Ja jos ei ole hyvää näppituntumaa miltä koneen käynnin pitäisi kuulostaa, niin tuota ei välttämättä heti huomaa. Eli kun pitää seoksen vähän laihemmalla, niin muutokset on paremmin luettavissa lambdasta.

Ja tällaisiin "miksi tää tekee näin tai noin" -kyselyihin kannattaa aina laittaa mukaan logi tilanteesta. Paljon paremmat mahdollisuudet, että joku pystyy sitten kertomaan jotain muutakin kuin vaan ympäripyöreää arvailua.
Arttu
GSX1100 -85
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by Masi_K »

Olisko vaan peruskartta ja asetukset senverta ohuella että ei toimi kun "ryyppy" putoo pois ? Vai onko laitteella ajettu jo pitkäänkin?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tomppa
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Tue Feb 09, 2016 18:38

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by tomppa »

Ihan ensisäätöjä tehdään ja säätäminen loppui kun akku tyhjeni, muuten kävi ja otti kierroksia hienosti, mutta lämpösenä tyhjäkäynti pikkuhiljaa huononi ja sammui eikä lähtenut enään käyntiin, ei edes lupaillut. Tänään sitten tullut vettä koko päivän niin ei ole ollut pihalle asiaa.

Enemmän käyttäytyi ja kuulosti kun olisi vetänyt todella rikkaalle, mutta seokset oli kokoajan suht ok. Lähinnä tuli mieleen olenko missannut jonkun asetuksen mikä aktivoituu kun kone lämpenee. Kauheasti ei vielä ole näppituntumaa ko. laitteeseen

Täytyy huomenna taas yrittää uudestaan.. uskallanko ajaa suuttimia ilman virranrajoitusta kun ne on n. 7.8ohm, (gsxr600 orkkissuuttimet) manuskasta en löytänyt mainintaa kuin alle 3ohmisille ja yli 12ohmisille.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by Vauhtivaunu »

tomppa wrote: uskallanko ajaa suuttimia ilman virranrajoitusta kun ne on n. 7.8ohm, (gsxr600 orkkissuuttimet) manuskasta en löytänyt mainintaa kuin alle 3ohmisille ja yli 12ohmisille.
Mikä ohjain? V3-levyssä on kunnollinen flyback-piiri jolla pitäisi onnistua ilman virranrajoitusta tai jos on Microsquirt V3 jossa suutinfetit rajoittaa virran 5:een ampeeriin niin ei ongelmaa. V2.2-levyllä ei kannata kokeilla.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
tomppa
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Tue Feb 09, 2016 18:38

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by tomppa »

V3 on, eli pitääkö asetuksista säätää jotain noille suuttimille vai toimiiko ihan tollasenaan, etten nyt rikkonut mitään ettei sen takia enään käynnistynyt :D pitää ottaa enemmän selvää tosta flybackin toiminnasta mitä se tekee tai mitä se edes tarkoittaa :mrgreen:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by ArttuH »

Minkä vuoden GSX-R:stä nuo suuttimet on? En nimittäin muista törmänneeni tuollaisella ohmimäärällä oleviin suuttimiin missään. Tosin enpä ole mitenkään kaikkia mahdollisia mittaillutkaan. Yleensä nuo japsipyörien vakiosuuttimet on sitä normaalia 10-14 Ohmin luokkaa. No, joka tapauksessa nuokin varmaan laskettaneen korkeaohmisiksi, eli käytetään ilman PWM:ää tai muuta virran rajoitusta. Lähinnä tuo on kiinni suuttimista, että onko ne suunniteltu kestämään täyttä ohjausjännitettä. Mega kyllä ajaa niitä ongelmitta versiosta riippumatta. Virraksi noilla tulee kuitenkin vaan about 1,75A / suutin ja 3,5A / pari.
Arttu
GSX1100 -85
tomppa
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Tue Feb 09, 2016 18:38

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by tomppa »

2003 vuoden gsxr600 läppärungot ja suuttimet. Yleismittarilla sain n. 7.8ohm kaikista suuttimista.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by ArttuH »

tomppa wrote:2003 vuoden gsxr600 läppärungot ja suuttimet. Yleismittarilla sain n. 7.8ohm kaikista suuttimista.
Sitten melkein väittäisin, että sulla on vikaa mittarissa tai suuttimissa :) Mulla on käytössä suuttimet 2001-mallista, jotka pitäisi olla ihan samat. Muistaakseni nuo oli 12 Ohmia, joka tapauksessa yli 10 Ohmia.
Arttu
GSX1100 -85
tomppa
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Tue Feb 09, 2016 18:38

Re: MS2 Ei käynnisty lämpimänä

Post by tomppa »

Lieneeko sittenkään orkkikset sitten, sellasina ne ainakin ostin.. Mittasin vielä uudestaan niin 7.7-7.9 tulee kaikista. Ja kyllä sadan ohmin vastuksella näyttää sata :D
Post Reply