Page 1 of 1
Kierrosten heittely ja lambdan kyseenalainen toiminta
Posted: Wed Oct 05, 2005 21:19
by Terppis
No niin, autona siis turbo uno ja seuraavanlaista ongelmaa on: Kun antaa kierroksia n. 3000RPM alkaa kone rötää ja megatunen kierrosluku alkaa pomppia ihan holtittomasti 1000-8000RPM:n väliä. Mistähän tällänen vois johtua kun kumminki alle sen 3000 näyttää ihan nätisti tota kierroslukua.
Toinen ihmetyksen aihe on lambdan näyttämät arvot. Voisko olla mahollista, että ku auto käy tyhjää, niin lambda on niin viileä, että se ei näytä kunnolla arvoja? Erikoista kuitenkin kun aluksi toimi ihan hyvin ja näytti ihan fiksuja arvoja mutta ku oli jonkun aikaa säädetty, ni yhtäkkiä alko lambda näyttään todella pieniä voltteja.
Posted: Wed Oct 05, 2005 22:02
by SamiH
Millälailla kierrosluku signaali otetaan? Noi kierrosluku piikit johtunee jostain häiriöstä, ja se millä niitä vois saada pois riippuu aikalailla tuosta kierrosluvun tunnistuspaikasta.
Viileä lambda voi näyttää laihaa seosta, ja rikas seos lämmittämättömän lambdan kanssa saattaa tuon tehdä helpostikkin.
Posted: Thu Oct 06, 2005 10:19
by Perkkis
Mikäli käytössä on VR-anturi ja sille decoder epäilen samaa mikä minulla oli
viewtopic.php?t=862
Posted: Thu Oct 06, 2005 21:34
by Terppis
SamiH wrote:Millälailla kierrosluku signaali otetaan? Noi kierrosluku piikit johtunee jostain häiriöstä, ja se millä niitä vois saada pois riippuu aikalailla tuosta kierrosluvun tunnistuspaikasta.
Tänään vaihdoin uuden, suojatun, johdon kierrosluvulle mutta sama jatkuu edelleen. Kierrosluku tieto tulee puolan miinukselta mutta ilmeisesti ei oikeen oo sopiva paikka. Ajattelin vaan, että se toimis ku kerran L-jettiki otti tietonsa siitä. Täytyy sitte varmaan ottaa sytytyksen ohajusyksiköltä se signaali ja kattoo, että kuinka käy. Saakos noihin johtoihin muuten jotai häiriön poistajia, jotka vois mahollisesti auttaa. Samassa autossa hifi puolella oli nimittäin RCA-piuhan kanssa samaa ongelmaa, että otti häiriötä jostakin ja ainoo ratkasu oli sellanen galvaaninen erotin. En tiiä sitte, että auttasko jos sellasen sais tohon piuhaan.
Posted: Fri Oct 07, 2005 6:00
by JesseT
Sekä erilaisia häirönpoistajia että galvaaninen erotin on jo megasquirtissa. Et kai muuten yritä ottaa kierroslukua puolalta ja samaalla yritä käyttää MS:ää sytytyksen ohjaukseen?
Posted: Fri Oct 07, 2005 6:59
by ArttuH
Kierroslukusignaali kannattaa ottaa jostain muualta kuin puolalta, mikäli vaihtoehtoja löytyy. Puolalta tulee aika paljon kaikenlaisia häiriöitä, joiden määrä ja laatu vielä vaihtelee koneesta toiseen. Häiriöitä voi koittaa suodattaa esim. vaihtamalla optoerottimen rinnalla olevan 1nF konkan 1-2uF kokoiseksi. Ainakin mulla tuo auttoi häiriöihin. Perusongelma on siinä, että tuolle kierroslukusignaalille ei ole tehty kunnollista alipäästösuodatusta. Oikean signaalin taajuus on maksimissaan muutamia satoja herzejä ja MS lukee iloisesti jopa 10kHz signaaleita.
Posted: Fri Oct 07, 2005 9:48
by Terppis
JesseT wrote:Et kai muuten yritä ottaa kierroslukua puolalta ja samaalla yritä käyttää MS:ää sytytyksen ohjaukseen?
Ei, pelkkä ruiskutuspuoli käytössä.
Posted: Fri Oct 07, 2005 10:18
by axe
eikös kapeakaistainen lambda ala näyttää liian laihaa seosta, mikäli mennään "kaistalta" yli joko laihan tai rikkaan puolelta?
Posted: Fri Oct 07, 2005 12:34
by TVH
axe wrote:eikös kapeakaistainen lambda ala näyttää liian laihaa seosta, mikäli mennään "kaistalta" yli joko laihan tai rikkaan puolelta?
Vasta siinä vaiheessa, kun liian raskas seos ei syty sylinterissä ja ilma(happi) tulee palamattomana läpi.
Posted: Fri Oct 07, 2005 13:20
by Terppis
ilmeisesti lambda näytti höpöjä liian raskaan(=TODELLA rikkaan) seoksen takia. Nyt ilmeisesti pamahti tulpat, ku ei tuu enää kipinää. Bensanpaineensäädinki sano sopimuksensa irti. Ku laittaa virrat päälle, ni bensanpaineet nousee 3 baariin mutta laskee välittömästi nollaan ja säätimestä kuuluu hirvee vikinä ja kolkutus.