Page 1 of 1

MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Thu Mar 24, 2016 15:10
by Puolituinen
Pahoittelen tyhmyyttäni ja samasta aiheesta varmaan löytyy kymmeniä juttuja. Joitain juttuja luinkin, mut kaikkia asioita en vain ymmärrä.

Nyt ollu melkein vuoden mega paikallaan ohjaamassa vain ruiskutusta, senkin kanssa sain pitkään opetelella että sain toimimaan. Olen ollut sen toimivuuteen tyytyväinen, mitä nyt säädöissä vieläkin parantamisen varaa, mutta nyt tuli ajatus, jos luopuisi väljästä jakajasta ja laittaisi megan hoitamaan myös sytytyksen. Ajatuksena olisi käyttää 12-1 triggeriä, hall-anturia ja VAG 032 905 106B hukkakipinä puolaa.

Löysin netistä tälläset aika selkeet ohjeet suomeksi, kun tuli kouluaikoina laiskasti istuttua englanninkielen tunneilla. http://www.veewee.net/Megasquirt/megasq ... irilevylle

Mutta luin täältä kyseiseen puolaan liittyvän keskustelun läpi ja ilmeisesti tämä kytkentä olisi parempi? http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG

Noissa veewee.net ohjeissa käytetään Honeywell hall-anturia, onko toimiva? Löysin juttua et Cherryn anturi olisi parempi, hinta niissä taitaa olla sama, mutta muuttuuko kytkentä?

Sit vielä kierrolukumittarin kytkentä mietityttää. Mittarina siis autogaugen mittari joka toimii puolan miinuksesta. Ilmeisesti vaatii toimiakseen "relekytkennän", ohjeetkin löysin. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#tachoout En vain tajua miltä pinniltä toi lähtö otetaan, jostain ymmärsin että X5 pinnistä sen voi ottaa?

Niin ja sit vielä muutoksiin tarvittavista vastuksista. Ohm määrät kyllä ymmärrän, mutta kun noita vastuksia on eri watti määrillä. Minkä wattisia olette käyttäneet, riittääkö 0,6W?

Siinä olisi taas useampi toinen toistaan tyhmempi kysymys, mutta ehkä tämänkin asian opin jonain vuonna :)

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Thu Mar 24, 2016 15:18
by Vauhtivaunu
Miksi et halua käyttää valmista ja toimivaa ohjetta joka on kaiken lisäksi helpompi tehdä kuin nuo pnp-trankuilla rakennettavat ohjaukset?

ohje:
viewtopic.php?f=11&t=2167

Ps. Honeywell toimii ihan hyvin tuollaisella "harvahampaisella" 12-1 kiekolla. Cherry on sitten tiheähampaiselle parempi. Megan osalta kytkentä sama.

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Thu Mar 24, 2016 17:28
by Puolituinen
Kappas. Eli toi sama kytkentä toimii myös tuolla VAG 032 905 106B puolalla, jätetään vain sytytysyksikkö välistä pois? Eli tarvii vain 100ohm vastukset?

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Thu Mar 24, 2016 20:19
by Vauhtivaunu
Puolituinen wrote:Kappas. Eli toi sama kytkentä toimii myös tuolla VAG 032 905 106B puolalla, jätetään vain sytytysyksikkö välistä pois? Eli tarvii vain 100ohm vastukset?
Ei välttämättä toimi. Lue aiheesta käyty keskusteluketju.

Miksi pitää väkisin käyttää sitä volkkarin puolaa? Jos kytkentä ja/tai asetukset menee pieleen niin niitä saa ostaa useamman. Silloin on jo mennyt rahaa enemmän kuin Boschin -200 sytty-yksikköön ja Boschin hukkakipinäpuolaan. Kun noudattaa noita ohjeita niin onnistuu kerralla eikä tarvitse arvailla minkälaisia kytkentöjä pitää käyttää.

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Thu Mar 24, 2016 21:34
by Puolituinen
No ei kai sitä väkisin tarvii laittaa ja luin kyllä keskustelun läpi, mut mulle oikein selvinny mikä kytkentä toimii parhaiten.

Kahdesta syystä miettisin ton volkkarin puolan käyttämistä. Ensinnäkin oletin sen kytkemistä helpommaksi kun sytkäkiviä eikä yksikköä tarvita, toiseksi edullinen hinta.

Autotunen hinnoilla boschin puola 69e ja yksikkö 66e. Kun sit taas volkkaripuola 69e, motonetissä 55e ja käytettynä 20e.

Ei tässä tietenkään muutkaan vaihtoehdot pois suljettuja ole. Löytyykö noita boschin vehkeitä esim motonetistä?

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Thu Mar 24, 2016 22:26
by Turbiini
Minä olen tykästyny nykyään toyotan suorasytkäpuoliin, aito denso maksaa toki yli 70 kpl, mutta tarvittaesaa löytyy varmaan joka purkaamolta. mulla käytössä yariksen 1.3 koneesta olevia, mutta samoja ne taitaa olla kaikissa vvt-i koneissa pienin mitta eroin. ei tarvitse mitään ylimääräistä osaa kytkentään vaan suoraan prosessorilta 330ohmin vastusten kautta toimii.

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Fri Mar 25, 2016 4:22
by Vauhtivaunu
Puolituinen wrote: Kahdesta syystä miettisin ton volkkarin puolan käyttämistä. Ensinnäkin oletin sen kytkemistä helpommaksi kun sytkäkiviä eikä yksikköä tarvita, toiseksi edullinen hinta.
Ja kuten olet huomannut, sen kytkeminen ei ole helpompaa jos et tunne elektroniikkaa. Eikä se ole halvempi kun olet ensin polttanut niitä pari-kolme.

Voisin runoilla pitkät pätkät kytkentäohjeita, mutta en tee niin koska on olemassa selvät ja toimivat ohjeet joita noudattamalla ei voi epäonnistua.
Puolituinen wrote: Ei tässä tietenkään muutkaan vaihtoehdot pois suljettuja ole. Löytyykö noita boschin vehkeitä esim motonetistä?
Löytyy kun kysyy.

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Fri Mar 25, 2016 4:31
by Vauhtivaunu
Turbiini wrote:Minä olen tykästyny nykyään toyotan suorasytkäpuoliin, aito denso maksaa toki yli 70 kpl, mutta tarvittaesaa löytyy varmaan joka purkaamolta. mulla käytössä yariksen 1.3 koneesta olevia, mutta samoja ne taitaa olla kaikissa vvt-i koneissa pienin mitta eroin. ei tarvitse mitään ylimääräistä osaa kytkentään vaan suoraan prosessorilta 330ohmin vastusten kautta toimii.
Minä taas olen tykästynyt ISL9V-syttykiviin kun niitten kanssa ei tarvitse mitään ylimääräistä. Kaikki käy, hukkakipinä- tai erillispuolat. Kytkentä on simppeli kun niitä ohjataan suoraan prosulla. Voi laittaa erilliseen koteloon tai samaan jäähdytyskiskoon V3-levyssä, ei ole tullut häiriöitä.

Megan kanssa ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita, mutta kannattaa käyttää silti niitä kytkentöjä jotka on varmoja jos ei ole kokemusta. Tämä evästyksenä ketjun aloittajalle...

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Fri Mar 25, 2016 11:09
by Puolituinen
Eikös vvt-i:ssä ole joka tulpalle oma puola? Vaihtoehto tietyst sekin, mut tähän koneeseen niille ehkä hankala tehdä kiinnikkeitä ja ehkä hieman typerän näköinen jos neljä puolaa törröttää koneen kyljessä :) Koneena siis toyotan 4K.

Noh tässä on vielä aikaa miettiä, kesällä vasta alan tota muutosta tekemään jos alan ollenkaan. Ollu vaan harkinnassa et veis tuon penkkiin säädettäväksi ni sais sit samalla sytkänki virikoneelle sopivaksi.

Re: MS1 V2.2 sytkän lisäys

Posted: Sat May 21, 2016 22:59
by Puolituinen
Viranjakajan hajottua aloin rakentelee hukkakipinä sytkää, päädyin tohon VAG 032 905 106B puolaan ja tähän kytkentään http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Up_V22.JPG Kampiakselille 12-1 triggeri ja Honeywell hall-anturi.

Nyt projekti edenny sen verran, et kipinää tulee joka tulpalle ja suurempia ongelmia ei ole ollut ainakaan vielä. Sopivat tulpanjohdot vielä hommattava ennen ku pääsee käyntiin koittamaan.