Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Päivää.

Tässä uutuuden innostunut squirttaaja olisi kiinnostunut että onko tuossa PRIMARY - SECONDARY FUEL LOAD systeemissä säätöjen kanssa jotakin erikoista. Haluaisin käyttää SPEED DENSITY:a ja ALPHA-N yhdistelmää, että saisin kaasusta viiveen pois(näin ainakin ymmärsin) ja että voin kuitenkin lukea ahtoja.
Ja lisäkysymys, mikä ero on sillä että kumpi on primääri arvo??

Tästä aiheesta on yllättävän vähän ohjeita, kun googlella yrittää.
Täältäkin muutaman sivun selasin läpi mutta en kyseisestä asiasta löytänyt mitään vihiä.

Mega manuaali kun neuvoi niinkin kattavasti että: "Advanced user's only", ei paljon auttanut.

Ulkomaan squirt sivu sai kyseisen aiheen kuulostavaan aivan magialta, säätelivät jostain syystä SD-karttaa vaan 90kpa asti ja TPS:n sataan, Multiply = off ym. Mahtoiko kyse olla ahtamattomasta autosta??

Masi.K:ta jo kyseisestä aiheesta sytytys-puolella ahdistelin, mutta ajattelin tehdä tästä vielä oman topicin tänne näkyvämmälle. :wink:
Ör Röh, köh köh..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Benkku »

k.watti wrote:...SPEED DENSITY:a ja ALPHA-N yhdistelmää

mikä ero on sillä että kumpi on primääri arvo??
Ahdetussa ehdottomasti speed density, koska ahtopaine ts. kuormitus nousee ahtimen mukaantullessa ja sitä ei A-N strategia pysty hanskaamaan. A-N kannattaa säätää vaihtumaan S-D strategiaan ahtimen toimintapisteen alapuolella (imusarjan paineen ollessa enintään 95-105 kPa).
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by ArttuH »

Itse olen käyttänyt tuota yhdistelmää erillisten läppärunkojen kanssa ahdetuissa koneissa. Näissä olen tehnyt niin, että käytän A-N karttaa ikään kuin pääasiallisena säätökarttana ja S-D kartalla tehnyt tarvittavat korjaukset ahtopaineen mukaan. Käytännössä siis niin, että karttojen yhdistämistavaksi valitaan "multiply", "multiply MAP" -optio päälle. Aluksi koko S-D kartta täytetään arvolla 100, jolloin sillä ei siis ole mitään vaikutusta. Sitten säädetään kone A-N kartalla mahdollisimman pienellä ahtopaineella tai jopa hukkaportti auki. Tämän jälkeen ahtoja nostettaessa tehdään tarvittavat korjaukset S-D karttaan.

Näin äkkiä en muista miten tuollainen strategian vaihto jossain tietyssä toimintapisteessä tapahtuisi enkä edes ole ihan varma saavutettaisiinko sillä mitään erityistä hyötyä. Vaihtopisteen ympäristön säätökin saattaisi olla mielenkiintoista.

Primary/secondary-valinnalla ei periaatteessa ole suurempaa väliä säädön kannalta. Mutta jotkut muut toiminnot, kuten ahtopainesäätö, käyttävät primary loadia parametrina, jolloin valinnalla on merkitystä. Yleensä taitaa päästä helpommalla kun laittaa primaryksi S-D:n.

Mutta kuten Masi tuolla toisessa ketjussa jo mainitsikin, niin kaasun viiveen kannalta ei pitäisi olla mitään tarvetta käyttää A-N säätöä. Yleensä tuota käytetään erillisten läppärunkojen kanssa, joilla MAP-arvo ei seuraa todellista kuormitusta kovin hyvin kaikissa tilanteissa.
Arttu
GSX1100 -85
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Ok, eli tuo TPS-rikastus toiminto olikin uutta. Tarvitsee vilkaista sitä!
Ja niin kuin Masi sytytys-puolella sanoi, niin ymmärsin jo itsekkin että kun lambdani hajosi, niin se minun siihen asti hieromani kartta olikin ihan perseestä :D :o :D .

Eilen sitä karttaa rikastelin pirusti, että pääsin edes kaupassa käymään. Nyki alkuun niin pirusti.
Jäänyt vanhoista "voltti-lambdoista" sellanen maku suuhun että se anturi tekee puolen vuoden jälkeen aina jonkun pienen säädön, joka on jo silloin päin honkia. Oli siis yllätys että tuo lambda-säätö oli niin tehokas.

Juu ajattelin tosiaan että tuo kahden kartan käyttö auttaisi sen kartan alkupään kanssa, kun painetaan kaasua tyhjäkäynnillä liikkeelle lähtiessä. Itselläni siinä juuri on hirveä viive.
Olin ihan varma että se johtuu vaan siitä että minulla on pakko olla aika pitkä alipaine/paine letku mappiin.
Siksi meinasin että vaihtaa sen lukemaan TPS:ää ennen ahtoja.

Mutta nyt kun huomasin että tuo kartta ei ole vielä siellä päinkään, niin otetaan rauhassa vielä.
Minulla on kyllä läppärungot, mutta ovat muuten toimineet MAP:n kanssa aika hyvin mielestäni, vaikka ei ole kyllä mihin verrata :roll:

Löysin lambda valikoista kyllä SAFETY-rajat, mutta en löydä tuollaista OPEN LOOP säätöä alueille mistään, missähän se mahtaa sijaita??

Ja kiitoksia taas avusta hyvät herrat!
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Masi_K »

Nyt kun selkeesti lambda on rikki ja mitä ilmeisemmin se on kapeakaistainen perus anturi. Niin et asenna sitä ollenkaan ja tilaat ja asennat laajakaistan. Tämä on ns oikea reitti diy ruiskujen kanssa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by ArttuH »

k.watti wrote: Minulla on kyllä läppärungot, mutta ovat muuten toimineet MAP:n kanssa aika hyvin mielestäni, vaikka ei ole kyllä mihin verrata :roll:
Se tyypillinen ongelma erillisten läppärunkojen kanssa on sellainen, että alakierroksilla MAP nousee ulkoilman paineen tasolle (100kPa) jo varsin pienellä kaasun avauksella. Sitten kaasua lisää avattaessa MAP ei luonnollisestikaan enää kasva, mutta koneeseen menevä ilmamäärä kasvaa. Eli S-D säädöllä ollaan väkisinkin joko pintakaasulla rikkaalla tai täyskaasulla laihalla.

Tämä on helpoin todeta niin, että ottaa datalogia ja ajelee alakierroksilla niin isolla vaihteella, että kone ei jaksa nostaa kierroksia kovin nopeasti. Tästä sitten lisäilee pikkuhiljaa kaasua nollilta täysille asti tätä voi toistaa vähän eri kierroksilla. Logista voi sitten katsella missä kohtaa MAP nousee 100kPa tasolle ja muuttuuko lambda tämän jälkeen kaasua lisätessä.
Arttu
GSX1100 -85
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Päivää taas.

Kyllä tuo minun lambdani oli laajakaista ja sain jo vastaavan tilallekkin, eli taas ollaan pelissä mukana.

Ja juu, nyt huomasin että minulla onkin tuo läppärunko-ongelma. Kun polkaisee polkimen pohjaan, niin pirun laihaa näyttää kunnes kone pääsee kierroksille. Eli kannattaisiko tässä tilanteessa alkaa säätämään A-N kartalla 100% kaasulle asti ja siittä sitten SD kartalla loput??

Ilmeisesti tässä kohtaa jos alkaa A-N karttaa tekemään niin laitetaan A-N primääriksi bensa ja sytytys puolelle, eikö??

Nyt sitten ilokseni mainitsen että luotan megaan jo niin paljon että nyt lentelee massamittari romuineen pois pellin alta tilaa viemästä :D ja johtosarja rakennettu COP puolille, enää odotellaan ebaysta suorasytytys ajurien piirejä. Sitten seuraavana saa lentää jakaja ja vanha puola 8)

Meinasi pirulauta autokin palaa toissa ehtoona!! Alkoi tiellä yhtäkkiä torvi huutamaan ja Lambda-mittari sammui. Stoppasin äkkiä kun arvasin mitä seuraavaksi tapahtuu. Äkkiä pellin alle katsomaan mistä alkaa savu nousemaan. No perkele ahtoletkuhan se sitten syttyi tuleen, kun olin epähuomiossa jättänyt oikeanpuolen ajovalon ja torven johdot rungon ja ahtoletkun väliin puristuksiin.

Oli niin ahdas paikka sillä oikosululla että en voinut mitään muuta kun yrittää aina puhaltaa tulen sammuksiin kun se syttyi uudelleen ja odottaa että sulake palaisi. Ja sanon kyllä että NOI PERKELEEN VANHAN LIITON TAPPISULAKKEET ON SITTEN PERSEESTÄ!!! 5 minuuttia ainakin sain odotella että se säkenöinti lakkasi.

Jumalauta jos tuo auto olisi palanut poroksi! Sitä on niin tunteella rakennettu ja rahaakin on mennyt niin pirusti. Tarvii tästä viisastuneena vaihtaa kyllä nykyaikasiin hakasulakkeisiin! Huh. :shock:
Ör Röh, köh köh..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by ArttuH »

k.watti wrote: Ja juu, nyt huomasin että minulla onkin tuo läppärunko-ongelma. Kun polkaisee polkimen pohjaan, niin pirun laihaa näyttää kunnes kone pääsee kierroksille. Eli kannattaisiko tässä tilanteessa alkaa säätämään A-N kartalla 100% kaasulle asti ja siittä sitten SD kartalla loput??

Ilmeisesti tässä kohtaa jos alkaa A-N karttaa tekemään niin laitetaan A-N primääriksi bensa ja sytytys puolelle, eikö??
Kyllä tuo kuulostaa edelleenkin enemmän säätöongelmalta. Täyskaasulle säädöt saa kohdalleen ihan yhtälailla A-N ja S-D algoritmeillä. S-D:n ongelma erillisten läppärunkojen kanssa on siinä, että sillä ei välttämättä saa säätöjä kohdalleen täys- ja osakaasulle yhtäaikaa, pelkästään jommalle kummalle.

Jos käytät bensapuolella pelkästään A-N karttaa, niin sitten se luonnollisesti laitetaan primääriksi. Jos käytät yhdistettyjä karttoja, niin säädön kannalta ei ole väliä kumpi on primääri. Sytkäkartta voi olla ihan kumpi vaan riippumatta polttoainepuolesta. Pelkkä A-N karttakin toimii ahdetussakin ihan ok, kun vaan "multiply map" -optio on päällä. Ainakin jos mennään koko ajan samalla ahtopaineella.
Arttu
GSX1100 -85
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Kuulostaa säätöongelmalta.
Eli meinaatko Arttu että tuon ongelman saa lisärikastulksella hallintaan?
Eli tilanne on tämä että SD-kartta alkaa olemaan aika hyvä kaasun ollessa paikallaan missä tahansa kohdassa, mutta heti jos painan poljinta vähän enemmän kerrallaan niin menee tosiaan hetkeksi pirun laihalle ja sitten ottaa tilanteen taas haltuun kun paine/alipaine tasaantuu imusarjassa.

Kiihdytys rikastuksen olen laittanut toimimaan TPS:stä ja se pelaakin nyt suht hyvin kun lähtee autolla liikkeelle, eli ei sammu kun koittaa lähteä. Mutta kunnon kiihdytyksessä tuo rikastus ei riitä.
Jos taas muutan rikastus käyrää niin se vaikuttaa negatiivisesti liikkeellelähtökaasutukseen.
Käytän tällä hetkellä "Time based AE" valintaa ja se tuntuu vähän huonolta kun se ottaa kaasun painamis nopeudesta. Auttaisiko tässä jos käyttäisikin tuota "Accel-pump AE" vaihtoehtoa?

Löysin nyt myös käyrän "TPSDOT %WOT" jota taidan kokeilla seuraavaksi. Ymmärsin ohjeesta että tuo mahdollisesti voisi antaa kaikille kierrosalueille sopivaa rikastusta!?
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Masi_K »

Ootko kattonut että mikä on saatu tps lukema kun tempaset kaasua isosti ? Eli ootko vaan ymmärtänyt aika perustaisen rikastuskäyrän väärin. Sitä käyrää noudatetaan periaatteessa orjallisesti aina. Vähän kaasua lisää triggaa vähän oli rpm mikä vaan. Sekä vastaavasti isosti kaasua triggautuu samanverran myös kierroksilla. Näin siis teoriassa. Todellisuudessa kone ei tarvitse kierroksilla lähestulkoon paljon yhtään lisärikastusta kun kaasua tempoo ja ym ratkaisu on liikaa. Tähän on olemassa ja automaattisesti käytössä muutos "käyrä" mikä vähentää lineaarisesti pulssinleveyttä sitä mukaa mitä enemmän koneessa on kierroksia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Koitin kiihdytyspumppu-toiminnolla nyt rikastuksia ja sain ainakin moottorin luonteen hyväksi liikkeellelähtöjen suhteen, mutta juu ongelma on että täyskaasulla kun kiihdyttää ennen ahtoja, niin laihalla ollaan.

Antaa tosiaan tuo kiihdytyspumppu-toiminto hyvän kiihdytys ruittauksen, mutta se ei jätä sitä päälle kiihdytyksen ajaksi.

Jos te kaikki muut käytätte "Time based" asetusta ja kaikki pelaa, niin olen ymmärtänyt jotain väärin.
Itse ymmärsin "Time based" metodin jotenkin niin että se rikasti sen mukaan että kuinka nopeasti ja kuinka syvään kaasua polkaisi ja tästä itselläni seurasi vaan pieni rikastus ruittaus ja sama homma loppu kiihdytyksen kanssa, laihaa.
Ör Röh, köh köh..
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Jaahas jaahas, nyt olen jäljillä tuon rikastuksen kanssa. Tuo Time based näköjään toimiikin ihan erilailla kun luulin, en tiedä mitä aiemmin tein kun se oli niin poskellaan, mutta nyt ollaan jäljillä sen kanssa. Vielä on säätämistä, mutta nyt se rikastaa jo paremmin koko ajan kun 2 vaihteella runnoo ennen ahtoja 8) .
Vielä on kuitenkin vähän sekava tuo että miten se rikastus oikein lukee sitä kaasua.

On muuten nyt ilmaantunut sellaisia ongelmia megan kanssa että se ei meinaa välillä lähteä käymään.
Kun alkaa starttaamaan niin se ei edes lupaa, aivan kuin se ei tekisi mitään?!
Eilen olin huomaavinani että jos väännän virran päälle ja odotan bensapumpun hyrräyksen loppuun ja starttaan vasta sitten, niin ei lähde. Mutta kun otan virran pois ja väännän sieltä samantien startille, niin tähän asti aina on lähteny.

Onko kokemuksia moisesta??
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Masi_K »

Ei sen missään nimessä kulukkaan tuon kiihdytysrikastuksen toimia niinkauan kun sulla on petaalia lattiassa. Vaan nimenomaisesti sen muutaman millisekunnin ajan kun pedaali liikkuu pintikseltä sinne pohjaan ja vähä sen jälkeen. Ajattele tämä samoin kuten kaasuttimissa oleva kiihtyspumpun kalvo tekee. Jos tämän jälkeen on mehu ohuella. On VE kartassa vikaa. Starttaukseen liittyvään äkkiseltään tuli mieleen että priming pw on poskellaan. Sekä että se jälkimmäinen ruiskasu on ehkä jo liikaa. Vai lakkaako rpm tulemasta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Piru, kesäloma on ohi ja sitä kautta myös harrastaminen kärsii.
Mutta juu, kyllä tuo kiihdytys tosiaankin on edelleen laihalla ja oletin että kiihdytysrikastukseen saa jotenkin kaistanleveyttä pitemmäksi ajaksi kuin vaan tuo alku pulssi.
Kun olen tuon VE-kartan säätänyt siten että minulla on nyt kruisailukaasulla hyvät seokset (n.14.7) ja sitten lähtee ahtoja kohti rikastumaan 11.7:aan.
Nyt siis kun koitan rajusti kiihdyttää niin seos käy kuudentoista puolella heti sen kiihdytysrikastuksen jälkeen ennen ahtoja ja nyt jos säädän VE-kartan siten että se kiihdytys saa soppaa tarpeeksi, niin se pilaa taas kruisailu soossit(pirusti rikkaalla sitten). Ei siis ulospääsyä jos ei saa kiihdytyksen ajaksi leveämpää pulssia mitenkään!?

Tuo starttausvika vielä, eli lukee kyllä rpm:ää, mutta tuntuu kuin ei saisi yhtään bensaa tai kipinää kun ei kertakaikkiaan hörähdä sitten yhtään ja seosmittarikin näyttää tasasesti kahtakymmentä koko ajan kun tämä vika ilmenee. Ei ole tosiaan nyt ilmennyt kertaakaan kun vääntää heti startille, mutta katson kyllä tuota priming valikkoa vielä kun vaan kerkiän.
Ör Röh, köh köh..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by ArttuH »

k.watti wrote:Kun olen tuon VE-kartan säätänyt siten että minulla on nyt kruisailukaasulla hyvät seokset (n.14.7) ja sitten lähtee ahtoja kohti rikastumaan 11.7:aan.
Nyt siis kun koitan rajusti kiihdyttää niin seos käy kuudentoista puolella heti sen kiihdytysrikastuksen jälkeen ennen ahtoja ja nyt jos säädän VE-kartan siten että se kiihdytys saa soppaa tarpeeksi, niin se pilaa taas kruisailu soossit(pirusti rikkaalla sitten). Ei siis ulospääsyä jos ei saa kiihdytyksen ajaksi leveämpää pulssia mitenkään!?
No niin, tämä alkaa jo kuulostaa vähän enemmän tuolta tyypilliseltä erillisten läppärunkojen ongelmalta. Noin yleensäkin jos täällä kyselee miksi jossain tilanteessa tapahtuu sitä tai tätä, niin kannattaa melkein saman tien laittaa logia kyseisestä tilanteesta ihmeteltäväksi. Kun alkaa omin sanoin selittämään kaikkia olosuhteita, niin aika helposti jää jotain olennaista kertomatta tai lukijapäässä ymmärtämättä. Logista nämä pystyy katsomaan tarkasti, jos joku vaan jaksaa :)

Katsopa vielä mitä sulla on MAP- ja TPS-arvot eri tilanteissa. Täyskaasukiihdytyksessä ennen ahtoja varmaankin TPS 100% ja MAP 100kPa. Mutta jos kruisaillessakin samoilla kierroksilla ja huomattavasti pienemmällä kaasun asennolla MAP on lähellä 100kPa lukemia, niin sitten on seinä vastassa pelkän S-D säädön kanssa. Sillä vaan ei voi säätää kohdilleen molempia tilanteita, kun MAP-arvo on kummassakin sama, mutta koneeseen menevä ilmamäärä eri. Eli sitten pitää ottaa A-N säätö mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Kiitos ja aamen arttu.
En ole tuon login kanssa vielä pelaillutkaan, mutta otan asiasta selvää kun tulee taas outo tilanne vastaan.

Kyllä tässä nyt kriteerit taitavat täyttyä läppärunko-ongelmaan, kun lähden kiihdyttämään niin jo n. 20%tps saa seoksen hyppäämään kiihdytysrikastuksen(lambda n.12) jäljiltä neljääntoista ja MAP arvo on heti 100.
Ja sitten ei tarvitse kuin ottaa uusi kiihdytys ja avatakkin läppiä 30% niin seos hyppää jo kuuteentoista ja MAP arvatenkin on 100. Tämän kovempia kiihdytyksiä on turha edes yrittää ennen ahtoja.

Eli kun tässä nyt ilmeisesti aletaan A-N karttaa tekemään niin oletan että tässä yhteysessä tarvitsee käyttää erillistä idle VE karttaa, kun se kartta taisi toimia MAP:n mukaan?? Eikös?

Ja nyt sitten takaisin otsikon aiheeseen, eli onko nyt viisainta sitten säätää A-N kartta 100% ja SD kartta nollille siihen asti ja täytettynä siitä ylöspäin? Eli ei kai siinä sen kummempaa?

En ole tosiaan ennen tuon A-N:n kanssa toiminut enempää kuin sen verran että yritin konetta alkuun sillä käymään(ilman erillistä idle VE karttaa) ja siinä onnistumatta. Oletan siis A-N kartan toiminnan perusteella että kone ei käy tyhjää ilman idle VE:tä?
Ör Röh, köh köh..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by ArttuH »

Joo, kuulostaa vahvasti siltä, että pääset käyttämään A-N-säätöä jossain muodossa.

Tuonne ensimmäiseen viestiini jo laitoinkin, miten itse olen tämän yleensä tehnyt. Eli ei tarvitse mitään erillistä idle-karttaa tai muutakaan kartalta toiselle vaihtelua jossain tietyssä pisteessä. Perusideana on siis se, että A-N-kartalla tehdään kaikki pääasiallinen säätö ja S-D-kartalla vaan korjaukset eri ahtopaineille jos on tarpeen. Ja kuten sanottu, jos käytetään vaan yhtä hukkaportin asetusta, niin yleensä S-D-karttaan ei tarvitse edes koskea.

Tuon A-N-kartan joudut nyt tekemään käytännössä nollista. Tietty jotain pohjaa sille saa ottamalla ensin logia nykyisillä asetuksilla ja sitten logista voi poimia A-N-karttaan TPS/RPM/VE-yhdistelmiä, joissa seokset on kohdillaan. Mutta tämä on kohtuullisen työlästä, joten on vähän niin ja näin säästääkö tuossa mitään.

Mutta noin rautalankaohjeena:
-Perusasetuksista primary fuel load S-D, secondary A-N. Karttojen yhdistystapa (blending tms.) multiplicative, multiply MAP optio päälle.
-S-D karttaan MAP- ja RPM-lukemat kohdalleen maksimiahtojen ja kierrosten mukaan ja sitten koko kartta täyteen arvoa 100.
-A-N karttaan kaasunasennot painottuen pienille arvoille, tyyliin 0, 2, 4, 7, 10, 15, 20, 30 jne. Karttaan jotain alkuarvoja joko vanhoista logeista päättelemällä tai ihan hatusta vetäisemällä.
-Sitten hukkaportista ahdot minimiin ja säätämään A-N-karttaa. Tällä pitäisi saada säädöt jo varsin hyviksi niin kauan kun ahtopaineita ei muuteta.
-Tämän jälkeen ahtoja nostettaessa tehdään tarvittavat korjaukset S-D-karttaan.
Arttu
GSX1100 -85
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Ok, eipä kai siinä muuta kuin viikonloppuna taas tankille ja kaahailemaan.

Sellainen vielä askarruttaa että mistä tuon olette keksineet että SD kartta täytetään arvolla 100 eikä 0 ja mitä mahtavat nämä karttojen yhdistys tavat tarkoittaa (blending, multiplicitive, additive)?

Ja vielä vähän tarkennusta, eli jos A-N kartta saadaan kuntoon, niin onko se ahtojen säätö ihan simppelisti vaan sitten SD karttaan 100kPa:sta eteenpäin 110 - 130 - 150 ym. Eli kun ahdoilla mennään laihalle, niin SD karttaan vaan normaalisti millisekunteja lisää tuonne ylös, eli ei tarvitse enää A-N karttaan kajota siinä kohtaa kun se on 100% asti ilman ahtoja saatu kuntoon?

Tämä täytyy vääntää minulle rautalangasta :?
Ör Röh, köh köh..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by ArttuH »

No lisää rautalankaa ;)

Karttojen blendaus/yhdistys toimii yleensäkin niin, että käyttöön tuleva VE-arvo yhdistetään aina kummastakin kartasta. Eli vaikka 2000rpm, 20% TPS ja 100kPa MAP kohdassa otetaan arvot A-N kartan 20% 2000rpm ja S-D kartan 100kPa ja 2000rpm kohdista ja yhdistetään ne. Additive/multiplicative on sitten tapa, jolla tämä yhdistys tapahtuu. Additive-vaihtoehdossa arvot vaan lasketaan yhteen. Multiplicative taas tarkoittaa arvojen kertomista keskenään, ja tässä 100 on ikään kuin 1 (100%), eli ei vaikutusta. Eli jos alkutilanteessa halutaan, ettei toisella kartalla ole mitään vaikutusta, niin additive-vaihtoehdolla se pitää laittaa täyteen arvoa 0 ja multiplicative-vaihtoehdolla arvoa 100.

Etenkin ahdettuja säädellessä on myös hyvä muistaa ja ymmärtää perusasetuksista löytyvä "multilply MAP" -optio. Kun se on päällä, niin ruiskutusmäärä skaalataan aina lopuksi MAP-arvolla. Eli vaikka käytössä olisi pelkkä A-N kartta, niin 200kPa paineella tulee tuplamäärä bensaa 100kPa paineeseen verrattuna. Ja sama toimii myös S-D säädön kanssa, minkä takia VE-taulukkoon ei tarvitse laittaa kaksinkertaisia lukemia 200kPa riville 100kPa riviin verrattuna. Tämä kannattaa yleensä olla päällä. Poikkeuksena voisi ehkä olla pelkällä A-N säädöllä käytettävä vaparikone.

Tuon skaalauksen ansiosta pelkkä A-N kartta toimii varsin hyvin sillä ahtopaineella, jolle se on säädetty. Sitten jos/kun ahtopainetta muutetaan, niin säätö menee vähän pieleen, koska yleensä ahtimen hyötysuhde ja jotkin muutkin koneen parametrit muuttuvat jonkin verran paineen mukana. Mutta edelleen tuo MAP-skaalaus antaa lisää bensaa ahtopaineen noustessa, joten virhe ei ole yleensä kovin suuri. Eli tätä virhettä voi sitten kompensoida tuolla S-D taulukolla. Siis jos olet vaikka alun perin säätänyt A-N kartan 0,5 barin ahdolla ja sitten nostat painetta 1 bariin, niin todennäköisesti uudella paineella ollaan vähän laihalla. Tämä sitten korjataan laittamalla S-D kartan 200kPa riville vaikka 110 alkuperäisen 100 sijaan. 150kPa rivi jää edelleen arvoon 100. A-N karttaan ei kannata enää koskea kun sen on saanut kerran kuntoon, ei ainakaan ahtopainealueiden korjaamiseksi.

Toivottavasti selvensi edes hiukan. Tämä karttojen yhdistely on alkuun vähän monimutkaisen oloinen kuvio, mutta loppuviimein aika simppeli kunhan saa ideasta kiinni.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Turbiini »

Toimiikos tuo mulply map ja an kartta samoin ku ykkös megan hypridalphan? mulla semmoinen läppärunkojen kanssa ja se korjaa paineilla jopa hivenen liikaa. Eli kun 2bar ahdoilla sääti 12afr arvoon niin hukkaportin vipu irrotettuna seokset laiheni 14 tienoille. Pienillä ahtopaine muutoksilla 1bar-2bar alueella ei juurikaan ilmene säätö tarvetta. Joten ei ole ollu mitään toiminta ongelmia käytännössä.
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Kiitoksia todella paljon Arttu! Oli todella selvästi selitetty ja ymmärrän taas ohjelmaa vähän paremmin :D

Alan huomenna kokeilla säätämistä taas kun töistä pääsen. Saa viikonlopun tapella rauhassa sen kanssa.

Tuossa äskön asensin viimein COP puolat ja laitoin sytytys asetuksiin Coil on plug.
Tästä seurasi virheilmoitus kun minulla ei ole kuin kampianturi.
Laitoin sitten sytytysvalikosta wasted cop:n päälle.
Sitten ihmeteltiin miksi moottori tekee takapotkuja tartatessa :shock: .
No onneksi keksin ennenkö mitään hajosi että menin kolvaamaan joka puolalle oman ohjauksen, kun luulin että saan sytytyksen toimimaan sekventaalisesti ja wasted asento taas ohjasi vain kahta lähtöä neljän sijaan.

Joka tapauksessa sain onneksi laitteen pelaamaan. Pelästyin ensin että joudun laittamaan jakajan takaisin :o .

Nuo sytytyksen DWELL säädöt ovat minulle kanssa outo käsite. Manuaalikin puhuu niistä vain dwelleinä, selittämättä sen kummemmin sen tarkoitusta. Olisiko DWELL käsitteestä mitään selvennystä?
Näihin volkkarin COPpeihin pistin nuo manuaalin ohjeen mukaiset DWELL arvot.
Olisi vaan mukava tietää mitä juuri meni tekemään :lol:
Ör Röh, köh köh..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Vauhtivaunu »

k.watti wrote: Olisiko DWELL käsitteestä mitään selvennystä?
Puolan latausaika.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Sen verran selvennän että suunnilleen ymmärsin tuon DWELListä, mutta kysytään näin että pystyykö tuota mitenkään itse selvittämään jos on random puolia pöydällä että mikä DWELL pitäisi asettaa mihinkin puolaan, vai täytyykö se arvo vaan saada jostain valmistajan katalookista?

Sitten seuraavaan asiaan: Tämä megaaminen on sitten jumalaare mahtavaa hommaa!!! Aloin A-N kartan säädöt tänään töistä lähteissäni ja alotin sen niin että heitin aikalailla täydelliseksi jalostuneen SD-karttani suoraan A-N pohjaan ja muutin vaan TPS prosentit järkevämmiksi.

Ei montaa muutosta tarvinnut tehdä kun jo oltiin kelpo lukemissa, kävi todella simppelisti tuo homma.
Kohtapuoleen ajattelin lähteä ahtoja säätämään, kun ei aurinko enää heijasta läppärin näytöltä :D .

Kiitokset tähän asti kaikille avustaneille!! Tämä on ollut todella mukavaa hommaa ja on ollut hienoa kun saa näin hyvin apua kun kysyy. Hirveistä tietokone-kauhuista huolimatta kaikki on mennyt kaikkia pelkoja vasten todella yksinkertaisesti teidän ansiostanne. Mää oon niin onnellinen ton autoni kanssa! :D 8)
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Masi_K »

Random puolien latausaikoihin eiole sen kummempaa listaa. 2.5ms on hyvä arvo about kaikkiin coppeihin. Perinteisiin öljytäytteisiin mötkylöihin ei ole varmaan kellään mitään arvoja. Niissä lähettävä vaan jostain 3-4ms ja koitettava sormella puolan lämpöjä. Voin kyllä muistaa harhoja mutta eikös ms3 aja tarvittaessa silti abcd puolalähtöjä wasted copissa jos on 4 puolaa käytössä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Eli mega ei suostunut edes vastaanottamaan tuota COP vaihtoehtoa, heitti errorin.
Wastedin se huoli ja se ajaakahta lähtöä. Suurempia tutkimatta luulen että neljän lähdön ajo toimii sitten kun laittaisi nokka-akselin anturin toimintaan, nythän minulla e sitä ole niin mega valitti jotain cranck anturoinnista. Laitan sen toimintaan sitten kun vaihdan sellaiset nokka-akselit joissa on tuo tunnistuslätkä päässä.

Auttaa muuten pirusti kun ottaa FIXED TIMINGIN pois päältä :D :D , perkele ollut päällä kokoajan 10 asteessa.
Tuli kiihdytykseen vielä vähän potkua ja saatiinhan se jo nakuttamaankin ahdoilla.

Joku mainitsi jotain ahtoalueen sytytysennakoiden nyrkkisäännöstä, mikä mahtaa tämä nyrkkisääntö olla?
Tällä hetkellä 1.5 kilon ahdoilla ennakkoni on 11.4 ja nakutus loppui, onko ajatuksia?
Ör Röh, köh köh..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Vauhtivaunu »

Wasted spark ajaa kahta lähtöä, wasted COP ajaa neljää lähtöä hukkakipinänä.

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... Wasted+cop
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

En nyt muuta tuohon sano kuin että minulla on WASTED COP asetus päällä ja otan neljään erilliseen puolaan ohjausta kahdesta megan lähdöstä (ledien vastukset 26 & 29) ja hienosti pelaa. 26 vastuksesta otan herätteen puoliin 1 & 4 ja 29 vastuksesta puoliin 2 & 3 ja siis kahdella logiikkamodilla toteutettu.

Eli kahta puolaa paukuttaa vuoronperään.

Mullahan siis ei ole sekventaali-asetus päällä, eikä X-korttia.
Ör Röh, köh köh..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Vauhtivaunu »

k.watti wrote:
Mullahan siis ei ole sekventaali-asetus päällä, eikä X-korttia.
Ei se sekventaali-asetusta vaadi, mutta MS3X-kortti pitää olla. Eikä sekventaalisuihkutuskaan toimi ilman MS3X:ää.

Niitä manuaaleja kannattaa lukea.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by k.watti »

Tuotahan koitin vaan vauhtivaunulle justiin selvittää että minulla ei moisia romuja löydy, että tiedät millä vehkeillä pelaan ja sitten ilmoitin miten se wasted COP toimii. Ei siis tarvetta lukea manuaalia tässä kohtaa.
Ör Röh, köh köh..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ms3 v3 Primary - secondary fuel load toiminta?

Post by Vauhtivaunu »

Joku voi saada käsityksen että MS3:n wasted cop toimii vain kahdella lähdöllä ja näin asia ei ole. Manuaalista selviää lähes kaikki tässäkin keskutelussa esitetyt kysymykset ja monesti pitäisi aloittaa lukemalla se eikä kokeilemalla mitä mistäkin tapahtuu.

Ilman MS3X-korttia et hyödy mitään nokkatunnistimen laitosta joten sellaisen hankinta on edessä jos meinaat nokka-anturin laittaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply