V8:n ruiskuttelu

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
AteV8
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Sep 11, 2005 20:28
Location: Jämsä

V8:n ruiskuttelu

Post by AteV8 »

Moro!

Edit:Vaihdoin otsikon "Aloittelija ruiskuttaa..." Rassailusta on kyllä koulutus ja 10v kokemus, että jos kysymyksiini vastailet niin voit ihan rohkeasti puhua oikeilla termeillä jos siltä tuntuu... MS on mulle kyllä ihan uus laite. :?

Jeps, löytyy paljon kysymyksiä, mutta aloitanpa kertomalla ensin koneesta specsejä.
Mottina siis 318cid (5,2L) hyrslerin tuote, ilmeisesti vuodelta 1974.
Tehoja on orkkiksena kai max. 230hp, nyt on asennettu 360cid koneen nokka, eli teho on saattanut hieman nousta... Joskus tulevaisuudessa olis kiva tupla turbottaa, mutta jätetään se nyt tällä kertaa huomioimatta...

Olis tarkoitus repiä koneesta jotain 300-350hp, ja mielellään halvalla, eli mahd. paljon romis osia käyttäen.

1. Millasesta autosta kannattais etsiä suuttimet, ja ennenkaikkea minkä kokoiset. 8 kpl tarttis.

2. Ajatuksena olis ryöstää läppärungot vanhoista holley kaasareista. (Tai sit 4kpl toyotan kaasareitten läppärunkoja, kun niitä sattuu pyörimään nurkissa.) Toimiiko tälläinen ratkaisu??

3. Kun ajattelin rakentaa cross ram tyyppisen imusarjan niin imuputkista tulee melkoisen pitkät. Mahtaako olla mitään haittaa.

4. Riittääkö jos laitan lambdan vain toiseen pakoputkeen? Putkissa ei ole yhdysputkea eikä sitä myöskään tule, ettei kukaan erehtyis luulemaan että auto käy tasaisesti. 8)

5. Kelpaisko jakotukin päähän joku esim. romis civicin paineen säädin, vai pitäskö suoraan hommata säädettävä (FSE?) ettei tule ongelmia?

Tässä näin alkuunsa... Lisää kysymyksiä tulee varmasti vielä lisää.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Re: V8:n ruiskuttelu

Post by Anssi »

AteV8 wrote: 1. Millasesta autosta kannattais etsiä suuttimet, ja ennenkaikkea minkä kokoiset. 8 kpl tarttis.
Tuo kokovaatimus selviää laskurilla. Laskuri löytyy esim tuolta: http://www.msefi.com/msinfo/v22manual/minj.htm#size

En tiedä, mittä motissa olisi soppelin kokoiset injektorit, mutta kokeile vaikka laittaa ostoilmoitus tälle foorumille! Voisi kyllä kuvitella, että pari satsia jonkun tehokkaamman nelarikoneen injektoreita ajaisi asian.
AteV8 wrote:2. Ajatuksena olis ryöstää läppärungot vanhoista holley kaasareista. (Tai sit 4kpl toyotan kaasareitten läppärunkoja, kun niitä sattuu pyörimään nurkissa.) Toimiiko tälläinen ratkaisu??
Miksipä ei toimisi, kunhan kaasuläppien yhteenlaskettu koko ei ole ihan älytön. Jos läpät ovat aivan liian isot, niin ruisku kyllä toimii, mutta kaupunkiajelusta tulee vaivalloista, koska kone saa helposti aika pienellä polkimen painalluksella paljon ilmaa. Kunnolla progressiivinen läppäsysteemi tietty ajaa asian. Läppien koon laskemiseen löytyy myös ohjeet ja kaavat: http://www.msefi.com/msinfo/v22manual/minj.htm#throttle
AteV8 wrote:3. Kun ajattelin rakentaa cross ram tyyppisen imusarjan niin imuputkista tulee melkoisen pitkät. Mahtaako olla mitään haittaa.
Mitä mahdollista haittaa tarkoitat? Imuputkien pituuden laskemiseen löytyy kaavoja. Muistaakseni tälläkin palstalla on joskus nähty linkit niihin.

AteV8 wrote:4. Riittääkö jos laitan lambdan vain toiseen pakoputkeen? Putkissa ei ole yhdysputkea eikä sitä myöskään tule, ettei kukaan erehtyis luulemaan että auto käy tasaisesti. 8)
Periaatteessa pitäisi riittää hyvin. Samalla tavallahan niiden koneen puolikkaiden tulisi käydä. Tosin, jos "jaat" koneen kahteen lohkoon ilmansaannin puolesta cross-ram -imusarjalla, niin voisi varmaan varmuuden vuoksi laittaa molempiin. Voit silloin ainakin varmistaa, että molemmat puolet toimivat samalla tavalla hyvin tai huonosti :) Mulla on lambdat kasissa molemmissa putkissa ja luettava lambda valitaan vaihtokytkimellä. Toimii. Hanki sitten samanlaiset lambdat ja suosiolla uusina. Eri ikäiset anturit saattavat antaa hieman eri arvoja, joka sitten tekee tuon koneen eri puoliskojen toisiinsa vertailemisen mahdottomaksi.
AteV8 wrote:5. Kelpaisko jakotukin päähän joku esim. romis civicin paineen säädin, vai pitäskö suoraan hommata säädettävä (FSE?) ettei tule ongelmia?
Riippuu civicin bensanpaineista. Jos vastaa sitä, mille valitsemasi injektorin virtaus on ilmoitettu, niin ei liene ongelmaa.
AteV8 wrote:Tässä näin alkuunsa... Lisää kysymyksiä tulee varmasti vielä lisää.
Tämä on oikea paikka kysyä :) Tervetuloa vaan mukaan!
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
AteV8
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sun Sep 11, 2005 20:28
Location: Jämsä

Post by AteV8 »

Sillä mahdollisella imusarjan pituuden haitalla meinasin että jos pitkä imari kerta tuo ala vääntöä, niin syökö se sitten ylemmiltä kierroksilta voimaa?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

AteV8 wrote:Sillä mahdollisella imusarjan pituuden haitalla meinasin että jos pitkä imari kerta tuo ala vääntöä, niin syökö se sitten ylemmiltä kierroksilta voimaa?
Näinhän se tekee. Noin karkeasti yleistäen voisi sanoa, että pitkät kapeat runnerit toimivat paremmin "pienillä kierroksilla" ja "suuremmilla kierroksilla" ne sitten aiheuttavat astmaoireita. Imusarja tulisikin aina mitoittaa sen koneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Samat virtausdynamiikan säännöt pätevät yhtälailla imu- ja pakosarjojen suunnittelussa.

Tuossa keskustelussa on muutama linkki aiheeseen: viewtopic.php?t=816
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Post Reply