e85 kylmäkäynistys

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

Minkäslaisia ratkaisuja harrastajat on tähän kehittäny?

Mulla potilaana toyotan 2NZ-FE joka viime talvena vielä jotenkin käynistyi ei toki pakkasilla koskaan ekalla jääny käyntiin, mutta minään päivänä ei jääny käynistymättä vaikka oli -30 pakkasiakin eikä lämmitystä ole.

Nyt koneeseen on ahtamisen myötä tullu hieman matalampi puristeiset männät, ja kylmäkäynistys huononi entisestään, meinaa jo -10 olla rajoilla ettei aina onnistu. Lisäksi kun viinaa suuria määriä joutuu syöttämään niin sitä väkisinkin joutuu öljynsekaan ja aiheuttaa omat ongelmansa, viime talvenakin kun viikon oli sen -30 oli jo öljyssä sen verran viinaa että kun öljyt sai ajettua alkoholin höyrystymislämpötilaan ni kone kävi yli 15minuuttia joutokäyntiä ilman bensapumpun sulaketta (eli siis pelkillä huohotushöyryillä).

Tämän hetkiset asetukset on starttauspulssi 25ms ase 255% 5sek fixed ja decay 45sek warm up taitaa olla noin 200%näillä pakkasilla ja kylmemmässä vielä enemmän. yhtään vähemmällä ei lähde käymään ja nytkään ei kärsi kaasua hipaistakaan ennen ku kone on pysyny vähintään 30 sekunttia käynnissä.

Jollain lohkolämmittimen korvaajalla varmaan sais tilannetta korjattua, mutta työpaikalla menisi jatkoroikkien kanssa touhuaamiseksi että saisi sähköä. Protoilin tänään kokeeksi siihen jokusen tehovastuksen suutinkiskoa lämmittämään, ensi testi vaikutti lupaavalta huomenna selviää miten toimii kun on koko yön ollu pakkasessa.
Image

Jos tuo toimii edes lähelle toivotusti ni sitten pitää tehdä hieman parempi versio nyt kaikki vastukset eikokoisia ja 1 sylinterin kohdalla ei ollenkaan, kun ei enempää omista varastoista löytyny.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Puuhastelija »

Saabilla oli muistaakseni jonkinlainen lämmitys elementti mistä polttoaine virtaa läpi ennen suuttimia. Tietenkään läpivirtaus ei saa olla liian suurta ettei polttoaine kerkee lämmetä. Voi olla että muistan ihan höpöjä, mut tuollainen muistikuva olis jäänyt jostain.
Brasiliassa on viinalla ajeltu jo pitemmän aikaan. Niillä on kylmäkäynnistys bensiinillä erillisestä säiliöstä.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Benkku »

Turbiini wrote:Minkäslaisia ratkaisuja harrastajat on tähän kehittäny?
Paluulinjaton polttoainelinja ja polttoaineen lämmitys, näyttää olevan tehtaiden tapa ratkaista/vähentää tätä ongelmaa. Delphillä mm. on lämmitettävät suuttimet.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by JaniM »

Mites jotkut vedenlämmittimet mitä käytössä diisseleissä tai hehkutulppa? Tulpat ehkä pitkiä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
kuppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Fri Dec 27, 2013 17:51

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by kuppe »

Noita käytetty ainakin kylmäkoneen polttoainelinjassa menestyksellä:
http://trader.japo.fi/lumikko/tuotehaku ... ämmittimet
Jaksaako lämmittää tarpeeksi..?
Webastot, Eberit ja ilmastoinnit kuntoon Kuopiossa www.kylmakuusisto.fi
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

Kaippa tuollainen tarpeeksi lämmittäis kunhan jaksaa hetken odottaa, paluukiertoa kun ei suutin tukilta ole ni ei lämpöä kovin äkkiä karkaa. Ongelmana letkun väliin tulevilla lähinnä se että kestää turhan pitkään että lämpö siirtyy tukille asti. googlettelin bosch flexi start järjestelmän tietoja, näyttäis että sen vastukset ovat 280w per kappale ja joka suuttimen kohdalla omansa suoraan kiskoon upotettuna, näyttävätkin ihan dieselin hehkutulpilta.
http://youtu.be/yS5Za2DIGV0

Mittailin justiin mersun om603 koneen hehkutulppia ja noin 17a ottivat virtaa jännitteen ollessa noin 10v (mun testivirtalähde ei jaksanu lykätä tuolla kuormalla enempää). Joten aika lähelle olis varmaan menny 20a jos jännite olis 12v tienoilla pysyny, joten aika oikean tehoiset olis. Pitää vissiin askarrella uusi kisko johon ne saa upotettua.

Tänään ei tuota proto versiota saanu kunnolla testattua kun oli keli yön aikana lämminny, huomenna pitäis taas olla hieman enemmän pakkasta ni selviää onko tuosta apua. tuon teho on vain 60w kokonaisuudessaan joten jos tuolla vähänkin tuntuu parannusta ni sitten rakennan uuden noilla hehkutulpilla.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

Nyt oli aamulla -12 astetta ja ennen käynistystä kerkes jo lämpenemään -11asteeseen. noin 5minuuttia annoin tuon 60w lämmitys paketin lämmittää eikä havaittavaa vaikutusta käynistymiseen. aina hörähtää käytännössä heti kun avainta kääntää mutta pysyy käynissä noin 0.5sekunttia ja sammuu, jos jatkaa startilla pyörittämistä ni sitten ei enää lupailekaan tuon jälkeen mukana. Ainoa tapa käynistää on paljon noita lyhyitä yritykssiä ni lopulta jää käyntiin, nyt vaati noi 10 yritystä. Sen verran taisi apua olla että nyt heti kun jäi käyntiin oli käynti tasaista yleensä on käyny hieman rykien ensimmäisen 10 sekunttia.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

aivan samanlaisia kokemuksi/käytöstä moottorillani kylmänä käynnistyksissäni... :cry:
ja juurikin tuon bossin videon innottamana täälläkin suunniteltu diisel hehkuja, hiukan arvelluttaa vain kuinka tuon oikein rajoittaisi lämmitystä ettei aivan yli kuumene, sekä se että kun hehkutulpan laittoi vesi mukiin alkoi vesi välittömästi hekutulpan pinnalta kuplimaan :arrow: kuinkas tasinen sumu mahtaa enää suuttimesta tulla jos on kuplia mukana? tomiiko tuollainen "oikea bossin etanoli lämpötulppa" erilailla :?:
Turbiini wrote:Protoilin tänään kokeeksi siihen jokusen tehovastuksen suutinkiskoa lämmittämään.
(peukku ylös) Näitä lisää..
Turbiini wrote: Lisäksi kun viinaa suuria määriä joutuu syöttämään niin sitä väkisinkin joutuu öljynsekaan ja aiheuttaa omat ongelmansa, viime talvenakin kun viikon oli sen -30 oli jo öljyssä sen verran viinaa että kun öljyt sai ajettua alkoholin höyrystymislämpötilaan ni kone kävi yli 15minuuttia joutokäyntiä ilman bensapumpun sulaketta (eli siis pelkillä huohotushöyryillä).
hurja tarina :shock:
juuri tästä öljyjen turhasta pilaantumiseta innoittuneena mietin ratkaisuksi erillistä bensa käynnistys systeemin rakentamista järkevänä. esim jostain yksipisteruisku autosta (paineen säädin integroitu etc) suutin mokkula ahtoputken väliin ja erillinen pikku bensa tankki. Kuinkas onnistuisi Megalla tuon lisä suuttimen ohjaus :?:



Hiukan offtopikkia:
Turbiini wrote: Nyt koneeseen on ahtamisen myötä tullu hieman matalampi puristeiset männät.
minkäs takia puristuksia laskettu jos moottori tehdään e85 käyttöönkin? ahdettunakin sopii puristukset 10luokkaa olla....
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Puuhastelija »

Mitäs jos laittas suutin tukin ympärille vähän lämpöeristettä ja sitten pienitehoinen lämmitys vastus joka ei ottas virtaa turhan paljon ja antas olla lämmityksen päällä ympäri vuorokauden. tietysti akku tyhjenee jos auto seisoo monta päivää.....

uhrais siihen lämmitykseen vaikka 0.5-1A virtaa

http://www.kotielaintarvike.fi/tuote/l% ... 0w/223581/

jotain ton tyylistä...

EDIT:
Näyttäis olevan tollaisia terraarioiden lämpökaapeleita ja lämpömattoja olevan 12V ja tehoaluettakin on jostain 4W->
Joku vaan testaamaan minkälainen eristys ja teho yhdistelmä on riittävä/käytännöllinen. Itte testaisin heti, mut ei oo tällähetkellä E85 autoa. :)
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

gerhard wrote: minkäs takia puristuksia laskettu jos moottori tehdään e85 käyttöönkin? ahdettunakin sopii puristukset 10luokkaa olla....
Vakio vaparin männät oli sen verran hentoisen näköiset etten niitä kehdannu käyttää, tähän 1.3 koneeseen ei ainakaan tuolloin olisi ollu mäntiä suoraan luettelosta tilattavana. !.5 koneen männät sopii halkaisija ja lakikorkeus lähes sama, mutta puristukset alenee kun kannen palotila näissä sama ja iskutilavuus ero iskunpituudella. Eikä puristukset nyt paljoa olié kuitenkan tippunu nykyiset männät on tarkoitettu 1.5 koneeseen 11.5 puristuksille, joten nytkin on vielä hieman päälle 10 vakio 10.5


Eipä tuolla nykyisellä vastuksella ollut mitään vaikutusta 20 pakkasessa, keli kun lämpeni -12 asteeseen ni lhti sentäs taas usealla yrityksellä käymään. Asensin siihen sitten letkulämmittimen ensiavuksi että lähtee edes kotipihasta käymään suosiolla, vähentää jo sekin viinan joutumista öljyyn puolella. Kaippa ne hehkutulpat on askarreltava, ei sitä tiedä ennemmin onko niistä apua.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

Puuhastelija wrote:pienitehoinen lämmitys vastus joka ei ottas virtaa turhan paljon ja antas olla lämmityksen päällä ympäri vuorokauden.
uhrais siihen lämmitykseen vaikka 0.5-1A virtaa
Ihan mielenkiintoinen idea sinällään , kun eihän tuota lammittimen "tehoa" tosiaan tarvita kuin "nopeuden" saavuttamiseksi..
Mutta käytännössä ei taida olla kauhean toimiva, -20c pakkasessa 10w jatkuva virran syönti akulta tappaa akun hyvinkin nopeasti... (kokemuksella) sisä valo päällä autossa tai takaluukussa, tai esim ohjaustehostimen solenoidin (20w) päälle unohtuminen kesälläkin vain yhdeksi yöksi, niin jo on ollut vaikeuksia saada akulta tarpeeksi virtaa käynnistykseen.........

EDIT: eikä siihen varmaan kauhean hyvin palovakuutustakaan saisi, en minä ainakaan kauhean levollisin mielin öitäni nukkuisi virrallinen vastus polttoaine linjan ympärillä :roll:
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

Sytkä ennakon kiristäminenkin auttaa joissain määrin tuohon että jaksaa edes käydä kylmänä, seosta kun on niin pirusti :arrow: pitkä palamis aika..
pari videota asiaa pohtiessa:

ekassa kun mäntä kerkeää liekki rintaman altakin jo pois=ihan tehoton moottori :arrow: ei jaksa käydä
etanoli0' https://www.youtube.com/watch?v=vMQxUtto22U
etanoli20' https://www.youtube.com/watch?v=8zlmHtcBQKo
bensa 20' https://www.youtube.com/watch?v=p_P1-2octb4
kannattaa oikeastaan katsoa kaikki tuon you tube tekijän videot...

jotain tässäkin: https://www.youtube.com/watch?v=k_iHo2jfNzM

Minkähän laiset sytkä ennakot on tehdastekoisissa E85 autoissa kylmänä :?:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Puuhastelija »

https://www.youtube.com/watch?v=goYGa6R-FWI

Tuossa näkyy kaikenlaista infoo
- suuttimien DC
- sytytysennakko (melko pieni, mut saabissa on aina ollu pieni ennakko tyhjäkäynnillä)
- polttoaineen kulutus L/h (megassa näkyy sama) aika reiluja lukemia näyttäs olevan käynnistäessä ja sen jälkeen
- Map

Vertailukohtaa

Jotenkin mulla on kyllä semmoinen muistikuva et saabissa on jonkinlainen lämmitys mut ei oikeen mistään löydy infoo minkälainen.
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by TD power »

MSextran foorumilta joskun luin että ruiskutuksen ajoituksella on aikamoinen vaikutus käynnistyvyyteen. Idea oli että kun ruiskutetaan käynnistyksessä imuventtiilin ollessa auki, jolloin polttoaine ei jää seinämille vaan päätyy paremmin sylinteriin asti. Itsekkin tätä testailin jossain vaiheessa ja vaikutti paremmin lähtevän käyntiin kylmästä.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

ms1 kanssa vaan ei tuota ajoitusta saa säädettyä, ei sillä kyllä paljoa merkitystäkään ole tässä tapauksessa, kun ruikutuksia on 4 per työkierto ja käytännössä heti kun kone käy omillaan näyttäis suuttimien aukiolokin olevan asen fixed ajan liki 90% ens viikolla käyn muutoskatsastuksessa jonka jälkeen ehkä kerkiää perehtymään taas tuohon käynistys vaikeuteen.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

Mikäs turbiinilla toyotassa lisäilmäventtiilinä? miten käytössä? sekin helpottaa noihin käynnistyksen ensiminuutteihin että saa kunnolla ilmaa, vaikka jaksaisikin juuri ja juuri käydä tyhjäkäyntiä ~700rpm ilman tyhjäkäntiventtiiliäkin..
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

Läppärungoissa on erilliset joutokäyntikanavat mitä alunperin on ohjannu vahapatruuna termostaatti, nyt sitä käytetään lennokkiservolla jota mega ohjaa. käynistyttyään käy kylmänä noin 1500rpm kierroksilla. Parhaiten kuitenkin tuntuu käynistyvän jos kanava on startti hetkellä kiinni, ilmeisesti silloin imusarjassa on enemmän alipainetta joka auttaa viinan höyrystymiseen. Lisäksi ennakkokin vaikuttaa oudosti käynistykseen tuntuu että liki 0 ennakoilla lähtisi paremmin ku esim 15 asteella, oliskohan tähänkin syynä että 0 ennakolla puristuspaineen aiheuttama lämpö on suurempi kipinän antohetkellä.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

Turbiini wrote: Parhaiten kuitenkin tuntuu käynistyvän jos kanava on startti hetkellä kiinni, ilmeisesti silloin imusarjassa on enemmän alipainetta joka auttaa viinan höyrystymiseen.
Joo no näin olen itsekkin havainnut, että juuri käynnistys hetkellä auttaa kun on ihan kiinni, mutta heti käynnistyksen jälkeen auttanut käytökseen kun antanut lisä ilmaa, ja reilut tyhjäkäynti kierrokset :arrow: jaksaa käydä eikä sammuile niin paljoa...


offtopikkia:
Turbiini wrote: sitä käytetään lennokkiservolla jota mega ohjaa.
itselläkin noita rc servoja tuonne kaasuvivustoon sovitellut, pää tarkoituksena hieman eri kuin pelkän tyhjäkäynin ohjailu :arrow: videon kohdasta 1:25 https://www.youtube.com/watch?v=i6LESUkSQEc selvinee käyttö tarkoitus. Toistaiseksi pelkällä vaijjerilla mennään, mutta miten tuon rc servon ja megan yhdistäminen oikein onnistuu?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

Servolle sopiva jänniteregu noin 1k ylösveto ja megan tyhjäkäynti säätimeen johto, Kovin hyvin en ole saanu toimimaan vaikka erilaisia taajuuksia olen yrittäny, pienikin pw muutos vaikutaa turhan paljon servon asentoon. Toimii kuitenkin riittävän hyvin kylmäjoutokäynnin ohjaukseen ja melkein siihen että antilag päällä vetää kanavat täysin auki. Ei vaan valitettavasti piisaa antilag kanaviksi nuo kanavat ja on servo siihen hommaan hieman turhan hidas, pitäis ohjelma muokata niin että kun antilaf on valittu käyttöön pitäis ilmakanavat auki vaikka kaasu on pohjassa. Nyt kerkeää turbon kierrokset jo hieman tippua ennen ku lisäilmakanvat aukeaa, toisaalta jos rakentelis ilman syöttökanvat pakosarjaan antilgille ni ei tarvitsisi koneen läpi aivan niin paljoa ilmaa joilloin tuo servo piisais mainiosti.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by ArttuH »

Turbiini wrote:Servolle sopiva jänniteregu noin 1k ylösveto ja megan tyhjäkäynti säätimeen johto, Kovin hyvin en ole saanu toimimaan vaikka erilaisia taajuuksia olen yrittäny, pienikin pw muutos vaikutaa turhan paljon servon asentoon.
RC-servot yleensä haluavat noin 1-2ms mittaista ohjauspulssia 20ms välein. Megalla ei saa kovin hyvin tällaista aikaiseksi. Jos vaikka tyhjäkäyntiventtiilin lähdön taajudeksi laittaa 50Hz, että saa pulssien välin oikeaksi, niin sitten tuo koko säätöalue menee laidasta laitaan 5-10% PWM-alueella.

Tein joskus tuohon muunninpalikan mikrokontrollerilla, joka otti sisään 0-100% PWM:ää liki millä tahansa taajuudella ja antoi sitten ulos tuota 1-2ms pulssia. Tämä oli käytössä VNT-turbon siipien ohjauksessa ja toimi ihan ok.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

Tänään aamulla -15 pakkasta ja roikan päästä luonnollisesti käyntiin heti kun avainta käänti, päivällä pakkasta tuli lisää ja töistä lähtiessä -17 josta lähti ilman lämmitystä käyntiin noin 50 starttauksen jälkeen. Mutta nyt kiinnitin huomiota ajotietokoneena toimivaan taplettiin jonka mukaan suuttimien aukiolo startissa pomppi 4% ja 70% väliä. Normaalin lämpimän koneen joutokäynti on noin 4.2% joten jos tuo lukema piti paikkansa ni jostain syystä mega ei anna asetettua määrää. Ja vaikutti vielä siltä että aina kun kone yritti käynistyä ni ruiskutus väheni. Sitten ku käynisty ni vielä sekosi jotenkin mega samalla kun jäi antamaan 60% pulssia joutokäynnille eikä vähentyny vaikka kävi hetken lämpöiseksi. Virrat pois ja uudestaan käyntiin ni tippui 10% tienoille mikä on warmuppien kanssa aika oikea arvo joutokäyntiin. Sekoaakohan megan koodi jotenkin suurista rikastuksista, eli onko tuossa pakkas käynistyksessä olevan asen ja warmupin yhteis arvo niin suuri että mega ei moista ymmärrä ja jättää koko rikastukset pois? Pitänee koittaa hieman laskea arvoja jos vikka sitten ei sekoilisi.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Höylä »

Turbiini wrote:Tänään aamulla -15 pakkasta ja roikan päästä luonnollisesti käyntiin heti kun avainta käänti, päivällä pakkasta tuli lisää ja töistä lähtiessä -17 josta lähti ilman lämmitystä käyntiin noin 50 starttauksen jälkeen. Mutta nyt kiinnitin huomiota ajotietokoneena toimivaan taplettiin jonka mukaan suuttimien aukiolo startissa pomppi 4% ja 70% väliä. Normaalin lämpimän koneen joutokäynti on noin 4.2% joten jos tuo lukema piti paikkansa ni jostain syystä mega ei anna asetettua määrää. Ja vaikutti vielä siltä että aina kun kone yritti käynistyä ni ruiskutus väheni. Sitten ku käynisty ni vielä sekosi jotenkin mega samalla kun jäi antamaan 60% pulssia joutokäynnille eikä vähentyny vaikka kävi hetken lämpöiseksi. Virrat pois ja uudestaan käyntiin ni tippui 10% tienoille mikä on warmuppien kanssa aika oikea arvo joutokäyntiin. Sekoaakohan megan koodi jotenkin suurista rikastuksista, eli onko tuossa pakkas käynistyksessä olevan asen ja warmupin yhteis arvo niin suuri että mega ei moista ymmärrä ja jättää koko rikastukset pois? Pitänee koittaa hieman laskea arvoja jos vikka sitten ei sekoilisi.
kuulostaa vähän samalta, mitä se mun 300E mersu teki "kovilla" pakkasilla (-10 C tai jotain sinne päin) eli vaikka olis sahannu maailman tappiin, niin se ei olis lähteny käyntiin ilman reipasta "ryypyttelyä" (n. 10 kertaa virrat päälle ja pois ja sitten startti yritys ja tuota piti toistaa kunnes jaksoi jäädä käyntiin)

mulla oli asetuksissa tupla ryypytys ja muutenkin jo aika isot ms arvot :roll: niin ja polttoaineena oli ihan E98... suuttimetkin oli vain jotain 300cc/min... ja itse mega luonnollisesti MS1 hires koodilla...

itse laitoin tuon ongelman silloin niiden mun suutin patenttien piikkiin, enkä osannut epäillä megaa :D

toisaalta muissa projekteissa ei vastaavaa ongelmaa mulle ole tullut vastaan, oli sitten vakio kokoiset tai ylisuuret suuttimet, perusasetuksina/koodinakin olen aina käyttänyt tuota samaa, mikä mulla oli mersussa...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

Puuhastelija wrote:https://www.youtube.com/watch?v=goYGa6R-FWI

Tuossa näkyy kaikenlaista infoo
- polttoaineen kulutus L/h (megassa näkyy sama)

Vertailukohtaa
Mitenkä tuon megan "Fuel Flow (cc/min) mittarin" saa toimimaan? itsellä MS2 extra v3.0 eikä viisari liiku...vaatineeko p-paine tiedon :roll:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Puuhastelija »

data logging välilehdeltä valitset sen alimmaisen kohdan (oli joku performance settings). Ja sinne syötät tiedot, niin alkaa näkymään.

EDIT:
välttämättä ei tarvii muuta kun suuttimien koko sinne laittaa ja valitsee halutut yksiköt, niin se riittää että aikaan perustuva kulutus alkaa näkyä.
gerhard
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 153
Joined: Thu Nov 08, 2012 22:31

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by gerhard »

Turbiini wrote: suuttimien aukiolo startissa pomppi 4% ja 70% väliä. Normaalin lämpimän koneen joutokäynti on noin 4.2% jostain syystä mega ei anna asetettua määrää. Sekoaakohan megan koodi jotenkin suurista rikastuksista
tulipa tälläinen teksti vastaan kun vaihtelin omia TPS johtojeni järjestystä:
-Flood clear mode is triggered at a TPS ADC count value of 155 (~3 volts),

Use the "Tools/Calibrate TPS" function in MegaTune to ensure that you have an ADC count value well below 155 at closed throttle, and above 178 at wide open throttle (WOT). This will ensure that you are not in flood clear mode while cranking (ideally, your TPS at closed throttle will be 20 or less), and yet still able to activate flood clear mode. Many TPS are adjustable by loosening the screws and rotating it a bit.

MS1 "tulva putsaus moodin" triggaus perustunee tuohon ADC countti lukemaan , jolloin voisi olla mahdollista että TPS anturista riippuen se voi luulla olevansa putsaus tilassa vaikka TPS % mittari 0 näyttääkin :roll:
ja pakkasesta riippuvuuden selitän jollain jännitteen laskulla :arrow: ADC muunnin juuri hilkulla tai jotain :)

No tarkista 0% TPS arvosi ADC countti lukema, niin voidaan poissulkea tämä hihasta vedetty teoria :lol:
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: e85 kylmäkäynistys

Post by Turbiini »

ei johdu tuosta tulvan putsaus on asetettu toimimaan vasta aivan täys kaasulla. Jotain ihmeellistä tässä on nyt on pari kertaa käynistyny ilman lämmitystäkin jopa -16 elistä ilman kovin pitkällistä jumppaa, voi tosin olla että 7.5 tunnin työpäivän aikana ei kerkiä aivan täysin jähtymään kun kotipihasta pääsee lämmitetyllä koneella liikkeelle.
Post Reply