E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by mr clock »

Käytössä PLX SM-AFR -seossuhdemittari ja E85 polttoainetta BMW M50-turbomoottorissa.

Mega on alunperin säädetty E98:lle. Voinko käyttää vanhaa AFR-taulua ja korjata seoksen VE-kartalla, kun vaihdan polttoaineeksi E85?

eli..

Jos bensalla 2bar ahdolle on säädetty 11.5 seos, niin homma on ok jos E85:lla säätää VE-tauluun lisää syöttöä kunnes seosmittarissa näkyy taas 11.5?

Letkutus yms. etanolin vaatimat mekaaniset muutokset on selvillä.

ps. Aiheesta on tooodella paljon asiaa pitkin internetiä, mutta en löytänyt suoraa yksiselitteistä vastausta tähän. Osaa puhuu lambdasta, osa jäännöshapesta, osa AFR-lukemista, osa mittareista voi kalibroida, osaa ei, osaa ei tarvitse, jne.
Last edited by mr clock on Wed May 13, 2015 10:23, edited 1 time in total.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: E85 AFR

Post by Vauhtivaunu »

mr clock wrote:Eli kun PLX näyttää nyt uudella polttoaineella 11.5 niin homma on OK?
No ei ole. PLX näyttää bensiinin ja ilman seossuhdetta eikä sitä muistaakseni voinut ohjelmoida. (R)E85:n seossuhde on kuitenkin eri. Jos saat mittarista näkymään lambda-arvon niin se auttaa mutta melkein yhtä hyvään tulokseen pääsee kun tuijotat edelleen bensan AFR-lukuja eli lambda=1= 14.7

Älkää sotkeko AFR arvoja eri polttoaineiden kesken lambda-arvon kanssa.

Tuossa selventävä kuva:

http://i72.photobucket.com/albums/i186/ ... ersion.jpg
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by mr clock »

Mitä lukemaa mittariin pitäisi saada, jotta samantyyppinen seos kuin 11.5 bensalla saadaan E85:lla?
Tarkoittaako 11.5 AFR-mittarissa E85:lla siis sitä, että vastaava bensa seos olisi 16.56?
Kun seosmittarin asteikko loppuu 10 niin miten säädän tuon moottorin oikeaan seokseen?

Onko helpoin vaihtaa mittari näyttämään lambdaa ja säätää se tuohon 0,7 arvoon E85:lla?
Megan AFR-taulussa on AFR-lukemia. Pitääkö ne tällöin myös vaihtaa?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by Vauhtivaunu »

(R)E85:n kanssa on syytä puhua lambda-arvoilla ettei tule sekaannuksia. Kuten laittamani linkin taulukosta ilmenee, paras teho etanolibensalla saadaan noin 0,7-0,8 välillä. Tarpeettoman rikasta seosta pitäisi välttää koska sillä tavalla saa pian öljyt pilalle. Etanolibensa ei nakuta niin herkästi joten senkään vuoksi ei tarvitse seosta turhaan rikastaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by mr clock »

Täytyy siirtyä lambda-asteikkoon niin yhtälöstä putoaa tarpeettomat muuttujat ja säätää konetta 0,75-0,82 lambda-arvoon.

En silti vieläkään tiedä, onko moottori rikkaalla vai laihalla kun mittari näyttää 11.5 lukemaa. Sen selvittäminen olisi olennaista ja tuntuu olevan monelle muullekin epäselvää. Moottori vähän rapisteli vedossa ja pohdittiin, että noinkohan se seos on mitä mittari näyttää vai jotain aivan muuta.

Yhtään ei auta, että sama lukema voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Mittayksiköt puuttuvat :)
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by Turbiini »

Tarkoittanet tuolla e98 98e5 tavaraa? vai oletko jostain löytäny 98% etanolia?

Jos seosmittarille ole ohjelmoitu näyttämäksi etanoli afr arvoja niin tuo 11.5 näyttämä on luonnollisesti ihan todellisuudessa ihan jotain muuta, eli noin todellisuudessa 7.7 ja lambdana 0.79 luokkaa eli hivenen turhan rikkaalla, muttei tuon takia vielä tehoja juurikaan menetä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by Masi_K »

Eikös nyt kuitenkin kun puhutaan lambda 1 arvosta. Niin se on lambda 1 aina oli polttoaineena vaikka vessan metanolipäästöt. Polttoaineesta riippuen jotta päästään toho Ykköseen, on sitä pitänyt ruiskuttaa polttoaineelle sopiva määrä. Monet ellei kaikki irtomittareista näyttävät seoksen lambda arvona josta sitten laskevat sen kaavalla AFRksi.


Taulukossa eiole etskua mutta juu got the point ?
http://wbo2.com/~techedge.com.au/vehicl ... lambda.htm
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by mr clock »

Turbiini wrote:Tarkoittanet tuolla e98 98e5 tavaraa? vai oletko jostain löytäny 98% etanolia?
98E5. E-kirjain ilmeisesti tulee sanasta ethanol? Ei ehkä tullut mieleen aikaisemmin.

Vastaan itse itselleni: Yksinkertaistettuna E85-muutoksen jälkeen riittää, että ReqFuelia tai VE-taulun arvoja kasvattamalla lisätään syöttöä kunnes AFR-lukema näyttää saman mitä se näytti bensalla. Moottorin säätöä voi edelleen jatkaa bensan AFR-lukemia katsomalla mittarista eikä AFR-taulut vaadi muutoksia Tunerstudiossa.

Se on eri tarina, millaista seosta E85:n ominaisuudet mahdollistavat käyttää. Nopeasti tutustuttuna E85-muutos sisältää huomattavasti enemmän huomioitavaa säätämisessä.

Evo-forumin topic oli mielestäni hyvä laatuinen: http://www.evolutionm.net/forums/e85-et ... s-afr.html
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by Turbiini »

Seos tauluun ei välttämättä tarvi mitään muutoksia pelkkä regfuel pitäis riittää. Toisaalta paremman nakutus keston ja jäähdytysvaikutuksen ansiosta voi käyttää laihempaa seosta, eli omassa harrasteessa menään lambda1 (tai oikeastaan vähän ylikin) arvolla vielä 0.5bar ahdoilla. Ennakko karttakin on hyvin lähellä samaa semmoisissa moottoreissa missä ei ole nakutuksen takia ennakkoja rajata, aika moni nykyaikainen moottori antaa huipputehon alle 20 asteen ennakolla vaparinakin, vaikkei nakuttaisi vielä 30 asteellakaan, eikä lisäys asiaa muuta oli polttoane kumpaa tahansa. Yhtä 16v bensa vaparia ajeltiin penkissä eri ennakoilla 20-35 asteen ennakoita koitellen eikä millään nakutellu ja teho käytännössä sama koko tuolla välillä, ainoastaan ihan kierrosten rajoittajan lähellä tarvi 24 astetta että tuli täys teho.
squide87
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Wed Oct 17, 2012 14:57

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by squide87 »

Itellä kans talven aikana siirrytty normi bensasta e85:seen ja en saannut tästäkään keskustelusta selvyyttä säädänkö afr mukaan samoille lukemille ku bensallakin vai pitääkö mittarista vaihtaa niitä jotain asetuksia? Entäs megasquirt asetuksista? Tästä aiheesta tuntuu olevan niin montaa eri vastausta... :? Ja auto on ahdettu
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by MrFairlane »

[Annat kaikkien asetusten olla kohdallaan ja tähtäät afr:n 11.5-14.7 tai jotain mitä sulla oli ennen muutosta.

Jos haluat sitten myöhemmin hifistellä todellisten lukujen kanssa niin sitten voi muuttaa näytölle lambdan tai kasivitoselle muutetun afr:n.
squide87
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Wed Oct 17, 2012 14:57

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by squide87 »

MrFairlane wrote:Annat kaikkien asetusten olla kohdallaan ja tähtään afr:n 11.5-14.7 tai jotain mitä sulla oli ennen muutosta.
Juu 11.5 ahdoilla ja 14.7 muuten. Mikäs toi homma sitten on ku jotku puhuu et e85:lla toi on aivan liian laiha seos ja et pitäs olla joku 10 pintaa?? :? :D
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by MrFairlane »

12 afr:llä ollaan ajettu lähemmäs sata vetoa joten ei kai tuo liian laihalla ole.

Jostain lueskelin että 11.5-12.5 on aika hyvä haarukka aloittaa joilla teho ei edes kauheasti heittele.

Noilla ylirikkailla seoksilla jäähdytetään pyttyjä.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?

Post by Benkku »

Itse käytän tämän taulukon AFR suhteita.
viewtopic.php?f=6&t=8098&hilit=AFR#p47068
Post Reply