Vinkkejä aloittelijalle? solved

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
pitsapeku
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Mar 31, 2015 20:34

Vinkkejä aloittelijalle? solved

Post by pitsapeku »

Heippa. Olen tänään saanut ms 3 v3.0 kasaan ja olisi aika käynnistellä
Koneena on volvon b230
Suuttimet 1100cc bensanpaineitakin näyttää olevan ihan hyvin.
Kipinä on katottu että tulee tilasin ns.valmiin setin ms3 protopartsilta.
sen enempää asiasta tietämättä ollaan koitettu starttailla sanoisko se mitään. Pitkän startin jälkeen paukauttaa melko kovaa pakoputkessa, vinkkejä mitä lähtä tekeen seuraavaksi?
missing tooth triggeröinti hihnapyörässä 36-1
Oma moka oli väärään suuntaan 9 hammasta laskettu hall-anturista.
Paineet oli tosiaan kiinansäätimessä säädetty aivan tappiin pyörittämällä laski ja autolla jo ajeltu.
Last edited by pitsapeku on Mon May 02, 2016 15:34, edited 1 time in total.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by ArttuH »

Aloita nyt vaikka siitä, että otat suuttimien liittimet irti, ettet turhaan kastele tulppia. Sitten tarkistetaan, että startatessa tulee järkevä kierrosluku, yleensä 100-300rpm. Sitten voi katsoa, että kaikille tulpille tulee kipinää. Tämän jälkeen ajoituslampulla tarkistetaan, että kipinä tulee myös suunnilleen oikeassa paikassa. Jos nämä kaikki on ok, niin sitten voi pistää suuttimien liittimet takaisin kiinni ja alkaa kokeilemaan josko se lähtisi käyntiinkin.
Arttu
GSX1100 -85
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by Masi_K »

Vinomoottori pyörii sytytystulppien kera siinä 220rpm. Tosiaan rpm on oltava tasainen. Noin isoilla suuttimilla on suutinasetukset oltava aika kohdallaan. Paljon on aika hyvin bensapaineeksi ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
pitsapeku
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Mar 31, 2015 20:34

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by pitsapeku »

Joo elikkä rpm tietoa tulee ja heittelehtii siinä 200-400 väliin. startatessa yrittelee vähän ja sitten tosiaan paukahtaa välillä melko kovaan putkeen. virrat päälle laittaessa kerää bensanpaineet mittarin mukaan n. 9kg/cm3 ja siitä sitten laskee pikaseen noin 2-4 kg/cm3 ja jää siihen. Lamppua ei vielä hommattu.
edit: Tuli mieleen että kannattaisiko aloittelijana ostaa tuo tunerstudio Ve analyze live? vissiin helpottaisi lähtötilannetta? Triggeröinti tarkistettu varmuudenvuoksi että kone on YKK asennossa ja hall anturi on silloin 9:nnen hampaan kohdalla kuten megan ohjeissa sanottiin.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by ArttuH »

Tuo 9 baria kuulostaa ihan liian kovalta. Onkohan paineensäädin oikein kytketty ja kunnossa? Säätimen pitäisi pitää paine kokolailla tarkaan vakiona aina pumpun pyöriessä, yleensä noin 3 barin nurkilla.

Kannattaa vaan hommata suosiolla se lamppu ennen kuin hakkaa enempää päätänsä seinään tai parhaimmillaan särkee jotain. Tuossa sytkän ajoituksessa on kuitenkin aika monta kohtaa missä voi mennä pieleen vaikka kuinka pitäisi kaiken olla oikein.
Arttu
GSX1100 -85
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by Masi_K »

VE analysaattori vaatii että moottori käy. Eikä kartalla starttaushetkellä alle asetetun rpm rajan ole merkitystä muutenkaan. 200-400 väliä loikkiva rpm startatessa on väärin. Jos ei moottori siis yritä laukata käyntiin. 9bar on 3x liikaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
pitsapeku
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Mar 31, 2015 20:34

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by pitsapeku »

ja korostan vielä että se nimenomaan kun kääntää virrat päälle niin surisee ja KÄY korkealla se paine ja laskee siitä sitten pikaseen justiin 2-3bar tienoille jossa se startatessa pysyy. ja parhaimmillaan kahdella pytyllä vähän yrittänyt luvata mutta ei ole sen paremmin lupaillut vielä. Täytyy selvittää saisiko joltain apua/lamppua lainaan Oulun seudulta. Kiitos näistä vastauksista ja vinkit ja neuvot on aina tervetulleita kun näistä asioista ei vielä turhan paljon tietoa ole. :roll:
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by Jasu »

Mitähän siellä on asetuksissa kerrottuna, moottorin tilavuus, suuttimien määrä/koko, triggerin asetukset, ennakot jne..?

Se että ns. valmiin sarjan olet hankkinut, se tuskin takaa sitä että asetuksiin on tehty oikeastaan mitään. Perusasetuksia tarkistamatta en edes uskaltaisi käyntiin yrittää, korkeintaan startilla pyörittää siten ettei kone saa bensaa...

Jotain jännää siellä bensansyötössä on, jos tekee kovan paineen ensin. Paineen ei missään tapauksessa pitäisi nousta asetetun paineen yli, ei edes hetkeksi pumpun käynnistyksen jälkeen. Sellainen kysymys vielä bensanpaineista, laskeeko paine asetettuun silloin kun pumppu pyörii vai vasta sen pysähdyttyä..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
pitsapeku
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Mar 31, 2015 20:34

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by pitsapeku »

Jasu wrote:Mitähän siellä on asetuksissa kerrottuna, moottorin tilavuus, suuttimien määrä/koko, triggerin asetukset, ennakot jne..?

Se että ns. valmiin sarjan olet hankkinut, se tuskin takaa sitä että asetuksiin on tehty oikeastaan mitään. Perusasetuksia tarkistamatta en edes uskaltaisi käyntiin yrittää, korkeintaan startilla pyörittää siten ettei kone saa bensaa...

Jotain jännää siellä bensansyötössä on, jos tekee kovan paineen ensin. Paineen ei missään tapauksessa pitäisi nousta asetetun paineen yli, ei edes hetkeksi pumpun käynnistyksen jälkeen. Sellainen kysymys vielä bensanpaineista, laskeeko paine asetettuun silloin kun pumppu pyörii vai vasta sen pysähdyttyä..?
sen verran olen asetuksia pläränny mitä olen ymmärtänyt eli tooth valinnut sinne ja sen 36-1 ja moottorin tilavuus oli 2000cc laitoin 2300cc ja suuttimien määrää ja kokoa en ole hoksannut vielä mistään ennakoita en kans tiedä? laskee kun pumppu on lopettanut pyörimisen kuulostaaa kun laittaa virrat päälle että pumppu antaa "Kaikkensa" menee todella raskaan kuuloiseksi kun paine on todella korkea ja startatessa tosiaan paineet on siinä 2-4 väliin ja onko vinkkejä kuinka tuommoisesta vehkeestä säädetään pienemmäksi tuota painetta ei kehtaisi summanmutikassa alkaa sääteleen?
Image
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by Jasu »

pitsapeku wrote: laskee kun pumppu on lopettanut pyörimisen kuulostaaa kun laittaa virrat päälle että pumppu antaa "Kaikkensa" menee todella raskaan kuuloiseksi kun paine on todella korkea ja startatessa tosiaan paineet on siinä 2-4 väliin ja onko vinkkejä kuinka tuommoisesta vehkeestä säädetään pienemmäksi tuota painetta ei kehtaisi summanmutikassa alkaa sääteleen?
Mietipäs mitä se sitten tekee jos/kun moottorin käyntiin asti saa? Pumppu pyörii koko ajan, jolloin bensanpaine on just sen verran mitä pumppu jaksaa paineita kehittää... Nyt siellä on joko paineet säädetty tappiin, letkutus väärin tai paluulinja tukossa...

Paineiden säätö tapahtuu käsittääkseni (pienestä kuvasta vaikea varmaksi sanoa) säätimen päällä olevan lukitusmutterin löysäämällä ja sitten sieltä ruuvaamalla. Yleensä on säädetty noin kolmen barin tienoolle. Ja sitten myös letku, joka näkyy kytkemättä olevan, imusarjaan...

Ensialkuun on tärkeää laittaa asetukset oikein Ignition Settings -välilehden alta, kohdasta Ignition Options / Wheel Decoder, jotta Megalla on tieto miten se moottori pyörii, ja osaa sitten ennakotkin pitää haluttuina. Ei ne siellä Protopartsilla voi tietää mihin olet triggerin asentanut, niin triggeripyörän kuin anturinkin...




Suosittelisin kyllä manuaalin lukemista ajatuksen kanssa, vaikka useampaankin kertaan. Siellä ne kaikki on kerrottu, loogisessa järjestyksessä, jonka mukaan etenemällä saat koneen käymään paljonkin nopeammin ja varmemmin kuin asetus kerrallaan kyselemällä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
pitsapeku
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Mar 31, 2015 20:34

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by pitsapeku »

Jasu wrote:
pitsapeku wrote: laskee kun pumppu on lopettanut pyörimisen kuulostaaa kun laittaa virrat päälle että pumppu antaa "Kaikkensa" menee todella raskaan kuuloiseksi kun paine on todella korkea ja startatessa tosiaan paineet on siinä 2-4 väliin ja onko vinkkejä kuinka tuommoisesta vehkeestä säädetään pienemmäksi tuota painetta ei kehtaisi summanmutikassa alkaa sääteleen?
Mietipäs mitä se sitten tekee jos/kun moottorin käyntiin asti saa? Pumppu pyörii koko ajan, jolloin bensanpaine on just sen verran mitä pumppu jaksaa paineita kehittää... Nyt siellä on joko paineet säädetty tappiin, letkutus väärin tai paluulinja tukossa...

Paineiden säätö tapahtuu käsittääkseni (pienestä kuvasta vaikea varmaksi sanoa) säätimen päällä olevan lukitusmutterin löysäämällä ja sitten sieltä ruuvaamalla. Yleensä on säädetty noin kolmen barin tienoolle. Ja sitten myös letku, joka näkyy kytkemättä olevan, imusarjaan...

Ensialkuun on tärkeää laittaa asetukset oikein Ignition Settings -välilehden alta, kohdasta Ignition Options / Wheel Decoder, jotta Megalla on tieto miten se moottori pyörii, ja osaa sitten ennakotkin pitää haluttuina. Ei ne siellä Protopartsilla voi tietää mihin olet triggerin asentanut, niin triggeripyörän kuin anturinkin...




Suosittelisin kyllä manuaalin lukemista ajatuksen kanssa, vaikka useampaankin kertaan. Siellä ne kaikki on kerrottu, loogisessa järjestyksessä, jonka mukaan etenemällä saat koneen käymään paljonkin nopeammin ja varmemmin kuin asetus kerrallaan kyselemällä...
Ainakaan en usko että linjat tukossa olisi sillä auto on aivan ajokuntoisena purettu ja alettu rakenteleen tätä uutta konetta megan kanssa. Täytyy koittaa niitä paineita säädellä vielä. kuvassa ei ollut se imusarjaan tuleva letku vielä kytketty mutta kuvan ottamisen jälkeen tuli kyllä laiteltua. :D Täytyy koittaa tuota ignition settings juttua alkaa selvittään tuntuu vaan että on niin saakelisti kaikkea mikä vaikuttaa ja melkein mahdottomalta tietämättömänä säädellä mitään mistään. Pitää sitä manuaalia plärätä jos sieltä jotain aukeaisi. Kiitos näistä vinkeistä!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by Masi_K »

Hattumutteri pois säätimen päältä ja kiertämällä paljastunutta kantaa löysemmälle -> vähenee paine. Säätö kun jäykistää/estää kalvon liikettä polttoainetta vasten. Luulisin että hattumutterin alla on ohut kontramutteri mikä lukitsee säädön. Tarkasta nyt vielä että säädin on kytketty oikein. Yleensä kyljestä sisään ja paluu pohjasta. Mut on myös pohjasta sisään ja kyljestä paluu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: Vinkkejä aloittelijalle?

Post by Samu »

pikanen kysymys, missä lukemissa fuelload normaalisti menee tyhjäkäynnillä? mulla kun oli muistaakseni joku 40-45% ja tyhjäkäynti n. 1000 rpm (nokka luultavasti jyrkempi mitä tilasin).

Ja moottori on 2,9 v6 12V scorpiosta.
nnipppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue May 17, 2016 19:26

Re: Vinkkejä aloittelijalle? solved

Post by nnipppe »

Moi, lainaan topicia jos joku osaisi auttaa aloittelijaa asetuksien kanssa.
Purkkina Atecu v3 (MS2), ja ongelmana on että pukkaa config error: number of cylinders/teeth confict. Trikkeripyörän hammaslukujen muuttamisella ei vaikutusta, myöskään kampiakselin asentotieto ei tule tunerstudioon asti, eli tooth loggeriin ei tule mitään elämää moottoria startatessa mutta kaikki muut anturit kyllä toimii. Myös RPM not synced näkyy punaisella alapalkissa.
Moottorina Saabin B204 orkkis VR-anturilla sekä hammaspyörällä. Toivottavasti joku pätevämpi kaveri osaisi auttaa :)
EDIT: miten tuon msq tiedoston saa näkymään?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Vinkkejä aloittelijalle? solved

Post by Masi_K »

Onko sulla asetettu moottorin sylinterimäärä oikein?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
nnipppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue May 17, 2016 19:26

Re: Vinkkejä aloittelijalle? solved

Post by nnipppe »

Juu on oikein, 4cyl
Post Reply