MS2.2+msd+hotspark

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

MS2.2+msd+hotspark

Post by Rasseli »

Sain tuossa tuommosen kombinaation toimimaan.
Triggeröinti otetaan suoraan jakajassa olevasta hotsparkista (kärjetön kärjenkorvaajayksikkö) ja syötetään siitä megalle. Megan ulostulosta signaali MSD:lle, josta kipinä. Ahdot on nyt 1.1bar. Tää on siis tämmönen nopea ja helppo bolt on ratkasu.
Bensakartat alkavat olemaan kohdillaan ja toimii jo oikein hienosti ja voimaakin tuntuis olevan ihan mukavasti suhteessa moottorin kokoon.
Pari kysymystä kuitenkin.

Nyt kun jakaja on kiinteä olen vääntänyt sen kiinteeseen 20 ast ennakkoon, josta loput säädettäisiin megasta.
Paljonko megalla on säätövaraa sytkässä, ennenkuin kipinä alkää kärsimään? Triggeröintihän siis otetaan jakajasta ja pysyy tietysti paikallaan koko ajan, joten pelivara loppuu kesken megan säädöillä jossain kohtaa. Pähkäilin, että optimi olisi lähetyssaarnaajan leveyden verran, mutta onko tuo todellisuudessaan pienempikin? joku 10 astetta suuntaan tai toiseen megan sytkän kautta ei tuntunut häiritsevän juttua.

Toinen juttu on, että autotune on muuten säätänyt perussäädöt oikein hienosti ja tasaisesti, mutta isoimmalla alipainealueella 20 kpa on yllättäen piirtynyt rikastepiikki 3500 kohdalle. jos mennään pari pykälää toisaalle kartan arvo on noin 80, kun alimman piikin kohdalla se on jopa 250.
En oikein keksinyt miksi moinen ja vaikka sen käsipelin nollaa, niin piirtyy uudelleen.
Voin laittaa kuvankaappauksen tarvittaessa, jos auttaa?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Vauhtivaunu »

Rasseli wrote: Nyt kun jakaja on kiinteä olen vääntänyt sen kiinteeseen 20 ast ennakkoon
Olet vääntänyt sen ns. mahdottomalle alueelle. Megassa jakajan triggerin tulee tapahtua joko alle 15 ast (ns. Next cyl-mode) tai yli 50 ast että sytkäkartasta saisi "järkevän". Sulla on tällähetkellä maskimiennakko jonka mega antaa, 15 astetta (20ast-5ast viive).

Kannattaa lukea MS2 extran manuaali:

http://www.msextra.com/doc/pdf/MS2V30_Hardware-3.3.pdf
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Rasseli »

Aivan. Eihän tuolle saisi piirrettyä oikein minkäänlaista karttaa tuolla mun aloitussäädöllä, eikä varsinkaan alle tuon kiinteän säädön.
Eli Jakajasta kiinteä 0, triggaus kohdalleen ja sytkäennakko sitten megan sytkäkartan kautta. En hoksannut, että tuota triggaustahan voi tietysti myös säätää tuolta.
Kiitokset...
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Rasseli »

Muuttui auton luonne aivan uuteen uskoon, kun otti käyttöön sytkäkartat. Nyt toimii lähtörajoitin ja antilagikin. Ainoa vika, että kun kosken launch päällä kytkinpolkimeen, niin boxi saa jonku hepulin ja tuntuu et triggaus katoaa 0.5 sek ajaks yms kummallista. Käytin polkimelle maadoittavaa modia ja x11 jumpperia johtosarjalle vedossa. Eihän tuon pitäis mitenkään sekottaa kun x11 ei yhteydessä muualle? Olisko sitten tullut joku oma moka modissa? Pitää joku päivä katsoa boxi vielä läpi.
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Rasseli »

Kysymys ei enään liity ihan aiheeseen, mutta sama moottori ja samat kujeet..
Te jotka olette käyttäneet noita rajapaineventtiileitä, niin kertokaapas miten mä ratkaisen tämän ongelman.
Haluan, että ahdot ovat käytössä rajapaineventtiilin kanssa säädettynä 1,5bar.
Portin kello on 1.3 kilon vetoinen ja ahtaa ilman mitään välikappaleita aika tarkkaan sen 1.5 bar, mutta herää 3500 kohdalla täysin.
Jos laitan rajapaineventtiilin väliin, niin herää 2900 kohdalla, mutta ahdot karkailee 1.6-2 bar ja hakkaa boost protectionia päälle. Olen koittanut kaiken näkösiä virityksiä, eri rajapaineventtiileitä, bleedauksen kanssa, ilman bleedausta, rakaiskuventtiileillä paineen palautusta yms, mutta aina sama juttu. Rajapaineella karkaa ahdot vaikka mitä tekisi. Kellon esijännitystä ei enään oikein uskalla löysää ettei ala vuotamaan.
Löysempia kelloja multa löytyy kyllä hyllystä jolla varmasti ratkois ongelmaa, mutten halua, että siellä on löysä läppä josta karkaa rojuja pihalle.
Luulisi että tuon nyt jotenkin pitäisi saada rajattua, kerran siellä on välissä vain kuula ja jousi.
Ymmärrän että bleedaamalla sieltä karkaa tyyliin 0.2 bar kellolta potkua ja se selittää tuon ilmiön, mutta kun tekee saman tempun kierrättäessä takaiskullakin??

Ideoita kiitos.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Puuhastelija »

Noi kuula jousi venttiilit toimii parhaiten löysällä hukkaportin jousella. Mutta tosiaan kun löysäät liikaa niin pakopaine painaa sitten yläkierroksilla hukkaportin auki. Jos sulla ei ole pakopaineiden kanssa ongelmaa niin löysäät sitä jousta niin paljon kun on tarvetta jotta kulla jousi venttiili tekee työnsä kunnolla.

Mutta jos sulla on pieni ahdin ja pakopaineet nousee yläkierroksilla, niin joskus on jopa eduksi jotta yläkierroksilla helpotetaan sitä pakopainetta avaamalla hukkaporttia hieman. Samalla tietysti ahtopaine putoaa, mutta kuitenkin tehoa saattaa tulla enemmän siitä huolimatta. Riippuu tapauksesta...

Ei muuta kun tehopenkkiin säätämään siellä se on helppo todeta ja säätää hukkaportin jousi ja kuulajousi venttiili kohdalleen.
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Rasseli »

Tuo ahdin Garret 2/3 pako imu39mm pako42mm on vähän alimitoitettu, kun tehotavoitteet kasvo moottoririkkojen yhteydessä joka kerralla. Tuossa on vielä integroitu hukkaportti, jonka oon kuitenkin portannut ja muotoillut paremmaksi. Oliskohan kasvanut sentillä tuo aukko. Tuon integroidun portin takia tuon setupin vaihtaminen ei ole niin pikku juttu. Ahdin kun on vielä pakosarjan alapuolella väärinpäin.
Pakopaineet pyörii jossain 1-1.5 bar kohdalla.
Oon tässä odotellu kuivaa tietä, että pääsis säätämään tuota kunnolla. Tarkoitus olis säätää nuo paineet pysymään ennen penkkiä siellä 1.5 barissa, ettei sitten tarvi vielä montaa kertaa penkkiin erilaisilla setupeilla.

Pitäis vielä saada semmoinen rajapaine testiin, joka ei säädetyn rajan jälkeen ahdistaisi yhtään kulkua portille ja portin puolella takaiskulla paineet ennen rajapainetta, niin uskon että tuommoinen ratkaisisi tilanteen täysin. En vaan tiedä onko semmosia olemassakaan. Kaikki nuo kuulajouset tuntuvat ahdistavan jonkin verran rajankin jälkeen.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Turbiini »

Kuulajousi ei ole oikeasti rajapaine venttiili, aito rajapaineventtiili ei ahdista yhtään kun säädetty paine on ylittyny on jopa täysin vapaa virtaus molempiin suuntiin. periaatteessa bensanpainesäädin on aika lähelle sisuksiltaan sama ku aito rajapaineventtiili jousi vaan lienee hieman turhan jäykkä.
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: MS2.2+msd+hotspark

Post by Rasseli »

Testailin eilen tuommosta säädettävää bensanpaineensäädintä kompuralla ja oikeassa olit. Toimii juuri niinkuin pitää, mutta ei saanut oikein säädettyä toimimaan järkevästi alle kilon säädöillä. Tuommosen ku purkais ja vaihtais jousen, niin voisi olla ihan toimiva peli.
Samalla vähän vahingossa huomasin laatikossa tuommoisen 60-luvun auton jarrutehostajan takaiskuventtiilin, jossa oli myös tietty jännitys ennen avautumista. Testasin heittää autoon paikalleen ja kävin testaan, niin tuo toimi nyt parhaiten tähän astisista. Ainoa vaan, että rajapaine ei ollut kuitenkaan ihan riittävä, mutta heräsi kuitenkin hivenen aikasemmin ja portin liikkuvuus oli huomattavasti nopeampaa. Eli periaatteessa tarpeeksi jäykkä takaiskukin hoitaisi homman.
Post Reply