MS1 v2.2 ei saa RPM dataa stimulaattorilta

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Henkku
Megasquirt aloittelija

MS1 v2.2 ei saa RPM dataa stimulaattorilta

Post by Henkku »

Moro!

Löysin vintiltä 2008 hankkimani rakennussarjan, minkä olin aloittanut ja ilmeisesti kaatunut heti alkuun sarjaporttiongelmien takia.

Jatkoin mihin aikoinaan jäin ja nyt mega on kasattu inputtiin saakka, eli vain output osio on tekemättä.
Stimulaattorin olin aikoinaan kasannut reikälevyyn, sitä tosin muokkasin hieman.

Ongelma on että en saa RPM dataa tunerstudioon. Kaikki muu on mennyt hyvin tähän mennessä.

Siltasin xg1 ja xg2.
Stimulaattoriin tulee megalta takaisin 5V pinniin 26, ja se menee 555 piirille.
Stimulta lähtee myös 8V pinnin 28 kautta megalle. Ja nämä on tarkistettu regulaattorilta megassa.
Stimussa lähtee transistorille joku 3,5V ja transistorin suunnan olen tarkistanut.
Megassa olen leditesterillä kokeillut että virta tulee D5 kummallekin puolelle, ei tosin välähtele.
R10 tulee toiselle puolelle.

Ja siis virta ja maa tulee stimun 555 yksikköön pin26 kautta, hyvällä 5V jännitteelä. Eli 555 rikki?
Voisiko esim. Se rikkoa 555 että RPM potikat olin aikoinani tinanut väärässä järjestyksessä, eli ne oli keskenään toisin päin? Vaihdoin potikoiden paikkaa.

Kun stimu ei ole kiinni megassa, mutta siinä on patteri kiinni niin jännite pin24 on kokoajan noin 8v riippumatta potikoiden asennosta. Näin varmaan pitää olla koska transistori ei saa virtaa eli ei maadoita?

Kun laittaa megan kiinni, niin silloinhan pinni26:sta tulee se 5V ja härdellin pitäis alkaa?
Tässä vaiheessa pin24 antaa 0-0,1 volttia, riippumatta rpm potikoiden asennosta, PAITSI kun ne vetää aivan pohjaan (nupista kääntää ne kokonaan auki) niin jännite nousee 0,5 volttiin.

Ja niin, megaan D5 ja R10 ei tule jännitettä, ELLEI nämä rpm potikat ole juurikin auki.
Mutta tämä johtuu ilmeisesti? Siitä että kun 555 ei toimi niin se ei rytmitä transistoria, joka sitten vain kokoajan maadottaa, mutta miksi tuo pieni jännitteen nousu kuitenkin?

Olen myös huomannut että kun tietokoneelta katsoo ja tekee tämän potikoiden avauksen niin se yrittää cränkätä ihan hetken, pienen pienen hetken. Ei tee aina, ja välissä pitää ottaa virrat ja mega aina irti stimusta.

Mutta, ideoita miten olisin saanut 555 rikki, miten tarkistan onko se oikeasti rikki, vai voisiko vika olla kuitenkin vielä jossain muualla?
Masi_K
Megajumala

Re: MS1 v2.2 ei saa RPM dataa stimulaattorilta

Post by Masi_K »

Megan inputtia voit vähän testata räpsyttelemällä signaalikarvaa maihin tai jännitteeseen. Silloin kun kytkentä levyllä on hall asennossa. Rpm pitäisi näkyä epämääräisenä mutta kuitenkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Henkku
Megasquirt aloittelija

Re: MS1 v2.2 ei saa RPM dataa stimulaattorilta

Post by Henkku »

Masi_K wrote:Megan inputtia voit vähän testata räpsyttelemällä signaalikarvaa maihin tai jännitteeseen. Silloin kun kytkentä levyllä on hall asennossa. Rpm pitäisi näkyä epämääräisenä mutta kuitenkin.
Jees, räpsin transistorin ja 555 piirin väliin maata, niin signaalia ilmestyi.
Engine cranking ja sekavaa 100-1000rpm, mutta kyllä tuli lämmin mieli, kiitos! :)

Eli kyllä se 555 on rikki, mitenköhän sen oon rikkonu, toivottavasti ei mene rikki uudestaan kun ehdin semmoisen uuden hankkimaan ja asentamaan.

Taidan malttaa sen verta että saan tuon Stimulaattorin kuntoon ennenkuin kasaan outputin.
Post Reply