MS2 O2 signaali oli "hukassa", nyt D-Jet löpinää

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

MS2 O2 signaali oli "hukassa", nyt D-Jet löpinää

Post by Jasu »

Otsikon mukaisesti, toimii vähän huonosti. Asetuksissa määritelty laajakaistalle 0-5 voltin signaalille, ja kahdessa muussa prossussa sekä ykkösprossullakin toiminut loistavasti syöttämällä anturin signaalipiuhaan säädettävästä jännitelähteestä 0-5 volttia. Oikeinkin ovat näyttäneet, sama jännitetieto löytyy TunerStudiosta, yleismittarista sekä powerista...

Yksi prossu on sitten sellainen, ettei se näytä juuri mitään, 0-voltin signaalilla Lambda -mittarilla näyttää 1.2 arvoa, jännitten noustessa puolen voltin tietämille arvo on satunnaisesti 0.8-1.2, hyvin pienellä alueella. Sama ilmenee myös toisessa O2 -sisääntulossa, samoin TunerStudion näyttämät käyttäytyy...

Jännitteitä mittaillut, samat mainitut jännitearvot löytyy myös suoraan prossun jalasta, siis sieltä MC9S12 pinnistä 32

Muuten toimii, kuten pitääkin, prossua testasin kahdella V2.2 kortilla sekä V3.0 kortilla, sama tulos. Kaikki muut tulot/lähdöt mitä tähän mennessä testasin, toimii kuten pitääkin. Prossukortti oli kyllä jo vähän siipeensä saanut, pari pinniä poikki, joten epäilys on että muutakin on saattanut sen kanssa tapahtua, käytettynä tuli sopivasti vastaan niin ei malttanut olla ostamatta...

Koodiakin tuli vaihdettua, ensin oli 3.0.3. jonka päivitin 3.3.3. eli vissiinkin uusimpaan, tunerstudiokin tuli samassa yhteydessä päivitettyä uusimpaan. Vika pysyi kyllä entisellään, eli mielikuva alkaa vahvistua parin sisäänmenon kärvähtämiselle. Muita villejä ehdotuksia, vai tarvitseeko tuota edes enää epäillä..?




On tuolle onneksi tuollaisenaankin yksi käyttökohde, pelkkään sytkänohjaukseen kaasarikoneeseen, näkyy testatessa sujuvasti ohjaavan V6 oddfire -sytkää, niin hukkakipinällä kuin kuudella puolallakin. Vaan jos tuon jossain vaiheessa päivittäisi kaasarista ruiskuksi, niin eipähän sitten tarvitsisi heti prossunvaihtoon lähteä...
Last edited by Jasu on Sun Apr 05, 2015 10:04, edited 2 times in total.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Masi_K »

Eihän sitä periaatteessa tarvitse sitä lambdan takaisinkytkentää. Käyttää luentaan erillistä anturia ja viilaa ajan kanssa kartan ja korjaukset kaikki kohalleen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Jasu »

Jep. Niinkin voisi toimia, kävi sekin jossain vaiheessa mielessä. Vaan eipä siitäkään isommin olisi haittaa ollut, että kummallakin lohkonpuolikkaalla olisi oma Lambda hienosäätämässä tilannetta...

Yllättävän hyvin tuntuu toimivan ns. jeesuksenvanha D-Jetronic, mitä on päässyt ihmettelemään ihan syvällisesti. Vuosimalli -70, ei Lambdaa, imusarjan painetiedon perusteella säätää suihkutusta, joka on yllättäen semi-sekventaalinen. Varsin monta "nykyominaisuuttakin" on osattu siihen rakentaa, ja hatunnostoa lisää se että koko värkki on kasattu analogielektroniikalla. Vähän aiheesta eksyn, mutta toisaalta liittyy myös tähän, sillä erääseen toiseen D-Jet -projektiin on tarkoitus tällätä Mega tilalle...



Alkuperäinen kysymys oli oikeastaan lähinnä siksi että loputon tiedonhalu laittaa kyselemään, olisiko jollain muulla ollut vastaavaa..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by ArttuH »

Voisi hyvinkin olla kärähtänyt sisääntulo prossussa. Ei tuossa oikein muuta vaihtoehtoa ole, jos koodin ja asetukset laittaa puhtaalta pöydältä sisään ja jännite prossun pinnissä muuttuu. Ainoa erikoinen yksityiskohta tuossa on se, että toinenkin sisääntulo tekee samaa. Mutta olisko tuossa ensin käräytetty ykkössisääntulo jonkun aivopierun takia, sitten vaihdettu toinen käyttöön ja käräytetty sekin samalla tavalla.

Voihan tuohon aina vaihtaa uuden prossun, jos lambdalle on tarvetta.
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Vauhtivaunu »

Jasu wrote: erääseen toiseen D-Jet -projektiin on tarkoitus tällätä Mega tilalle...
Olethan huomioinut että D-jet ohjaa suuttimia virtapulsseilla, toisin kuin kaikki "nykyruiskut" jotka ohjaa maadoittamalla. Kasasin juurikin mersun veekasiin megan D-jetin kuoriin ja kytkentäkaaviota tarkastellessa tuli epätoivo koska megan asennus vaatii johdotusmuutoksia. Jos auto pitää museokatsastaa niin kovin näkyviä muutoksia ei saisi tulla :( Lisäksi niiltä jakajan lisäkärjiltä ei saa sellaista kierroslukutietoa josta saisi megan tarvitsemaa signaalia. Lisäksi D-jetin suuttimet on matalaohmiset ja oman kokemuksen mukaan on vähintään tuskallista temppuilla megan PWM-suutinohjausasetusten kanssa. Olen suosiolla käyttänyt korkeaohmisia jotka D-jetin tapauksessa on oltava "letkupää"-mallisia. Niitä taas ei korkeaohmisina löydy kuin paaliin menossa olevista Ooppeleista. Uutena maksaa kohtuuttoman paljon.

Nuo kun ottaa huomioon niin muuten D-jetin muuttaminen megalle on aika simppeli projekti.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Jasu »

Vauhtivaunu wrote:
Jasu wrote: erääseen toiseen D-Jet -projektiin on tarkoitus tällätä Mega tilalle...
Olethan huomioinut että D-jet ohjaa suuttimia virtapulsseilla, toisin kuin kaikki "nykyruiskut" jotka ohjaa maadoittamalla. Kasasin juurikin mersun veekasiin megan D-jetin kuoriin ja kytkentäkaaviota tarkastellessa tuli epätoivo koska megan asennus vaatii johdotusmuutoksia. Jos auto pitää museokatsastaa niin kovin näkyviä muutoksia ei saisi tulla :( Lisäksi niiltä jakajan lisäkärjiltä ei saa sellaista kierroslukutietoa josta saisi megan tarvitsemaa signaalia. Lisäksi D-jetin suuttimet on matalaohmiset ja oman kokemuksen mukaan on vähintään tuskallista temppuilla megan PWM-suutinohjausasetusten kanssa. Olen suosiolla käyttänyt korkeaohmisia jotka D-jetin tapauksessa on oltava "letkupää"-mallisia. Niitä taas ei korkeaohmisina löydy kuin paaliin menossa olevista Ooppeleista. Uutena maksaa kohtuuttoman paljon.

Nuo kun ottaa huomioon niin muuten D-jetin muuttaminen megalle on aika simppeli projekti.
Kyllä, monta asiaa on tullut vastaan, ja kaikkea on ainakin yritetty huomioida tuossa projektissa. Muutenhan se varmasti olisi ollut ajossakin jo vuosia, mutta on "pikkasen" joutunut miettimään vaikka miltä kannalta asioita...

Ei ole museoprojekti tuo, vaan pikemminkin ympärivuotinen käyttöauto. Tosin täysin läpikäyty, niin tekniikan kuin korinkin osalta, mutta omistaja ei ole valaistunut uudempien omistamiseen...

Suuttimia tosiaan ohjataan "toisinpäin" kuin valtaosassa, siihen on mielestäni ratkaisu tullut yön pimeinä tunteina keksittyä, testaan ja jos ei toimi niin sitten vaihdetaan suuttimien maa syötön puolelle, yksi piuha pitää vaihtaa eli ei mikään iso hommana. Syttyä ei ole tarkoitus ohjata, joten testataan myös onnistuisiko lisäkärkien käyttö, jos ei niin se on taas yhden piuhan muutos jakajalla. Tarkoitus kun kuitenkin on tehdä tuosta "plug'n'pray" -tyyppinen asennus, jos jostain syystä haluaa palata vanhaan. Tosin TPS pitää joka tapauksessa vaihtaa, sekä lisätä imuilman lämpöanturi, mutta jos noilla selviää jatkossa niin se helpottaa (ei se suutinten muutoskaan enää ehkä haittaisi).

D-Jetistä vielä sen verran että se on yllättävän kehittynyt ruiskunohjaus, varsinkin alkupään versiot. Myöhemmin (jo 72-73) "hävitettiin" over-run fuel cut, jotta päästöjen vähennyksessä saatiin parempi tulos (yllättävää, eikö? Lisäilmapumppua, yms hauskaa käytetty avuksi), semi-sekventaalinen suihkutus jne. Ja tämä kaikki jo 60-luvun lopulla, ilman tietokonetta, ihan kunnioitettava suoritus. Toimiessaan varsin mukava ajoon, ei nykykoneille häviä kuin polttoainetaloudessa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Jasu »

Onkohan muuten sittenkään vika prossussa, vai TunerStudiossa?

Kun sama "oire" on myös just ostetussa uudessa prossussa, samaten kahdessa muussa. Kortille (kahta testattu, sekä 2.2 että 3.0) kortilla käyttäytyy samoin, mutta MS1 prossulla tulee seostieto kuten pitääkin...

https://www.youtube.com/watch?v=zna3KuUAN9Y
Tuossa video, laitoin TunerStudioon kolme eri mittaria, Lambda1, Air:Fuel Ratio1 sekä Exhaust Gas Ozygen1, lisäksi Fluke mittaamaan jännitetasoa. EGO1 mittari seuraa aika hyvin Fluken arvoja, sadasosavolteista en jaksa stressata.

TunerStudion versio on v2.6.14, taidan seuraavaksi kaivaa vanhemman version ja testata sillä...

Vai, olisiko vielä joku asetus mikä TunerStudiossa osaisi tuommoisen "hauskuuden" tehdä, alkaa mielikuvitus loppumaan..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Puuhastelija »

onko tunerin projekti tehty laajakaista lambdalle?

File -> Project -> project properties -> settings
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Jasu »

Jep, varmistettu tekemällä kokeeks uusi projekti. Lisäksi asetuksista kaikki mitä vaan kuvittelen löytäneeni, on varmistettu laajakaista-anturille...

Vanhempi TunerStudion versio toimi vastaavasti, seuraavaksi pitää kaivella vanhempi koodi prossuun kun muistan noita kahta testatessani ettei silloin ollut ongelmaa. Jossain vaiheessa on koodi tullut päivitettyä, mutta en osaa muistaa tuliko oire silloin...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa" **löytynyt, viimein**

Post by Jasu »

Löytyi lopulta, vähänniinkö oma moka... :oops:

Tools -välilehden alta, un/lock calibrations, sen jälkeen pääsi asettamaan sieltäkin laajakaistalle asetukset kuntoon. Vissiin muuttunut tuo, koodin/TunerStudion päivityksen yhteydessä, eikä siten osannut tuolta edes katsoa...

No, vähän nolo, mutta sattuuhan noita. Eikä tullut ostettua kuin LC-2 paketti mittarin kanssa sekä yksi prossu lisää tuon asetuksen takia... :lol:
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 O2 signaali "hukassa" **löytynyt, viimein**

Post by Masi_K »

:mrgreen:
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali "hukassa"

Post by Jasu »

Vauhtivaunu wrote:
Jasu wrote: erääseen toiseen D-Jet -projektiin on tarkoitus tällätä Mega tilalle...
Olethan huomioinut että D-jet ohjaa suuttimia virtapulsseilla, toisin kuin kaikki "nykyruiskut" jotka ohjaa maadoittamalla. Kasasin juurikin mersun veekasiin megan D-jetin kuoriin ja kytkentäkaaviota tarkastellessa tuli epätoivo koska megan asennus vaatii johdotusmuutoksia. Jos auto pitää museokatsastaa niin kovin näkyviä muutoksia ei saisi tulla :( Lisäksi niiltä jakajan lisäkärjiltä ei saa sellaista kierroslukutietoa josta saisi megan tarvitsemaa signaalia. Lisäksi D-jetin suuttimet on matalaohmiset ja oman kokemuksen mukaan on vähintään tuskallista temppuilla megan PWM-suutinohjausasetusten kanssa. Olen suosiolla käyttänyt korkeaohmisia jotka D-jetin tapauksessa on oltava "letkupää"-mallisia. Niitä taas ei korkeaohmisina löydy kuin paaliin menossa olevista Ooppeleista. Uutena maksaa kohtuuttoman paljon.

Nuo kun ottaa huomioon niin muuten D-jetin muuttaminen megalle on aika simppeli projekti.
https://www.youtube.com/watch?v=M0QOKPUE-dI
Tuossa testatessa, Mega ohjaa suuttimien virtaa, kuten alkuperäisessä D-Jetissä. Kaksi suutinta kytkettynä, toinen 16 ohminen, toinen pariohminen, nätisti naputtelee. Ilman mitään virranrajoituksia ohjaus, sähköt menee alkuperäisten etuvastusten kautta, ohjaus alkuperäisillä PNP-trankuilla, oikeastaan koko ohjauspuoli sellaisenaan D-Jetistä jota sitten Mega ohjaa parin invertoivan vahvistimen kautta piirillä ULN2803...

Seuraavaksi sitten ihmettelyä apukärkien kanssa, saako niillä mitään tolkullista aikaan. Sytkä tulee olemaan vielä alkuperäisesti, mutta saisi kuitenkin suutinten ajoituksen edes sinnepäin vastaavasti kuin alkuperäisen kanssa...

Siinä mielessä nämä kaksikanavaiset semi-sekventaaliset on mersun nelikanavaisia helpompi tapaus, kun Megassakin on suoraan kaksi ohjauskanavaa. Toki muutos neljälle kanavalle MS2 -prossun kanssa on helppo, ja luultavasti se tähänki tulee laitettua jossain vaiheessa, vaan kun ohjauspäätteitä on vain kahteen kanavaan nyt käsissä niin näillä mennään...

Ei tuota vielä toimivaa, koskematonta ehjää, jotenkin hennoisi paloittelemaan mennä, paljon helpompi oli alkaa pilkkomaan tuommoista vesivahinkoista purkkia... :lol:
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali oli "hukassa", nyt D-Jet löpinää

Post by Jasu »

Image
Tuommoista. Regulaattori sekä MAP-anturi vaihtuivat kortin toiselle puolelle, olis ne mahtunu alapuolellakin olemaan mutta varmistelua tuokin...

Vähän lopullisemmalle kortille värkätty, lisäkortilla 2nd trigger optokytkentä sekä suuttimien ohjauksen vaatimat kilkkeet. Sähköinen kuvatuskin on tuosta vapaalla kädellä piirreltynä, onpahan muistissa miten tuli sovellettua, ettei tarvitse huomenna ihmetellä mitä tuli tehtyä...

Image
Hyvin sopii sisälle, myös MS2 -prossu mahtuu ilman pelkoa kanteen osumisesta...

Image
Toimii edelleen, pöydällä testaten. Jossain vaiheessa kesää on sitten tarkoitus testata käytännössäkin tuota...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Re: MS2 O2 signaali oli "hukassa", nyt D-Jet löpinää

Post by TD power »

Itse käytin D-jetin suuttimia monta vuotta ihan simppelisti etuvastusten kanssa, ihan jees ne toimi.

Jossain vaiheessa sanoit tuolla että pitäisi lisätä imuilman lämpöanturi, mutta onhan D-jetissä sellainen jo vakiona? Itsellä ainakin volvossa oli ja tarvitseehan sen jos ruisku toimii imusarjan painetiedolla.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: MS2 O2 signaali oli "hukassa", nyt D-Jet löpinää

Post by Vauhtivaunu »

TD power wrote: mutta onhan D-jetissä sellainen jo vakiona?
On, mutta sen vastusalue ei välttämättä sovellu megan kanssa käytettäväksi. Ainakaan Mersun 3,5L koneen imulämpöanturin vastusalue ei soveltunut kun huoneenlämmössä ei ollut kuin muutama sata ohmia.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS2 O2 signaali oli "hukassa", nyt D-Jet löpinää

Post by Jasu »

TD power wrote:Jossain vaiheessa sanoit tuolla että pitäisi lisätä imuilman lämpöanturi, mutta onhan D-jetissä sellainen jo vakiona? Itsellä ainakin volvossa oli ja tarvitseehan sen jos ruisku toimii imusarjan painetiedolla.
Kyllä ja ei. Tuo mihin olisi Mega D-Jetin tilalle tarkoitus laittaa, ei sisällä imuilman anturia. Tuli mukaan vasta -72 2,3 litraisen koneen kanssa, varhaisemmassa 2,1 litraisessa ei anturia ollut. Samaten seoksen "hienosäätöpotikka" tuli vasta uudempaan, vanhassa ei sitä ollut. Ja sitten taas, overrun fuel-cut poistui muistaakseni myös -72...

Niin, ja nyt omat kokemukset rajautuu vain Citroenin DS-malleissa käytettyihin, SM:n jutut vain luettuna/kuultuna tietona...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Post Reply