Minkälainen setti hankintaan?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Bv2sella
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Aug 09, 2005 9:02

Minkälainen setti hankintaan?

Post by Bv2sella »

Moi, olen jonkun aikaa seurannut foorumia ja nyt on aika ryhtyä tositoimiin. Tarkoituksenani on korvata Volvo B21AT:n ahne paineistettu Strömperi Megasquirtilla, mutta en oikein tiedä mikä versio ruutasta kannattaa hommata. Olisin kiitollinen jos joku voisi esittää mielipiteitään eri versioista kevyiden perusteluiden kera.
Kannattaako tilata ison veden takaa MS2 V.3.0-piirilevyllä vai Partcolta vaan tuo perussetti? Muutamilla kympeillä ei ole hankintahinnassa väliä ja tarkoituksena on kasata siisti ja melko yksinkertainen kokonaisuus. Tarkoitus olisi ohjata myös sytytystä, polttoainepumppua ja ehkä vielä vesiruiskua. Jos mieleen tulee jotain "olisi-sittenkin-pitänyt-hommata-se-toinen-ja-tehdä-tuo-toisella-tavalla"- juttua omilta ruuttauksen alkuvaiheilta, niin pistä tänne vaan, ettei tarvitsisi kaikkea tehdä VMUM-tyylillä.
Imusarja, suuttimet, bensakisko, -paineensäädin, TPS ja imuilman lämpöanturi ovat ilmeisesti B23FT:stä (Motronic), lisäilmaluisti ja bensapumppu K-jetistä ja lambdasondi tulee varmaan olemaan Bilteman yleismalli. Sytkän osia en ole vielä haalinut kasaan, mutta nämä olisi tarkoitus laittaa -88 240:een. Saa myös huomauttaa jos jokin osa ei käy tai kannattaa laittaa joku toinen.
Kiitokset etukäteen jos joku jaksaa vielä sivistää yhtä aloittelijaa :wink:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Jos et tehoa hae periaatteessa paljoa enempää. Ei sytkään tarvitse koskea.
Partcon sarja käy yhtälailla sytkän ja bensan ohjaukseen, pienillä muutoksila.
FTn johtosarjassa on ylimäärtäisiä johtoja ja pienillä muutoksilla saa sen sarjan toimimaan megan kanssa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Bv2sella
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Aug 09, 2005 9:02

Post by Bv2sella »

Kohta pitäisi Partcolta tulla rakennussarja, pääsee näpräämään kasaan. Kannattaako tuohon Partcon puuhapussiin ottaa jo valmiiksi joku komponentti erilaisena tai kestävämpänä, tai varautua jonkun kärähtämiseen etukäteen? Pitää alkaa haalimaan noita tarvittavia osia vielä. Jatkossa tuleekin sitte lisää kysymyksiä.
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

no jos haluat pikasesti saada valmiin, ni varmaan kannattaa hommata varulta valmiiksi suuremmat vastukset jotka voi vaihtaa mikäli nuo alkuperäiset kuumenee, (R10 ja oliko R32) ettei tarvi lähteä elektroniikkaliikkeeseen just parhaalla hetkellä. (eli juuri kun auto on saatu käyntiin, ja mahdoton polte päästä säätämään) maksaa max 50senttiä nuo 8 vastusta, joista on sit vara valita sopiva.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
VL
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu Jan 12, 2006 23:04
Location: Helsinki/Hämeenlinna

Post by VL »

Pahoitteluni toisen threadin leechaamisesta, en kuitenkaan näe järkeä pistää uutta ketjua pystyyn kun samoilla alueilla liikutaan.

Eli autona Porsche 944 kilpuriprojekti ja koneena tälle 16V 2.8l vapari-nelonen, tavoitteena 250-270hv (alunperin 16v 3.0l 205hp, "riittäviä" muutoksia on tehty sisuskaluihin, ed. omistaja penkitti koneella 114 oct 305hv, mutta pudotimme puristuksia)

1. Käykö alkuperäiset 944 suuttimet (4 x Bosch 0 280 150 201, 236cc/min tai 4x 0 280 150 158, 229 cc/min)? Tarvitsevatko nämä etuvastuksia (matalaohmisuudesta ei tietoa, ehkä jollain on?) Riittääkö virtaus?

2. Minkälainen toteustus MAP:in suhteen, kun jokaisella sylinterillä oma läppä ja erilliset kurkut? Voinko ottaa yhdestä kurkusta, vai pitääkö esim. koota alipaineet ja vasta sitten MAPpi?

3. Tarkoituksena laittaa suorasyttä MS:n kautta (ilman muita ulkoisia boxeja/ohjausjärjestelmiä), riittääkö tuo Partco vai lähdenkö haaliman sarjaa muualta?

4. Onko seuraavilla yhteensopivuusongelmia, vai pelittääkö (vaikka säätöjen jälkeen) hyvin - TPS: Porsche 944 944.606.113.01 (Bosch 0 280 120 308) tai Volvo V70 TPS Motonetistä, Ilman lämpöanturi (Bosch 0 280 130 039) tai suositus, vedenlämpö (Bosch 0 280 130 026), lambda jokin Biltema tjsp kapea.

Tavoitteena siis mahdollisimman yksinkertainen ja vähällä elektronikalla toteutettu järjestelmä. Löytyykö muuten jotain yleistä kaaviota kokonaisuudesta /vaihtoehdoista (sis. Bensa, MAP, sytkä yms), enkä tarkoita sitä täällä monesti pyörinyttä "external wiring diagram"ia? (vrt. Bosch L-jet manualit)

EDIT: Bensapuolella "riittävät" kamat, kilpapumppu ja säädettävä fpr.
951 '86 2.5l 8V turbo, 944 (squirtti)projekti: 2.8l 16V N/A
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

1. Noille tehoille eivät taida riittää. Ehkä puolelle tuosta tehoarviosta ;).

2. Varmaan kannattaa ottaa kaikista kurkuista kuristettuna letkulla ne johonkin sopivaan "säiliöön" ja siitä megalle.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Jokuhan oli ketjuttanut täällä alipaineletkut samaan tapaan kuin bensalinja tuplakaasareissa. Sitten vaan siitä yhdestä päästä mappiin. Kuristin on aika pakollinen tässävaiheessa. Muuten map arvo huitelee omiaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
VL
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Thu Jan 12, 2006 23:04
Location: Helsinki/Hämeenlinna

Post by VL »

Joo, nuo suuttimet ovat alunperin 150 tai 163hv koneeseen. Näin mä vähän epäilinkin.

Täytyy kokeilla asentaa MAP alkuperäiseen 2.5l koneen vakuumisäiliöön kevyesti modattuna.
951 '86 2.5l 8V turbo, 944 (squirtti)projekti: 2.8l 16V N/A
Post Reply