E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Moderator: Masi_K
E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Käytössä PLX SM-AFR -seossuhdemittari ja E85 polttoainetta BMW M50-turbomoottorissa.
Mega on alunperin säädetty E98:lle. Voinko käyttää vanhaa AFR-taulua ja korjata seoksen VE-kartalla, kun vaihdan polttoaineeksi E85?
eli..
Jos bensalla 2bar ahdolle on säädetty 11.5 seos, niin homma on ok jos E85:lla säätää VE-tauluun lisää syöttöä kunnes seosmittarissa näkyy taas 11.5?
Letkutus yms. etanolin vaatimat mekaaniset muutokset on selvillä.
ps. Aiheesta on tooodella paljon asiaa pitkin internetiä, mutta en löytänyt suoraa yksiselitteistä vastausta tähän. Osaa puhuu lambdasta, osa jäännöshapesta, osa AFR-lukemista, osa mittareista voi kalibroida, osaa ei, osaa ei tarvitse, jne.
Mega on alunperin säädetty E98:lle. Voinko käyttää vanhaa AFR-taulua ja korjata seoksen VE-kartalla, kun vaihdan polttoaineeksi E85?
eli..
Jos bensalla 2bar ahdolle on säädetty 11.5 seos, niin homma on ok jos E85:lla säätää VE-tauluun lisää syöttöä kunnes seosmittarissa näkyy taas 11.5?
Letkutus yms. etanolin vaatimat mekaaniset muutokset on selvillä.
ps. Aiheesta on tooodella paljon asiaa pitkin internetiä, mutta en löytänyt suoraa yksiselitteistä vastausta tähän. Osaa puhuu lambdasta, osa jäännöshapesta, osa AFR-lukemista, osa mittareista voi kalibroida, osaa ei, osaa ei tarvitse, jne.
Last edited by mr clock on Wed May 13, 2015 10:23, edited 1 time in total.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: E85 AFR
No ei ole. PLX näyttää bensiinin ja ilman seossuhdetta eikä sitä muistaakseni voinut ohjelmoida. (R)E85:n seossuhde on kuitenkin eri. Jos saat mittarista näkymään lambda-arvon niin se auttaa mutta melkein yhtä hyvään tulokseen pääsee kun tuijotat edelleen bensan AFR-lukuja eli lambda=1= 14.7mr clock wrote:Eli kun PLX näyttää nyt uudella polttoaineella 11.5 niin homma on OK?
Älkää sotkeko AFR arvoja eri polttoaineiden kesken lambda-arvon kanssa.
Tuossa selventävä kuva:
http://i72.photobucket.com/albums/i186/ ... ersion.jpg
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Mitä lukemaa mittariin pitäisi saada, jotta samantyyppinen seos kuin 11.5 bensalla saadaan E85:lla?
Tarkoittaako 11.5 AFR-mittarissa E85:lla siis sitä, että vastaava bensa seos olisi 16.56?
Kun seosmittarin asteikko loppuu 10 niin miten säädän tuon moottorin oikeaan seokseen?
Onko helpoin vaihtaa mittari näyttämään lambdaa ja säätää se tuohon 0,7 arvoon E85:lla?
Megan AFR-taulussa on AFR-lukemia. Pitääkö ne tällöin myös vaihtaa?
Tarkoittaako 11.5 AFR-mittarissa E85:lla siis sitä, että vastaava bensa seos olisi 16.56?
Kun seosmittarin asteikko loppuu 10 niin miten säädän tuon moottorin oikeaan seokseen?
Onko helpoin vaihtaa mittari näyttämään lambdaa ja säätää se tuohon 0,7 arvoon E85:lla?
Megan AFR-taulussa on AFR-lukemia. Pitääkö ne tällöin myös vaihtaa?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
(R)E85:n kanssa on syytä puhua lambda-arvoilla ettei tule sekaannuksia. Kuten laittamani linkin taulukosta ilmenee, paras teho etanolibensalla saadaan noin 0,7-0,8 välillä. Tarpeettoman rikasta seosta pitäisi välttää koska sillä tavalla saa pian öljyt pilalle. Etanolibensa ei nakuta niin herkästi joten senkään vuoksi ei tarvitse seosta turhaan rikastaa.
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Täytyy siirtyä lambda-asteikkoon niin yhtälöstä putoaa tarpeettomat muuttujat ja säätää konetta 0,75-0,82 lambda-arvoon.
En silti vieläkään tiedä, onko moottori rikkaalla vai laihalla kun mittari näyttää 11.5 lukemaa. Sen selvittäminen olisi olennaista ja tuntuu olevan monelle muullekin epäselvää. Moottori vähän rapisteli vedossa ja pohdittiin, että noinkohan se seos on mitä mittari näyttää vai jotain aivan muuta.
Yhtään ei auta, että sama lukema voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Mittayksiköt puuttuvat
En silti vieläkään tiedä, onko moottori rikkaalla vai laihalla kun mittari näyttää 11.5 lukemaa. Sen selvittäminen olisi olennaista ja tuntuu olevan monelle muullekin epäselvää. Moottori vähän rapisteli vedossa ja pohdittiin, että noinkohan se seos on mitä mittari näyttää vai jotain aivan muuta.
Yhtään ei auta, että sama lukema voi tarkoittaa kahta eri asiaa. Mittayksiköt puuttuvat

ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Tarkoittanet tuolla e98 98e5 tavaraa? vai oletko jostain löytäny 98% etanolia?
Jos seosmittarille ole ohjelmoitu näyttämäksi etanoli afr arvoja niin tuo 11.5 näyttämä on luonnollisesti ihan todellisuudessa ihan jotain muuta, eli noin todellisuudessa 7.7 ja lambdana 0.79 luokkaa eli hivenen turhan rikkaalla, muttei tuon takia vielä tehoja juurikaan menetä.
Jos seosmittarille ole ohjelmoitu näyttämäksi etanoli afr arvoja niin tuo 11.5 näyttämä on luonnollisesti ihan todellisuudessa ihan jotain muuta, eli noin todellisuudessa 7.7 ja lambdana 0.79 luokkaa eli hivenen turhan rikkaalla, muttei tuon takia vielä tehoja juurikaan menetä.
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Eikös nyt kuitenkin kun puhutaan lambda 1 arvosta. Niin se on lambda 1 aina oli polttoaineena vaikka vessan metanolipäästöt. Polttoaineesta riippuen jotta päästään toho Ykköseen, on sitä pitänyt ruiskuttaa polttoaineelle sopiva määrä. Monet ellei kaikki irtomittareista näyttävät seoksen lambda arvona josta sitten laskevat sen kaavalla AFRksi.
Taulukossa eiole etskua mutta juu got the point ?
http://wbo2.com/~techedge.com.au/vehicl ... lambda.htm
Taulukossa eiole etskua mutta juu got the point ?
http://wbo2.com/~techedge.com.au/vehicl ... lambda.htm
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
98E5. E-kirjain ilmeisesti tulee sanasta ethanol? Ei ehkä tullut mieleen aikaisemmin.Turbiini wrote:Tarkoittanet tuolla e98 98e5 tavaraa? vai oletko jostain löytäny 98% etanolia?
Vastaan itse itselleni: Yksinkertaistettuna E85-muutoksen jälkeen riittää, että ReqFuelia tai VE-taulun arvoja kasvattamalla lisätään syöttöä kunnes AFR-lukema näyttää saman mitä se näytti bensalla. Moottorin säätöä voi edelleen jatkaa bensan AFR-lukemia katsomalla mittarista eikä AFR-taulut vaadi muutoksia Tunerstudiossa.
Se on eri tarina, millaista seosta E85:n ominaisuudet mahdollistavat käyttää. Nopeasti tutustuttuna E85-muutos sisältää huomattavasti enemmän huomioitavaa säätämisessä.
Evo-forumin topic oli mielestäni hyvä laatuinen: http://www.evolutionm.net/forums/e85-et ... s-afr.html
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Seos tauluun ei välttämättä tarvi mitään muutoksia pelkkä regfuel pitäis riittää. Toisaalta paremman nakutus keston ja jäähdytysvaikutuksen ansiosta voi käyttää laihempaa seosta, eli omassa harrasteessa menään lambda1 (tai oikeastaan vähän ylikin) arvolla vielä 0.5bar ahdoilla. Ennakko karttakin on hyvin lähellä samaa semmoisissa moottoreissa missä ei ole nakutuksen takia ennakkoja rajata, aika moni nykyaikainen moottori antaa huipputehon alle 20 asteen ennakolla vaparinakin, vaikkei nakuttaisi vielä 30 asteellakaan, eikä lisäys asiaa muuta oli polttoane kumpaa tahansa. Yhtä 16v bensa vaparia ajeltiin penkissä eri ennakoilla 20-35 asteen ennakoita koitellen eikä millään nakutellu ja teho käytännössä sama koko tuolla välillä, ainoastaan ihan kierrosten rajoittajan lähellä tarvi 24 astetta että tuli täys teho.
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Itellä kans talven aikana siirrytty normi bensasta e85:seen ja en saannut tästäkään keskustelusta selvyyttä säädänkö afr mukaan samoille lukemille ku bensallakin vai pitääkö mittarista vaihtaa niitä jotain asetuksia? Entäs megasquirt asetuksista? Tästä aiheesta tuntuu olevan niin montaa eri vastausta...
Ja auto on ahdettu

-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
[Annat kaikkien asetusten olla kohdallaan ja tähtäät afr:n 11.5-14.7 tai jotain mitä sulla oli ennen muutosta.
Jos haluat sitten myöhemmin hifistellä todellisten lukujen kanssa niin sitten voi muuttaa näytölle lambdan tai kasivitoselle muutetun afr:n.
Jos haluat sitten myöhemmin hifistellä todellisten lukujen kanssa niin sitten voi muuttaa näytölle lambdan tai kasivitoselle muutetun afr:n.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Juu 11.5 ahdoilla ja 14.7 muuten. Mikäs toi homma sitten on ku jotku puhuu et e85:lla toi on aivan liian laiha seos ja et pitäs olla joku 10 pintaa??MrFairlane wrote:Annat kaikkien asetusten olla kohdallaan ja tähtään afr:n 11.5-14.7 tai jotain mitä sulla oli ennen muutosta.


-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
12 afr:llä ollaan ajettu lähemmäs sata vetoa joten ei kai tuo liian laihalla ole.
Jostain lueskelin että 11.5-12.5 on aika hyvä haarukka aloittaa joilla teho ei edes kauheasti heittele.
Noilla ylirikkailla seoksilla jäähdytetään pyttyjä.
Jostain lueskelin että 11.5-12.5 on aika hyvä haarukka aloittaa joilla teho ei edes kauheasti heittele.
Noilla ylirikkailla seoksilla jäähdytetään pyttyjä.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: E98 -> E85 - vaatiiko AFR-muutoksia?
Itse käytän tämän taulukon AFR suhteita.
viewtopic.php?f=6&t=8098&hilit=AFR#p47068
viewtopic.php?f=6&t=8098&hilit=AFR#p47068