Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
veivi
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sat Sep 06, 2014 8:04

Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Post by veivi »

Heipähei

Tässä kuukauden päivät yritetty puristaa kipinää ulos Volvosta ilman tulosta.

MS2 V3.0, Bosch 124 sytytinmoduuli, orkkis puola, Honeywell 1gt101dc anturi lukemassa kampiakselin 12-1 triggeripyörää.

Autoon laitettiin ensin pelkkä ruisku, saatiin toimimaan vakio sytyksen kanssa (bosch 139 motuuli). Ajeltiin pihaa ympäri ja toimi hyvin. Sen jälkeen lähettiin asentamaan tota 124 moduulia. Joskus saatu kipinää sillon ko purkki ei saa kierroslukuja! Siis Hall anturi irti niin se koitti rykiä käyntiin. Nyt se ei tee ees sitä, vaan pysyy aivan pimeenä. Myös sytytinmoduulin maajohtoa sillain maihin tökkimällä tulee kipinää.

Puolaa ja 124 moduulia koitettu toisessa autossa, toimii hyvin. Virranjakaja jätetty pois, eli kipinöi suoraan puolan johdosta. Kytketty kaavion mukaan: http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif (en ymmärrä ton vastuksen tarpeellisuutta tai logiikkaa mut kokeiltu ilman ja sen kanssa).

Purkkiin tehty modit:
-Build the Hall effect input conditioner circuit, as described in Step 50A of the MegaManual.
-Jumper TachSelect to OptoIn.
-Jumper TSEL to OptoOut.
-Jumper XG1 to XG2.
-1K Ohmin ylösvetovastus hall anturille
-Jumper JS10 to IGN.

Asetuksia laiteltu (näitä on kyllä muuteltu järjestelmällisesti ihan sekaisin ja ristiin):
-Ignition Input Capture to 'Rising Edge'
-Cranking Trigger to 'Trigger Return'
-Coil Charging Scheme to 'Standard Coil Charging'
-Spark Output to 'Going High (Inverted)'

Dwell asetuksia:
-Maximum Dwell Duration (ms) = 4,0ms (koitettu välillä 1...4ms)
-Maximum Spark Duration (ms) = 2,0ms (0,5...2ms)

Kysymällä lisempiä tietoja ko en osaa nyt kertoa enempää oleellista.




Mä pelkään et multa on joku itsestäänselvä modi jääny tekemättä, tai joku muu höpöjuttu. Jos voisitte jeesata mahd. pian saamaan kuntoon kun tässä nyt alkaa nää hommat ruuhkautuun aivan liikaa, ja tuo pitäis saada leimalle kun on kaverin auto vielä. Kiitos kiitos!

Terv. Antti
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Post by Masi_K »

Jos ei tule rpm, ei tule tulta putkesta. :wink: Paljon on jännite hallin signaalijohdossa kun hammas on ja ei ole kohdalla ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
veivi
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sat Sep 06, 2014 8:04

Re: Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Post by veivi »

HIPHEI nyt taas paska lentää lepästä leppään!!

Mittasin aamulla resistansseja siitä prossupiirin sytytyksen nastasta dbliittimelle asti, ja ihan vahingossa katkasin sen hyppyjohdon! Se murtu ihan siitä juotoksen vierestä. Sen kolvasin, sain jotkut asetukset kohilleen, rupesin vaan vääntämään käyntiin ja luotin siihen että nyt on kaikki kunnossa, niin pikkuhiljaa sain käymään. Aina kävi hitusen paremmin. Kuukauden bensat varmaan sielä kato sisällä, vaikeuttaa muuten vian etsintää aika paljon. Bensapumpun rele kyllä ollu suurimman osan ajasta irti.

Laitoin virranjakajan kiinni, strobon 1. tulpanjohtoon, ja näytti että vielä on jotain häikkää kun anto välillä peräkkäin 2 välähdystä sillai ihan ihan peräjälkeen. Muutenkin epäsäännöllinen kipinä. Jossain vaiheessa sitten alkoi antamaan säännöllisen välähdyksen kun pyörittelin tarpeeksi (mahdollisesti muutin asetuksia siinä vahingossa kun hakkasin läppäriä kummallakin kämmenellä).
Masi_K wrote:Jos ei tule rpm, ei tule tulta putkesta. :wink: Paljon on jännite hallin signaalijohdossa kun hammas on ja ei ole kohdalla ?
Tämän kanssa oli tosiaan vielä viikko sitten ongelmia. Mulla oli tosi paljon vaikeuksia ton anturin kohdistamisen kanssa, se oli oikeesti että kun sen laitto niin hyvin kuin kykeni kiinni, paino sormella sitä anturia niin se ei enää toiminut. Nyt se kuitenni toimii hyvin, signaalijohto näyttää aika lailla sitä +12v tyhjän paikan kohdalla ja pikkasen päälle 0 hampaan kohdalla. Tuossa huomasin ettei se ole niinkään tarkka siitä välyksestä, vaan siitä kulmasta missä se on pyörään nähden. En suosittele tota Honeywellin anturia kampikakselin lukemiseen sen telineen rakentamisen takia, cherrylle on paljon helpompi tehdä tukeva, säädettävä teline.

Ja olen ihan samaa mieltä, ei paukuta ilman rpm. En todellakaan ymmärrä mikä tossa oli kun se kipinää löi. Kaveri kerto et naapurikylällä mega mikä lähtee ihan käyntiin asti ilman hall anturia!!! Kuulemma röpöttää jonku verran mut.. Jos tolla purkilla olis jalat niin se vois kävellä vetten päällä. Mää hommaan ensi käden tietoa ja kerron sitten miten asia oikeasti oli.

No enivei kiitos paljon Masi_K:lle mielenkiinnosta asiaa kohtaan ja rauhaisaa sunnuntaita!

Terv. Antti
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Post by Masi_K »

http://www.msextra.com/doc/general/tachin-v30.html#vr Kelaat tuosta ihan vähän alaspäin, löytyy hallille se tänhetkinen kytkentäohje. Nyt täytyy myöntää että en kyllä ollenkaan muista että v3 levyllä olisi xg1-2 pinnejä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
veivi
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sat Sep 06, 2014 8:04

Re: Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Post by veivi »

Masi_K wrote:http://www.msextra.com/doc/general/tachin-v30.html#vr Kelaat tuosta ihan vähän alaspäin, löytyy hallille se tänhetkinen kytkentäohje.
Mulla ei oo tota vr piiriä kolvattu kasaan. Olisko se ollut se parempi vaihtoehto kuin tuo hall/optical piiri manuaalin 50a kohdasta? Puhtaampi signaali?
Masi_K wrote:http://www.msextra.com/doc/general/tachin-v30.html#vr Nyt täytyy myöntää että en kyllä ollenkaan muista että v3 levyllä olisi xg1-2 pinnejä ?
On siinä, tuosta kuvasta näkee. Oikeessa yläkulmassa http://www.msextra.com/doc/ms3/pix/v30vr.png

T. Antti
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ei kipinää, MS2 V3.0 + Bosch 124

Post by Masi_K »

Kyllä, ovat korvanneet opto-isolaattorin kauttaaltaan ohjeistuksessa. Ettet vaan ole mennyt lukemaan megamanualia? Ne on täysin eri ohjeet ja niitä ei pidä lukea. =) Mutta jos setuppi toimii nyt rpm suhteen täydellisesti, niin ei tarvitse optoa poistaa välistä.

Jaa ne on sittenki. Huomaa kyllä että eioo tullu yhdistettyä niistä levyistä mitä on tehny :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply