Kahden mapin pikavaihto? [mostly Off topic]
Moderator: Masi_K
Kahden mapin pikavaihto? [mostly Off topic]
Ajattelin ahtaa uudella tavalla pienen yksisylinterisen koemoottorin niin että sen ahdin on/off tilanteen mukaan. Rakenne vaatii ruiskusyötön. Eri mapin tms. riippuen onko ahto päällä.
Rikastusta saisi ilmeisesti lisättyä lämpöanturin arvon harhauttamisella kylmemmäksi ja ahtopaineen sovittamisella siihen saisi ainakin kokeiltua?
Mikähän ratkaisu toimisi? Olen asiassa vielä kokematon vaikka tekniikan tuntemusta on samankaltaisista automaatio laitteista. Luin Megamanuaali V 1.0 suomennoksen pohjiksi.
Rikastusta saisi ilmeisesti lisättyä lämpöanturin arvon harhauttamisella kylmemmäksi ja ahtopaineen sovittamisella siihen saisi ainakin kokeiltua?
Mikähän ratkaisu toimisi? Olen asiassa vielä kokematon vaikka tekniikan tuntemusta on samankaltaisista automaatio laitteista. Luin Megamanuaali V 1.0 suomennoksen pohjiksi.
Last edited by MoveTool on Fri Jul 11, 2014 17:31, edited 1 time in total.
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Megassa on kyllä kartan vaihto esimerkiksi napista, mutta miksi haluat vaihtaa karttaa?
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Asiantuntemattomuuttani ehkä. Tavoite on saada syöttö vastaamaan ilmamäärää vapaasti hengittävästä johonkin asetettuun ahtopaineeseen sopivaksi joka vaihdetaan napista ajon aikana. Ei siis läppäristä.
Hienoa olisi jos asetettavia syöttötasoja (ja ahtotasoja) olisi useita, mutta yksi ensinälkään.
Hienoa olisi jos asetettavia syöttötasoja (ja ahtotasoja) olisi useita, mutta yksi ensinälkään.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Kyllähän mega osaa säätää rikastusta ahtopaineen mukaan, sitähän varten bensakartassa on se Y-akseli.
Sitä en tiedä mitä se tekee seoksille kun ahtimen ottaa fyysisesti pois pakokaasuja jarruttamasta tai remmiahtimen pois hihnapyörältä, mutta kerrohan setupista enemmän niin pääsisi vähän juonesta kiinni.
Sitä en tiedä mitä se tekee seoksille kun ahtimen ottaa fyysisesti pois pakokaasuja jarruttamasta tai remmiahtimen pois hihnapyörältä, mutta kerrohan setupista enemmän niin pääsisi vähän juonesta kiinni.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Kahden mapin pikavaihto?
En kerro millä ahdan (olen ymmärtänyt fysiikan ehdot oikein) mutta turbon ja blowerin kanssa ei ole yhteistä kuin ahtopaine, ei mitään muuta. Voin asettaa ahdon mielivaltaisesti. Pakovastukset ovat tavalliset pakoputkivastukset. Suunnittelu on hahmotteluvaiheessa säätölaitteiden osalta, joiksi valikoituu mieluummin jo tarjolla olevista sopivimmat.
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Eli siis ahtausjärjestelmäsi ei toimi pakokaasuenergialla? Mikäli järjestelmäsi ei vaikuta täytökseen, niin silloin voit huoletta mennä yhdellä kartalla.
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Putkessa täytyy huomioida ahtaminen ja mitoittaa perusputkea laajemmaksi mutta muuten se pysyy muuttumatta. Teen 50 cc moottoriin sen jotta pienin kustannuksin saan kehitettyä sitä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Vähän offotpic mut pakko kommentoida et tuli ensimmäisenä mieleen Kun aikoinaan cosworth kehitti ja testas formula 1:n tulevaa turbo moottoria niin sitä ahdettiin ihan miehekkään kokoisella kompressorilla.
youtubesta löytyy siitäkin pätkää.

-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Kahden mapin pikavaihto?
...ja yhdessä Roadkillin jaksossa ahtoivat autoa seitsemällä lehtipuhaltimella. 

Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Tuossa minun tapauksessa voi hankkia bar asteikkoisen eikä mBar mittarin. Jospa kertoisitte ruiskustakin. 

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Mitä siitä pitäisi kertoa? Jos olet lukenut ja myös ymmärtänyt megamanuaalin sisällön niin kysymyksiisi on jo vastattu.MoveTool wrote: Jospa kertoisitte ruiskustakin.
Megassa ei vaihdella karttoja tai antureita kuormituksen mukaan. Siinä on yksi kartta joka sisältää tarvittavat asiat. MAP-asteikko on absoluuttista painetta jolloin ilmanpaine= n.100kPa ja sen alle olevat arvot on imusarjan alipainetta. 100kPa ylittävät arvot on ylipainetta. Asteikon saa itse muokata haluamakseen. Imulämpöanturi antaa megalle korjausarvon jolla prosessori laskee oikean polttoainemäärän taulukon VE-arvoista ja MAP-anturin arvosta. Tämä kaikki on mainittu manuaalissa. Ainakin englanninkielisessä.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Re: Kahden mapin pikavaihto?
EilenQ: Can I have two tables, one for economy and one for power, and a switch to choose between them?
TänäänQ. Is there a simpler version of MegaSquirt® to only control extra injectors piggyback style?
http://megasquirt.free.fr/sources/MS/manual/MSFAQ.htmA. You can use the standard MegaSquirt® EFI Controller to control extra injectors.
You wouldn't need to hook up the coolant temperature sensor, if you didn't want to, you would just set all the temperature dependent values to 100% (warm-up enrichments, cold accel enrich., etc.).
You don't need to hook up a TPS, you can just set all the accel enrichments to 0, and hook a resistor from the input pin (#22) to ground (otherwise the CPU will see a climbing value and go to 'flood clear mode'.)
You don't need to hook up an oxygen sensor, just set the EGO step size to 0%.
For the air temperature sensor, you would just hook a resistor across the pin (#20) where the sensor would normally connect. This resistor could have any value from the sensor curve (in the sensor section of the manual) to approximate whatever temperature you think appropriate, or you could use a potentiometer to tune the extra fuel with a single knob.
There aren't substantial differences in between tuning a piggyback or a stand-alone, except you must remember that you are tuning added fuel over and above what the the OEM ECU is supplying, so you put zeros where you don't want extra fuel (in the VE table, accel enrichments, or wherever).
In theory, you could eliminate some components (mostly a few resistors) from the PCB if doing this, but they are generally so cheap as to not be worth the trouble of omitting.
Of course, you can retain any or all of the standard MegaSquirt® sensors to gain additional control and tune-ability over the extra injectors.
Joku virhe toi eilen väärän vastauksen joka ei enää ilmennyt
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ei ollut tarkoitus ärsyttää mutta kun vastaukset arvailevat ahdinta tai leikkimieltä niin ... Tuossa kysytään kahdesta kartasta, mutta eri kontekstissa. Kun nuo jotenkin yhdistää niin vastaus on "säätövaraa löytyy". Hyvä niin. Säädön periaatteista nuo nörttitekstit tuntuvat kertovan rivien välissä. "How it vorks" voisi olla hyvä lisätä.
Last edited by MoveTool on Thu Jul 10, 2014 8:08, edited 2 times in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Tarviit sellaisen anturin jossa riittää alue (jos meinaat kovinkin monta baaria ahtaa) ja sen anturin pitäs olla käyttöjännitteeltää 5V ja sen pitäs mitata absoluuttista painetta. sitten sen kalibroit megaan näyttämään oikeeta lukemaa ja sen jälkeen voit tehdä kartan halutulle painealueelle. Lopuksi jos tuntuu siltä että 16x16 kartta käy pieneksi niin voit laajentaa sitä toisella samnalaisella joka vaihtuu käyttöön kun paine menee tietyn painearvon yli.MoveTool wrote:Tuossa minun tapauksessa voi hankkia bar asteikkoisen eikä mBar mittarin. Jospa kertoisitte ruiskustakin.
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Kiitoksia, nyt alkaa valjeta. Pitää alkaa valmistelemaan ekan koneen poksua hankinnoilla.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Mikä mega sulla tarkalleen ottaen on?
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Ei vielä mitään. Mitä suositat?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Jos lainaat tekstiä niin olisi hyvä että lainaat sitä alkuperäistä viestiä muuttamatta. Vastaus kysymykseen "kahdesta kartasta" löytyy oikeassa muodossaan manuaalin FAQ-osiosta ja menee näin:MoveTool wrote: Tuossa kysytään kahdesta kartasta
Suosittelen lämpimästi manuaalin kertaamista ja ehkäpä jonkun suomenkielisen polttoaineen suihkutusta käsittelevän kirjan lukemista. Tällaisia ovat mm. Pentti O. Savolaisen kirjoittamat Autoteknilliset käsikirjat ja Boschin omia suihkutuslaitteistojaan käsittelevä kirjallisuus. Näitä löytyy monista kirjastoista jos ei halua hankkia omaksi.Q. Can I have two tables, one for economy and one for power, and a switch to choose between them?
A. Switching fuel maps for a single type of fuel is an out-dated "carburetorism" that you don't need with a properly tuned EFI setup (the low load part of the tune is set for economy and the high load is tuned for power; trivial with EFI, hard with carbs). The 'switch' is the throttle pedal. MegaSquirt® can detect when you want more power (with the TPS and MAP sensors) and make the 'switch' on its own. If you've got the throttle almost closed and are cruising down the freeway, a well tuned MegaSquirt® will lean things out for maximum fuel economy. Then when you floor it, the sensor readings change and MegaSquirt® will go into the full power section of its tuning.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Niinpä:MoveTool wrote: "How it vorks" voisi olla hyvä lisätä.
http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Kahden mapin pikavaihto?
ms2 v3.0MoveTool wrote:Ei vielä mitään. Mitä suositat?
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Se lainaukseni oli sen linkin virheen tuoma, eikä minun valitsemani. Kokeilin uudelleen ja klikattuani FAQ kysymystä sain muilla kysymyksillä saman vastauksen. Etsidyin sinne uudelleen ja se toimi taas kuten kuuluu.Vauhtivaunu wrote:Jos lainaat tekstiä niin olisi hyvä että lainaat sitä alkuperäistä viestiä muuttamatta. Vastaus kysymykseen "kahdesta kartasta" löytyy oikeassa muodossaan manuaalin FAQ-osiosta ja menee näin:MoveTool wrote: Tuossa kysytään kahdesta kartasta
Suosittelen lämpimästi manuaalin kertaamista ja ehkäpä jonkun suomenkielisen polttoaineen suihkutusta käsittelevän kirjan lukemista. Tällaisia ovat mm. Pentti O. Savolaisen kirjoittamat Autoteknilliset käsikirjat ja Boschin omia suihkutuslaitteistojaan käsittelevä kirjallisuus. Näitä löytyy monista kirjastoista jos ei halua hankkia omaksi.Q. Can I have two tables, one for economy and one for power, and a switch to choose between them?
A. Switching fuel maps for a single type of fuel is an out-dated "carburetorism" that you don't need with a properly tuned EFI setup (the low load part of the tune is set for economy and the high load is tuned for power; trivial with EFI, hard with carbs). The 'switch' is the throttle pedal. MegaSquirt® can detect when you want more power (with the TPS and MAP sensors) and make the 'switch' on its own. If you've got the throttle almost closed and are cruising down the freeway, a well tuned MegaSquirt® will lean things out for maximum fuel economy. Then when you floor it, the sensor readings change and MegaSquirt® will go into the full power section of its tuning.
Ymmärrän nämä asiat englanniksi yhtä hyvin tai huonosti. Koulupohjaa elektroniikkaan ja pneumatiikkaan ym. on. Totta tietysti kertaamista tarvitaan. Kuluuko nuo savolaisen kirjat yhä virittäjien käsissä?
Koettakaa konkarit suvaita tulokkaiden hölmöyttä koska se pitkässä juoksussa kannattaa. Hölmöilyn seuraaminen voi sytyttää uuden ajatuksen. Niin minäkin niitä saan.
Last edited by MoveTool on Thu Jul 10, 2014 22:41, edited 1 time in total.
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Konkarit eivät vaan jaksa liian monta kertaa samanlaisia kyselijöitä. Sentakia täälläkin ei aina vastata kaikkiin niihin kysymyksiin mitkä esitetään sadatta kertaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kahden mapin pikavaihto?
On aiheita joista kaikki on sanottu jo muttei kaikki vaan tiedä sitä, me hölmöt. Mutta mitäpä on viisaat ilman hölmöjä?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Niin ja "tiedon"/sovelluksen pimittäminen ei myöskään paljoa auta. On kumminkin ihmisiä täällä, jotka tietävät muitakin spesiaalisovelluksia. Eri asia haluavatko jakaa sen enempää tietoa. Kannattais nyt hieman valaista, kun tuskin nyt mitään patenttia hakemassa kait?
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Menepä tuo sanomaan kuumaveriselle kisaajalle joka on löytänyt keinon saada paalupaikka. Olen hieman samassa jamassa, eikä sääntökirjaakaan ole.
Kehitystyön vaiheisiin kuuluu hankkiutua spesialiteettien osaajien pariin kertomatta koko tarinaa "mummon hautajaisista" alkaen koska se sotkisi vain asiaa. Kehittäminen jatkuu sitten niin kuin jatkuu ja joku voisi tehdä sen paremmin, mutta sen ominut on yleensä ihastunut siihen niin ettei sitä jaa vapaasti muille. Siitähän saa ehkä jotain etuakin. Ihastuksen positiivinen puoli on into tehdä työtä asian eteen jotta tulos on entistä koreampi.
Ehkä tämän ruiskujärjestelmän hallinnoijat haluavat olla mukana uudessa siovelluksessakin, josta voi tulla merkittävä myös kaupallisilla markkinoilla?
Muuten liittyisikö tuo asetusten pikavaihdon "tarpeettomuus" jenkkien päästömääräyksiin joiden kiertoon tuo olisi laiton keino? Osaamattomat "arvaa" ettei tehdas säädöillä vaan kulje niin kuin tuunattuna. Muutenhan kaikki menisi tehdas-säädöillä.
Kehitystyön vaiheisiin kuuluu hankkiutua spesialiteettien osaajien pariin kertomatta koko tarinaa "mummon hautajaisista" alkaen koska se sotkisi vain asiaa. Kehittäminen jatkuu sitten niin kuin jatkuu ja joku voisi tehdä sen paremmin, mutta sen ominut on yleensä ihastunut siihen niin ettei sitä jaa vapaasti muille. Siitähän saa ehkä jotain etuakin. Ihastuksen positiivinen puoli on into tehdä työtä asian eteen jotta tulos on entistä koreampi.
Ehkä tämän ruiskujärjestelmän hallinnoijat haluavat olla mukana uudessa siovelluksessakin, josta voi tulla merkittävä myös kaupallisilla markkinoilla?
Muuten liittyisikö tuo asetusten pikavaihdon "tarpeettomuus" jenkkien päästömääräyksiin joiden kiertoon tuo olisi laiton keino? Osaamattomat "arvaa" ettei tehdas säädöillä vaan kulje niin kuin tuunattuna. Muutenhan kaikki menisi tehdas-säädöillä.
Last edited by MoveTool on Thu Jul 10, 2014 22:52, edited 1 time in total.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Ei.MoveTool wrote:Muuten liittyisikö tuo asetusten pikavaihdon "tarpeettomuus" jenkkien päästömääräyksiin joiden kiertoon tuo olisi laiton keino?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Melkoista kaunopuheista runoutta, joka ei aiheeseen liity mitenkään.MoveTool wrote:Kehitystyön vaiheisiin...
Ylipaineistamisessa ylipäätään, on kyllä kaikki jo muualla 'kokeiltu ja nähty' - pienellä polttomoottorilla tai jopa tehokkaalla muutamien kilowattien tehoisella sähkömoottorillakin ilmapumppua (olkoon sitten syrjäytystilavuusahdin tai muunlainen pumppu) pyörittäen. Paine-ilmasäiliöitäkin luokkaa 200-300 ilmakehään paineistettuna on kokeiltu. Kylmäkoneita ilmanjäähdytyksen yhteydessä. Nestemäisen hapen syöttöä höyrystimen lävitse ja annostelu suuttimella jne.
Sanoisin ettei mitään uutta auringon alla.
Mapin vaihdon tarpeettomuus liittyy siihen, että yhdellä mapilla saadaan koko kuormitusalue säädettyä. Mapin resoluutio on eri asia eli jos vierekkäisten kuormituspisteiden suhteen volumetrinen täytös muuttuu erittäin paljon, voi pienemmästä kuormituspisteiden jakovälistä olla hyötyä.
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Kaikki on kokeiltu kuten natsit ajeli pinnan alla dieseleillä. Mutta kaikkia sovelluksia ja yhdistyelmiä ei ja siinä juju. Luonnonilmiötä tai yleisesti tunnettua sovellusta ei voi patentoida, eikä sitä minkä tavallinen ammattimies helposti keksii tehdä. Se mikä minua tuossa piiskaa sen tekemään on se että teki toinen jostain nopeamman minä teen siitä vielä nopeamman eikä kyse olisi siitä että "tarvitsen vain pari miljoonaa läpimurtoon...".
Re: Kahden mapin pikavaihto?
Painettahan sylintereihin saa 'perinteisinkin' ahtamiskeinoin.
Virittämisessä kannattaa laskea, mitä mekaniikka kestää - esimerkiksi sylinteripaineiden tiivistyksen tai kampikoneiston jäyhyyden suhteen. Vakioita sarjatuotanto moottoreita ei yleensä ole mitoitettu järjettömän suurille tehollisille keskipaineille. Ajaudut vain mekaniikan keston suhteen ongelmiin. Pokaalit jaetaan vasta maalissa.
Virittämisessä kannattaa laskea, mitä mekaniikka kestää - esimerkiksi sylinteripaineiden tiivistyksen tai kampikoneiston jäyhyyden suhteen. Vakioita sarjatuotanto moottoreita ei yleensä ole mitoitettu järjettömän suurille tehollisille keskipaineille. Ajaudut vain mekaniikan keston suhteen ongelmiin. Pokaalit jaetaan vasta maalissa.
Re: Kahden mapin pikavaihto? [mostly Off topic]
Menen lukemaan ne O Savolaiset jotta pääsen tasolle. 
