TBI---TPI

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Squirtllac
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 17, 2013 16:27

TBI---TPI

Post by Squirtllac »

Suunnitelmissa olisi muuttaa nykyinen MS2 Microsuirt ohjaamaan 8 suutinta nykyisen läppärunko-ruiskun sijaan
Imusarjana toimisi nykyinen valurauta dualplane sarja johon suutinbugit juotan kiinni messingillä.Bensatukin suunnittelu vielä tekemättä :?
Mutta itse suuttimet... toimisiko Boschin EV14 suuttimet hyvin ? Eikö ne ole viimeistä huutoa , ainakin
Youtube videoiden perusteella antavat hienojakoisen sumun perinteisiin EV 1, ja EV6 suuttimiin nähden.
Toinen kysymys, miten paljon suuttimet tulisi "ylimitoittaa " RE 85 käyttöä ajatellen ?
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: TBI---TPI

Post by petski3 »

Squirtllac wrote: Toinen kysymys, miten paljon suuttimet tulisi "ylimitoittaa " RE 85 käyttöä ajatellen ?
Itse oon laskenut aboot 1000cc per 100hp. Ei tähän mennessä oo mennyt hirveesti metsään. Eli nelipyttysestä koneesta tonnisilla suuttimilla about 400~450hp.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: TBI---TPI

Post by ArttuH »

Periaatteessa E85 tarvitsee noin 30-40% enemmän syöttöä kuin bensa. Tuo 1000cc / 100hp nyrkkisääntö taitaa olla aika lähellä totuutta E85:lle.

Microsquirtista tuli mieleen, että sen suutinlähtöjen virranajokyky voi olla aika tarkalla tuolla kokoonpanolla. Speksien mukaan lähtöjen virranajokyky on 5A / kanava. Sitten esim. 1000cc EV14-suuttimien vastus näyttäisi olevan 8,5 ohmia ainakin tuon datalehden mukaan: http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 867pdf.pdf
Eli neljällä suuttimella virraksi 100% aukiololla ja 12V jännitteellä tulisi 5,6A. Käytännössä luultavasti toimii ok, mutta on tuossa pieni mahdollisuus ongelmiin. Ja pahimmillaan nuo ongelmat voi olla aika epämääräisiä ja hankalasti jäljitettäviä. No, monissa muissa suuttimissa, esim. pienemmissä EV14:ssa, vastus on "normaalimpi", 12-14 ohmin luokkaa ja näillä 4 suutinta / lähtö pitäisi toimia ongelmitta.
Arttu
GSX1100 -85
Squirtllac
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 17, 2013 16:27

Re: TBI---TPI

Post by Squirtllac »

Kiitos infosta :D Minun tapauksessa suuttimien koko olisi luokkaa 350 cc max ( 300 HV / 8 sylinteriä )
joten microsquirt saattaisi hyvinkin kestää rääkin :shock: Toinen tärkeä juttu... suutinten asennus imusarjaan . Suuttimet tulisivat enemmän kanavan suuntaiset kuin linkin kuvassa, ja jäisivät hieman
"putkeen ". Onko siitä haittaa ? Linkin mukaisesti asennettuina ruiskisivat pitkin kanavaa :|
http://www.binderplanet.com/forums/show ... p?t=101881
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: TBI---TPI

Post by ArttuH »

Periaatteessa suuttimet olisi hyvä saada suunnattua niin, että suihku osuu mahdollisimman hyvin suoraan imuventtiilille ja mahdollisimman vähän kanavan seinämiin. Käytännössä tällä ei kuitenkaan ole kauhean suurta väliä, useimmiten. Yleensä riittää kunhan soppa päätyy edes pääosin sinne imukanavaan :)

Eniten tällä on merkitystä alakierroksilla ja etenkin kuormituksen muutostilanteissa, siis silloin kun tarvitaan kiihdytysrikastusta tai laihennusta. Mutta näidenkin suhteen useimmiten kaikki jokseenkin järkevät suuttimien sijoittelut toimivat ihan ok. Välillä sitten tulee vastaan ongelmatapauksia, joissa etenkin kiihdytysrikastusten säätö on poikkeuksellisen hankalaa. Valitettavasti mulle ei ole vielä oikein selvinnyt mitään selkeää ongelmia aiheuttavaa tekijää näissä hankalissa tapauksissa, ovat sen verran harvinaisia.
Arttu
GSX1100 -85
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: TBI---TPI

Post by JaniM »

Yhdessä ralli Skodillacissa oli v-sumuiset suuttimet. Käynti oli huonoa tyhjäkäynnillä. Vaihdettiin tavalliset, niin alkoi käymään pikkuisen paremmin tyhjää ja tehoissakin oli 10 hv parannus suunnilleen pikku vaparissa pyörätehossa. Olikohan se 110-115 hv silloin. Vääntökäyrä muutosta en muista, mutta löytyy koneelta käyrät.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: TBI---TPI

Post by Benkku »

JaniM wrote:Yhdessä ralli Skodillacissa oli...
Kysymys kuuluu sijoitettuna missä - lähellä venttiiliä vaiko kauempana imutorvessa tai torven päässä?

Liekö kuitenkaan suuttimien sumun muodosta johtunut?

Lautaseen suihkuttaminen auttaa toki höyrystymisessä, mutta suihkutuksen ajoituksella on myös merkittävästi merkitystä. Suihkutetaanko 'seisovaan tai väärään suuntaan' virtaavaan ilmapatsaaseen vaiko sylinteriin menevään virtaukseen.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: TBI---TPI

Post by JaniM »

Tais olla joku Felicia ja suoraan kanteen imusarjan juuressa oli suuttimet. Mitään ei muutettu säädöissä kuin regfuel.
Ainakin imusarja toimii enemmän kuin omituisesti. Eli map lähtee laskeen kun painetaan kaasua ja sit nousee. TPS-pohjaseksi kyllä tais lopuksi vielä mennä.
Mut tiedä sit oliko vaikutusta vai ei. Ainakin suuttimet oli leveällä V-sumulla aluksi.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Squirtllac
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Dec 17, 2013 16:27

Re: TBI---TPI

Post by Squirtllac »

Kiitos vastauksista noviisille :P Vielä yksi täsmäkysymys suuttimien koosta. Valintataulukon mukaan noin
350 cc suuttimet olisi riittävät tähän 7 litran kasikoneeseen. Tämän kokoluokan suuttimia ei vain näytä
löytyvän kohtuuhintaan, mutta astetta suurempia 540 cc EV14 suuttimia sensijaan löytyy. Kykeneekö
Microsquirt ohjaamaan näitä ylisuuria suuttima kunnolla tällaisessa vakioviritteisessä (340 hp SAE ) ?
Lähinnä tyhjäkäynti mietityttää.... :?
http://www.ebay.com/itm/BOSCH-52-LB-EV1 ... 29&vxp=mtr
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: TBI---TPI

Post by Masi_K »

Sanoisin että helposti onnistuu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply