Bensakiskon liitynnät

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
kake
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:25
Location: Salo

Bensakiskon liitynnät

Post by kake »

Mahtaisiko seuraava bensakisko viritelmä toimia?

Eli minulla on alla olevan mukainen bensakisko HONDA CB 1300:sesta.

http://1drv.ms/1zYTiMf

Ruisku systeemi olis tulossa Turbo prätkään ja olen pähkäillyt miten saisin bensanpaineensäätimen/paluun ja bensansyötön kätevästi liitettyä tuohon kiskoon.

Alkuperäinen systeemi on sellainen että tankissa oleva pumppu-paineensäädin mökkylä syöttää oikeassa reunassa 1 ja 2 suuttimen välissä olevaan "sisäänmeno" laippaan bensan. Mitään kiertoa kiskossa ei ole. Oikeassa päädyssä näkyvä pultti on bensanpaineen tarkastusta varten.

Päädyn pultin jengat saisi suurennettua M10:ksi ja siihen laittas banjon, josta bensan vois syöttää kiskoon ja paluun kiskosta laittais tuohon "sisäänmeno" laippaan, josta bensa menis säätimelle. Mahtaisiko bensanpaine pysyä hyvänä suuttimille 2,3 ja 4 kyseisellä järjetelyllä? Nehän nyt vähän jäävät tuon bensankierron ulkopuolelle?

Varmasti toimiva ratkaisu olis se että kiskon vasempaankin päätyyn laittas jengat ja banjon, mutta silloin sinne pitäs kyllä jouttaa/hitsata mutteri johon sais banjon kiinni. ja sitten tukkisi tuon oikean reunan laipan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Bensakiskon liitynnät

Post by Masi_K »

Eikö fixed pressure sitten käy? Vai miksi haluat muokkaa perinteiseksi ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Bensakiskon liitynnät

Post by ArttuH »

Masi_K wrote:Eikö fixed pressure sitten käy? Vai miksi haluat muokkaa perinteiseksi ?
Ei ole kauhean hyvä ratkaisu ahdetuissa. Tehollinen ruiskutuspaine ja sitä myöten suuttimien tuotto tippuu ahtojen noustessa, eli juuri silloin kun tuottoa tarvittaisiin.

Mutta ei paluukierrolla olevassa systeemissäkään ole mikään pakko kierrättää bensaa suutinkiskon läpi. Periaatteessa tuosta olisi etuna se, että kiertoon päässeet höyry- tai ilmakuplat poistuisivat nopeammin paluukiertoon ja lisäksi suuttimille tuleva polttoaine pysyisi viileämpänä. Mutta käytännössä noilla ei taida olla kovin isoa merkitystä, ainakaan useimmiten. Mulla on pyörässä primäärisuuttimien kisko umpikujassa enkä ole vielä huomannut mitään ongelmaa tuosta. Ja tosiaan aika monissa tehdastekoisissa koneissakin käytetään samaa ratkaisua.
Arttu
GSX1100 -85
kake
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:25
Location: Salo

Re: Bensakiskon liitynnät

Post by kake »

Masi_K wrote:Eikö fixed pressure sitten käy? Vai miksi haluat muokkaa perinteiseksi ?
Muutamia syitä miksi ei fixed pressure käy:

1. Minulla ei ole noita fixed pressure systeemin pumppu/paineensäädin härpäkettä. Eikä niitä varmaan saisi tuonne X4 tankkiin saisi mahtumaankaan...

2. ArttuH:n mainitsema tuoton tippuminen ahdoilla.

3. Kyseisin prätkän teho tullaan n. kolminkertaistamaan, joten bensansyöttöön PITÄÄ tehdä muutoksia.
ArttuH:
Mutta ei paluukierrolla olevassa systeemissäkään ole mikään pakko kierrättää bensaa suutinkiskon läpi. Periaatteessa tuosta olisi etuna se, että kiertoon päässeet höyry- tai ilmakuplat poistuisivat nopeammin paluukiertoon ja lisäksi suuttimille tuleva polttoaine pysyisi viileämpänä. Mutta käytännössä noilla ei taida olla kovin isoa merkitystä, ainakaan useimmiten. Mulla on pyörässä primäärisuuttimien kisko umpikujassa enkä ole vielä huomannut mitään ongelmaa tuosta. Ja tosiaan aika monissa tehdastekoisissa koneissakin käytetään samaa ratkaisua.
Eipä tullu tollanen mieleen... olen kyllä joissakin nelipyöräisissä tuollasen nähnyt ja tuollaiseen systeemiin löytyy paineensäätimiäkin, joissa kierto tapahtuu säätimessä. Säätimessä on bensan sisääntulo, "painesäädetyn" bensanlähtö ja kierronlähtö. Eli olisko seuraavanlainen sopiva?

http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... -84490-22/

Eli sittenhän tuo kisko ei tarvitse mitään muutoksia. Tuohon sisäänmeno laippaan vaan letku säätimeltä ja harasoo.

Ymmärsinkö oikein?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Bensakiskon liitynnät

Post by Masi_K »

Jaa joo juu ahdettu. Mut mites sellanen sekoitus että paineensäädin ei olisi suutin kiskoa nähnytkään ja säätö tehdään ikäänkuin toisaalla ? Eli suutinkiskoon tulee syöttö paineensäätimeltä missä säädin on esim pumpun välittömässä läheisyydessä ja säätimen paluu menee suoraan tankkiin. Tällöin säätimeen saadaan alipaine/ylipaineletku myös. Tällä setupilla luulis paineen nousevan linjassaan ahtopaineen kanssa?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Bensakiskon liitynnät

Post by ArttuH »

kake wrote: Eipä tullu tollanen mieleen... olen kyllä joissakin nelipyöräisissä tuollasen nähnyt ja tuollaiseen systeemiin löytyy paineensäätimiäkin, joissa kierto tapahtuu säätimessä. Säätimessä on bensan sisääntulo, "painesäädetyn" bensanlähtö ja kierronlähtö. Eli olisko seuraavanlainen sopiva?

http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... -84490-22/

Eli sittenhän tuo kisko ei tarvitse mitään muutoksia. Tuohon sisäänmeno laippaan vaan letku säätimeltä ja harasoo.

Ymmärsinkö oikein?
No, paineensäädinhän on vaan ylipaineventtiili, joka päästää polttoainetta painepuolelta paluulinjaan. Periaatteessa on ihan sama mihin kohtaan painepuolta sen kytkee. Jos säätimessä on painepuolen tulo- ja lähtöliitännät, niin kyseessä on vaan säätimeen rakennettu haaroitus painepuolelle. Jos sellaiselle on tarvetta, niin onhan se kätevä ratkaisu. Mutta yhtä hyvin voi käyttää yhdellä tulolla varustettua säädintä ja laittaa painelinjaan haaroituksen suutinkiskolle ja säätimelle.

Tuo linkin säädin on näyttää sopivalta ja on varmaan ihan hyväkin. Tosin hiukan hintava. Vähän edullisempi merkkivaihtoehto voisi olla vaikka Mallory 4305M: http://www.uspartsperformance.fi/pa-regul-ruisku-turbo
Mulla on tuollainen ja ei ole juuri ollut valittamista vähän jenkkiläistä työn laatua lukuun ottamatta.
Aeromotiven säätimien pitäisi myös olla ihan laadukasta tavaraa, tosin hintakin alkaa menemään samaan luokkaan tuon finjectorin säätimen kanssa. http://autotune.fi/tuote/813/aeromotive ... neensaadin
Kiinansäätimetkin taitaa yleensä toimia ihan hyvin, mutta niissä voi tuurilla olla vähän enemmän merkitystä. Kannattaa ainakin testata tarkkaan ennen käyttöön ottoa, tosin samaa suosittelisin amerikkalaisillekin. Eli vaikka joku tuollainen: http://autotune.fi/tuote/237/polttoaine ... adin-perus

Mutta joo, kiskoa ei välttämättä tarvitse modata mitenkään, yksi liitäntä syötölle riittää hyvin.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply