Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Mikähän mahtaa olla vikana megassa (ms1 v3.0) kun se ei seuraa sytytys karttaa. Eli vaikka koko karttaan laittaa ennakoksi esim 10 astetta, ennakot karkkaa silti korkeammalle, jonka tunerstudio kummiskin näyttää mittarissa?? Voisiko vika olla mahdollisesta 28-1 triggeröinnissä??
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Kukaan saanut toimimaan megaa 28-1 triggerillä, mikä minun ymmärtääkseni pitäisi toimia kun on neljällä jaollinen? (Nelisylinterinen kone) Tosin netistä penkomalla ei koneita äkkiseltään ole vastaan tullut jossa tommonen ois.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Helpointa lienee on ottaa käyttöön tuettu triggeripyörä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

No tuo selvittääkin sitten epäilykset. Kone tuli tuolla triggerillä, niin aateltiin sillä kokeilla. Ollut aikaisemmalla omistajalla joku muu moottorinohjaus kiinni.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Mutta jos haluaa vielä kokeilla juttuja. Niin koita vaihtaa anturin napaisuus ympäri. Jos anturi on vr.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Honeywelin hall anturi on. 12-1 triggeriä varmaan ruettava suunnittelemaan, niin näkeepähän onko se siinä sitte vika. Tosin vähän ihmetyttää kun tyhjäkäyntiä niin hyvin pyörii ja muuten kiinteet ennakotkin näyttää oikein, mutta kun ruetaan kaasuttamaan lähtee ennakko eri teille.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Vr anturilla jos on niin napaisuus kun on väärinpäin. Niin silloin voi tapahtua juuri näin. Ymmärrän honeywellin hallina ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Turbiini »

Hardware latency? löytyy advanced code options valikosta. Oletettavasti kuuluisi olla 0 joillain anturi tyypeillä tulee luonnostaan sitä että signaali myöhäistyy kierrosten kasvaessa ja tuolla saa sen kompensoitua pois.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Turbiini wrote:Hardware latency? löytyy advanced code options valikosta. Oletettavasti kuuluisi olla 0 joillain anturi tyypeillä tulee luonnostaan sitä että signaali myöhäistyy kierrosten kasvaessa ja tuolla saa sen kompensoitua pois.

Anturi? Olisin veikannut enenmmänki signaalimuunnosta. aka Opelin jakajasta löytyvä 4 napainen moduuli. Se myöhästää kierroksia kohde.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Niinkin aloitteliainen vika, että control algorithm asetus oli väärin :oops: , eli ohjas ennakkoa mapin mukaan vaikka kartta on tps arvon mukaan säätyvä. Nyt äkkiseltään kokeiltuna toimii niinkuin pitääkin. 8)
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Kierrosluku heittelee

Post by A-T-N »

Ongelmista suunnilleen selvitty ja auto pelaa melkein :lol:
Vielä on kierrosluvun heittelyä ja siitä seuraantuvaa sytkän katkomista 5000 rpm kohdilla.
Yli ja alle tuon 5000:nen kone toimii moitteitta. Mistähän pitäisi lähtä vikaa etsimään, on koitettu toista levyä, hall anturia ja vr anturillakin testattu, mutta sama jatkuu. Tulppia johtoja ja puolaakin vaihdeltu, puolan latausajan muttaminenkaan ei auta. Voisiko olla jotain triggeri anturin telineen resonointi hommia? Tai joku muu resonoi aina tuolla tietyllä kierrosalueella? Ja vääntäkäyrän maksimi osuu just ikävästi tuon rötäyksen kohdille :evil:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by JaniM »

Eli vr, niin potikoiden säätöä levyltä. Hävittää tyhjää kohtaa todennäköisesti.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Tällähetkellä on taas hall anturi kiinni, pitäis kai se tälläin saada rokkaamaan
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by JaniM »

Mitäs kautta hall signaali tulee? Opton vai noiden potikoiden vr muuntimen kautta?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Kytkentä tehty linkin ohjeen mukaan
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#hall
Tuolta low to high ja 12v
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Turbiini »

Koita vaihtaa opton ylösveto eli tuon kuvan r13 hieman pienempään, mulla oli isoilla kierroksilla häiriöitä käynnissä ja scoopilla katselin opton ulostuloa ja se ei ollu puhdasta kanttia vaan nouseva reuna oli varsin loiva eikä isoilla kierroksilla tainnu keritä nosemaankaan täyteen lukemaan. vaihdoin muistaakseni 3kohm vastuksen siihen ja signaali oli sen jälkeen parempaam, muttei täydellistä. Myös opton jälkeisen konkan pienentäminen tai poistaminen saattais auttaa. Varsinainen ongelma ulla ei kuitenkaan siinä ollu vaan koneen mekaaniset jutut aiheutti käyntihäiriöt, ei vakio venttiilinjouset kerinny saamaan venttiileitä kiinni.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Juu se nouseva reuna eiole kanttia nähnytkään. Mut sillä eiole niin merkitystä ms1 kanssa kun se triggaa vain laskevasta reunasta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Turbiini »

Jossain kohtaa vaan tulee se eteen että ei ole sitä lakevaa reunaa kun ei kerkiä nouseva puoli riittävän ylös. En tosin tiedä miltä jännitteeltä laskeva luetaan. Mutta mulla ei tosiaan noin 7000 kierroksilla ollu enää jännitteen huippuarvo kuin 4.5volttia. ja jossain 8000 kierroksilla olis saattanu olla enää 4v
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Se tässä eniten ihmetyttää kun kone kummiskin toimii rötäys alueen jälkeen hyvin rajoittimelle asti 7800 rpm, jos vika olisi singnaalissa vois kuvitella sen antavan häiriötä kokoajan tuolla yläkierroksilla.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Puuhastelija »

Jos se rötääminen tapahtuu maksimi väännön kohdalla niin se tarkoittaa yleensä sitä että kipinän teho ei riitä enää sytyttämään seosta tai sitten kipinä karkaa jonnekkin muualle kun sytytystulppaan.
Saattaa myös samalla aiheuttaa häiriöitä megalle.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Turbiini »

Jep huippuväännöllä sylinteri täytös on paras ja sitämyöten puristus paine ja se taas lisää kipinä jännitettä, josta seuraa lisääntynyttä häiriötä. Voi toki johtua ihan mekaniikastakin kone ei pyöri koskaan tasanopeutta ja huippuväännöllä kierrosmuutokset kesken kierron on suurempia. jolloin osa trikkeri hampaista menee nopeammin anturin ohi kuin toiset, josta seuraa vaikeukksia tunnistaa puuttuva hammas.
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Turbiini wrote:Koita vaihtaa opton ylösveto eli tuon kuvan r13 hieman pienempään, mulla oli isoilla kierroksilla häiriöitä käynnissä ja scoopilla katselin opton ulostuloa ja se ei ollu puhdasta kanttia vaan nouseva reuna oli varsin loiva eikä isoilla kierroksilla tainnu keritä nosemaankaan täyteen lukemaan. vaihdoin muistaakseni 3kohm vastuksen siihen ja signaali oli sen jälkeen parempaam, muttei täydellistä. Myös opton jälkeisen konkan pienentäminen tai poistaminen saattais auttaa. Varsinainen ongelma ulla ei kuitenkaan siinä ollu vaan koneen mekaaniset jutut aiheutti käyntihäiriöt, ei vakio venttiilinjouset kerinny saamaan venttiileitä kiinni.
Kumpi konkka on opton jälkeinen :? c12 vai 11 ? Kohta voisi olla taas aikaa painia aiheen kimpussa :lol:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Nopeinta on juottaa tuon vastuksen rinnalle levyn juotospuolelle toinen vastus. Sillä kolmio signaali muuttuu selvästi enemmän kanttiaalloksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Tuo vastus hommeli kokeillaan kyllä ihan ensteks, mutta ois kiva tietää tuo konkkakin, vois molempia kokeilla samalla jos vastuksen vaihto/lisäys tuota tulosta.
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Vastuksen (r13) rinnalle kokeilin 3k vastusta, mutta virran kestolta hieman isompaa, ei mitään vaikutusta.
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Vastus pois ja c12 otettiin kans pois ja vika eikun jatkuu
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

No sitten vika lienee muualla kun signaalin jännite ehtii nousta kierroksille asti hyvin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by gerhard »

Saisko tarkempia selostuksia moottori/ohjaus kokoonpanosta?, jotta vois arvioida onko se sytkä järjestelmä vain riittämätön sytyttämään seosta huipputäytöksen kohdalla..
Miettien ettet turhaan tinaile levyllä komponentteja vaikka vika ihan toisaalla. omakohtaisesti aikanaan ihmettelin "oudosti toimivaa kierrostenrajoitinta" mikä korjaantui sytkä järjestelmän päivityksellä..
kuten muutkin mainitsivat huippuväännön kohdalla vaaditaan sytkävehkeiltä paljon, etenkin jos moottoria muutenkin viritelty...
A-T-N
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Sat Oct 13, 2012 14:31

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by A-T-N »

Mutta tätä on vapaalla huudateltu nyt ja ilmenee vika ilman kuormaakin, niin en oikein tuohon heikkoon kipinään usko. Eikös se kunnolla kuormittaessa vaan tämä ongelma sitten tule?
Hall anturi on kyllä shimmattu kohdilleen rautaholkilla, joka kyllä pitää vaihtaa pois seuraavaksi jos se vaikka anturia senverta häiritsisi.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa

Post by Masi_K »

Tai sitten puola on jo niin rikki ettei kestä minkään sortin kuormaa. Fordilaiset hukkapuolat tuppaa oem vehkeissä hajoamaan näin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply