AUDI A4 B5 4.2 V8 32v AHC/ABZ Mikä mega?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tanehau
Megasquirt aloittelija

AUDI A4 B5 4.2 V8 32v AHC/ABZ Mikä mega?

Post by Tanehau »

Image

Terve vaan kaikki,

Olen rakennellut tälläisen Audi A4 B5 quattron drifting käyttöä silmällä pitäen. Olen laittanut nokalle Audi S8 D2 4.2 32v vapaastihengittävän V8:sin sen omalla moottorinohjauksella Motronic 5 ja muuttanut takavetoiseksi. Tänä kesänä nyt on sitten ajettu Driftingiä alemissa luokissa ja kivaa on ollut. Nyt viimeisimmät isojen poikien kisat NEZ Drift Championship [ https://youtu.be/mOBPldS1G8cja ] Kokkola Venetsia Drifting [ https://youtu.be/xi9DsfWi9eg ] olivat erittäin hauskoja kokemuksia joista myös oppi sen, että paljon pitää vielä tehdä autolle jotta päässään samalle tasolle kuin muut. Nyt sitten asiaan.

Olen itse kotosin Kauhavalta joten olisi hienoa, että tästä Etelä-Pohjanmaalta löytyisi näitten osaajia? Mulla on nyt tällä hetkellä noita audin 2 sukupolven 4.2 32v v8:sia AHC 340hp/410nm ja ABZ 300hp/400nm itsellä. Molemmat ovat samanlaisia, mutta kuten nokilla ja puristussuhteella saatu hieman erillaisia numeroita. Tämä ABZ on tarkoitus ahtaa remmellä tai pakokaasuahtimella ja kysymys kuuluu; Millä megalla saan toimimaan moottorin omilla antureilla? Yksi tuttavani jo tokaisi, että että en tarvitse mitään muuta kuin MS1 v2.2? Kertokaa mitä mun pitää kertoa teille moottorista, että osaatte auttaa. Kiinnostaa tämä MS1 v2.2 kovasti, koska hinta ei päätä huimaa.

Audin Motronic 5 moottorinohjauksessa olen havainnut tympeitä ominaisuuksia. Jos sattuu, että pääsen rajoittajaa vasten (7000rpm) ajamaan jonkin aikaa (2 - 4 sekuntia) rupeaa se varjelemaan konetta ja leikkaa koneen tehoja radikaalisti pois. Toinen tympeä ominaisuus on, että kukaan ei osaa niitä säätää joten haluan eroon siitä.

Olen todella kiitollinen kaikesta informaatiosta, että pääsisin tässä moottorinohjas valinnassa eteenpäin ja saisi jonain päivänä kohtuu budjetilla ahdetun audin alumiini v8:sin toimimaan ja sitä kautta näyttämään NISSAN, BMW, TOYOTA "drifting autoille" närhe munat! :-)
Masi_K
Megajumala

Re: AUDI A4 B5 4.2 V8 32v AHC/ABZ Mikä mega?

Post by Masi_K »

No ihan suoraan unohdat ton ms1 2.2 Se on ollut kehityskaaren päätepisteessä jo vuosia. Kilpakäytössä väittäisin että valmiiksikasattu ms2 v3 voisi olla jepa. Tai jos haluaa alkaa pelehtimään sekventtaalisuuksien parissa, on pakko investoida ms3 ja lisäkorttiin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

Eli meinaat, että selviän tällä MS2 V3.0 ? http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=153 Miksi tämä MS1 V2.2 ei riitä minun käyttööni, mikä siinä tulee esteeksi?

Minulla lukee todennäköisesti nokkia Hall-anturi ja vauhtipyörästä ottaa kierrosnopeuden sitten taas VR anturi mitä ilmeisemmin. Kun ecun sisääntulo pitää valita vr tai hall anturilla niin joudun sitten todennäköisesti ottamaan vauhtipyörää lukevan vr anturin pois ja tekemään sille jonkun harvan 12-1 triggeri pyörän jota lukee myös hall vai saako niitä jotenkin niin, että se osaa lukea nokilta hallina ja vauhtipyörältä vr?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Vaikka tuo MS1 on sinällään ihan toimiva moottorinohjain, niin en kyllä enää suosittelisi sitä oikein mihinkään. MS2 hoitaa oikeastaan kaiken enemmän tai vähemmän fiksummin ja helpommin, niin en näe mitään järkeä säästää sitä muutamaa kymppiä tässä kohdassa. Ja tuo v2.2 emolevy on todellisuudessa melko surkea esitys häiriönsuojauksien ja monien muiden asioiden suhteen, että sitä ei voi suositella oikein mihinkään. Oikeastaan ainoa järkevä käyttökohde tuolle MS1/v2.2 yhdistelmälle on nykyään se, että jos haluaa kokeilla miten halvalla voi jokseenkin toimivan moottorinohjauksen totetuttaa :)

MS2-pohjaiset systeemit on ihan toimivia useimpiin perustarkoituksiin. Siis siihen, että bensaa ja kipinää annostellaan koneelle oikeissa määrin ja oikeaan aikaan kaikissa normaalitilanteissa. Sitten jos haluaa vähän enemmän kaikenlaisia hienouksia mitä nykyaikaisella moottorinohjauksella voi tehdä, niin kannattaa kääntää katse MS3:n suuntaan. Ja siinä kustannustehokkain vaihtoehto taitaa olla tämä Autotune.fi:n purkki:
http://autotune.fi/tuote/835/freedrive- ... jainkortti

Mutta kannattaa nyt ensin pohtia vähän mitä kaikkea moottorinohjauksella pitäisi saada tehtyä, niin voidaan sitten vähän tarkemmin haarukoida mikä olisi paras vaihtoehto.

P.S. Jos tuo MS2 / V3.0 alkaa vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, niin mulla olisi yksi käyttämätön setti joutilaana ;)
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Tanehau wrote:Eli meinaat, että selviän tällä MS2 V3.0 ? http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=153 Miksi tämä MS1 V2.2 ei riitä minun käyttööni, mikä siinä tulee esteeksi?

Minulla lukee todennäköisesti nokkia Hall-anturi ja vauhtipyörästä ottaa kierrosnopeuden sitten taas VR anturi mitä ilmeisemmin. Kun ecun sisääntulo pitää valita vr tai hall anturilla niin joudun sitten todennäköisesti ottamaan vauhtipyörää lukevan vr anturin pois ja tekemään sille jonkun harvan 12-1 triggeri pyörän jota lukee myös hall vai saako niitä jotenkin niin, että se osaa lukea nokilta hallina ja vauhtipyörältä vr?

Ja sitten se oleellinen kysymys eli miten paljon olet kolvannut ja tunnetko elektroniikkaa hyvin?

Jos vastaukset molempiin on että "vähän/en ollenkaan" niin oikeastaan ainoa vaihtoehto on valmis MS3+MS3X-yhdistelmä tai MS3 pro. MS2 vaatii poikkeuksetta kolvaamista jos haluaa siitä yhtään enemmän kuin polttoaineensuihkutuksen+jakajasytytyksen.

Autotunen valmis ohjain MS3-prosessorikortille on ihan hyvä, mutta se ei kaikilta osin noudata virallista MS3-dokumentaatiota, jolloin ongelmatapauksissa on vaikeaa neuvoa. Laitteen myyjä toki neuvoo mielellään, mutta suosittelen aina kaikille originaaleja B&G-tuotteita koska niihin on "viralliset" ohjeet.

Tässä kohti jos haluaa venyttää centtiä niin halvinkin mega tekee toki sen mitä sen on tarkoitus, kunhan henkilö joka sen kasaa ja laittaa kiinni, tietää mitä tekee. Jos on epävarma niin kannattaa sijoittaa enemmän ja ostaa valmis.

Ps. MS3+MS3X-laite pystyy lukemaan alkuperäistä triggeröintiä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

MS2-pohjaiset systeemit on ihan toimivia useimpiin perustarkoituksiin. Siis siihen, että bensaa ja kipinää annostellaan koneelle oikeissa määrin ja oikeaan aikaan kaikissa normaalitilanteissa. Sitten jos haluaa vähän enemmän kaikenlaisia hienouksia mitä nykyaikaisella moottorinohjauksella voi tehdä, niin kannattaa kääntää katse MS3:n suuntaan. Ja siinä kustannustehokkain vaihtoehto taitaa olla tämä Autotune.fi:n purkki:
http://autotune.fi/tuote/835/freedrive- ... jainkortti

Mutta kannattaa nyt ensin pohtia vähän mitä kaikkea moottorinohjauksella pitäisi saada tehtyä, niin voidaan sitten vähän tarkemmin haarukoida mikä olisi paras vaihtoehto.
ArttuH; No mä en oikeen osaa vastata tähän kysymykseen, että mitä sillä pitäisi tehdä. Mun vastaus on tällänen; Mun pitää saada mun tuleva ahdettu 4.2 V8 toimimaan mahdollisimman helposti kyseisellä moottorinohjauksella. Sen pitää olla ennenkaikkea "idioottivarma" ja jos ongelmia tulee löydän niihin ihmisen joka osaa auttaa mahdollisimman nopeasti. Osaisiksä kertoa mitä sen moottorinohjauksen olisi hyvä osata tehdä, koska mä en yksikertaisesta tiedä vaan mitä sen kannattaisi osata tehdä näissä drifting hommissa? Mikä on riittävä minkä kans tuun toimeen. Mitkä on oleellisia toimintoja ja mitkä ei.. en tiedä.
Jos vastaukset molempiin on että "vähän/en ollenkaan" niin oikeastaan ainoa vaihtoehto on valmis MS3+MS3X-yhdistelmä tai MS3 pro.

Vauhtivaunu; En ole kolvannut juuri mitään joten kädet pystyyn sen osalta. Toki kaveripiirissäni on päteviä kaveria sellaiseen hommaan jos tarve vaatii kolvaamista.
MS2 vaatii poikkeuksetta kolvaamista jos haluaa siitä yhtään enemmän kuin polttoaineensuihkutuksen+jakajasytytyksen.
No tarttenko mä mitä kaikkea muuta siihen sitten?

Jos ostaisin kyseisen Ms3V3.0 + MS3X moottorinohjauksen (Mikä tämä MS3X on?) http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=175 Niin tarvitsisinko vielä mitä kaikkea lisäksi? Ilmeisesti vielä pitäisi ostaa johtosarja ainakin 8 sylinteriselle moottorille http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=87 ja MS3X johtosarja http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=209 Mitä kaikkea muuta pitäisi vielä hommata, että saisin hommat pelittämään niinkuin kuuluu? Auttakaa ny vähän höppänää alulle niin ehkä saan näillä onnettomilla siivillä räpyteltyä ittenikin eteenpäin jossakin vaiheessa.

Ei tämäkään vielä yhtä hintava ole kuin esimerkiksi Tatech 38 Std 1190,- ja loppuuko senkään kulut vielä tähän 1190 euroon.. valaiskaa minua nyt. Ehkä tästä topicista on sitten hyötyä muillekkin aloittelijoille.
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Jos ei mitään turhaa ohjattava ruiskulle keksi niin ominaisuuksien puolesta se ms1 tosiaan piisaisi, v2.2 piirilevy on melkoisen herkkä häiriöille joten kaikki johtosarjat sun muut pitää olla vielä tarkemmin mietitty ku muissa ruikuissa. Ja sitten se v2.2 piirilevy ei sinänsä juuri mihinkään pysty ilman lisäpiirilevyjä joita onneksi aika paljon saa samoihin kuoriin sopimaan, mutta vaatii aika suurta perehtymistä asiaan. Tärkeimpinä lisä ominaisuuksina pitäisin drifting käyttöön sytkävehkeiden rakentamisen jälkeen tupla bensapumpun ohjausta ja flektiä. Saa ne tosin lämpö ja painekytkimilläkin tehtyä, mutta ovat v2.2 piirilevyynkin helppoja kytkeä.

Driftingissä kun aika paljon tulee joutokäyntiä lineupissa niin sen takia tuo tuplabensapumppu ettei turhaan kuumenna tankkia ja kuluta sähköä silloin kun yksikin pumppu piisaa.

Mulla on kahdessa autossa nyt ms1 v2.2 käytössä drifting 2JZ omegassa sillä ohjataan sytkää hukkakipinänä cop puolilla. tupla bensapumppua, 2x flektin lähdöt, ahtopaineen ohjaus (jonka kanssa hieman ollut tuskaa), joutokäynti säädin, antilag (en käytä kun tekee käytöksen liian äkkinäiseksi säädöllä saattais korjaantua mutta ei ole ollu ylimääräistä harjoitus aikaa). Anturi puolella tupla vr anturit kammella käytössä alkuperäinen 12 hampainen ilman puuttuvaa ja lisänä 1 ylimääräinen nasta.

Sitten talvi lelussa sillä ohjataan 4 syl koneessa cop sytkää, 8 suutinta, vvt-i ohjaukseen käytössä 2 ulostuloa joilla on-off ohjaus venttiilille, flekti, antilag, launchcontrol. Tupla vr anturit kammella orkkis 36-1 nokalla orkkis 3 tappien modattu 1 tappiseksi.

Eikä ole ollut pitkään aikaa mitään ongelmia itse megasta johtuen kummassakaan, eli kyllä tuolla museo vermeelläkin pärjää jos jaksaa harrastaa. Mutta jos nyt rupeaisin vakavamielistä kilpuria tekemään niin luultavasti ms3pro olis valinta, vaikka maksaakin enemmän ku perus tatech.
Masi_K
Megajumala

Post by Masi_K »

Ms3x on pienehkö lisäkortti ms3 avuksi. Sillä saadaan hyvinkin pitkälti ms3 laatikon sisäiset funktiot käyttöön ilman lisäkolvailuja. Mun mielestä jos ms3 n päätyy, on x käytännössä se pakollinen hankinta kylkeen. Muuten eroa ms2 een on liian vähän. Kun lasketaan muutakin kuin softaerot.
Joten kun jo mainitsitkin että tämmöinen systeemi tuottaa ainakin toistaseks vaikeuksia hahmottaa. Niin suosittelen valmista ms3+ms3x setuppia. Siihen päälle tulee johtosarjat ja mahdolliset muut tingeltangelit. En osaa sanoa suoraan että onko moottorissasi mekaaninen kaasuläppä. Jos ei ole, niin sellainen pitää siihen vaihtaa. Halvempi on tietenkin tilata rakennussarja ym setupista ja antaa muutama kybä lähikolvaajalle.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

Moottorissa on mekaaninen vaijerilla toimiva kaasuläppä. Onko tämä MS3 V3.0X kuinka haastava kolvailla kasaan? Eli viekö lähinnä vähänkin hommaan perehtyneelta aikaa paljonkin? http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=230 Eli jos ostaisin nyt ton rakennussarjan niin mitä tarvitsen vielä? Siinä nyt ei tuu ainakaan tota alumiinilaatikkoa moottorinohjaukselle, että se pitää ainakin hommata erikseen, mitä muuta pitää ostella? Se johtosarja 8 sylinteriselle moottorille ja MS3X johtosarja?

En osaa hahmottaa tässä vaiheessa tosiaankaan sitä, että mitä kaikkea voin tulevaisuudessa tarvita ohjattavaksi että on kiva kuulla turbiininkin kaltaisia käyttökohteita. Itsellä kun on tällä hetkellä vaan koelaudasta flektit napista päälle ja pois ja yhdellä orggis bensapumpulla mennään motronic 5:sen tehdessä taikansa. Takuta ei kyllä oo tarvinnu, että bensaa tankkiin ja menoks. Enkä kyllä haluaisi niin kauhiasti kummiskaan harrastaa. Sen verran kummiskin, että tietäisi edes perusasiat hyvin.

En mäkään nyt niin kauhian tosissani tätä kilpuria rakenna, mutta takoitus nyt on kummiskin saada siitä sen tasoinen vehjes, että pystyisi antamaan kunnon vastuksen niitä vastaan jotka viivalle mun kans tulevat tulevaisuudessa.

Ainakaan tuola audifinss forumilla kukaan ei ole vielä ahtanut näitä "vanhanliiton" audin kasia joten olisi se kiva olla ensimmäinen joka moisen koeponnistaa. Youtubesta näitä koneita löytyy muutamia joista on otettu 800 - 1000hp mutta siitä ei tiedä sitten kuinka ovat kestäneet. Itsellä tehotavoite on kummiskin siinä 500 - 600hp tienoilla ainakin aluksi. Tämä nyt on kestäny jotakin, kun on otettu enemmän ku yks lähtö ja noin 800hp löytyy. Sama kone kuin nämä minun omat ja kuulemma vain tiivistetty uudelleen. https://www.youtube.com/watch?v=GWhGEbYc7Os

Niin tietääkö teistä kukaan näitä Megasquirt osaajia täältä Etelä-Pohjanmaalta? Itse vaikutan Kauhavalla. Ainakin nyt tuntuu siltä, että tääläkin on elämää ja auttavaista porukkaa? :)
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Minä asustelen Alavudella joten ei tässä suurta välimatkaa ole. Viikonloppuisin saattais aina välillä olla aikaakin auttaa. Tosin en juurikaan ole perehtyny ms1 uudempiin, joten niitä joutuu ensin itsekin hieman opettelemaan.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

minä taas olen tästä seinäjoelta ja kokemusta myös lähinnä MS1 (muutama MS2 projekti myös) mutta lähinnä siis MS1 on hallussa... turbiini tai minä voitais ainakin koodin/perus asetusten kanssa auttaa, jos ihan siihen perus MS1 päädyt

itse lähtisin opettelemaan kyllä vieläkin ihan sillä MS1, koska siinä ei ikinä korkealta tipu (maksaa sen alle 300 € modauksineen valmiiksi kasattuna), lisäksi kun on kyse kilpurista, niin ei tarvitse murehtia niistä päästöistä, joihin nuo uudemmat (lue kalliimmat) tuo helpotusta... kyllä se vanha kunnon MS1 osaa sen bensan ja kipinän jakaa ihan riittävän hyvin tuollaiseen käyttöön :wink:

jos/kun perusasiat on kunnossa MS1 säätämiseen menee n. 2 tuntia, kun taas itse saan jo pelkkien MS2 perusasetuksien tekoon menemään helposti päivän ja hieromiseen sitten viikkoja... (enemmän ei siis aina ole parempi...)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Tanehau wrote: Mun pitää saada mun tuleva ahdettu 4.2 V8 toimimaan mahdollisimman helposti kyseisellä moottorinohjauksella. Sen pitää olla ennenkaikkea "idioottivarma" ja jos ongelmia tulee löydän niihin ihmisen joka osaa auttaa mahdollisimman nopeasti.
Tässä vaiheessa kannattanee sopia avunannosta Turbiinin ja Höylän kanssa ja laittaa MS1. V3-levy on suositeltavampi alusta mutta pärjää sillä V2.2-levylläkin. Olen itsekin niitä laittanut kilpa-autoihin silloin kun V3 piti vielä tilata amerikasta. Kaikki toimii tänäkin päivänä.
Tanehau wrote: Ei tämäkään vielä yhtä hintava ole kuin esimerkiksi Tatech 38 Std 1190,- ja loppuuko senkään kulut vielä tähän 1190 euroon.. valaiskaa minua nyt. Ehkä tästä topicista on sitten hyötyä muillekkin aloittelijoille.
Tatechissa maksaa se tietotaito jonka laitteen kehittäjä on saavuttanut. Hän neuvoo asennuksen kädestä pitäen ja rautalangasta vääntäen ja jos joku ei asennusta osaa niin asentaa laitteen. Tämä toki maksaa joten pelkän purkin hintaa on turha tuijottaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Tanehau wrote: ArttuH; No mä en oikeen osaa vastata tähän kysymykseen, että mitä sillä pitäisi tehdä. Mun vastaus on tällänen; Mun pitää saada mun tuleva ahdettu 4.2 V8 toimimaan mahdollisimman helposti kyseisellä moottorinohjauksella. Sen pitää olla ennenkaikkea "idioottivarma" ja jos ongelmia tulee löydän niihin ihmisen joka osaa auttaa mahdollisimman nopeasti. Osaisiksä kertoa mitä sen moottorinohjauksen olisi hyvä osata tehdä, koska mä en yksikertaisesta tiedä vaan mitä sen kannattaisi osata tehdä näissä drifting hommissa? Mikä on riittävä minkä kans tuun toimeen. Mitkä on oleellisia toimintoja ja mitkä ei.. en tiedä.
Drifting ei ole mulle niin tuttu laji, että osaisin sanoa mitä mahdollisia "erityistemppuja" siinä tarvittaisiin. Äkkiseltään kuvittelisin, että turbokoneessa hyvin toimiva ahtopaineensäätö ainakin olisi ihan kiva juttu. Mitä enemmän ahtoja ja tehoa on käytössä, niin sitä olennaisempi tekijä tämä on. Entä olisiko esim. nopeuden mukaan ohjelmoitava ahtopaine hyödyllinen ominaisuus? Jossain määrin toimiva ahtopaineen ohjaus löytyy kaikista Megan versioista ykkösestä kolmoseen. Ykkösessä taisi olla enemmän tai vähemmän rajoitteita tuon toiminnassa, kakkosella hoituu ainakin perusmallin kaasun asentoon ja kierroksiin perustuva säätö, kolmosesta sitten löytyy selvästi monipuolisemmin vaihtoehtoja.

Entä onko tuossa koneessa mitään erityisjuttuja ohjauksen suhteen? Ensimmäisenä esimerkkinä tulee mieleen muuttuva venttilien ajoitus. On/off-mallinen säätö menee kaikilla versioilla, portaaton vaatii kolmosen.

Kuten noista Turbiinin esimerkeistäkin käy ilmi, niin jo MS1:llä pystyy tekemään aika paljon kaikenlaista. Mutta monessa kohtaa se vaatii aika paljon enemmän virittelyä ja kikkailua kuin uudemmat versiot. Jos tämä ei pelota tai joku asiantunteva kaveri suostuu nuo tekemään, niin mikä jottei. Itse tehden "mahdollisimman helposti" vaatii sitten jonkun vähän uudemman paketin. Niissä tuo MS3 + MS3X taitaa olla ensimmäinen vaihtoehto, jolla pääosa useimmin tarvittavista jutuista onnistuu ihan johtosarjan piuhoja kytkemällä ja asetuksia klikkailemalla. Tuo jo mainittu Autotunen purkki ja MS3pro ovat sitten vielä vähän valmiimmiksi kehitettyjä.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Todella harvassa drifting autossa on ahtopaineen ohjausta kytketty ruiskuun. Sille vaan ei ole tarvetta. Pää asia että painetta on riittävästi että saa pidon irti ja sen jälkeen säännöstellään kaasulla. Oikeastaan ainut missä on vähän hyötyä ahtojen ohjauksesta niin saa vähän ennen rajoitinta tiputettua paineet alas ni pehmentää rajoitusta.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Kas vaan, mielenkiintoista tietää tuokin. Ajattelin, että vaikkapa kaasun asennon mukaan säätyvä paine helpottaisi tuota tehon sääntelyä huomattavasti. Ainakin omassa mopossa olen huomannut vähän sellaista ilmiötä, että monissa tilanteissa ahtopaine vaikuttaa tehoon paljon enemmän kuin kaasun asento. Eli jos vaikka kiihdyttelee siinä ahtimen heräämispisteen nurkilla ja sitten ahtojen noustua haluaa löysätä, niin kaasua saa pistää aika reippaasti kiinni päin ennen kuin tehot tippuu juurikaan. Ja vastaavasti taas esim. keskikierroksilla saa jo jollain 50% kaasulla melko lähelle täyden väännön ulos ja siten kaasun loppuosalla ei ole enää kovin paljoa vaikutusta. Kaasun asentoa seuraava ahtopaine sitten tekee tehon annostelusta huomattavasti ennustettavampaa ja jouheampaa.
Arttu
GSX1100 -85
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

Kaasun asentoa seuraava ahtopaine sitten tekee tehon annostelusta huomattavasti ennustettavampaa ja jouheampaa.
Kuullostaa hifistelyltä mun korvaan näin yhtä äkkiä. Varmasti voi olla hyväkin ratkaisu, mutta eiköhän sitä osaa annostella kaasua mitenkä se tulee ilman ahtopaineen ohjausta? Kaikkeen varmasti kummiskin tottuu, kun reenaa vaan.

No kyllä nyt sekoititta minut.. hetken jo olin sillee, että jes valitsen MS1 V2.2 mutta nyt taas tipahdin pulkasta. Nyt melkeen jonku pitäis jo sanoa vaan mulle, että valitse se. Se on oikea tie, sitä et tuu katumaan :-)

Turbiini ja Höylä ja miksei muutkin; Saako tähän MS1 V2.2 ja muutenkin näihin megasquirtteihin jotakin vakio karttaa v8:sille jolla saa sen käyntiin ja siitä lähteä säätämään sitä vai pitääkö ne arvot taikoa tyhjästä?
Entä onko tuossa koneessa mitään erityisjuttuja ohjauksen suhteen? Ensimmäisenä esimerkkinä tulee mieleen muuttuva venttilien ajoitus. On/off-mallinen säätö menee kaikilla versioilla, portaaton vaatii kolmosen.
Ei ole muuttuvaa venttiilien ajoitusta. Ainut mikä on erikoinen on muuttuvapituuksinen imusarja.
Masi_K
Megajumala

Post by Masi_K »

Tanehau wrote:

Turbiini ja Höylä ja miksei muutkin; Saako tähän MS1 V2.2 ja muutenkin näihin megasquirtteihin jotakin vakio karttaa v8:sille jolla saa sen käyntiin ja siitä lähteä säätämään sitä vai pitääkö ne arvot taikoa tyhjästä?
Bensakarttaan on sinneppäin arvoja antava generaattori. Sillä saa käyntiin. Mut ei paljoa muuta. Sytkäkarttaan ei sellasta ole eikä kyllä tarviikkaan niinkään. Jos imusarjan pituus on vain on off tyyppinen juttu. Niin sen saanee toimimaan suhtkoht ookoosti ainakin ms2/ms3 lla.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

Alipainekello kääntelee läppää, mutta sitä alipainelinjaa ohjataan sähköisellä solenoidilla jota ecu ohjaa. Näin kaverini viisaampana kertoi imusarjani toiminnan.
Tuuba
Megasquirttaaja

Post by Tuuba »

Jos haluat enemmän keskittyä ajamiseen elektroniikan sijasta mutteet silti halua sijoittaa omaisuutta niin hyviä kokemuksia on saatu näissäkin kilvanajolaitteissa Autotunen tuotteilla. ATDriveboardeja on täällä meillä EEPEEllä pän useammassakin luisukoneessa, eikä niiden kanssa ole tarvinnut takuta. Ihan näin omalla kokemuksella, laitteessa jolla ajetaan paljon "rajaria vasten" kannattaa mieluummin laittaa MSIII -pohjainen, esim. Tatechissa suureksi ongelmaksi muodostuu rajoitinstrategia, hakkaa niin pirusti kun on jyrkkä ja vain sytkää katkova. Megassa saat konffattua sen juuri kuten haluat. Tää on mun tekemäni huomio, älkää tatekkimiehet suuttuko :P
Suurella todennäköisyydellä saat omilla antureilla toimimaan, mutta varmimman ja tasalaatuisimman signaalin kammelta saa kyllä Fordin VR -anturilla, jonka itsekin modasin tuohon pösön 60-2 triggerille (motronic)

ATDriveahan ei enää saa mutta tilalle on tullut Freedrive päivitetyillä ominaisuuksilla. KAnnattaa JaniM:ltä kysyä lisätietoja. Sieltä löytyy myös vähän budjetimpi vaihtoehto:
http://www.autotune.fi/tuote/891/atecu- ... ksenohjain

Täähän toki on kovaa kissanhännävetoa aina välillä, kaupallisissa ratkaisuissa löytyy huippulaitteita huippuhinnalla, tosin Syvecs ei ole pahan hintainen, tietotaito Suomen kamaralla vaan on vähän rajoittunutta, mutta tiedonjanoinen selviää kaikesta.

Mutta juu, summana nyt kumminkin se että ainakaan minulla eikä muutamalla muullakaan tutulla ole ollut MSIII -prossuisessa megassa tai Autotunen tuotteessa mitään ongelmaa, kun johdot on hyvin tehty. Ja miksi olisikaan, kyllä se koneen rikkoja taitaa useimmin olla siellä penkin selkänojan ja dynorullan välissä.... :wink:
Niin tosiaan, ite olen Ilmajoelta ja jonkun verran hyppelen anoppilanmailla Alahärmässäkin. Säätämisessä en ole mikään turbaaniin pukeutuva kääärmeenlumooja mutta rautapuolesta ja perusasetuksien tekemisestä muutaman projektin verran perillä kuitenkin.... :)
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

Mahtava juttu, että teitä löytyy täältä sankoin joukoin! Mä joudun laittaa nyt mietintä myssyn päähän. Kiitos oikein paljon tähän astisista neuvoista ja vinkeistä! Saa jatkaa asiasta puintia jos tuntuu siltä, mä en tiedä tällä hetkellä mitä mun pitäis sanoa joten vetäydyn "ymmärtämään asioita sivummalle". Vastaan kysymyksiin kyllä jos on kysyttävää! :)
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by SamiH »

Annetaan tähän nyt oma näkemys myös. En enää tänäpäivänä laittaisi MS1:stä ainakaan V2.2:sella levyllä mihinkään, ellei kyse ole ihan pelkästä kaasarin korvaamisesta. Isojen suuttimien kanssa epätarkka ja tuolla 2.2:sella tosiaan häiriöherkkä. Ja käyttöliittymää on MS2:seen ja MS3:seen parannettu merkittävästi, asetusten teko on helpompaa niissä. Myös luisukäytössä melko olennaisena asiana pitäisin kiihdytysrikastusten hyvää toimivuutta ja säädettävyyttä, vaikka tarkoitus ei olekkaan pumppailla ;)

Itse pistäisin AT Driveboardin tms, tai MS3Pron. Jo pelkästään sen vuoksi että en pidä sitä alkuperäisen megan D-liitintä kovinkaan luotettavana, vaikka pääasiassa asiansa ajaa.

Noin yleisesti olen aina yrittänyt sanoa että kilpa-autossa kuskille mahdollisimman vähän häiriöitä ja muistettavaa. Saa keskittyä ajamiseen. Eli flektit ruiskun ohjaamaksi yms. MS3sessa on jo suht hyvät turvatoiminnot, joten halutessaan moottorin voi myös suojata ja jos ei muuta niin dataloggauksen avulla tietää (ehkä) miksi se hajosi :P

Ja kyllä tässä Seinäjoen seudulla MS tuntemusta löytyy jonkin verran, siitä ei kiinni jää ;)
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Tanehau wrote:No kyllä nyt sekoititta minut.. hetken jo olin sillee, että jes valitsen MS1 V2.2 mutta nyt taas tipahdin pulkasta. Nyt melkeen jonku pitäis jo sanoa vaan mulle, että valitse se. Se on oikea tie, sitä et tuu katumaan :-)
Sorry :D No, mun vilpitön näkemys on se, että jos ennestään ei ole osaamista näistä ja elektroniikasta yleensä ja haluaa tehdä jotain muutakin kuin opiskella kantapään kautta, niin MS1 kannattaa unohtaa suosiolla. Sellaiseen "helppoon" kalliimpia ohjaimia vastaavaan asennukseen sopivia vaihtoehtoja on nuo mun aiemmin mainitsemat ja ehkä myös tuo Tuuban ehdottama ATecu V3, joka on siis MS2-pohjainen.
Ei ole muuttuvaa venttiilien ajoitusta. Ainut mikä on erikoinen on muuttuvapituuksinen imusarja.
Oletko jo suunnitellut jääkö tuo käyttöön ahtimen kanssa? Tietty jos se on joku lisäkanavia aukova läppäratkaisu, niin eipä tuohon mitään estettäkään taida olla.
Arttu
GSX1100 -85
Tanehau
Megasquirt aloittelija

Post by Tanehau »

Joo, minä tykkään enemmän keskittyä siihen ajamiseen niinkuin tähänki asti ennemminkuin olla pellipystys, puhelin kädes kysellen missä vika.

En ole vielä suunnitellut sinne asti. Ei oo vielä varmaa mitenkä ahdetaankaan. Kone on nyt tos pöydällä. Tarkoitus nyt pistää se atomeiksi. Laakeroida, rengastaa ja tiivistää uudelleen. Sitten ku se on tehty pitää miettiä onko se nyt 1 turbo vai 2. Remmiahdin joka oli aluksi vahvoilla on nyt jäänyt sivummalle. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että yhdellä turbolla mennään. Katsotaan nyt, kun tuntuu että mikään lukittaudu 100% ajatuksista.

Tässä jonku projektista samanlaisesta koneesta kuin minulla kuvia:
http://castor-troy.com/v8/v8-1.jpg
http://castor-troy.com/v8/v8-2.jpg
http://castor-troy.com/v8/v8-3.jpg

Harmi, kun tänne ei vissiin voi omia kuvia "ladata" muutakuin uppimalla ne ensiksi jonnekkin muualle.
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Budjettiluokan ohjaimeksi tällaiseen hankkeeseen suosittelen VEMSiä, jossa natiivisti sisäänrakennettu WBO lambdaohjaus sekä nakutustunnistus.
http://www.vems.hu/

Sitten jos haluaa ohjaimelta 'muutakin kuin että auto käy', niin kannattaa vaikka hetki syödä kaurapuuroa ja hankkia kunnollinen ohjain.
1420 GBP
http://www.syvecs.co.uk/products/engine ... system/s6/
2100 GBP
http://www.syvecs.co.uk/products/engine ... em/s6plus/
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Tanehau wrote:
Kaasun asentoa seuraava ahtopaine sitten tekee tehon annostelusta huomattavasti ennustettavampaa ja jouheampaa.
Kuullostaa hifistelyltä mun korvaan näin yhtä äkkiä. Varmasti voi olla hyväkin ratkaisu, mutta eiköhän sitä osaa annostella kaasua mitenkä se tulee ilman ahtopaineen ohjausta? Kaikkeen varmasti kummiskin tottuu, kun reenaa vaan.
Momentin säätö ei toki ole hifistelyä, kuljettajan on tässäkin tapauksessa helpompi tähdätä minne haluaa, töppönen ja persdyno kun ovat vähän hitaita reagoimaan nopeaan/jyrkkään momentinmuutokseen.
Post Reply