Page 1 of 1
Fuel accumulator
Posted: Thu Jun 11, 2015 19:09
by Squirtllac
Onko otsikon mukainen paineenvaraaja hyödyllinen ? Ongelmana voimakkaasti nakuttava bensalinja. Ääni kuuluu kabiinin puolelle häiritsevän selvästi, ja sitä on mahdoton paikallistaa mihinkään. Ääntä kuvailisin
sanoilla : Nakutus, kaputus, lakutus. Ääni kuuluu etenkin tyhjäkäynnillä, ja kierroksilla se hukkuu muun melun alle. Bensalinja on 10 mm rst putkea, yhdistetty kumiletkulla pumppuun ja paluulinjaan.
Pumppuna toimii Walbron 255 l /h malli. Bensapaineensäätäjä on Mondeon v6 duratec, painetta en ole mitannut, luulen että säädin on n.35-45 psi luokkaa. Suuttimet 8 x Bosch ev14 530 cc. Nakutus on raivostuttavaa luokkaa, olisiko bensapaineenvaraaajsta apua ? Tallin kätköistä löytyy Bosch 0438170034
akku, jostain Volvon K-jetronicista peräisin, pitäisikö asentaa paikoilleen ? Onko kellään muulla ollut ongelmia pumpun nakutuksen suhteen ...

Re: Fuel accumulator
Posted: Thu Jun 11, 2015 19:29
by Puuhastelija
Ettei vaan olis suuttimet jotka antaa sen äänen. Jos johtuu suuttimista niin sitten pitäs siirtyä secventaaliseen ruiskutukseen niin vois vähän hiljentyä.
Re: Fuel accumulator
Posted: Thu Jun 11, 2015 19:31
by Squirtllac
En usko. Suuttimet raksuttavat hissukseen, tämä nakuttava ääni on voimakkaampi, kuuluu koppiin saakka liiankin selvästi

Re: Fuel accumulator
Posted: Thu Jun 11, 2015 22:34
by kamski
Kokeile laitta bensaputken kumiklemmarilla korin kiinni. 10mm rosteri soi varmasti aikalailla varsinkin jos on suoraan koriin kosketuksessa. Eli kumivaimennusta joka paikkaan (myös tarittaessa b.säätimen tai pumppuun) sitten mietittävä lisää jos ei tämä konsti auttaa. Tietysti jos heität b.suodatin jonnekkin linjan väliin sekin voi vähentää ääntä.
Re: Fuel accumulator
Posted: Fri Jun 12, 2015 5:31
by Squirtllac
Joo, bensalinja on kannakoitu kumilla vuoratuilla kiinnikkeillä koriin. Bensapumppu sijaitsee vänkärin alla (siis ulkopuolella ), ja siitä on kumiletkulla yhteys rosteriseen bensalinjaan. Suutintukki U-mallinen,,sisäänmeno toisessa, säädin toisessa toisessa päässä, homemade. Koriin kiinnitetty rst- linja yhdistetty n 800 mm pitkillä teflon letkuilla bensakiskoon. Kokeilen vaihtaa rst linjan kumiputkeen, väliaikaisesti ainakin. Jos ei auta, niin lisään varaajan. Putkimiehenä kuvittelisin että ko. varaaja toimisi samoin kuin kalvopaisunta astia lämpöjohtoverkostossa... ottaisi karsuvan nesteen talteen ja antaisi sen tarvittaessa pois. Ja voisihan sillä varaajalla olla iskunvaimennin ominaisuuskin..kukaties

Re: Fuel accumulator
Posted: Fri Jun 12, 2015 10:55
by jake74
olikoha saabissa vakiona tommonen varaaja poltoaine putkistossa.
Re: Fuel accumulator
Posted: Sat Jun 13, 2015 10:03
by Squirtllac

Vika korjattu

Korvasin rst-linjat kumiletkulla ja ääni, naputus, loppui kuin seinään
Olisi kannattanut matkia autonvalmistajia.Kun katsoo tuotantoautojen bensalinjoja niin ne on liki poikkeuksetta tehty nylon putkesta

Metalliputki siirtää ääntä, muovi ja kumi ei niinkään. Taas tuli
oppi kantapään kautta

Suunnitelmissa on vielä lisätä painevaraaja linjaan, olen huomannut että
linjan paine tahtoo kadota jonnekin , lämmintä moottoria käynnistettäessä kestää n 15-20 s ennekuin
käy tasaiseen...voi olla toki muuallakin vikaa, asetuksissa tai jossain

Re: Fuel accumulator
Posted: Sun Jun 14, 2015 7:41
by Masi_K
Ainahan se paine putoaa kun pumppu ei pyöri. Oli takaiskua tai ei. Tuo 15s vaiva johtuu kyllä muualta. Jos paineella kestäisi nousta 15-20s ylös niin... Mulla on sigun vauxhallissa bensapaineen tasain 90 luvun alun lh jetronicista. Vähenti kyllä bensaletkussa tuntuvaa tykytystä reilusti kun on yksi ainokainen suutin.
Re: Fuel accumulator
Posted: Sun Jun 14, 2015 9:51
by Squirtllac
Niin tekee, paine oli pudonnut nollaan yön aikana bensalinjasta.Oli helppo purkaa kun ei bensa suihkunnut
liittimistä...

Walbron 255 pumpussa ei taida olla takaiskuventtiiliä, Boschilaisessa ilmeisesti on ?
Pitäisikö tarkistaa ASE-asetus , ehkä vika onkin siinä

Säädöt on vielä vähän hakusessa muutenkin

Re: Fuel accumulator
Posted: Mon Jun 15, 2015 19:58
by Masi_K
Muistaakseni boschin ohje k-jetille oli että piti olla 10min päästä vielä jotain 3bar tms jälellä kun ajopaine on kuitenkin 5. Tuon jälkeen saa olla jo matalempi yms. Takaiskun vaatimus on osittain vähän turhaa kun pumppu pyörii tarvittaessa sen 2s ennenkuin startti pärähtää. Ilman luulis lähtevän pois kiskosta paluulinjaa pitkin tuon 2s aikana. Kisko kun ei kuitenkaan tyhjene kokonaan vaikka alkaisi höyrystymään.