Kierrosten heittely ja lambdan kyseenalainen toiminta

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Terppis
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Wed Mar 09, 2005 15:31
Location: Vantaa

Kierrosten heittely ja lambdan kyseenalainen toiminta

Post by Terppis »

No niin, autona siis turbo uno ja seuraavanlaista ongelmaa on: Kun antaa kierroksia n. 3000RPM alkaa kone rötää ja megatunen kierrosluku alkaa pomppia ihan holtittomasti 1000-8000RPM:n väliä. Mistähän tällänen vois johtua kun kumminki alle sen 3000 näyttää ihan nätisti tota kierroslukua.

Toinen ihmetyksen aihe on lambdan näyttämät arvot. Voisko olla mahollista, että ku auto käy tyhjää, niin lambda on niin viileä, että se ei näytä kunnolla arvoja? Erikoista kuitenkin kun aluksi toimi ihan hyvin ja näytti ihan fiksuja arvoja mutta ku oli jonkun aikaa säädetty, ni yhtäkkiä alko lambda näyttään todella pieniä voltteja.
Fiat Uno Turbo I.E
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Millälailla kierrosluku signaali otetaan? Noi kierrosluku piikit johtunee jostain häiriöstä, ja se millä niitä vois saada pois riippuu aikalailla tuosta kierrosluvun tunnistuspaikasta.

Viileä lambda voi näyttää laihaa seosta, ja rikas seos lämmittämättömän lambdan kanssa saattaa tuon tehdä helpostikkin.
Perkkis
Megasquirttaaja
Posts: 96
Joined: Fri May 20, 2005 9:22
Location: Jämsä
Contact:

Post by Perkkis »

Mikäli käytössä on VR-anturi ja sille decoder epäilen samaa mikä minulla oli viewtopic.php?t=862
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
Terppis
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Wed Mar 09, 2005 15:31
Location: Vantaa

Post by Terppis »

SamiH wrote:Millälailla kierrosluku signaali otetaan? Noi kierrosluku piikit johtunee jostain häiriöstä, ja se millä niitä vois saada pois riippuu aikalailla tuosta kierrosluvun tunnistuspaikasta.
Tänään vaihdoin uuden, suojatun, johdon kierrosluvulle mutta sama jatkuu edelleen. Kierrosluku tieto tulee puolan miinukselta mutta ilmeisesti ei oikeen oo sopiva paikka. Ajattelin vaan, että se toimis ku kerran L-jettiki otti tietonsa siitä. Täytyy sitte varmaan ottaa sytytyksen ohajusyksiköltä se signaali ja kattoo, että kuinka käy. Saakos noihin johtoihin muuten jotai häiriön poistajia, jotka vois mahollisesti auttaa. Samassa autossa hifi puolella oli nimittäin RCA-piuhan kanssa samaa ongelmaa, että otti häiriötä jostakin ja ainoo ratkasu oli sellanen galvaaninen erotin. En tiiä sitte, että auttasko jos sellasen sais tohon piuhaan.
Last edited by Terppis on Fri Oct 07, 2005 9:47, edited 1 time in total.
Fiat Uno Turbo I.E
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Sekä erilaisia häirönpoistajia että galvaaninen erotin on jo megasquirtissa. Et kai muuten yritä ottaa kierroslukua puolalta ja samaalla yritä käyttää MS:ää sytytyksen ohjaukseen?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kierroslukusignaali kannattaa ottaa jostain muualta kuin puolalta, mikäli vaihtoehtoja löytyy. Puolalta tulee aika paljon kaikenlaisia häiriöitä, joiden määrä ja laatu vielä vaihtelee koneesta toiseen. Häiriöitä voi koittaa suodattaa esim. vaihtamalla optoerottimen rinnalla olevan 1nF konkan 1-2uF kokoiseksi. Ainakin mulla tuo auttoi häiriöihin. Perusongelma on siinä, että tuolle kierroslukusignaalille ei ole tehty kunnollista alipäästösuodatusta. Oikean signaalin taajuus on maksimissaan muutamia satoja herzejä ja MS lukee iloisesti jopa 10kHz signaaleita.
Arttu
GSX1100 -85
Terppis
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Wed Mar 09, 2005 15:31
Location: Vantaa

Post by Terppis »

JesseT wrote:Et kai muuten yritä ottaa kierroslukua puolalta ja samaalla yritä käyttää MS:ää sytytyksen ohjaukseen?
Ei, pelkkä ruiskutuspuoli käytössä.
Fiat Uno Turbo I.E
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

eikös kapeakaistainen lambda ala näyttää liian laihaa seosta, mikäli mennään "kaistalta" yli joko laihan tai rikkaan puolelta?
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

axe wrote:eikös kapeakaistainen lambda ala näyttää liian laihaa seosta, mikäli mennään "kaistalta" yli joko laihan tai rikkaan puolelta?
Vasta siinä vaiheessa, kun liian raskas seos ei syty sylinterissä ja ilma(happi) tulee palamattomana läpi.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Terppis
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Wed Mar 09, 2005 15:31
Location: Vantaa

Post by Terppis »

ilmeisesti lambda näytti höpöjä liian raskaan(=TODELLA rikkaan) seoksen takia. Nyt ilmeisesti pamahti tulpat, ku ei tuu enää kipinää. Bensanpaineensäädinki sano sopimuksensa irti. Ku laittaa virrat päälle, ni bensanpaineet nousee 3 baariin mutta laskee välittömästi nollaan ja säätimestä kuuluu hirvee vikinä ja kolkutus.
Fiat Uno Turbo I.E
Post Reply