Ladaan sytkä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Pitäisi saada turbo ladaan kiinteän jakajan tilalle joku parempi systeemi. Ajatellut megalla ohjata sytkän, mutta en tiedä mikä olis hyvä tyyli.
Koneena 1700 kaasari turbo. Sytkänä kärjetön jakaja, jossa hall-anturi. Sytkä yksikkö taitaa olla boschin perus 7 pinninen

Eli mikä olisi helpoin, ja varmin toiminnaltaan oleva systeemi? Mitään boksia ei vielä ole, mutta ajatuksena olisi käyttää MS1 2,2:sta. Bensapuolen hoitaa toistaiseksi vielä kaasari, mutta pikkuhiljaan siirtymässä ruiskuun.

Jos jotain vinkkejä saisi.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Ladaan sytkä

Post by jake74 »

laita joku muu ku ms1 V2.2.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Perus ns minimi levy eli ms2 v3.0. Ellei sitten osta vaan pelkkää sytkäohjausta vaikka autotunelta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

http://autotune.fi/tuote/891/atecu-v3-o ... ksenohjain
Tällä sitten vois lähtee rakentamaan. Tuo ymmärtänee ladan omankin trikkerin ja hall anturin kampuralla? Ja nokan asennon voinen ottaa jakajasta, jolloin saan sekventiaalisen sytkän.
Tarvitseeko se sitten mitään muuta kuin tämän toimiakseen? http://autotune.fi/tuote/819/vag-032-90 ... ipinapuola
Ja map anturi tottakai
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Jos ladan triggeri on tuettuna megan listauksessa niin joo.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Ladan triggeri taitaa olla 6+2 tyyppinen, mutta siitä saa helposti muokkaamalla 6-1 mallisen jota mega ilmeisesti tottelee. Ja vakio anturin paikalle menee perus honeywellin hall-anturi.
Tuo boksi ilmeisesti toimii myös ilman nokan asento tunnistusta? Jos heivais koko jakajan mäelle.

Niin ja läppärin tarttee tietenkin säätöön. Toimiiko ohjelmat win 7:lla. Vai pitääkö olla vanhempi. Ja ilmeisesti 9 pinninen sarjaportti olis hyvä olla, että yhteys pelaa kunnolla?
Tunerstudio vai megatune?
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Ladaan sytkä

Post by JaniM »

Toimii ilman nokkatietoa, jolloin tuota hukkista voi käyttää. Tunerilla hoituu säätö. Tuo kuusihampainen trikkeri ei kyllä paras mahdollinen. Melkein laittaisin trikkerin hihnapyörälle jossa enemmän hampaita, että pystytään laskeen hampaista ja tarkkuus parempi.
Sarjaportti tosiaan oltava.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Joo lukasinkin tosta trikkeri asiasta. Varmaan vaihtuu yleismallin pyörään missä enempi hampaita.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Tuneri toimii hienosti Win10 lläkin. Usb sarjaporttimuuntimesta on löydyttävä FTDIn tekemä piiri. Silloin sekin pelaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Kerkesimpä just ostamaan läppärin jossa on myös tuo sarjaportti. Vanha kone mutta mitä väliä, win10 asennettu kylläkin. Eipä ollu kalliskaan onneks.
Ja nyt tilasin tuon ATEcu V3:sen, loput palikat sitten myöhemmin

Tunerstudio taisi olla maksullinen jos halusi saada kaikki ominaisuudet käyttöön. Onko siellä joitain sellasia ominaisuuksia jotka helpottaisi säätöä? Jossain luki jostain "automaatti säädöstä" joka tekee kartat "sinnepäin" valmiiksi? Onkos siellä sellanen
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Ladaan sytkä

Post by jake74 »

Masi_K wrote: Usb sarjaporttimuuntimesta on löydyttävä FTDIn tekemä piiri. Silloin sekin pelaa.
miten tämmösen tunnistaa ku kaupassa kattelee adaptereita?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Ei mitenkään jos sitä ei siinä mainita. Siks ostin ite ebaystä silläkin riskillä että ei ole.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

ebayssa näyttää olevan noita vaikka kuinka paljon.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... I&_sacat=0

Noissa siis ainakin sanotaan olevan FTDI:n piiri. Voisihan sitä tuollaisenkin ostaa perus sarjaporttikaapelin lisäks

Niin ja mistäs noita puolia saa halvimmalla? Ainakin motonetistä näkyy saavan saman näköstä puolaa 55e hintaan onko tämä sopiva?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1764/ ... ytyspuolat
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Olikin ladan oma trikkeripyörä 60-2 mallinen.
http://www.mansemotors.fi/hihnapyora-ka ... igger-60-2
Tuo vissiin aikas passeli pyörä, mutta pitää käyttää vr-anturia?
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Motonetin hinta on hyvinkin se edullisin.

60-2 kanssa käytettävä vr ää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: Ladaan sytkä

Post by j-k »

Laitetaas tähän kun liippaa läheltä... Joku oli mittaillu noita 1-napaisia suurtehopuolia ja saanut tuollaista:
1. Biltema sininen: ensiö 3.5 ohm, toisio 7.2 kohm
2. Bosch sininen: ensiö 3.5 ohm, toisio 6.8 kohm
3. Biltema "kuiva": ensiö 1.1 ohm, toisio 10.2 kohm

Asiaan: omaan Larppaan ajattelin toteuttaa tuon monipuolasysteemin hukkakipinän sijaan kun suihkutuskin on sekventiaalinen, mutta ns. kynäpuolat maksaa maltaita ja perinteisen puolan näköinen kapistus sopii paremmin, jopa ulkonäöllisestikin, idänihmeen konepellin alle. :mrgreen: Jompikumpi noista Bilteman puolista siis tulee...

Sytkäkivenä toimii ISL9V3040P3 , jonka virransieto on 17A:n paremmalla puolella, muttei virranrajoitusta kivessä itsessään. Puola n:o 3 on siinä rajoilla koputtelemassa. Omassa kytkennässä on virranrajoitus transistorilla ja 0.1 ohmin vastuksella jolloin yli 7A:n virta vetää IGBT:n ohjauksen alas. Onko virran rajoituksesta haittaa toiminnalle vai täytyykö pienentää vastusta (toinen rinnalle -> Imax = 14A)? Muiden puolien kanssa se on vain varotoimenpide oikosulkujen varalta. Normisulakkeet on toki myös puolien edessä..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ladaan sytkä

Post by Vauhtivaunu »

Ne Bilteman puolathan on tarkoitettu kärjelliseen järjestelmään joten ne rajoittaa ensiöpiirin vastuksen vuoksi virtaa jo itsessään. En ole koskaan käyttänyt ISL9V-kivien kanssa mitään virranrajoituksia, vaan säätänyt latausajan sopivaksi. Kun ei hölmöile ja latausajat on kohtuullisia niin ei tarvitse jännittää puolan tai kivien vaurioitumista.

Jos olisin tuollaista neljän puolan patteria suunnittelemassa itse niin yrittäisin etsiä kärjettömiin tarkoitettuja Boschin puolia. Todennäköisesti romikselta saisi sellaisia halvemmalla kuin noita bilteman puolia uutena. Toinen mahdollisuus on BMW:n M50-koneen erillispuolat joita on myös kohtuullisella hinnalla ja niihin saa ihan tavalliset sytytysjohdot kun ottaa puolassa kiinni olevan "tutin" irti.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: Ladaan sytkä

Post by j-k »

Vauhtivaunu wrote:Ne Bilteman puolathan on tarkoitettu kärjelliseen järjestelmään joten ne rajoittaa ensiöpiirin vastuksen vuoksi virtaa jo itsessään. En ole koskaan käyttänyt ISL9V-kivien kanssa mitään virranrajoituksia, vaan säätänyt latausajan sopivaksi. Kun ei hölmöile ja latausajat on kohtuullisia niin ei tarvitse jännittää puolan tai kivien vaurioitumista.

Jos olisin tuollaista neljän puolan patteria suunnittelemassa itse niin yrittäisin etsiä kärjettömiin tarkoitettuja Boschin puolia. Todennäköisesti romikselta saisi sellaisia halvemmalla kuin noita bilteman puolia uutena. Toinen mahdollisuus on BMW:n M50-koneen erillispuolat joita on myös kohtuullisella hinnalla ja niihin saa ihan tavalliset sytytysjohdot kun ottaa puolassa kiinni olevan "tutin" irti.
Bemmin puola? Tämäkö?

No, eikös tuo 1.1 -ohminen kuivapuola nyt ole tarkoitettu ihan muuhun kuin katkojakäyttöön? Tosi on, että maksaahan nuokin kun useamman laittaa, mutta vähemmän kuin Boschin palikat. Nekin on lähes järjestäin pääteasteellisia ja yksi minkä löysin ilma päätettä maksaa saman verran kuin päätteelläkin. Pikaisesti katselin tuolta vaihtoehtoja.

6000rpm tekee 4-pyttyisessä koneessa 200 sytytystä sekunnissa, 50 per pytty/puola, siis 20ms sytytysväli. Montako millisekuntia tarvitaan puolan lataukseen? Muistaakseni joku oli jo rakentanut suorasytyn tuolla Bilteman kuivapuolalla...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ladaan sytkä

Post by Vauhtivaunu »

j-k wrote:
Bemmin puola? Tämäkö?
Niin, noita saa ehjiä käytettyjä luokkaa kympin kappale kun sattuu kohdalle. Bremin valmistamat on kokemuksen mukaan tehokkaimpia. Latausaikaa on ollut 2-3ms välillä wasted-cop eli hukkakipinä-puola-per tulppa kytkennällä.
j-k wrote: No, eikös tuo 1.1 -ohminen kuivapuola nyt ole tarkoitettu ihan muuhun kuin katkojakäyttöön?
Bilteman sivuilla ei tarkemmin mainita mutta kärjettömien puolien ensiövastus on luokkaa 0.5ohm joten ei se oikein kärjettömänkään järjestelmän puola ole.
j-k wrote: 6000rpm tekee 4-pyttyisessä koneessa 200 sytytystä sekunnissa, 50 per pytty/puola, siis 20ms sytytysväli. Montako millisekuntia tarvitaan puolan lataukseen? Muistaakseni joku oli jo rakentanut suorasytyn tuolla Bilteman kuivapuolalla...
En tiedä tarkemmin kun ei ole tarvinnut laskeskella. Bemarin kutosia on laulatettu jopa 8000rpm hukkakipinäkytkennällä ilman ongelmia. Sekventaalisena on vielä enemmän aikaa "huilata" joten ei varmasti latausaika lopu kesken. Joku 2-4ms voisi olla hyvä riippuen puolasta. Mitä tehokkaampi puola, sitä pienempi latausaika.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Tänään tuli boksi postissa. Yllätyin kun kotelossa ei ollutkaan tuota sarjaportti liitintä kiinni. mukana tuli vain siihen sopiva liitin.

EDIT. Tuleekin johtosarjaan kiinni tuo liitin :oops:
Eli tuon voi sitten laittaa aivan jonnekkin muualle missä itse boksi sijaitsee.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Minkä kokoista kaapelia tuohon johtosarjaan kannattaa laittaa?
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

nyt hommat lähtee etenemään. Eli seuraavaksi piuhoja kiinni.
Setup:
atecu v3 + puolivalmis johtosarja autotunelta
vag hukkakipinäpuola(motonet 10-1141)
motonetin universaalit sytkäjohdot(tulee vaihtumaan parempiin)
NGK BPR7ES tulpat
Selfmade imusarja
saabin 350cc suuttimet(431 loppuiset korkeaohmiset)
saabin 2,5bar map
bosch 001 TPS(Motonet 28-1416)
cherryn 502 hall ja 60-2 kiekko
cossun imulämpöanturi(motonet 37-3322)
vedenlämpö uupuu vielä

Onkos tuossa mitään ongelmia tiedossa jo valmiiks? Hallin pitäis kuulemma pystyä lukemaan tuota levyä, mutta sehän nähdään jossain vaiheessa. Ja uupuuko tuosta vielä jotain?

Niin ja kannattaako tuota boksia sijoittaa konehuoneeseen? on kuitenkin roiskevesi tiivis, mutta tuleeko muita ongelmia?
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Vähäsen epäilen cherryn toimintaa tolla pyörällä ja kovemmilla kierroksilla. Käytäntö näyttää. En sijoittaisi ecua konehuoneeseen ellei ole aivan pakko.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ladaan sytkä

Post by Vauhtivaunu »

Masi_K wrote:Vähäsen epäilen cherryn toimintaa tolla pyörällä ja kovemmilla kierroksilla.
Bemarin 60-2 triggeriä Cherry lukee ainakin 8000rpm asti MS1,MS2 ja MS3-prosuilla ja V2.2,V3 ja at-driveboardilla.. Kovempaa ei vielä ole pystynyt kierrättämään.

Tuossa filmi yhdestä penkityksestä. MS3/At-driveboard ja cherryn anturit nokalla ja kammella. Ei tosin pyöritetty kun 6500rpm kun kone oli vasta niputettu:

https://www.youtube.com/watch?v=pLFo000b7Ak
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Eipä tuota ladan konetta oo ennenkään pyöritetty 8ooorpm, penkissäkin vajaa 7000rpm. Ainakin autotunen myymää 60-2 pyörän tekstissä lukee että cherry toimis, ja se on halkaisijaltaan pienempi kuin ladan.

kai se boksi pitää sit sisälle tunkee.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Ok.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Liekkö tuo ladan oma lämpö anturi toimis megan kanssa? Siinä on yks pinninen anturi, joita vissiin myös fiateissa käytetään.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ladaan sytkä

Post by Masi_K »

Todennäköisesti se on ptc tyyppinen eli ei toimi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Joo ei ainakaan mistään löytyny vastus arvoja sille joten laitetaan toinen anturi kylkeen lisäksi. Jää vielä mittaristoon toimiva mittari myös.
Sitten kyssäri johtojen suojauksesta. Onko mitään hyvää suojasukkaa mikä kestäis kuumuutta? Tai suojaputkea.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
joel2101
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Aug 19, 2013 17:10

Re: Ladaan sytkä

Post by joel2101 »

Onko väliä laittaako antureiden maajohdot suoraan maihin, vai laittaako johtosarjassa oleviin signaalimaa johtoihin? Signaalimaa piuha on johtosarjassa haarotettu neljäksi johdoksi, ilmeisesti helpottamaan asennuksia.
Lada 1200L 1,7TIC -88
Mazda MX-5 NB 1,6 -98
Post Reply