Megasquirt II - Spark B kateissa

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
JPuumala
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Mon Jun 27, 2011 12:58

Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by JPuumala »

Terve,

Oma ymmärrys loppuu joten kysyttävä viisaammilta. Ongelmana on että mega ei anna kipinää D16 lähtöön. Auto on normaali nelisylinterinen ja sytkät Wasted COP tyylisesti tehty. Kyseessä 1ZZ Toyotan Denso puolat.

Kaikki toimii käsiohjauksella.. Kipinät tulee nätisti vuorotellen molemmilla kanavilla. Ledit vilkkuu kuten kuuluu. Mutta kun koitat käynnistää niin tuo B-kanava mykistyy. Ei toimi myöskään stimulla. Oskilloskoopilla tsekattu että molempiin kanaviin tulee käskyt. A-kanava antaa 4,8V pulssia ja B-kanava vajaamman 2,5 volttia. Johdot vedetty 750ohmin vastuksilla protoalueen 5V lähdöstä ledien (-) jalkaan.

Tilasin kyllä nyt komponentteja, 2N3904BU jolla voi tehdä tuon 5V pulssituksen oikeaoppisesti. Tällä kokoonpanolla on kuitenkin ajettu ja ongelma alkoi kun päivitin koodin 3.3.1 versioon. Sen jälkeen ei ole toiminut.. Palautuskaan ei auttanut..

Prossujakin on kaksin kappalein, molemmat käyneet huollossakin, vaihdettu piirit mutta ei apua. Ei viitsisi kolmatta MS2 prossua ostaa kokeilua varten.. MS1 prossulla sama ongelma..

Kärysikö jotakin? Miksi toimii kuitenkin käsin? Selkeät puhtaat pulssit tulee käsiohjauksella mutta ei edes stimulla..

Vinkkejä miten paikallistaa ongelma.. Melko monta tuntia hommaan jo palanut ja edistyminen on ollu hyvin huonoa..

Kaikki pitäisi olla "kunnossa" ja kaikki on toiminut ennen tuota koodipäivitystä.. En ymmärrä..

Aattakee, elekee jättäke!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by Masi_K »

No toi 2.5V on se vika. Siihen en osaa vastata että minkätakia auto on toiminut ennen ja nyt koodipäivityksen jälkeen ei.

-E: Ajatuskatkoksia..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JPuumala
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Mon Jun 27, 2011 12:58

Re: Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by JPuumala »

Ok.. Eli sen pitäisi olla puhtaasti 5V tuossakin.. Olisiko nyt sitten mahdollista että prossussa olisi vikaa.. Jotain fluksi jäämiä jäämiä levyllä näyttäisi olevan, olisiko nuo nyt voineet aiheuttaa sattumalta samaan aikaan..

Lähdöthän on rakenteellisesti samanlaiset ja siksi itsekin ihmettelin tuota matalampaa jännitettä toisessa lähdössä. Täytyy vaihtaa vielä tuo transistori tuohon ledille..

Ehdotuksia miten paikantaa vikaa?

Edit: Nyt askarreltu +5V ohjauspiiri puolia varten 1k vastuksesta ja 2N4033 transistorista. Mittailin paremmillla johdoilla ja mittarilla noita jännitteitä ja käsin pakotettuna sytytys kanaviin tulee nyt 4,4 volttia molempiin suoraan R26 ja R29 päistä. Ei mitään häiriöitä. Saman jännitteen saa myös tuon ohjauspiirin päästä kun käyttää käsiohjausta.

Mutta.. Kun laitat stimusta kierroksia vaikkapa 600rmp, ei b-kanavaan edelleenkään tule mitään. Lisäksi A-kanavan signaali leikkautuu noin noin 2 volttiseksi eikä se laske edes nollaan.. Se siis vaihtelee 2v - 4.4v väliä, menemättä nollaan.. Jostain syystä kun suuttimien ohjauksetkin tulevat mukaan, alkaa myös häiriöt. Kun noita ajaa yksitellen niin kaikki toimii moitteettomasti.

Ajatuksia?? Käytössä on Fluken yleismittari, GW-instekin oskilloskooppi.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by Vauhtivaunu »

Onkos sulla JimStim vai tavallinen? Tavan stimulla kun et pysty antamaan puuttuvan hampaan signaalia MS2:lle ja se ei sen vuoksi voi ohjata niitä lähtöjä oikein.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
JPuumala
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Mon Jun 27, 2011 12:58

Re: Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by JPuumala »

Tavallinen eli MegaStim 2.21.. Eli tuo basic trigger ja wasted spark ei tuota samaa tietoa lähtöihin?

Vaihdoin tässä kokeeksi Ms1 prossun paikoilleen.. Mielenkiintoista että ledien kantaan tulee koko ajan 0.1v jännite ja sitten kipinän hetkellä 4.8v.. Tuo 0.1v vaan haittaa noita transistoriohjauksia koska niiden kynnysjännite on 0.1v jolloin alkavat muuttua johtaviksi.. Mielestäni ennen ei ole ollut näin..
Levyllä on pieniä fluksijäämiä.. täytyy hankailla vielä nekin pois.. Mysteeri homma kun kaikki toimii kuten pitää käsiohjauksella, todellisessa käytössä ei...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by Masi_K »

Eipä jakajatyyppisestä signaalista oikeen saa 2 eri aikaan tapahtuvaa kipinää aikaseksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JPuumala
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Mon Jun 27, 2011 12:58

Re: Megasquirt II - Spark B kateissa

Post by JPuumala »

No niin, kiitokset... Pitipä lukaista tuo stimin alkuperäinen ohje.. Stimi vuosia sitten hommattu valmiina.. Ohje selkeytti kummasti tuota..Väsään huomenna triggeripyörän ja hall-anturin testausta varten.. Jatkoa varten selkeästi tarvitaan JimStimin versio..
Post Reply