kipinä hukassa. ms1v2.2

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Rizla^^ »

vanha opel cih ja mega1 v2.2 ohjaa sytkää sekä bensaa. Kipinä hukassa.

Jakajan sisällä olevaa ignitoria käytetään triggeröintiin ja kierrossignaalin mega saa OK

sytytys on otettu kortilla ledin D17 miinusjalasta hyppyjohto kortin X12 ja tämä etsitty kammasta (nasta 27). Menee suoraan sytkäkiven kautta puolan miinukseen.

(kokeiltu ahkerasti kipinää ilman sytkäkiveäkin aluksi, jotain säretty sen takia..?)

Johdotukset pitäisi olla kunnossa (tarkistettu osaavamman kanssa moneen kertaan)

Tuo LED D17 vilkku ja toimi alkuun starttauksen yhteydessä niinkun piti mutta jossain vaiheessa lopetti toimintansa enkä muista millään että minkä yhteydessä tuo tapahtu :(



I
Last edited by Rizla^^ on Wed Dec 16, 2015 19:31, edited 2 times in total.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by jake74 »

Rizla^^ wrote:
sytytys on otettu kortilla ledin D17 miinusjalasta hyppyjohto kortin X12 ja tämä etsitty kammasta (nasta 27). Menee suoraan sytkäkiven kautta puolan miinukseen.

(kokeiltu ahkerasti kipinää ilman sytkäkiveäkin aluksi, jotain säretty sen takia..?)

voi olla transitori palanut. vaiha uus ja kokeile. ei maksa paljoo.
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Rizla^^ »

löysin tuolta puhelimesta kaverin kans käytyä keskustelua jossa oli ilmeisesti asetusten kanssa jotain häikkää kun LED D16 vilkutti startatessa jolloin kokeilin siirtää tuon jompin D17 tuohon D16 ja sen jälkeen olinkin kaverille kirjottanu että tuon muutoksen jälkeen kortti ei enään sanonu mitään, ei edes vaikka siirsi tuon jompin takaisin lediin D17

ilmeisesti olen jotain käräyttänyt kun ei alkuun tuota sytkäkiveä ollut ja yritin megalla suoraan ohjata puolaa?

pitää vaihtaa trankku ja katsoa mitä tapahtuu...

Edit: mikähän trankku tuolta todennäköisimmin menee vai vaihdanko kaikki Q9-11 ja Q3 ja Q5 vaan sokkona uusiin?

Edit2: jos vähän miettis. oletettavasti tuo Q9 ja Q10 jotka on ennen noita ledejä. täytyyy lähtee elektroniikkakauppaan!
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Rizla^^ »

Trankut Q9 ja Q10 vaihdettu jolla kortti hes henkiin!

Kipinää ei edelleenkään


Asetukset pitäis olla ihan oikein. Nyt kun laittaa virrat päälle niin led D16 syttyy ja palaa niin kauan kun b pumppu pyörii. Kun alkaa starttaamaan alkaa vilkkua ledit D17 ja D16 molemmat
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Rizla^^ »

no nyt sitte gurut ilmottautukoon taas kun ei ota ruuta toimiakseen...

viimekerran jälkeen on vaihdettu muutama transistori piirikortille jolla saatiin sytkän ohjaus toimimaan taas ja kipinäkin tulemaan vaan ei starttaa ei edes lupaa !

nyt epäilyttää että suuttimet ei aukeis starttauksen yhteydessä kun en saa edes tulppia kastumaan ottamalla puolalta tulevan johdon irti että ei tulis kipinää.. kipinä on monta kertaa testailtu runkoo vasten ja on niin nätti että huhhuh...

suuttimet testasin suoralla jännitteellä että toimivat ja kyllähän nuo maata vasten johtoo kopistelemalla naksu..

tunerstudio näyttää coolant temp arvona kokoajan -33 eli vedenlämpöanturi ainakin on ilmeisesti sökö mutta tuo tuskin vaikuttaa niin paljon ettei edes lupailisi? trikkeröinti toimii tunerin mittari heittää 200rpm arvoksi startatessa...

mega ja johtosarja on ollut aikaisemmin toisessa autossa turbocih moottorissa ja siinä on toiminut kuulemma ongelmitta !!!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Masi_K »

-33 voi olla myös että johto irti tai poikki. Ja antaa teoriassa senverta paljon bensaa että käynnistyvyys todnäk surkee. Onko 200rpm tasainen 200-250 tms vai kerran vaan 200 ja sitten nollaa ? Saako suuttimet sähköä kun starttaat ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Rizla^^ »

Masi_K wrote:-33 voi olla myös että johto irti tai poikki. Ja antaa teoriassa senverta paljon bensaa että käynnistyvyys todnäk surkee. Onko 200rpm tasainen 200-250 tms vai kerran vaan 200 ja sitten nollaa ? Saako suuttimet sähköä kun starttaat ?
kierrossignaali hyppii 150-200 välissä en tarkkaan muista justiinsa onko skaala noin suuri saattaa olla pienempikin. nollaan ei tipu starttauksen aikana kertaakaan

suuttimien toiselle nastalle tulee +12V kun kääntää virrat päälle.. tuota saako katkottua miinusta en saanut selvitettyä kun ei tainnut yleismittari pysyä mukana starttauksessa...

tuota anturia en ole vielä kokeillut vaihtaa (toinen on hyllyssä) kun en usko että johtuisi tuosta että suuttimet ei aukea..? yrittänyt kohta kohdalta edetä aina ongelmasta seuraavaan...

Edit: molemmat pulse width ja duty cycle mittarit näyttävät kokoaika nollaa...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Masi_K »

Kyllä siellä pw pitää muuta näyttää ku nollaa kun kone pyörii.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Rizla^^ »

kun ei näytä. molemmat mittarit on nollassa..
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Puuhastelija »

Mitä TPS näyttää kun kaasupoljin on ylhäällä?
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Rizla^^ »

Puuhastelija wrote:Mitä TPS näyttää kun kaasupoljin on ylhäällä?
tps:ää ei oo kalibroitu ollenkaan vielä......
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Puuhastelija »

Kalibroi se...
Mega menee flood clear modeen jos kaasun painaa pohjaan startatessa ja sillon se ei anna bensaa ollenkaan.
joten jos se nyt sattuu tällähetkellä näyttämään sellaista lukemaa että bensaa ei vaan ohjata...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Masi_K »

Sekä jos tps ää ei kytketä. Niin pienen vastuksen läpi johto maihin vaan. Ei ala kellumaan ja nouse kohti taivaita itekseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Rizla^^ »

Tps kalibroitu. edelleen startatessa vilkkuu flood clear palkki punasena kaasun asennost riippuen..

Muutos että nyy pulse width näytti 2ms mitä oli asetettu arvoksikin! Ja duty cycle näytti 1%

Edit: tps anturissa oli jotain vikaa vaihoin toisen nii sen puolesta nyt ok enää ei syty startatessa tota flood clearia ja lämpöanturin vaihoin kans toiseen nii näyttää nyt ok arvoja.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by kamski »

Mikä koodi prossussa. Erässä koodiversiossa sytkäkiviasetuksissa bugi, muistaakseni HR 10G
Onko suuttimet kokeiltu irrallaan, toimiiko ne? Varsinkin vanhat bosch suuttimet jumiutuvat, vuotaa ja ruuttavat huonosti.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Rizla^^ »

kamski wrote:Mikä koodi prossussa. Erässä koodiversiossa sytkäkiviasetuksissa bugi, muistaakseni HR 10G
Onko suuttimet kokeiltu irrallaan, toimiiko ne? Varsinkin vanhat bosch suuttimet jumiutuvat, vuotaa ja ruuttavat huonosti.
Palataas aiheesee ku jakso kiinnostua tästä taas. Tai ei kiinnosta paskan vertaa mutta eikai se iteksee starttaa...

Yks ilta sain suuttimet aukeemaan näytti duty cycle 50-60% ku starttaili ja sen jälkeen kuoli. Näyttää vaan koko aika 0.4% tai saattaa vheittää 1-3% hyvållä säkällä.. Moottori kuitenki yrittää käyntiin melkein joka pyöräytyksellä.

Kierrossignaali näyttää 150-200 mutta kun lupaa starttia nii heittää 300-400 välille
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Vauhtivaunu »

kamski wrote: Erässä koodiversiossa sytkäkiviasetuksissa bugi, muistaakseni HR 10G

Ei ole hr10g. Se on viimeinen ns. vakaa koodi. Voisi olla hr11d josta ei virallista vakaata versiota tullut.

Olen käyttänyt hr10g-koodia sen julkaisusta asti ilman ongelmia.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2 (nyt suutinongelma!)

Post by Rizla^^ »

En ymmärrä. Jokusen kerfan tuo on saatu startilla käyntiin. Sitte vaihdoin pakosarjan toiseen jollon lambdan paikka siirty vähäsen myöhempään putkessa muuta muutosta ei ole tehty.

Startilla lupaa hirveesti muttei käyntiin asti...
Rizla^^
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Thu Jun 25, 2015 19:02

Re: kipinä hukassa. ms1v2.2

Post by Rizla^^ »

taas ongelmaa ongelmaa ongelmaa menee hermothermothermot :evil:

en jaksanu moneen kuukauteen kiinnostua tuosta autosta kun oli muuta tekemistä eikä huvittanu ku ei saa toimiin. viimetilanne jäi siihen että auto lähti käyntiin kun aikansa tappeli ja kävi aina jonkun aikaa ja sitten sammu ja kipinä hukku lopulta...

vaihoin MSD:n sytkäyksikön ja puolan tilalle ja nyt on sitte yhtäkkiä hukassa myös triggeröinti. ei myöskään toimi bensanohjaus ei kipinää ja jenkakello pimee (kytketty msd:n kiekkakellolähtöön)

mitä oon nyt onnistunu tuolta kortilta särkeen? ledi D16 ei syty ollenkaan mutta jännite siitä kyllä menee yli (olikohan vähä reilu 3V vai peräti sen 5V)

perkeleen perkeleen perkeleen perkele
Post Reply