Page 1 of 1

Volvo b23e moottori rokkiralli-kilpurissa

Posted: Fri Oct 31, 2014 20:48
by jazu
Oma projekti kesti penkityksen, eli jonkinasteinen menestys sekin. Siellähän moottori ja voimansiirto kovimmalle pistetään :)

-moottori volvo b23e, täysin vakio pientä kanavien sipistelyä ja a-nokkaa lukuunottamatta, säädettävä nokkapyörä
-Mitsubishi td05-20g turbon kopio.
-Tial ulkoisen hukkaportin kopio
-Bosch 044-pumpun kopio
-1000cc suuttimet, re85 polttoaine
-honeywell gt101 anturin kopio
-12-1 triggeri kampuralla
-ms1 v2.2
-vag 106b hukkakipinäpuola
-motonet tulpanjohdot
-moottorin alkuperäiset tulpat
-itse tehty lyhyehkö tuubi-pakosarja
-110cm x 40cm x 10cm cooleri (pituus ei ole pilkkuvirhe) ;)

Penkissä jokusen vedon ja nokan säädön jälkeen päädyttiin säätämään vääntöä ja ajettavuutta jokusen hevosvoiman kustannuksella, ja suhteellisen hyvin siinä onnistuttiinkin. Maksimiahtojen ollessa 1.3bar, Noin 2500 kierroksella vääntöä oli jo yli 300Nm, huippulukemien ollessa pyöreästi 350hv ja 560Nm noin 5000 kierroksella, voimansiirtohäviö pois laskettuna. Ihan mukava ajettava, nyt vain saatava se voima vielä välitettyä tiehen :)

Re: Volvo b23e moottori rokkiralli-kilpurissa

Posted: Fri Oct 31, 2014 22:11
by Masi_K
Hyvä hammaskariesta aiheuttava momentti 8)

Re: Volvo b23e moottori rokkiralli-kilpurissa

Posted: Fri Oct 31, 2014 22:30
by jazu
Kyllähän siinä volvon kardaanin ristikot, 1030:sen taka-akselin välitys ja vetarit ihmeissään on sitten kun alustan saa siihen kuntoon että pitojakin on, mutta siltä varalta on hiacen akseli sit odottelemassa. Tosin ajossa saa bmw e30:in painoisella korilla harvalla radalla niin hyvin pitoa ja kuormaa, että eiköhän tuo jonkun aikaa kestä noinkin :)