Seoksia ei saa millään kohdilleen
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
Seoksia ei saa millään kohdilleen
Asentelin ruiskun tuplakaasareiden tilalle, mut säätämisestä ei tuu yhtään mitään. Eli läppärunkoina prätkän läppärungot , poksina MS1 V2.2 ja ohjaa pelkkää ruiskutusta. Asennuksen jälkeen auto saatiin lähes laakista käymään ja tyhjäkäyntikin saatu jotenkin säädettyä.
Tyhjäkäynnillä lambda arvo on 0,7v siitä jos yrittää laihentaa seosta ni lambda heittää kokonaan nollille ja käynti huononee. Ajaa kun yrittää pienillä kierroksilla tasakaasulla ni lambda mittari pysyy punaisella, eli +0,8v, vaikka kuinka yrittäis seosta laihentaa VE-kartasta, laihennettu jo reilusti laihemmalle mitä tyhjäkäynti on, mut lambda pysyy punaisella. Koitettu rikastaakin mutta sama homma. Lambda on lämitettävä kapeakaista, miettiny onko siinä lambdassa vikaa, mut lievässä moottori jarrutuksessa se näyttää hyviä lukemia 0,5-0,6v, mut vedossa pomppaa punaiselle ja siellä pysyy. Paitsi välillä tulee joku katkos että heittää kokonaan nollille ja sit taas nousee punaiselle.
VE-taulukko on alpha-N pohjainen, pitäis kuulemman sillä toimia paremmin läppärungoilla ja jyrkällä nokalla.
Toinen asia on kun sain opentimen säätämiseksi sellaisen ohjeen että se on silloin sopiva kun seos pysyy samana kun ruiskutus lukumäärää muuttaa, mulla ole niin tarkkoja laitteita että pystyisin niiden aukeamis aikaa laskemaan oikea oppisesti. Mutta koitan mä laittaa tohon opentimen mihin tahansa ni kone sammuu välittömästi kun ruiskutus määrää muuttaa, mistähän lie sekin johtuu?
Tässä nyt sen kanssa tapeltu muutama päivä, mut ei ymmärrys riitä ni ei. Projekti venynyt jo muutenkin, oli tarkoitus jo keväällä saada se takas ajoon, mut sain auton nyt vasta muuten kuntoon ja olishan se ollut kiva saada vielä kesän viimeisille päiville ajoon, aika toivottamalta näyttää. Tai sit täytyy ruiskuvehkeet repii hemmettiin ja laittaa kaasarit takas.
Tyhjäkäynnillä lambda arvo on 0,7v siitä jos yrittää laihentaa seosta ni lambda heittää kokonaan nollille ja käynti huononee. Ajaa kun yrittää pienillä kierroksilla tasakaasulla ni lambda mittari pysyy punaisella, eli +0,8v, vaikka kuinka yrittäis seosta laihentaa VE-kartasta, laihennettu jo reilusti laihemmalle mitä tyhjäkäynti on, mut lambda pysyy punaisella. Koitettu rikastaakin mutta sama homma. Lambda on lämitettävä kapeakaista, miettiny onko siinä lambdassa vikaa, mut lievässä moottori jarrutuksessa se näyttää hyviä lukemia 0,5-0,6v, mut vedossa pomppaa punaiselle ja siellä pysyy. Paitsi välillä tulee joku katkos että heittää kokonaan nollille ja sit taas nousee punaiselle.
VE-taulukko on alpha-N pohjainen, pitäis kuulemman sillä toimia paremmin läppärungoilla ja jyrkällä nokalla.
Toinen asia on kun sain opentimen säätämiseksi sellaisen ohjeen että se on silloin sopiva kun seos pysyy samana kun ruiskutus lukumäärää muuttaa, mulla ole niin tarkkoja laitteita että pystyisin niiden aukeamis aikaa laskemaan oikea oppisesti. Mutta koitan mä laittaa tohon opentimen mihin tahansa ni kone sammuu välittömästi kun ruiskutus määrää muuttaa, mistähän lie sekin johtuu?
Tässä nyt sen kanssa tapeltu muutama päivä, mut ei ymmärrys riitä ni ei. Projekti venynyt jo muutenkin, oli tarkoitus jo keväällä saada se takas ajoon, mut sain auton nyt vasta muuten kuntoon ja olishan se ollut kiva saada vielä kesän viimeisille päiville ajoon, aika toivottamalta näyttää. Tai sit täytyy ruiskuvehkeet repii hemmettiin ja laittaa kaasarit takas.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Re: Seoksia ei saa millään kohdilleen
Onkosiis perus asiat kunnossa? Mekaaniset ruiskusta riippumattomat asiat. Sekä myös esim reqfuel oikea ? ClosedLoop ja ylipäätään kapeakaista on aivan älyttömän vaikea saada alkutilanteessa toimimaan kaverina. Eli tarkistat että perusteet on kunnossa ja tilaat samalla laajakaistan. Sekä unohdat suljetun ego luupin nyt aluksi ihan kokonaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
Perus asiat pitäis olla kunnossa. Sylinteri kannen vaihdoin toiseen tässä ruiskutus projektin aikan, siitä venttiilit hiottiin, venttiilit säädettiin, kasattiin uusilla tiivisteillä ja puristukset mitattiin kasauksen jälkeen, kaikki ok. Mahdollisia imuvuotoja yritin etsiä, en ainakaa löytäny, tosin ollut siihen tarkoitukseen oikein hyvää ainettakaan. Tosiaan tyhjäkäynti saatu ihan suht hyväks.
Tasakaasulla ajaessakin perstuntumalla kulkee nätisti mut lambda arvo on punaisella ja bensaa kulunu koht puol tankkia vaikka montaa kilometriä olla ajettu, tosin tyhjäkäyntiä käytetty senkin edestä
Regfuel oli laskurin antamassa arvossa, aavistuksen pienennettiin kyllä sitä että saatiin VE arvoksi tyhjäkäynnillä 32. Oikein sitäkään ymmärrä kun joidenkin ohjeiden mukaan regfueliin ei saa koskea laskurin jälkeen, mut sit jossain taas oli et regfuel pitää säätää silleen että VE arvo on 30-40 tyhjäkäynnillä. Lakurin mukaan regfuel on 10,2 olikohan se nyt sädetty 9,5.
Egoluuppi pois käytöstä.
Tasakaasulla ajaessakin perstuntumalla kulkee nätisti mut lambda arvo on punaisella ja bensaa kulunu koht puol tankkia vaikka montaa kilometriä olla ajettu, tosin tyhjäkäyntiä käytetty senkin edestä

Regfuel oli laskurin antamassa arvossa, aavistuksen pienennettiin kyllä sitä että saatiin VE arvoksi tyhjäkäynnillä 32. Oikein sitäkään ymmärrä kun joidenkin ohjeiden mukaan regfueliin ei saa koskea laskurin jälkeen, mut sit jossain taas oli et regfuel pitää säätää silleen että VE arvo on 30-40 tyhjäkäynnillä. Lakurin mukaan regfuel on 10,2 olikohan se nyt sädetty 9,5.
Egoluuppi pois käytöstä.
-
- Megasquirttaaja
Niin ja kapeakaista sinne tuli iskettyä ku sellasia löyty parikin hyllystä. Miettiny täs et pitäiskö koittaa sitä toista, millään vaan viitteis johtoja pätkästä. Kun se mikä mulla on tällähetkellä paikallaan ni on kunnon johdoilla ja liittimillä, se toinen on perus tarvike 20cm johdon pätkillä.
Sen tiesin että laajakaista on parempi mut oletin että kapeakaistaisestakin olis jotain tolkkua saanu. Saakos motonetistä mitään laajakaista lambdaa? Motonettiin ehtisin vielä tänäänki, vaikka edelleen olen sitä mieltä et ongelma on jossain muualla kuin lambdassa.
Sen tiesin että laajakaista on parempi mut oletin että kapeakaistaisestakin olis jotain tolkkua saanu. Saakos motonetistä mitään laajakaista lambdaa? Motonettiin ehtisin vielä tänäänki, vaikka edelleen olen sitä mieltä et ongelma on jossain muualla kuin lambdassa.
Motonetistä ei saa mitään tuollaisia. Omat kokemukset kapeapökäleiden parissa on juurikin samansuuntaiset. Anturi näyttää iha höpöjä miten sattuu. Reqfuelin pitäisin kyllä oletuksessa toistaiseksi. Paljon sulla on pw ja dc tyhjäkäynnillä sitten ? Entä ajossa osakaasulla ?
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
Täs kävi yks joka vähän ollut tatechin kanssa tekemisissä, se käski vaihtaa pienemmät suuttimet, vaikka mielestäni ne toisetkaan pitäny niin isot olla. No mulla oli pienemmät suuttimet hyllyllä ja ajattelin että voihan sitä koittaa, ruuvasin suuttimet paikalleen ja regfuel tietyst laskettiin niille sopivaksi, mut mun mielestä mitään eroa.
Noilla pienemmillä suuttimilla tyhjäkäynnillä PW 4,4ms DC 4.0% ja n. 2000rpm kierroksilla ajaessa PW 6,7 DC 12,3.
Mut samalla tavalla lambda punaisella kun yrittää ajaa ja säätää, ainoastaan moottori jarrutuksella lambda näyttää jotain fiksuja lukemia. Tyhjäkäynnillä lambda näyttää tasaisti 0,7v, rikkaammalle jo yrittää ni menee punaiselle ja laihemmalle yrittäessä lambda viisari alkaa viipottaa laidasta laitaan, mut tosiaan ajaessa aina punaisella paitsi moottori jarrutuksella.
Noilla pienemmillä suuttimilla tyhjäkäynnillä PW 4,4ms DC 4.0% ja n. 2000rpm kierroksilla ajaessa PW 6,7 DC 12,3.
Mut samalla tavalla lambda punaisella kun yrittää ajaa ja säätää, ainoastaan moottori jarrutuksella lambda näyttää jotain fiksuja lukemia. Tyhjäkäynnillä lambda näyttää tasaisti 0,7v, rikkaammalle jo yrittää ni menee punaiselle ja laihemmalle yrittäessä lambda viisari alkaa viipottaa laidasta laitaan, mut tosiaan ajaessa aina punaisella paitsi moottori jarrutuksella.
usko nyt jo, että kapeakaista lambdalla ei mitään säätöjä tehdä, johtuen juuri tuosta sen "ominaisuudesta" näyttää joko laihaa tai rikasta... se on siis suunniteltu toimimaan juuri tuolla tavalla, että se näyttää ollaanko laihalla vai rikkaalla, eli sinänsä se toimii ihan ok. mitään tarkkaa tietoa seoksista sillä ei saa, ainoastaan siis tiedon ollaanko laihan vai rikkaan seoksen puolella...
mutta sitten kun kone on saatu säätöihin, se on ihan toimiva peli jossain kesyssä vaparissa tasakaasuajon seoksia määrittämään... kaikkiin muihin tilanteisiin sitten laajakaista...
mutta sitten kun kone on saatu säätöihin, se on ihan toimiva peli jossain kesyssä vaparissa tasakaasuajon seoksia määrittämään... kaikkiin muihin tilanteisiin sitten laajakaista...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Megasquirttaaja
Kaipa se sit täytyy uskoa, mut jos sen pitäis noin toimia että näyttää joko laihaa tai rikasta, ni miks mulla näyttää ajaessa koko ajan rikasta vaikka kuinka yrittää vetää laihalle?
Toiseksi jos kapeakaista noin kuluu toimia ni miks kapeakaistaisessa seossuhdemittarissa on toista kymmentä lediä? Jos kapeakaista ei muuta näytä kuin joko laihaa tai rikasta ni siihenhän riittää kaksi lediä..
Mut joo enhän minä mistään mitään tiedä..
Toiseksi jos kapeakaista noin kuluu toimia ni miks kapeakaistaisessa seossuhdemittarissa on toista kymmentä lediä? Jos kapeakaista ei muuta näytä kuin joko laihaa tai rikasta ni siihenhän riittää kaksi lediä..
Mut joo enhän minä mistään mitään tiedä..
vaihtoehtoja on aika monta, joko lambda on rikki tai menossa rikki, seokset on oikeasti rikkaalla (alle 14,7) jne. siksi laajakaista on säädettäessä parempi, siitä näkee heti tarkasti mitä seoksille tapahtuu, kun säätää, eikä tarvitse arpoa... tai jos ei seoksille tapahdu mitään vaikka yrittää säätää, niin osaa sitten epäillä että jossain muussa on nyt vikaa...Puolituinen wrote:Kaipa se sit täytyy uskoa, mut jos sen pitäis noin toimia että näyttää joko laihaa tai rikasta, ni miks mulla näyttää ajaessa koko ajan rikasta vaikka kuinka yrittää vetää laihalle?
tähän kysymykseen varmaan paras vastaus löytyy markkinointiosastolta (onhan 10 tai 20 lediä hienompaa, kuin 2 lediäPuolituinen wrote:Toiseksi jos kapeakaista noin kuluu toimia ni miks kapeakaistaisessa seossuhdemittarissa on toista kymmentä lediä? Jos kapeakaista ei muuta näytä kuin joko laihaa tai rikasta ni siihenhän riittää kaksi lediä..

No jos peruslambdan stoikiometrinen on 1Volttia ja rikas on jo 0.7V ni eipä toho paljoa jää pelivaraa. Kaikenlisäksi kapeasta et nää että kun olet poissa yhden voltin alueelta, että kuinkapaljon olet pielessä. Jännite yli tai alle 1 on aikasta epämääräisellä alueella. Sentakia säätäminen kapealla säätöjen alkuvaiheessa on hyvin vaikeaa. Lainaa vaikka laajuri hetkeksi ja säädä sillä lähemmäks mitä pitää ja sitte vaihda takas kapea jos et halua ostaa.
Kaikenlisäksi laajurista näkee kyllä heti et jos on jotain vikaa jossain seoksien suhteen.
Kaikenlisäksi laajurista näkee kyllä heti et jos on jotain vikaa jossain seoksien suhteen.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
Ei mulla mitään erillistä seosmittaria ole, ihan vain megan omalla mittarilla yritetty. Tuli vain noi ledimittarit mieleen tossa kun kapeakaistainen ei muka näytä muutakuin laihaa tai rikasta, ni ihan yhtä hyvin sellanen sit toimis kahdella ledillä 
Selailin täällä noita vanhoja juttuja, ni löysin yhden vastaavanlaisen ongelman, et lambda oli näyttäny pelkkää rikasta. Sillä oli ilmeisesti korjaantunut se lambdan vaihdolla, siis ihan kapeakaistalla. Toisaalta vois huvikseen koittaa vaihtaa toinen kapeakaista, näkis muuttuuko mikskään. Ainakin uudet laajakaistat tarvikkeineen on aika suolaisia. Olis yks käytetty innovate Ic-1 tiedossa, mut siihen pitäis firmvare päivittää että sen sais toimimaan. Ensinnäkään mä tollasen päivittämisestä mitään ymmärrä, kun sellanen tunne että ymmärrä tuosta megastakaan mitään ja toiseks alkaako se sit kans varmasti toimimaan kun sen päivittää.

Selailin täällä noita vanhoja juttuja, ni löysin yhden vastaavanlaisen ongelman, et lambda oli näyttäny pelkkää rikasta. Sillä oli ilmeisesti korjaantunut se lambdan vaihdolla, siis ihan kapeakaistalla. Toisaalta vois huvikseen koittaa vaihtaa toinen kapeakaista, näkis muuttuuko mikskään. Ainakin uudet laajakaistat tarvikkeineen on aika suolaisia. Olis yks käytetty innovate Ic-1 tiedossa, mut siihen pitäis firmvare päivittää että sen sais toimimaan. Ensinnäkään mä tollasen päivittämisestä mitään ymmärrä, kun sellanen tunne että ymmärrä tuosta megastakaan mitään ja toiseks alkaako se sit kans varmasti toimimaan kun sen päivittää.
-
- Megajumala
Osta PLX niin ei tarvitse arpoa minkään päivitysten kanssa. Ja toimii megan kanssa oikein hyvin.
Ps. Kapeakaistalambdaa ei ole tarkoitettu moottorin säätämiseen niinkuin sulle on jo monta kertaa todettu.
Ps. Kapeakaistalambdaa ei ole tarkoitettu moottorin säätämiseen niinkuin sulle on jo monta kertaa todettu.
-
- Megasquirttaaja
Joo-o, ei ole ei! Mut mitä noita juttuja olen lukenut ni kyllä niitä on kapeakaistallakin säätöihin saatu. Jotkut saanu tuplakaasaritkin säädettyä kapeakaistalla ja ledi mittarilla.
Kukas noita PLX:siä myy ja minkä hintaisia?
Kukas noita PLX:siä myy ja minkä hintaisia?
-
- Megasquirttaaja
Googlettelin ite nopeesti noita PLX:n laitteita, ni saisin sen innovaten yli puolet halvemmalla, mut se pitäis tosiaan osata päivittää.
Mut jos unohdetaan toi lambda asia toistaiseksi. Onko opentimen määrittämiseksi jotain helppoa tapaa? Niin kuin aikaisemmin totesin ni mulla ole oikein mahdollisuutta mittailla ja laskea sitä oikea oppisesti. Noista suuttimista löytäny mitään tietoakaan mistään. Yksi mega harrastaja neuvoi säätämään sen sillain että seos ei muutu kun ruiskutuslukumäärää muuttaa tai vaihtelee pankkien ruiskuttamaan samaan aikaan tai eri aikaan. Tässähän tietyst päästään taas tähän aiheeseen että enhän minä kapeakaistalla tiedä seoksista mitään, mutta kun tilanne on se että jos noita yrittää vaihtaa ni moottori sammuu kokonaan, ei auta vaikka laittaisi kierroksia vaihdon ajaksi, eikä lähde uudestaan käymään kunnes vaihtaa ruiskutus määrät takaisin. Opentimeä säädetty 0,1-2,0ms välillä, mut aina kone sammuu. Opentimeä kun muuttaa tyhjäkäynnillä niin käynti kyllä muuttuu. Sääsin sen nyt vain 0,9ms, siinä kävi korvakuulolla parhaiten tyhjäkäyntiä. Normaalisti pankit ruiskuttaa eri aikaa ja ruiskutuslukumäärä on 2, sillä käy mut vaihtaa jos yrittää jompaa kumpaa ni kone sammuu.
Mut jos unohdetaan toi lambda asia toistaiseksi. Onko opentimen määrittämiseksi jotain helppoa tapaa? Niin kuin aikaisemmin totesin ni mulla ole oikein mahdollisuutta mittailla ja laskea sitä oikea oppisesti. Noista suuttimista löytäny mitään tietoakaan mistään. Yksi mega harrastaja neuvoi säätämään sen sillain että seos ei muutu kun ruiskutuslukumäärää muuttaa tai vaihtelee pankkien ruiskuttamaan samaan aikaan tai eri aikaan. Tässähän tietyst päästään taas tähän aiheeseen että enhän minä kapeakaistalla tiedä seoksista mitään, mutta kun tilanne on se että jos noita yrittää vaihtaa ni moottori sammuu kokonaan, ei auta vaikka laittaisi kierroksia vaihdon ajaksi, eikä lähde uudestaan käymään kunnes vaihtaa ruiskutus määrät takaisin. Opentimeä säädetty 0,1-2,0ms välillä, mut aina kone sammuu. Opentimeä kun muuttaa tyhjäkäynnillä niin käynti kyllä muuttuu. Sääsin sen nyt vain 0,9ms, siinä kävi korvakuulolla parhaiten tyhjäkäyntiä. Normaalisti pankit ruiskuttaa eri aikaa ja ruiskutuslukumäärä on 2, sillä käy mut vaihtaa jos yrittää jompaa kumpaa ni kone sammuu.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
Taitaa olla noita asetuksia vaihdellessa oltava moottori sammuksissa ja käytettävä virrat pois ennen uudelleen käynnistämistä. muuten ei onnistu.
Dead/open timen hakuun ruiskutus kertojen ja tapaa hakemalla sen saa tarpeeksi lähelle kyllä. Mutta sitävarten sun tosiaan pitää saada seos näkymään kokoajan.
On toki säädetty kaasareita kaposen avulla. Siinähommassa helpottanee hurjasti kirja mikä kertoo suuttimen numerot niinq lähtökohdaksi.
On toki säädetty kaasareita kaposen avulla. Siinähommassa helpottanee hurjasti kirja mikä kertoo suuttimen numerot niinq lähtökohdaksi.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
Jooh no koitan tosiaan toista kapeakaistaa kun mulla sellanen on, voi olla turhaa työtä, mut haluan nähdä onko sillä mitään vaikutusta. Täytynee sit sitä laajakaistaa jostain ihmetellä, jos kapeakaistalla ei mitään tule.
Mua nyt vaan ihmetyttää onko mulla jokin pielessä kun yritän ruiskutus tapaa muuttaa ni kone sammuu, vai eikö sitä voi käydessä vaihtaa? Kuitenki opentimeä koittanu 0,1-2,0ms välillä ja aina sama homma. Tottakai seoksista saatava ekana selkeää lukemaa, ennen kun voin tota hakea kohdilleen, mut seoksista hirveästi selvää ota jos se lopettaa käymisen kokonaan
Mua nyt vaan ihmetyttää onko mulla jokin pielessä kun yritän ruiskutus tapaa muuttaa ni kone sammuu, vai eikö sitä voi käydessä vaihtaa? Kuitenki opentimeä koittanu 0,1-2,0ms välillä ja aina sama homma. Tottakai seoksista saatava ekana selkeää lukemaa, ennen kun voin tota hakea kohdilleen, mut seoksista hirveästi selvää ota jos se lopettaa käymisen kokonaan

unohda se open time (laita vaikka 1 ms siihen, se ei ole yleensä kovin kaukana "oikeasta") juttu nyt hetkeksi ja koita saada muuten tolkkua/varmuutta säätämiseen, sitä open time juttua ehtii kyllä hieroa sitten, kun ei mitään muuta säädettävää enää löydy 

-
- Megasquirttaaja
Voinhan mä sen unohtaa. Ajattelin vain kun joidenkin mielestä se on saatava ensiksi kohdalleen ennen kun alkaa mitään muita säätöjä tekemään.
On se hyvä saada kohdalleen. Mutta 1ms llä voi ajaa vaikka auringonlaskuun. Säätää kartoja hivenen sitte uusiksi kun on päättänyt hakee openin kohdalleen tai on vaan sen hieromisen tarve.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
Noniin lisää tyhmiä kysymyksiä 
Vaihdoin toisen kapeakaista lambdan ja poksiin vaihdettiin uudempi koodi. Lähettiin koittamaan, tyhjäkäynnillä seosviisari viipotti laidasta laitaan ja ajaessa näytti punaista jatkuvasti. Ajettiin rauhaksiin ja todettiin että ei sillä lambdan vaihdolla ollu mitään vaikutusta, kunnes veli sulki VE-kartan. Sit hölmönä katottiin että siinä "etusivulla" missä on kaikki mittarit isolla, ni seosmittari näyttää ihan suht hyvää seosta. VE-kartta uudestaan auki ja siellä seosmittari punaisella. Tarkemmin katsottiin ni tajuttiin et etusivun mittarissa lukee front bank ja VE-kartan mittarissa rear bank. Mut siis mitä hittoa?
ei mulla ole kuin yks lambda, mut lukemia tulee mukamas kahdelta lambdalta. Tiedä sit pitääkö niistä kumpikaan paikkaansa, epäilen että front bank pitää paikkaansa, se näyttään ainakin järkevämpiä lukemia ja se reakoi VE-kartan muutoksiin, mitä ehdittiin koittamaan. Saakos noi mittarit nyt kummatkin näyttämään samaa lukemaa jostain asetuksista? Olis vain paljon helpompi säätää kun sais VE-kartan venytettyä koko näytölle, menee niin pirun pieneks jos laittaa sillan et näkee sen toisen mittarin.

Vaihdoin toisen kapeakaista lambdan ja poksiin vaihdettiin uudempi koodi. Lähettiin koittamaan, tyhjäkäynnillä seosviisari viipotti laidasta laitaan ja ajaessa näytti punaista jatkuvasti. Ajettiin rauhaksiin ja todettiin että ei sillä lambdan vaihdolla ollu mitään vaikutusta, kunnes veli sulki VE-kartan. Sit hölmönä katottiin että siinä "etusivulla" missä on kaikki mittarit isolla, ni seosmittari näyttää ihan suht hyvää seosta. VE-kartta uudestaan auki ja siellä seosmittari punaisella. Tarkemmin katsottiin ni tajuttiin et etusivun mittarissa lukee front bank ja VE-kartan mittarissa rear bank. Mut siis mitä hittoa?

yritätköhän sä edetä nyt hieman liian nopeasti, kun et ole malttanut opetella sitä säätöohjelmaakaan vielä kunnolla
tuo megan kanssa pelaaminen vaatii hyvän rutiinin/perstuntuman ainakin niihin ohjelmiin, mitä käyttää säätämiseen, että itse säätötilanteessa ei sitten tarvitse miettiä,että miten tämä nyt taas tehtiinkään...
itse taisin ottaa "kylmäharjoituksia" megatunen kanssa jotain 4 kuukautta (ei tosin ollut autoa, mitä säätää sillä hetkellä), että sen sitten osaa, vaikka missä tilanteessa, ainakin auttavasti...
mutta kyllä sen kanssa muutaman viikon kannattaa uhrata ihan vain pelkän tietokoneen kanssa, että oppii juuri nämä mittarien vaihdot ym. kikat...

itse taisin ottaa "kylmäharjoituksia" megatunen kanssa jotain 4 kuukautta (ei tosin ollut autoa, mitä säätää sillä hetkellä), että sen sitten osaa, vaikka missä tilanteessa, ainakin auttavasti...
mutta kyllä sen kanssa muutaman viikon kannattaa uhrata ihan vain pelkän tietokoneen kanssa, että oppii juuri nämä mittarien vaihdot ym. kikat...

Itsehän olen tuota Puolituisen megaa koittanut säädellä ja ohjelman kanssa olen ihmetellyt kyllä useamman illan ihan kylmiltään kotona, ennen kuin koko megalle oltiin tehty edes johtosarjaa. Silti en eilen illalla enkä myöskään tänään löytänyt löytänyt mistä noita mittareita yms pääsee muuttamaan. Teksteissä eri keskusteluissa kyllä nähnyt maininnan että toisen mittareista saa laitettua "pois" päältä jostain, mutta itse en kyllä ole sellaista löytänyt mistää. Myöskään en ole löytänyt tietoa siitä että mitkä kaikki ominaisuudet yms ovat TunerStudiossa käytössä vain maksetussa versiossa ja mitkä tuossa ainakin vielä meidän käytössä olevassa ilmais versiossaHöylä wrote:itse taisin ottaa "kylmäharjoituksia" megatunen kanssa jotain 4 kuukautta (ei tosin ollut autoa, mitä säätää sillä hetkellä), että sen sitten osaa, vaikka missä tilanteessa, ainakin auttavasti...
Omasta mielestä voi jättää vastaamatta kokonaan jos vastaus on pelkkää vittuilua. Ymmärrä näitä nykyajan ihmisiä kun neuvoa ei voi vaikka mikä olisi, mutta vittuilla kyllä osataan.
JarZa wrote: Silti en eilen illalla enkä myöskään tänään löytänyt löytänyt mistä noita mittareita yms pääsee muuttamaan. Teksteissä eri keskusteluissa kyllä nähnyt maininnan että toisen mittareista saa laitettua "pois" päältä jostain
Hiirestä löytyy yleensä myös oikealta laitaa nappi, sen pitäis auttaa ongelmaan.
-
- Megasquirttaaja
Niin no megan asennusta suunnitellut jo useamman vuoden, aina silloin tällöin kerrännyt tietoa kyseisestä laitteesta. Viime syksynä satuin törmäämään myynti ilmoitukseen tuosta poksista, valmiiksi kasattuna ja testattuna. Päätin kaupat tehdä kun hintakin oli edullinen, vaikka mua olis kyllä kiinnostanut itse yrittää kasatakin tollanen.
Kaupat kun tein, ni sit alkoi opiskelu. Suomenkielisen megamanuaalin lukenut muutamaan kertaan läpi, joka tosin aika mitätön. Netistä etsinyt tietoja, esim. tältä foorumilta lukenut ihan älyttömästi noita vanhoja juttuja.
Hetki oston jälkeen asennettiin tunerstudio koneeseen ja sillä yrittäny kuivaharjoitella aina välillä. Tosin mielestäni toi kuivaharjoittelu on aika turhaa jos sillä ei ole mitään yhteyttä poksiin. Jos olis mega ja stimulaattori ni silloin tuohon todella pääsis jyvälle kuivaharjoittelunakin. Vaikka ton ohjelman kanssa olen useampaan kertaan ihmetellyt, ni en vain ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota noihin seosmittareihin. Ohjelman käytössä aiheuttaa minulle ongelmia englanninkieli, kun en englantia koskaan oppinut, osa syynä lukihäiriö. Saahan sen ohjelman suomenkielellekin, mut se suomennos on niin tökerö että menee entistä sekavammaksi.
Mittareiden vaihtoa en ymmärtäny kylmäharjoittelu vaiheessa opetella, kun en siinä vaiheessa hoksanut tota mittari ongelmaa. JarZalta sujuu englanninkieli paremmin ja se on perehtynyt tohon ohjelmaan jopa enemmän kuin minä, mut sekään mittareiden vaihtoa mistään löytäny.
Mut joo eiköhän me saada itekin toi asia jostain selvitettyä, anteeksi vain että ajattelin päästä helpolla ja kysyä.. Sellanen oppi mennyt ainakin tällä foorumilla perille, itse saatujen vastauksien ja muiden saamien vastauksien perusteella, että jos neuvoa tarvii ni täältä sitä ei ainakaan kannata kysyä..
Kaupat kun tein, ni sit alkoi opiskelu. Suomenkielisen megamanuaalin lukenut muutamaan kertaan läpi, joka tosin aika mitätön. Netistä etsinyt tietoja, esim. tältä foorumilta lukenut ihan älyttömästi noita vanhoja juttuja.
Hetki oston jälkeen asennettiin tunerstudio koneeseen ja sillä yrittäny kuivaharjoitella aina välillä. Tosin mielestäni toi kuivaharjoittelu on aika turhaa jos sillä ei ole mitään yhteyttä poksiin. Jos olis mega ja stimulaattori ni silloin tuohon todella pääsis jyvälle kuivaharjoittelunakin. Vaikka ton ohjelman kanssa olen useampaan kertaan ihmetellyt, ni en vain ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota noihin seosmittareihin. Ohjelman käytössä aiheuttaa minulle ongelmia englanninkieli, kun en englantia koskaan oppinut, osa syynä lukihäiriö. Saahan sen ohjelman suomenkielellekin, mut se suomennos on niin tökerö että menee entistä sekavammaksi.
Mittareiden vaihtoa en ymmärtäny kylmäharjoittelu vaiheessa opetella, kun en siinä vaiheessa hoksanut tota mittari ongelmaa. JarZalta sujuu englanninkieli paremmin ja se on perehtynyt tohon ohjelmaan jopa enemmän kuin minä, mut sekään mittareiden vaihtoa mistään löytäny.
Mut joo eiköhän me saada itekin toi asia jostain selvitettyä, anteeksi vain että ajattelin päästä helpolla ja kysyä.. Sellanen oppi mennyt ainakin tällä foorumilla perille, itse saatujen vastauksien ja muiden saamien vastauksien perusteella, että jos neuvoa tarvii ni täältä sitä ei ainakaan kannata kysyä..
-
- Megasquirttaaja
No nyt asia valkeni Turbiinin antaman ohjeen mukaan. Jooh olipas todella typerä ongelma, mutta kun ei vaan meillä tullut mieleenkä noin yksinkertainen asia 
Kiitokset vain Turbiinille!

Kiitokset vain Turbiinille!
jos tuon ylläolevan ottaa vittuilusta, niin kyllä me sitten aika eri planeetalla eletäänJarZa wrote:Höylä wrote:itse taisin ottaa "kylmäharjoituksia" megatunen kanssa jotain 4 kuukautta (ei tosin ollut autoa, mitä säätää sillä hetkellä), että sen sitten osaa, vaikka missä tilanteessa, ainakin auttavasti...
Omasta mielestä voi jättää vastaamatta kokonaan jos vastaus on pelkkää vittuilua. Ymmärrä näitä nykyajan ihmisiä kun neuvoa ei voi vaikka mikä olisi, mutta vittuilla kyllä osataan.

muutenkin se on aika hankala täällä "virtuaalimaailmassa" neuvoa, kun ei voi kädestä pitäen näyttää, että tee näin, paina tuosta ja sitten tuosta jne.
itse opiskelin/harjoittelin tosiaan kuukausia ihan megatunen käyttöä (jonka jälkeen tunerstudiot ym. oli jo paljon helpompia sisäistää, kun oli edes jotain kuusaa asiasta) ja mistä .ini tiedostosta löytyy mitäkin ja mikä yhteys niillä on mihinkin asiaan, kuinka muutellaan mittarien asteikkoja/raja-arvoja/"hälytysrajoja", mitkä mittarit on näytöllä ja kuinka ne saa vaihdettu itselle tarpeellisimpiin, ei tullu edes mieleen, että jossain foorumilla kyselemällä vois saada saman tietotaidon parissa minuutissa...
vai olisko sitten niin, että mitään ei nykyään viitsitä itse opetella, vaan aina pitäis päästä valmiiseen pöytään ja jos ei HETI saa sellaista vastausta/neuvoa, mitä odottaa, niin sitten aloitetaan tinttailu

Höylä wrote:muutenkin se on aika hankala täällä "virtuaalimaailmassa" neuvoa, kun ei voi kädestä pitäen näyttää, että tee näin, paina tuosta ja sitten tuosta jne.
Oli joo todella hankala neuvoa täällä "virtuaalimaailmassa", jos nyt puhutaan tästä viimeisimmästä ongelmastaTurbiini wrote:Hiirestä löytyy yleensä myös oikealta laitaa nappi, sen pitäis auttaa ongelmaan.

Ja tosiaan tässä on nyt minä ja Puolituinen kumpikin sanonut, että sitä ohjelmaa ollaan kyllä harjoteltu kumpikin pidempiä aikoja. Aina ei vaan kaikkea huomaa/tajua. Noita mittarin muutoksia yms juttuja minäkin etsin valikoista, eikä tullut tajuttua tuota hiiren oikeaa nappia ollenkaan

tässä mittarinvaihto ongelmassa nyt taisi olla kyse enemmänkin tietokoneen yleisestä käyttötaidosta, kuin megasta... ei täällä kellään ole "kristallipalloa", josta voi katsoa missä/mikä se ongelma on, kuitenkin jos esim. tietokoneen käyttötaidot on tuolla tasolla, että oikeanpuoleinen hiirennappi/sen toiminnot on uutuus, niin melkoinen selvännäkijä saa välillä olla, kun täällä neuvoja jakelee...JarZa wrote:Höylä wrote:muutenkin se on aika hankala täällä "virtuaalimaailmassa" neuvoa, kun ei voi kädestä pitäen näyttää, että tee näin, paina tuosta ja sitten tuosta jne.Oli joo todella hankala neuvoa täällä "virtuaalimaailmassa", jos nyt puhutaan tästä viimeisimmästä ongelmastaTurbiini wrote:Hiirestä löytyy yleensä myös oikealta laitaa nappi, sen pitäis auttaa ongelmaan..
Ja tosiaan tässä on nyt minä ja Puolituinen kumpikin sanonut, että sitä ohjelmaa ollaan kyllä harjoteltu kumpikin pidempiä aikoja. Aina ei vaan kaikkea huomaa/tajua. Noita mittarin muutoksia yms juttuja minäkin etsin valikoista, eikä tullut tajuttua tuota hiiren oikeaa nappia ollenkaan.
mutta tekemällä/harjoittelemalla/etsimällä sitä kuitenkin oppii parhaiten, mitään oikotietä ei kuitenkaan ole...
olen varma, että samaan ongelmaan on törmännyt moni muukin, mutta ei siitä ei näin suurta numeroa ole tullut

No itse olen ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä varmaan sellaisen 17 vuotta. Kasaen usemman komponenteista yms, että väitän kyllä ettei tällä ongelmalla ollut mitään tekoa tietokoneen yleisen käyttötaidan kanssa. Se on jännä että ei ole kristallipalloa, mutta silti koko ajan jankkaat että täytyy harjoitella ja harjoitella. Eli jos sulta ei sitä kristallipalloa löydy millä näät menneisyyteen miten vitussa voit sanoa ettei me tuota ohjelman käyttöä olla harjoiteltu. Sullahan varmasti ei ole ikinä jäänyt mitään yksinkertaista asiaa tajuamatta niinkun nyt tässä itselleni kävi, mutta silti sanot olevasi varma että samaan ongelmaan on törmänyt varmasti moni muukin.Höylä wrote:tässä mittarinvaihto ongelmassa nyt taisi olla kyse enemmänkin tietokoneen yleisestä käyttötaidosta, kuin megasta... ei täällä kellään ole "kristallipalloa", josta voi katsoa missä/mikä se ongelma on, kuitenkin jos esim. tietokoneen käyttötaidot on tuolla tasolla, että oikeanpuoleinen hiirennappi/sen toiminnot on uutuus, niin melkoinen selvännäkijä saa välillä olla, kun täällä neuvoja jakelee...
mutta tekemällä/harjoittelemalla/etsimällä sitä kuitenkin oppii parhaiten, mitään oikotietä ei kuitenkaan ole...
olen varma, että samaan ongelmaan on törmännyt moni muukin, mutta ei siitä ei näin suurta numeroa ole tullut
Ja mitä tuohon suureen numeroon tulee niin kukahan tästä suuren numeron teki? Asia olisi omalta osalta ollut selvä tuon Turbiinin vinkin ansiosta, mutta erään on täynyt vaan mekastaa tuosta harjoittelusta (mitä edelleen ollaan tehty ja se sanottukin useampaan kertaa. Lisäksi vielä sitten todetaan että yleisessä tietokoneen käyttötaidoissa on puutteita, ihan turhaa paskaa sanon minä. No asia mun puolesta loppuun käsitelty, anteeksi vaan että yritin oppia ja etsiä sitä tietoa (tyhmään helpppoon ongelmaan) täältä!