Hei!
Heräs mieleen vähän kysymyksiä kunnei autosta vieläkään saatu jäännöshappea reilaan. Auton laajakaistalambda ja testeri näyttää eri arvoa.
Auto vuoden 1980 Datsun hukkakipinällä, turbolla ja MS1 v2.2 megalla.
Tarinaa:
Muutoskatsastaessa rakkinetta kaikki muutoin kunnossa, paitsi päästöissä ei saatu jäännöshappea alle seittemän, ei sitten millään. Oli läppäri mukana ja tuli kyllä säätöjä haettua laidasta laitaan niin saatiin muut arvot kyllä kohdilleen.
Setä sanos et kyllä se nyt varmaan niin on, että kun laajakaistalambdakin näytti järkeviä lukemia ja sen kanssa autoa olen säätänytkin jo puolivuotta, että vika on varmaan lambdan jälkeen putkessa (reikiä jne).
No menin kaverin töihin boschin korjaamolle, tiivistettiin putkea "reikäpaikoista" ja sama homma, ei jäännöshappea lähellekkään 5 prosenttia, boschin testerillä.
Tänään sitten tuli kokeiltua päästöjä toisella boschin testerillä suoraan downpipesta, jopa suoraan 20cm päästä turboa lambdan reiästä tiivistettynä. Ei vieläkään happea kohdilleen ja lambda arvo n. 1.3.. --> johtopäätös, ehkä pakosarjassa on vuoto tai vastaavaa, OK.
MUTTA joka kerta mitatessa on ollut myös lambda-arvo lähempänä 1.3 vaikka Innovaten LC2 laajakaistani näyttää AFR:n olevan sanotaan vaikka 14.5-16 välillä säädöist riippuen. Eihän tuo nyt ole mahdollista? Kone käy ja toimii hyvin ja kaikki on mukavasti mutta jos nyt kerran samasta reiästä mitattuna oma lamda näyttää vaikka arvoa 1.1 niin miten kummassa kaikki testerit ovat eri mieltä sen kanssa. Varsinkin kun tekniikka toimii hyvin.
Jos jossain nyt on joku valtava reikä niin kai ton innovatenkin siihen nyt pitäis reagoida, eikö?? Uskaltaako tuohon laajakaistaan nyt luottaa ollenkaan. Tietysti ahdoilla ainakin mahdollinen pakosarjanvuoto ei pääse sekoittamaan arvoja mutta kyllä ton pitäis tyhjäkäynnillä näyttää todella laimeeta arvoa jos kerran seassa paljon sitä ilmaa on.
EDIT: Imusarjan tiiviste vuosi, ja pakosarjan tiivisteestäkin löytyi vuotoa. Imusarjan tiivisteen vuoto johtui plaanaamattomista laipoista ja korjaantui moottorisilikonin avustuksella. Nyt on leimat ja tiedot otteessa.
Ihmettelin vain kunnei laajakaistalambda piitannut tuosta mitään, AFR arvot edelleen samat, mutta jäännöshappi putosi alle kahteen prosenttiin.
Laajakaistalambda ja päästömittaus
Moderator: Masi_K
Laajakaistalambda ja päästömittaus
Last edited by ankold on Wed Jan 28, 2015 0:01, edited 1 time in total.
Re: Laajakaistalambda ja päästömittaus
Pakokaasumittarin lambda arvoa vääristää jäännöshappi. Laita innovatesta lambda yksikkö näkyviin jos voi, saat ainakin samat mittayksiköt molempiin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Laajakaistalambda ja päästömittaus
korkea happiarvo sotkee lambda-arvon koska pakokaasutesterissä lambda-arvo on muista arvoista laskettu,ei se rehellinen arvo mitä esim. lambda mittaa/näyttää.
imuvuoto monesti syypää korkeaan happiarvoon jos kerran pakopuolelta ei vuotoa löydy,myöskin venttilivika/raju nokka voi vääristää hapen (yleensä kyllä myös hc-arvon) poskelleen.
imuvuoto monesti syypää korkeaan happiarvoon jos kerran pakopuolelta ei vuotoa löydy,myöskin venttilivika/raju nokka voi vääristää hapen (yleensä kyllä myös hc-arvon) poskelleen.
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis