EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Moderator: Masi_K
EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Eli PLX:n EGT mittari löytyy autosta ja haluaisin saadaa näkymään sen tiedon logissa (voi olla mielenkiintoinen tieto kun sekoilee tässä "tärpätin" ja "viinan" välillä)..
Siten löytyisi vielä toinen "imuilman lämpömittari" välijähdyttimen kuumalta puolelta ja olisi mielenkiintoista saada tuokin näkymään logissa..
Eli miten niiden tiedot sinne purkkiin saisi? PLX:ssä on käsittääksenii 0-5voltin analogi ulostulo... Tuner studion mittari pöydälle saan EGT mittarin näkyviin, joka tällä hetkellä näyttää noudattavan laajakaista lambdan 0-5v singnaalia... Mega loc wieveristä löytyisi käppyrä EGT6 ja 7 ,mutta nekään ei enää näytä menevän AFR singnaalin mukaan?
Suht suoria/tarkkoja linkkejä/ohjeita aiheeseen (surkea googlettaja/megamanuaalin tulkitsija)...
Siten löytyisi vielä toinen "imuilman lämpömittari" välijähdyttimen kuumalta puolelta ja olisi mielenkiintoista saada tuokin näkymään logissa..
Eli miten niiden tiedot sinne purkkiin saisi? PLX:ssä on käsittääksenii 0-5voltin analogi ulostulo... Tuner studion mittari pöydälle saan EGT mittarin näkyviin, joka tällä hetkellä näyttää noudattavan laajakaista lambdan 0-5v singnaalia... Mega loc wieveristä löytyisi käppyrä EGT6 ja 7 ,mutta nekään ei enää näytä menevän AFR singnaalin mukaan?
Suht suoria/tarkkoja linkkejä/ohjeita aiheeseen (surkea googlettaja/megamanuaalin tulkitsija)...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Kolvaushommiksi menee. Sun pitää rakentaa samanlainen jännitesisääntulo kun toiselle lambdalle mutta laittaa se plx:n analoginen 0-5v signaali siihen. Lisähaasteena on ettei ohjetta ole erikseen ms-extran manuaalissa (eikä oikein missään muuallakkaan). Vaatii hyvin paljon perehtymistä.
Tuossa kakkoslambdan sisäänmenon komponentit ja kytkentä:
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#secondo2
Ps. On tietysti GPIO mutta se voi olla vielä vaativampi projekti jos et satu jostain löytämään valmiita ohjeita:
http://www.diyautotune.com/catalog/gpio ... p-403.html
http://www.msgpio.com/
Tuossa kakkoslambdan sisäänmenon komponentit ja kytkentä:
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#secondo2
Ps. On tietysti GPIO mutta se voi olla vielä vaativampi projekti jos et satu jostain löytämään valmiita ohjeita:
http://www.diyautotune.com/catalog/gpio ... p-403.html
http://www.msgpio.com/
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Kolvaus hommiin olikin jo osannut varautua... mutta näin pienten asioiden takia CAN väylään perehtymisen tarve yllätti
Onko MS3:sessa vakiona asiat jo "paremmin/helpommin"? .....yllättää vain tämän asian monimutkaisuus/vaikeus, itse kuvittelen ettei yhden(tai 2) logattavan sisään tulon tarve ruuttaan olisi niin harvinaista.....kuitenkin pidän noita pako lämpöjen tarkkailua viritys projekteissa hyvinkin tarpeellisena...
kuinkas vaikeata mahtaa olla softa puolen asetusten rukkailu, jos nyt ihan pelkän ms2 levyn kanssa yrittäisi pärjätä? ja riittäisikö tuolle extra ilmalämpö anturille vielä joku reikä levyltä?

kuinkas vaikeata mahtaa olla softa puolen asetusten rukkailu, jos nyt ihan pelkän ms2 levyn kanssa yrittäisi pärjätä? ja riittäisikö tuolle extra ilmalämpö anturille vielä joku reikä levyltä?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Tietty sit on noita JBPerf.com tinytI/O, jossa can väylästä AD antureita saa viriteltyä useamman.
Löytyy pari tuollasta:
http://jbperf.com/io_extender/tinyIOx.html
Löytyy pari tuollasta:
http://jbperf.com/io_extender/tinyIOx.html
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
No nyt on kiinnostavampi can sontiainen...edelleen huoletta minkälainen on softan räknääminen varsinkin jos tieto tulee can väylää pitkin???JaniM wrote:Tietty sit on noita JBPerf.com tinytI/O, jossa can väylästä AD antureita saa viriteltyä useamman.
Löytyy pari tuollasta:
http://jbperf.com/io_extender/tinyIOx.html
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Mega ykkösessä EGT:n loggaus oli varsin simppeliä ja ohjeetkin löytyy rautalangasta väännettynä. Valitettavasti MS2:ssa asia näyttää unohtuneen.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Ei ole paha homma ottaa käyttöön can kikkareita ja ohjeita Jeanin sivuilla löytyy.
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Eikös ton Gpio levyn egt pussukkaa saa toimii ihan yksinäänkin ? Näin mä olen käsittänyt.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Unohdetaan se can väylä nyt heti alkuunsa...
Eikös loggerissa ole afr 2 käppyrä ja egt? Eli megaruuttaan inputit kuntoon ja vain tunerstudion puolelta osotteet ja kertoimet kuntoon. Nyt loggerisa näkyy afr2 rivillä esim. vesilämpö ym. Nimenkin saa kai vaihettua?
Konkat vissiin suodattaa ja valtava vastus maihin vetää inputin nolliin, mutta mitä se signaalin välissä oleva vastus siinä rajottaa?
Eikös loggerissa ole afr 2 käppyrä ja egt? Eli megaruuttaan inputit kuntoon ja vain tunerstudion puolelta osotteet ja kertoimet kuntoon. Nyt loggerisa näkyy afr2 rivillä esim. vesilämpö ym. Nimenkin saa kai vaihettua?
Konkat vissiin suodattaa ja valtava vastus maihin vetää inputin nolliin, mutta mitä se signaalin välissä oleva vastus siinä rajottaa?
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Loggerista ei kyllä löytynyt "afr2".... sen sijaan EGT6 ja EGT7 eikä muita EGT nimisiä..Vilderi wrote: Eikös loggerissa ole afr 2 käppyrä ja egt? Eli megaruuttaan inputit kuntoon ja vain tunerstudion puolelta osotteet ja kertoimet kuntoon. Nyt loggerisa näkyy afr2 rivillä esim. vesilämpö ym. Nimenkin saa kai vaihettua?
Ja nyt kun tarkemmin kun tutkein niin toisin kuin ekassa postauksessa sanoin niin AFR, EGT6 , EGT7 käppyrät kulkevat samaan tahtiin tällä hetkellä

Niin onko siellä ms2:sen levyssä 2 vapaata inputti reikää???
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Löytyisikö suoraa linkkiä tähän sivustoon?JaniM wrote:Ei ole paha homma ottaa käyttöön can kikkareita ja ohjeita Jeanin sivuilla löytyy.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
http://forum.jbperf.com/viewtopic.php?f=9&t=1032
MS2 käytössä AD6 ja AD7 pinnit varalla, jos enemmän haluaa, niin silloin pakko ottaa can-väylä käyttöön.
EGT piirin saa rakennettua juurikin GPIO-EGT pussukasta ja kytkentä analogi sisääntuloon.
MS2 käytössä AD6 ja AD7 pinnit varalla, jos enemmän haluaa, niin silloin pakko ottaa can-väylä käyttöön.
EGT piirin saa rakennettua juurikin GPIO-EGT pussukasta ja kytkentä analogi sisääntuloon.
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Nyt alettu perehtyä tämän ohjeen mukaan:
http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Ext ... m#addgauge
ja helpoltahan tuo vaikuttaa
mutta ensi ongelmaksi muodostuu OIKEAN "INI" tiedoston löytäminen, tässä tuner studion tapauksessa...olisiko tietoa mistä se oikea tarkalleen löytyy...mistä sen tunnistaa oikeaksi jne 
http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Ext ... m#addgauge
ja helpoltahan tuo vaikuttaa


-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Noin. Alkaa olla taas kerran enemmän kysymyksiä kuin kuvittelikaan. EGT:n näkyminen Tuner Studiossa olisi haaveena, mutta sen toteuttaminen on ainakin toistaiseksi osoittautunut himpun haasteelliseksi. Google on ollut kiva kaveri muutaman päivän ajan, mutta mistään ei oikein minkäänlaista selkokielistä raapaisua ole tähän mennessä löytynyt, tätä ketjua lukuunottamatta...
Onko jollain enemmältikin kokemusta, tuon edellisen viestin mukaisesta INI -tiedoston muokkaamisesta..?
Noita tiedostojahan piti MegaTunen aikaan varsin paljon muokkailla, ja se ainakin silloin tuntui ihan tehtävissä olevalta. Monta asetusta tulikin sitä kautta laiteltua, mutta nyt TunerStudion kanssa asia on unohtunut. Eikä sitä kyllä kaipaakaan...
Kokoonpanona olisi MS2 prossu, J-K:n MOAMS -levyllä, josta JBPerf:in Tiny IOx:llä CAN-väylän kautta AD595 -piireillä mitattua signaalia lukee K-tyypin anturit. Tähän mennessä onnistunutta, IO-tieto kulkee Tunerille, ja mittarin saan seuraamaan RAW -arvoa, sekä anturia lämmittäen että "suoraan" antamalla 0-5V jännitettä TIOx:in sisäänmenoon. Hukassa siis "ainoastaan" konsti millä saa TunerStudion ja MegaLogWiewerin ymmärtämään että luettu jännitetieto olisi pakokaasulämpö...
Kaikenlaiset vinkit otetaan ilolla vastaan. Myös maininta ettei asiassa pääse etenemään ilman iNI:n muokkaamista, vaikkakin sitä vastausta en oikein haluaisi...
Onko jollain enemmältikin kokemusta, tuon edellisen viestin mukaisesta INI -tiedoston muokkaamisesta..?
Noita tiedostojahan piti MegaTunen aikaan varsin paljon muokkailla, ja se ainakin silloin tuntui ihan tehtävissä olevalta. Monta asetusta tulikin sitä kautta laiteltua, mutta nyt TunerStudion kanssa asia on unohtunut. Eikä sitä kyllä kaipaakaan...
Kokoonpanona olisi MS2 prossu, J-K:n MOAMS -levyllä, josta JBPerf:in Tiny IOx:llä CAN-väylän kautta AD595 -piireillä mitattua signaalia lukee K-tyypin anturit. Tähän mennessä onnistunutta, IO-tieto kulkee Tunerille, ja mittarin saan seuraamaan RAW -arvoa, sekä anturia lämmittäen että "suoraan" antamalla 0-5V jännitettä TIOx:in sisäänmenoon. Hukassa siis "ainoastaan" konsti millä saa TunerStudion ja MegaLogWiewerin ymmärtämään että luettu jännitetieto olisi pakokaasulämpö...
Kaikenlaiset vinkit otetaan ilolla vastaan. Myös maininta ettei asiassa pääse etenemään ilman iNI:n muokkaamista, vaikkakin sitä vastausta en oikein haluaisi...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Kuvittelisin sen menevän nykyään niin että valikosta Tools - add custom channel wizard. Siitä sitte valitsee oikein. Kanavia voi myös jälkikäteen säätää niin ikään Tools valikosta. Melko varmasti tämä funktio löytyy vain ostetusta tunerista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Ei löydy Lite -versiosta, joten taitaa tässä sitten löytyä "riittävä syy" lisenssin maksamiseen. Toisaalta, ei ole iso summa, ja ilmeisesti aika paljon muitakin juttuja saa käyttöön täysversion kanssa. Ja olikos niin että kolmeen koneeseen käy sama lisenssi tai jotain sellaista? Kun tuota säätämistä tullee tapahtumaan ainakin kotikoneella ja sitten miniläppärillä tai tabletilla..?
Edittiä: Pitihän se lisenssi ostaa. Ja löytyi monenlaista uutta, mutta ei näköjään anna uutta mittaria tehdä lukemaan CAN-väylän kautta. Kaikenlaista muuta kyllä sallisi. Vähän kyllä väsymyskin jo vaivaa, eli voi se mahdollisesti onnistuakin vielä..
Edittiä: Pitihän se lisenssi ostaa. Ja löytyi monenlaista uutta, mutta ei näköjään anna uutta mittaria tehdä lukemaan CAN-väylän kautta. Kaikenlaista muuta kyllä sallisi. Vähän kyllä väsymyskin jo vaivaa, eli voi se mahdollisesti onnistuakin vielä..
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Aikansa kun pyöri etsimässä tietoa MsExtran ja JBPerf:n palstoilla, alkoi tunne vahvistua että nuo saisi vain kolmosprossun kanssa tehtyä helposti. Noinkohan sitä joutuu aikaistamaan senkin hankkimista..? 

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Niin. Siinä tuo on helpompaa ja tiedon saa myös ecun käyttöönkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Jean vastasi arveluihin, helpoin tapa on tosiaan hankkia se MS3, kakkoseen pitäis onnistua .ini -tiedostoa muokkaamalla. Saas nähdä maksaako vaivaa lähteä tiedostoa muokkaamaan, tosin noita kakkosprossujakin on tuossa sitten pari joutilasta että mitähän niiden kanssa vielä sitten keksisi..?
Hittojako sitä on tällainen hamsteri, että kaikkea pitää haalia? Ykösprossujakin taitaa olla kolme-neljä irtaallaan, kakkosia jokunen ja sitä elektroniikkakrääsää vähän haitaksi astikin. Ja ihan kaikkea muutakin, jotka toki paikkaansa puolustaa kun jotain sitten askartelee, kun melkein mitä tahansa löytyy jo kotoa, ja loput verstaalta...
Kolmosen esimerkkiprojektia tuli selattua Tunerissa, ja moni juttu taitaa tosiaan olla sillä aika paljon helpompi. Näyttää tosiaan kakkosprossu olevan aika ääriään myöten käytössä ainakin I/O:n kannalta, mutta tätä EGT -näyttöä ja sen tietoja etsiessä tuli kyllä mainintoja vastaan että ohjelmallisestikin alkaa olla rajat vastassa...
Edit: Löytyhän se oikea .ini, josta pitäisi osata muokata toimiva. Saas nähdä miten käy, alkuperäinen .ini on kuitenkin tallessa että palautus entiselleen pitäisi onnistua, kun menee bitti poikittain...
Hittojako sitä on tällainen hamsteri, että kaikkea pitää haalia? Ykösprossujakin taitaa olla kolme-neljä irtaallaan, kakkosia jokunen ja sitä elektroniikkakrääsää vähän haitaksi astikin. Ja ihan kaikkea muutakin, jotka toki paikkaansa puolustaa kun jotain sitten askartelee, kun melkein mitä tahansa löytyy jo kotoa, ja loput verstaalta...
Kolmosen esimerkkiprojektia tuli selattua Tunerissa, ja moni juttu taitaa tosiaan olla sillä aika paljon helpompi. Näyttää tosiaan kakkosprossu olevan aika ääriään myöten käytössä ainakin I/O:n kannalta, mutta tätä EGT -näyttöä ja sen tietoja etsiessä tuli kyllä mainintoja vastaan että ohjelmallisestikin alkaa olla rajat vastassa...
Edit: Löytyhän se oikea .ini, josta pitäisi osata muokata toimiva. Saas nähdä miten käy, alkuperäinen .ini on kuitenkin tallessa että palautus entiselleen pitäisi onnistua, kun menee bitti poikittain...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Mä koitin tossa kerran can egt purkkia ms2 kaverina väylän läpi ja kyllä se hienosti pelitti. Sain näkymään täsmälleen oikean celsius luvun. Tietty käytin valmista ini filua mut kuitenkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: EGT,MAT2 -> MS2extraV3
Jotenkin tuntuu etten vaan osaa. Siis -ini:n muokkamista siten että saisi can-egt:t näkösälle. Piti sitten kytkeä AD6 ja AD7 tuloihin pari egt-kikkaretta, kokeeksi että saa itselle varmistettua että ainakin mittaus toimisi oikein...

Samassa kupissa Fluken termopari, kaksi "oikeata" egt-anturia sekä moottorin lämpöanturi. Äkkiä muuten kupillinen vettä jäähtyy kiehuvasta kahdeksankymmenen asteen tienoolle, matkalla keittiöstä olohuoneeseen...

Fluken lukemat...

Ja Megan mittaukset. Ihan pientä heittoa, mutta tarpeeksi lähelle kuitenkin näkyy osuvan. Samaan kuvaan kun olisi Fluken näytön vielä saanut, niin lähempänä olisi lukemat olleet. Jäähtyy se vesi tosiaan, jo muutaman sekunninkin aikana tuli asteen-muutaman alaspäin...

Tuommoiseen Hammondin pikkupurkkiin on egt-kortit Tiny-IOx:n kanssa asettumassa. MAP-anturi asettui levyn protoalueelle, ja sen sekä noiden kahden kytketyn egt:n tiedot menee omilla piuhoillaan, ainakin testivaiheessa. Taitaa vaan CAN-väylä jäädä vielä vaiheeseen ellei saa -ini:in jotain tolkkua, kunnes hennoo kolmosprossuun sijoittaa. Pientä rahanmenoa kun tuoreempi Rangekin näkyy järjestävän. Vai laittaisko Megan siihenkin..?

Samassa kupissa Fluken termopari, kaksi "oikeata" egt-anturia sekä moottorin lämpöanturi. Äkkiä muuten kupillinen vettä jäähtyy kiehuvasta kahdeksankymmenen asteen tienoolle, matkalla keittiöstä olohuoneeseen...

Fluken lukemat...

Ja Megan mittaukset. Ihan pientä heittoa, mutta tarpeeksi lähelle kuitenkin näkyy osuvan. Samaan kuvaan kun olisi Fluken näytön vielä saanut, niin lähempänä olisi lukemat olleet. Jäähtyy se vesi tosiaan, jo muutaman sekunninkin aikana tuli asteen-muutaman alaspäin...

Tuommoiseen Hammondin pikkupurkkiin on egt-kortit Tiny-IOx:n kanssa asettumassa. MAP-anturi asettui levyn protoalueelle, ja sen sekä noiden kahden kytketyn egt:n tiedot menee omilla piuhoillaan, ainakin testivaiheessa. Taitaa vaan CAN-väylä jäädä vielä vaiheeseen ellei saa -ini:in jotain tolkkua, kunnes hennoo kolmosprossuun sijoittaa. Pientä rahanmenoa kun tuoreempi Rangekin näkyy järjestävän. Vai laittaisko Megan siihenkin..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!