Page 1 of 1
ei kipinää?!?!
Posted: Mon Oct 10, 2005 15:11
by janneza
elikkä nyt on kaikista vaikeuksista selvitty ja vihdoin pääsin kokeilemaan megaa autoon ja tulos oli seuraava... eli kaikki muu tuntui toimivan paitsi että ei kipinää koitin virrat päällä naputella kutos pinniä maihin ei kipinää... koitin toisella poksilla eikä sekään auttanut kaikki johdot mitattu sytkänosalta ja on ok...
eli käytössä on jakajallinen hall anturilla ja possin 7 napasella pääteasteella varustettu systeemi ja extrakoodi sisällä... ihmetyttää kun ei tuu ees vaikka hakkaa puihaa maihin virrat päällä ja puola on ehjä ku käy vakio ohjainlaitteella hienosti... autona g60 corrado jos siitä jotai hyötyä... kiitos taas etukätee
Posted: Mon Oct 10, 2005 15:44
by aki70
Jos kokeilet kipinää joltain jakajan lähdöltä, niin onhan varmasti pyörijä oikealla kohdalla?
Kokeile suoraan puolan suurjännitelähdöltä tuleeko kipinää.
Posted: Mon Oct 10, 2005 15:51
by janneza
puolan piuhalta kokeilinkin...
Posted: Mon Oct 10, 2005 16:18
by -Kalle-
Sen 7-napaisen numerokoodilla vois joku osata sanoa mikä nasta niistä pitää maadottaa tai mille antaa jannitettä. Ellen ihan väärin muista niin joku kipinäpurkki oli sellainen jossa piti viides nasta maadoittaa että tuli kipinä.
Sitä vois koittaa mutta en ota vastuuta jos savu nousee.

Posted: Mon Oct 10, 2005 16:27
by janneza
eli olisko että ei oliskaa kaikissa sama pinnijärjestys... aika ihme sekin että molemmissa olis sitte se erilainen pinni järjestys...

Posted: Sat Oct 15, 2005 14:22
by janneza
eli nyt koitin lyödä megalle menevää johtoa maihin ja tadaa kipinä tulee... eli mega ei maadota ja kokeilin fidle sekä led 17 lähtöä ja ei toimi missä vika ...pikainen apu olisi tarpeen kiitos jo etukäteen vastauksista...
Posted: Sat Oct 15, 2005 17:56
by jani
katsoppa se sytön trankku onko ehjä. Eli virrat päälle ja mittaa maan ja syttö johdon väliltä jos näyttää voltti arvoja trankku on pimeä
Posted: Sat Oct 15, 2005 18:01
by jani
toinen konsti on toimiva eli laitat ledin jossa on 600 ohminen vastus ja sen kytket 12 v ja toisen sytkä piuhaan (joka maadoittaa ledin) ja kokeilet autoa käymään jo ledi palaa yhtäjaksoisesti trankku on pimeä mutta jos ledi" katkoo " sytkän tahtiin silloin on ehjä trankku
Posted: Sat Oct 15, 2005 20:35
by janneza
juu eli mittasin sen ohjain johdon ja plussan välin ja virrat päällä on kuus ja startatessa neljä volttia eli ohjain laitteesta en tiiä oikee mitää ku en oo ite kasannu mutta muuten tiiän... eli mikä on sytkä trankku... kiitos taas kerran ja pikainen apu on vielä tarpeen

Posted: Sat Oct 15, 2005 20:52
by jani
taistelin itse myös saman vian kanssa . nyt kuulostaa siltä että sytkän trankku on palanu. sehän on megassa q 5. tässä tapauksessa trankku maadoittaa syttömoduulin jolloin kipinä hyppää tulpassa eli ei pitäs tulla jännitettä ainoastaan vuotovirtaa hieman
Posted: Sat Oct 15, 2005 21:42
by janneza
eli olisin enemmän kuin kiitollinen jos kertoisit mikä osa on palanut ja miksi miel. kuvan kanssa koska niinkuin kerroin en ole itse kasannut mutta osaan vaihtaa jos tiedän minkä osan... kiitos jälleen...
Posted: Wed Mar 24, 2010 20:48
by kärppä
Kaivoin vanhan aiheen esiin kun vika alkaa vaikuttaa samalta mutta hieman kaipaisin vielä tarkennusta.
Eli aloitan alusta.
Autona 3s-gte koneinen toyota,ms1 v2.2 extrakoodilla ja jakajasytytyksellä.
Auto saatiin toimimaan viime syksynä pienten alkuvaikeuksien jälkeen ja päästiin jopa säätelemäänkin.
Sitten tuollainen surullisen kuuluisa usb-sarjaporttimuunnin teki tenän kesken säädön ja pukkas kaikki arvot ihan miten sattuu kun kerettiin samaan aikaan polttamaan dataa boxiin auton käydessä.
Siinä sivussa paloi puola,tojon orkkis sytty-yksikkö ja tod.näköisesti boxikin vioittui... Oma moka osittain
Otin omasta autosta boxin johon tein sytkämuutokset ja puola ja sytty-yksikkö vaihdettiin samalla uusiin (yksiköks tuli boschin-kopio tarvikemalli ilman dwell-säätöä kun ei orkkista saatu)
Koodia uusittiin useaankin kertaan.
Taas oli jotain outoja ohjelmisto-ongelmia mutta lähti kuitenkin toimimaan.
Syksy meni ajellessa ja penkissäkin käytiin ja kaikki ok.
Tuli talvi ja auto seisontaan.
Akku pääs sippaamaan kesken talven vaikka sitä latailtiin ja autoa käyteltiinkiin välillä.
Uudella akulla palas virrat mutta käyntiinlähtö rupesi huononemaan kerta toisensa jälkeen kunnes ei taas tullut kipinää...
Puola todettiin ehjäksi,sytkäyksikkö vaihdettiin varmuuden vuoksi aitoon boshiin sekä vr-muuntimena toimiva hei4 mokkula myös.
Ei tuu kipinää.
Sitten tuossa pari iltaa taas hain täältä tietoa ja törmäsin tähän aiheeseen ja kas,sytkälähdössä on koko ajan virta vaikkei kait pitäis niinkuin tässä aiemmin on mainittu?
Eli nyt koitan vaihtaa tuon Q5 paikassa olevan trankun uuteen ja teen saman tuohon ekaankin boxiin jos vika olisikin siinä.
Jos vika ei olekaan siinä niin olisiko lisää ideoita?
Koodia on pulattu tosiaan jo moneen kertaan (nyt on 029y4 kun hi-res koodilla ei meinannu megatune toimia oikein,käyttäjässä varmaan kyllä vika)
Tietenkin jos kipinä palaa nyt tällä niin olisi kiva tietää mikä tuon trankun polttaa esim. tämän talviseisonnan takia (akun tyhjeneminenkö ja siitä aiheutuneet jännitepiikit ehkä? )
Tulipa pitkä romaani mutta toivottavasti joku jaksaa lukea...
Posted: Sat Mar 27, 2010 12:53
by kärppä
Trankku oli pimeä molemmissa bokseissa,kyseessähän siis partcon sarjoja molemmat...
Löytyi myös huono maadoitus sytty-yksiköltä joka mahollisesti aiheuttanut jännitepiikkejä/osien hajoamista.
Nyt tuntuu pelaavaan toistaseks.
Onko kukaan koittanut tehdä parempia suojauksia näihin partcon levyihin kun tuntuu olevan koko yleinen ongelma?
Toisaalla oli puhetta että kyllä onnistuisi parantamaan mutta tulisi melkoinen hyppylankaviidakko...
Posted: Sat Mar 27, 2010 14:08
by teg
Helpompaa ja halvempaa ostaa suoraan V3 PCB
Posted: Sat Mar 27, 2010 19:12
by jake74
kärppä wrote:
Onko kukaan koittanut tehdä parempia suojauksia näihin partcon levyihin kun tuntuu olevan koko yleinen ongelma?
vuodesta 2006 asti paikallaa omassa autossa ja eikä mitää ongelmia.
oon kasanut useita partcon sarjoja.
Posted: Sat Mar 27, 2010 22:06
by kärppä
jake74 wrote:kärppä wrote:
Onko kukaan koittanut tehdä parempia suojauksia näihin partcon levyihin kun tuntuu olevan koko yleinen ongelma?
vuodesta 2006 asti paikallaa omassa autossa ja eikä mitää ongelmia.
oon kasanut useita partcon sarjoja.
Tottahan se on että meiänkin ongelma johtui tuosta maadoitushäröstä ja ois saattanut rikkoa vehkeitä millä laudalla tahansa.
Tässä muutaman viikon aikana on tullut selattua tämä foorumi koko tehokkaasti läpi apua etsiessä ja silloin kun vikoja on ihmisillä ollut niin aika usein ollut partcon sarjasta kyse...
Sillä meinasin että oisko jotain helppoa keinoa parantaa suojausta.
Voihan olla että meillä on turhaan kasa noita komponentteja ja vehkeet pelaakin mitä toki toivotaan
Onneks nuo osat on halpoja,paikallinen bebekin setä kohta hermostuu meihin kun haetaan joka päivä nippeleitä mitkä ei maksa juuri mitään mutta äijä joutuu käyttää kovasti aikaansa että kaivaa ne varaston kätköistä

Posted: Sat Mar 27, 2010 23:15
by ArttuH
Tuossa V2.2-levyssä ei tosiaan ole suojaukset ihan parhaasta päästä ja muutenkin suunnittelussa on monessa kohtaa toivomisen varaa. Näitä on tullut jokunen korjailtua. Kyllähän tuo yleensä toimii jos kytkennät on ok eikä auton sähköissä esiinny ylettömiä jännitepiikkejä. Mutta sitten kun sattuu vähän hankalampi asennuskohde niin toimintasavu tulee melko helposti pihalle. Ja tämä on siis tuon piirilevyversion ominaisuus, riippumatta siitä onko se ostettu Partcolta vai joltain viralliselta toimittajalta.
Olen tehnyt näihin joskus parannuksia virransyötön suojauksiin, mikä parantaa luotettavuutta jo selkeästi. Mutta silti esim. V3.0 levy on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Mutta tuon Q5:n kärähtäminen ei ihan helpolla selity levyn puutteilla. Sen pitäisi kyllä toimia melko luotettavasti kunhan sitä ei ylikuormita. Eli luultavasti tuossa on ylitetty trankun virrankesto syystä tai toisesta tai sitten trankulle on tullut reilumman puoleisia jännitepiikkejä. Tosin olen itsekin joskus törmännyt kärähtäneisiin bensapumpun trankkuihin näissä, joten saattaa olla, että tuo 2N2222 vaan sietää keskimääräistä heikommin minkäänlaista kiusaamista, vaikka sen speksien perusteella pitäisi olla ihan sopiva.