Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Moderator: Masi_K
Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Mikähän mahtaa olla vikana megassa (ms1 v3.0) kun se ei seuraa sytytys karttaa. Eli vaikka koko karttaan laittaa ennakoksi esim 10 astetta, ennakot karkkaa silti korkeammalle, jonka tunerstudio kummiskin näyttää mittarissa?? Voisiko vika olla mahdollisesta 28-1 triggeröinnissä??
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Kukaan saanut toimimaan megaa 28-1 triggerillä, mikä minun ymmärtääkseni pitäisi toimia kun on neljällä jaollinen? (Nelisylinterinen kone) Tosin netistä penkomalla ei koneita äkkiseltään ole vastaan tullut jossa tommonen ois.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Helpointa lienee on ottaa käyttöön tuettu triggeripyörä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
No tuo selvittääkin sitten epäilykset. Kone tuli tuolla triggerillä, niin aateltiin sillä kokeilla. Ollut aikaisemmalla omistajalla joku muu moottorinohjaus kiinni.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Mutta jos haluaa vielä kokeilla juttuja. Niin koita vaihtaa anturin napaisuus ympäri. Jos anturi on vr.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Honeywelin hall anturi on. 12-1 triggeriä varmaan ruettava suunnittelemaan, niin näkeepähän onko se siinä sitte vika. Tosin vähän ihmetyttää kun tyhjäkäyntiä niin hyvin pyörii ja muuten kiinteet ennakotkin näyttää oikein, mutta kun ruetaan kaasuttamaan lähtee ennakko eri teille.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Vr anturilla jos on niin napaisuus kun on väärinpäin. Niin silloin voi tapahtua juuri näin. Ymmärrän honeywellin hallina ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Hardware latency? löytyy advanced code options valikosta. Oletettavasti kuuluisi olla 0 joillain anturi tyypeillä tulee luonnostaan sitä että signaali myöhäistyy kierrosten kasvaessa ja tuolla saa sen kompensoitua pois.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Turbiini wrote:Hardware latency? löytyy advanced code options valikosta. Oletettavasti kuuluisi olla 0 joillain anturi tyypeillä tulee luonnostaan sitä että signaali myöhäistyy kierrosten kasvaessa ja tuolla saa sen kompensoitua pois.
Anturi? Olisin veikannut enenmmänki signaalimuunnosta. aka Opelin jakajasta löytyvä 4 napainen moduuli. Se myöhästää kierroksia kohde.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Niinkin aloitteliainen vika, että control algorithm asetus oli väärin
, eli ohjas ennakkoa mapin mukaan vaikka kartta on tps arvon mukaan säätyvä. Nyt äkkiseltään kokeiltuna toimii niinkuin pitääkin. 


Kierrosluku heittelee
Ongelmista suunnilleen selvitty ja auto pelaa melkein
Vielä on kierrosluvun heittelyä ja siitä seuraantuvaa sytkän katkomista 5000 rpm kohdilla.
Yli ja alle tuon 5000:nen kone toimii moitteitta. Mistähän pitäisi lähtä vikaa etsimään, on koitettu toista levyä, hall anturia ja vr anturillakin testattu, mutta sama jatkuu. Tulppia johtoja ja puolaakin vaihdeltu, puolan latausajan muttaminenkaan ei auta. Voisiko olla jotain triggeri anturin telineen resonointi hommia? Tai joku muu resonoi aina tuolla tietyllä kierrosalueella? Ja vääntäkäyrän maksimi osuu just ikävästi tuon rötäyksen kohdille

Vielä on kierrosluvun heittelyä ja siitä seuraantuvaa sytkän katkomista 5000 rpm kohdilla.
Yli ja alle tuon 5000:nen kone toimii moitteitta. Mistähän pitäisi lähtä vikaa etsimään, on koitettu toista levyä, hall anturia ja vr anturillakin testattu, mutta sama jatkuu. Tulppia johtoja ja puolaakin vaihdeltu, puolan latausajan muttaminenkaan ei auta. Voisiko olla jotain triggeri anturin telineen resonointi hommia? Tai joku muu resonoi aina tuolla tietyllä kierrosalueella? Ja vääntäkäyrän maksimi osuu just ikävästi tuon rötäyksen kohdille

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Eli vr, niin potikoiden säätöä levyltä. Hävittää tyhjää kohtaa todennäköisesti.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Tällähetkellä on taas hall anturi kiinni, pitäis kai se tälläin saada rokkaamaan
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Mitäs kautta hall signaali tulee? Opton vai noiden potikoiden vr muuntimen kautta?
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Kytkentä tehty linkin ohjeen mukaan
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#hall
Tuolta low to high ja 12v
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#hall
Tuolta low to high ja 12v
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Koita vaihtaa opton ylösveto eli tuon kuvan r13 hieman pienempään, mulla oli isoilla kierroksilla häiriöitä käynnissä ja scoopilla katselin opton ulostuloa ja se ei ollu puhdasta kanttia vaan nouseva reuna oli varsin loiva eikä isoilla kierroksilla tainnu keritä nosemaankaan täyteen lukemaan. vaihdoin muistaakseni 3kohm vastuksen siihen ja signaali oli sen jälkeen parempaam, muttei täydellistä. Myös opton jälkeisen konkan pienentäminen tai poistaminen saattais auttaa. Varsinainen ongelma ulla ei kuitenkaan siinä ollu vaan koneen mekaaniset jutut aiheutti käyntihäiriöt, ei vakio venttiilinjouset kerinny saamaan venttiileitä kiinni.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Juu se nouseva reuna eiole kanttia nähnytkään. Mut sillä eiole niin merkitystä ms1 kanssa kun se triggaa vain laskevasta reunasta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Jossain kohtaa vaan tulee se eteen että ei ole sitä lakevaa reunaa kun ei kerkiä nouseva puoli riittävän ylös. En tosin tiedä miltä jännitteeltä laskeva luetaan. Mutta mulla ei tosiaan noin 7000 kierroksilla ollu enää jännitteen huippuarvo kuin 4.5volttia. ja jossain 8000 kierroksilla olis saattanu olla enää 4v
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Se tässä eniten ihmetyttää kun kone kummiskin toimii rötäys alueen jälkeen hyvin rajoittimelle asti 7800 rpm, jos vika olisi singnaalissa vois kuvitella sen antavan häiriötä kokoajan tuolla yläkierroksilla.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Jos se rötääminen tapahtuu maksimi väännön kohdalla niin se tarkoittaa yleensä sitä että kipinän teho ei riitä enää sytyttämään seosta tai sitten kipinä karkaa jonnekkin muualle kun sytytystulppaan.
Saattaa myös samalla aiheuttaa häiriöitä megalle.
Saattaa myös samalla aiheuttaa häiriöitä megalle.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Jep huippuväännöllä sylinteri täytös on paras ja sitämyöten puristus paine ja se taas lisää kipinä jännitettä, josta seuraa lisääntynyttä häiriötä. Voi toki johtua ihan mekaniikastakin kone ei pyöri koskaan tasanopeutta ja huippuväännöllä kierrosmuutokset kesken kierron on suurempia. jolloin osa trikkeri hampaista menee nopeammin anturin ohi kuin toiset, josta seuraa vaikeukksia tunnistaa puuttuva hammas.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Kumpi konkka on opton jälkeinenTurbiini wrote:Koita vaihtaa opton ylösveto eli tuon kuvan r13 hieman pienempään, mulla oli isoilla kierroksilla häiriöitä käynnissä ja scoopilla katselin opton ulostuloa ja se ei ollu puhdasta kanttia vaan nouseva reuna oli varsin loiva eikä isoilla kierroksilla tainnu keritä nosemaankaan täyteen lukemaan. vaihdoin muistaakseni 3kohm vastuksen siihen ja signaali oli sen jälkeen parempaam, muttei täydellistä. Myös opton jälkeisen konkan pienentäminen tai poistaminen saattais auttaa. Varsinainen ongelma ulla ei kuitenkaan siinä ollu vaan koneen mekaaniset jutut aiheutti käyntihäiriöt, ei vakio venttiilinjouset kerinny saamaan venttiileitä kiinni.


Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Nopeinta on juottaa tuon vastuksen rinnalle levyn juotospuolelle toinen vastus. Sillä kolmio signaali muuttuu selvästi enemmän kanttiaalloksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Tuo vastus hommeli kokeillaan kyllä ihan ensteks, mutta ois kiva tietää tuo konkkakin, vois molempia kokeilla samalla jos vastuksen vaihto/lisäys tuota tulosta.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Vastuksen (r13) rinnalle kokeilin 3k vastusta, mutta virran kestolta hieman isompaa, ei mitään vaikutusta.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Vastus pois ja c12 otettiin kans pois ja vika eikun jatkuu
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
No sitten vika lienee muualla kun signaalin jännite ehtii nousta kierroksille asti hyvin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Saisko tarkempia selostuksia moottori/ohjaus kokoonpanosta?, jotta vois arvioida onko se sytkä järjestelmä vain riittämätön sytyttämään seosta huipputäytöksen kohdalla..
Miettien ettet turhaan tinaile levyllä komponentteja vaikka vika ihan toisaalla. omakohtaisesti aikanaan ihmettelin "oudosti toimivaa kierrostenrajoitinta" mikä korjaantui sytkä järjestelmän päivityksellä..
kuten muutkin mainitsivat huippuväännön kohdalla vaaditaan sytkävehkeiltä paljon, etenkin jos moottoria muutenkin viritelty...
Miettien ettet turhaan tinaile levyllä komponentteja vaikka vika ihan toisaalla. omakohtaisesti aikanaan ihmettelin "oudosti toimivaa kierrostenrajoitinta" mikä korjaantui sytkä järjestelmän päivityksellä..
kuten muutkin mainitsivat huippuväännön kohdalla vaaditaan sytkävehkeiltä paljon, etenkin jos moottoria muutenkin viritelty...
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Mutta tätä on vapaalla huudateltu nyt ja ilmenee vika ilman kuormaakin, niin en oikein tuohon heikkoon kipinään usko. Eikös se kunnolla kuormittaessa vaan tämä ongelma sitten tule?
Hall anturi on kyllä shimmattu kohdilleen rautaholkilla, joka kyllä pitää vaihtaa pois seuraavaksi jos se vaikka anturia senverta häiritsisi.
Hall anturi on kyllä shimmattu kohdilleen rautaholkilla, joka kyllä pitää vaihtaa pois seuraavaksi jos se vaikka anturia senverta häiritsisi.
Re: Mega ei seuraa sytytyskarttaa
Tai sitten puola on jo niin rikki ettei kestä minkään sortin kuormaa. Fordilaiset hukkapuolat tuppaa oem vehkeissä hajoamaan näin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII