Peruskartta on nyt suunnilleen mikä pitäisi olla vaparikoneella ja ahtopuolella sitten myöhäistyy progressiivisesti.
Kahdessa kilossa on 19 astetta ja sen se tuntuu kestävän hyvin ja lähtökierrosrajoitin 5000rpm/10 astetta ennakkoa joka tuntuisi nostavan paineita parhaiten(vähiten huonoimmin)tuonne kilon pintaan.
Kokeiltu kaikkea -10:stä 15:sta.
Saako ahtopaineet nousemaan nopeammin launchin jälkeen tai ennen sitä jos sytkää kääntää myöhäisemmälle kuin peruskartta antaa (20-30°)? Ja onko tuohon launchinaikaiseen ahtojennousuun jotain parempaa ideaa?
Kuinka paljon ahtopaineen ohjaus vaikuttaisi jos?
Testaaminen on vaikeaa kun laitteella höylätään vain varttimailia ja dynolle ei tunnu olevan ikinä aikaa/rahaa.
Purkki on MS3 ja kone turboveekasi E85:lla ja vesimetanoliruiskulla.
Ahtojen nousu ja ennakkopohdintaa
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Ahtojen nousu ja ennakkopohdintaa
Launchiin en osaa oikein muuta ehdottaa, kuin eri ennakkojen kokeilemista, kunnes löytyy paras vaihtoehto. Lisärikastustakin voi tietty testailla. Itse en ole tuota rikastusta edes kokeillut enkä osaa sanoa paljonko sillä saattaisi olla vaikutusta. Jos muuten ei saa ahtoja tarpeeksi ylös, niin kierrosrajan nostaminen auttaa aina. Tosin siitä sitten voi tulla muita ongelmia liikkeelle lähdön suhteen kytkimestä yms. riippuen.
Ne vähät mitä itse olen launchia käyttänyt on olleet sellaisia tapauksia, että isompaan ahtojen kehittämiseen ei edes ole ollut tarvetta, 0,2-0,4 baria on ollut riittämiin. Ja tuohon ei ole sen suuremmin tarvinnut kikkailla asetusten kanssa.
Joskus kokeilin ahtimen herättelyä ajon aikana vähentämällä ennakkoa alueelta, jolla ahtoja piti saada nostettua. Kyllähän sillä sai vähän nopeammin painetta aikaiseksi, mutta vastaavasti kone oli paineen nostovaiheessa entistäkin laiskempi. Eli en saanut ainakaan katukäyttöön sopivaa kompromissia aikaiseksi tuosta, tosin en kauhean pitkään yrittänytkään. Kiihdytyskäyttöön saattaisi ehkä toimia paremmin.
Onko paineen säätö nyt pelkästään hukkaportin jousen varassa? Siihen verrattuna ahtopaineohjauksella saa kyllä rivakamman paineen nousun aikaiseksi etenkin tavoitepaineen lähettyvillä. Pelkällä jousella portti alkaa aukeamaan jo selvästi ennen tavoitepainetta, mikä sitten hidastaa paineen nousua. Varoituksena vaan on todettava, että ahtopaineenohjauksen säätöön uppoaa helposti melko paljon aikaa ja vaivaa, etenkin closed loop -säätöön. Toisaalta jos lähtee liikkeelle open loop -säädöllä ja ottaa tavoitteeksi vaan nopeamman ahtojen nousun, niin sitten pitäisi olla mahdollisuuksia hyviin tuloksiin aika pienelläkin testaamisella.
Ne vähät mitä itse olen launchia käyttänyt on olleet sellaisia tapauksia, että isompaan ahtojen kehittämiseen ei edes ole ollut tarvetta, 0,2-0,4 baria on ollut riittämiin. Ja tuohon ei ole sen suuremmin tarvinnut kikkailla asetusten kanssa.
Joskus kokeilin ahtimen herättelyä ajon aikana vähentämällä ennakkoa alueelta, jolla ahtoja piti saada nostettua. Kyllähän sillä sai vähän nopeammin painetta aikaiseksi, mutta vastaavasti kone oli paineen nostovaiheessa entistäkin laiskempi. Eli en saanut ainakaan katukäyttöön sopivaa kompromissia aikaiseksi tuosta, tosin en kauhean pitkään yrittänytkään. Kiihdytyskäyttöön saattaisi ehkä toimia paremmin.
Onko paineen säätö nyt pelkästään hukkaportin jousen varassa? Siihen verrattuna ahtopaineohjauksella saa kyllä rivakamman paineen nousun aikaiseksi etenkin tavoitepaineen lähettyvillä. Pelkällä jousella portti alkaa aukeamaan jo selvästi ennen tavoitepainetta, mikä sitten hidastaa paineen nousua. Varoituksena vaan on todettava, että ahtopaineenohjauksen säätöön uppoaa helposti melko paljon aikaa ja vaivaa, etenkin closed loop -säätöön. Toisaalta jos lähtee liikkeelle open loop -säädöllä ja ottaa tavoitteeksi vaan nopeamman ahtojen nousun, niin sitten pitäisi olla mahdollisuuksia hyviin tuloksiin aika pienelläkin testaamisella.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Ahtojen nousu ja ennakkopohdintaa
Ennakkoja on kokeiltu vähäsen joka suuntaan mutta semmoista henritoivos-liekkimerta ja ukkosta ei ole saatu aikaiseksi vaan pientä räpätystä joka ei kauheasti eroa rajoittajasta. Lisärikastuksesta ei tuntunut olevan mitään hyötyä.
Kierrosrajan nostoon pitäisi vaihtaa myös turbiini joten jää tulevaisuuteen kokeilu.
Tuota ennakon vähentämistä ennen launch-rajoittajaa voisi kokeilla seuraavassa kisassa kun alle viidentonnin ei seisota kuin valoissa.
Kai tuo ahtopaineen ohjaus pitäisi ottaa joskus käyttöön, mutta en ole vielä keksinyt sille muuta käyttöä kuin venttiilin nopean sulkemisen johon nyt kävisi pelkkä on-off toimintokin ja luiston rajoittamisen joka taitaa jo sotia etumoottoridragsterin perusajatustakin vastaan.
Kierrosrajan nostoon pitäisi vaihtaa myös turbiini joten jää tulevaisuuteen kokeilu.
Tuota ennakon vähentämistä ennen launch-rajoittajaa voisi kokeilla seuraavassa kisassa kun alle viidentonnin ei seisota kuin valoissa.
Kai tuo ahtopaineen ohjaus pitäisi ottaa joskus käyttöön, mutta en ole vielä keksinyt sille muuta käyttöä kuin venttiilin nopean sulkemisen johon nyt kävisi pelkkä on-off toimintokin ja luiston rajoittamisen joka taitaa jo sotia etumoottoridragsterin perusajatustakin vastaan.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Ahtojen nousu ja ennakkopohdintaa
Ennakko reilusti myöhäiselle jopa luokkaa 30-50 astetta JYKK, mutta varokaa polttamasta pakoventtiileitä eli aikarajoitus ennakon JYKK siirrolle - jos sen pystyy ohjaimeen määrittämään.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Ahtojen nousu ja ennakkopohdintaa
Eihän sitä pysty megassa tekemään muutenkuin aikareleellä. 

Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland