MS1 V3.0 Hall-anturi triggausongelma

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
8DOM8
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Sep 27, 2015 21:12

MS1 V3.0 Hall-anturi triggausongelma

Post by 8DOM8 »

Moi,

Volvon vinokoneprojekti on kyseessä. Keksintö toimi talvella ihan moitteettomasti ja käynnistyi ensimmäisestä startista johtosarjan rakennuksen jälkeen.

Tämän jälkeen vedin etuvastukset suuttimille + nollasin vahingossa eculta asetukset, jonka jälkeen jotain tapahtui ja hall-anturilla on nyt pientä triggausongelmaa. Eli kokoonpano ja vikakuvaus on seuraavanlainen:

36-1 hammaskehä on kiinnitetty kampiakselin siivapyörään ja tätä lukee Opelin hall-anturi HI-LO (https://www.motonet.fi/fi/tuote/109194).

Hall-anturille on tehty teline joka kiinnittyy moottorin lohkoon pulteilla. Megalta käytössä on optoerotin-piiri (http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... n_V3.0.GIF) jonka lediä anturi maadottaa.

Anturi triggaa nätisti, mutta telineeseen kiinnitettynä missing toothia ei näy tooth loggerissa lainkaan tai jos näkyy niin hyvin hekoisti.

Kun anturin irrottaa telineestä ja vie käsin hammaskehälle, triggaus onnistuu normaalisti ja missing tooth erottuu selkeästi muiden hampaiden joukosta.

Eli kysymys kuuluukin, miksi hall-anturi ei tunnista puuttuvaa hammasta lohkoon kiinnitettynä, mutta tunnistaa sen kun anturin irrottaa telineestä ja vie käsin lukualueelle.

Kokeiltu seuraavaa:

Johtosarjan ohitus, hyppylanka suoraan anturilta PCB:lle
Kaikki muut liitokset, toimilaitteet ja hihnapyörä irti (laturi ei pyöri)
Kokeiltu toista anturia
Ylösveto hall-anturin signaalilinjaan (S12 -> XG1)

Tietysti ton anturin telineen vois eristää lohkosta jottei mitään virtoja / häiriötä pääsisi indusoitumaan, mutta silti, mitä helvettiä?

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, osaisko joku jeesata? :( :(
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS1 V3.0 Hall-anturi triggausongelma

Post by ArttuH »

No yleensä tuossa tilanteessa, että aiemmin on toiminut ja nyt ei, kannattaa keskittyä siihen mikä on muuttunut tuossa välissä. Eli kuvauksen perusteella olisi luultavimmin joku asetusjuttu. Mutta kannattaa miettiä useampaankin kertaan, että olisiko tuossa välissä kuitenkin muuttunut jotain mitä ei äkkiä tulisi ajatelleeksi.

Tuo että anturi toimii kädessä pidettäessä mutta ei kiinnikkeessä, saattaisi johtua kiinnikkeen mallista ja materiaalista. Jos kiinnike on rautaa ja sopivasti muotoiltu, niin se saattaa haitata triggeripyörän aiheuttaman magneettikentän muutoksen tunnistamista. Tämä nyt ihan vaan spekulaationa eikä selitä tilannetta, jos aiemmin on toiminut hyvin samalla kiinnikkeellä.
Arttu
GSX1100 -85
8DOM8
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Sep 27, 2015 21:12

Re: MS1 V3.0 Hall-anturi triggausongelma

Post by 8DOM8 »

Kiitos vastauksesta!

Kiinnike on tosiaan teräksestä tehty ja epäilen vahvasti että saattaisi aiheuttaa häiriötä anturi tunnistamiseen kuten mainitsit. Kiinnikettä on vingulla modattu hieman jossain vaiheessa, jotta anturin saisi kohdistettua paremmin triggeripyörään.

Eli kokeillaan nyt aluksi alumiinisella kiinnikkeellä ja edetään siitä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 V3.0 Hall-anturi triggausongelma

Post by Masi_K »

Meikä olis vähän tuon Opelitskin halli anturin kannalla.
viewtopic.php?f=4&t=9346
Siihen en osaa vastata että minkätakia on toiminut ennen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply