Ykköskorinen turbo Fiesta
Posted: Thu Mar 06, 2014 11:25
Alkuvuodesta 2012 hain Iittalasta kesken jääneen, ja täysin puretun mk1 fiesta projektin paloina. Ja on muuten viimeinen kerta kun ostan auton paloina. Mulla oli yks fiesta jo ennestään, jonne olin jo isompaa moottoria alustavasti vähän sovitellu, mutta ajattelin silloin että valmiiksi hitsatusta korista olis helpompi jatkaa..
Vein sen silloin suoraan maalarille, ja alkuvuodesta 2013 sain hakia korin maalattuna takaisin.
Ensimmäinen kuva.

Ja maalattuna.



Nuoden välisenä aikana tuli aika pitkäksi ja moottori sai kärsiä kaikista hulluista päähän pistoista. Moottori on 1.3 mk3 Escortista, eli CVH.
Jostain luin että 1.8 cvh sierroissa ja usa mallin cvh koneissa on rullanostajat. Nostimet maksoi ebayssä huikeat 8€/sarja, joten sellaiset tilaukseen. Palikat nostimien paikoillaan pitämiseen löytyi amerikasta, kun aikansa etti ja kyseli eri foorumeilla. Eikä myyjä edes pyytäny niistä mitää
Mega oli tässä vaiheessa myös suunnitteilla, niin hommasin EFI:n kannen.
Siinä nostajat, vanha ja rulla


Nostimet kannessa.

Tuollaiset raudat tuli kirjeenä amerikasta

Sovitusta

Pintojen madallusta että nostimet ulettuu rautoihinsa

Ja väliin pieni kuoppa niin istuu paremmin


Nokka olikin sitten se haastavin. Olisin tietysti halunnu jotain vähän viriempää, mutta sellaista rulla mallia ei cvh koneeseen löydy kuin mittatilaustyönä, mikä olis ylittäny budjetin heti kerralla. Sain kuitenkin työpaikan kautta yhden nokanhiojan hetkeksi innostumaan asiasta. Nokkaan suunniteltiin evo mitsun profiilia ja materiaalina teräs (valu ei kestä rullia).
Sinä aikana kun nokka oli tekeillä käytiin lohkon kimppuun. Hyllystä löytyi ylimääräiset mittatilauksena angliaan tehdyt tasapäiset takomännät. Milliä suuremmat kuin cvh:n vakio ja lakikorkeus lähelle sama kuin rs turbossa

Lohkoa plaanasin lähes pari milliä, ja kannesta noin milli. Koitin saada puristusta sillä vähän ylöspäin.
Mäntiin piti tehdä reunaviistettä (hemi palotila) ja venttiilikolot.
Angliassa männät on uivalla tapilla ja cvh:ssa puristuskiinnityksellä. Tämän takia piti vielä koneistaa kanget kentin heloille.
Porattuna ja plaanattuna

Tuossa kanki valmiina. Tuo tasapainoitus teline oli muuten sitte aivan mitätön.

Ja mäntä+kanki. Ilman venttiilikoloja vielä.

Näiden lisäksi porasin vielä bmw:n öljyruiskut runkolinjaan. Cvh:ssa menee öljykanava niin huonossa paikassa ettei ne tyypillisemmät joutsenkaulat sovi.

Efin vauhtipyörä ja anturille paikka. Anturi tuli kaikista summittaisista kuvista, mittauksista ja ohjeista huolimatta noin 4 astetta myöhäisemmälle kuin edikseen kuuluu. Tämä pitää nyt vain ottaa huomioon kun säätää kartaa. Anturin paikkaa ei voi säätää muuten kuin moottorin irrottamalla.


Hommasin myös RS Turbon orkkis kansipahvin. On todella hyvän oloinen. Massa molemmin puolin ja niiden välissä koko tiivisteen kokoinen pelti tukemassa liekkirenkaita. Samantapaisia oon nähnyt isoissa turbo perkinsseissä. En enää epäile sitä kun jotku väittää rst:n orkkis pahvia jopa paremmaksi kuin cometic.

Ja sitten olikin alakerta kasassa.

Puristus on mikä on. Matala se on noiden mäntien takia, mutta mistään välistä ei oikein enempää tohdi ottaa. En edes enää mitannu ettei harmittaisi liikaa.
Ja sitten takaisin nokkaan. Hioja oli sitä pyöritelly ja suunnitellu aikansa ja ei se oikein tuntunu edistyvän. Ebayssä sattui olla muutamalla kympillä 1.8 cvh:n nokka, niin päädyin kompromissiin ja ostin sen.
Rullanokissa on kaikki laakerikaulat saman kokoiset, kun taas euromalleissa kaulat on porrastettu 0.25 välein. Eli hionnat jatkuu.

Rulla profiili

Ja vakio

Ja kasassa
http://s161.photobucket.com/user/jat-79 ... 8.mp4.html
Ettei tuokaa olisi tarpeeksi helppoa niin keinutkin piti vielä shimmata oikeaan korkoon. Mutta sielä se nyt on, eikä ainakaa vielä oo pois tulos.
Pakosarjasta eka versio oli tämän näköinen

Mutta eihän se sitte mahtunukkaa fiestan pieneen konetilaan. Nyt se näyttää tältä

Tilanpuutteesta johtuen ostin myös englannista käytetyn pacen chargecooler setin. Ilma-vesi-ilma

Kattelin uutta samanlaista sarjaa Pacen sivuilta niin hinta noin 750£
Pitäis tuolla rahalla jo toimia. Se hyvä puoli tuossa ainakin on ettei tarvi laittaa ic:tä keulalle paljastamaan moottorin viritysastetta
Coolerin syyläri mahtui juuri ja juuri moottorin syylärin eteen. Kuvassa on myös ahtoputkien sovitus menossa.

Itse cooleri, pumppu, pumpun draiveri (pumppu on harjaton, epäilyttävästi saman näköinen kuin pesukoneen poistopumppu), ja vesisäiliö

Lisää ahtoputkia. Dumpin piirrustukset löytyi Cossuclubin sivuilta. Aluksi oli tarkoitus laittaa se klemmarilla letkuun kiinni, mutta varastos ei ollu sopivaa letkua. Kierrepakka ja tappi oli...





Pakoputki hahmollaan, bensa- ja jarruletkut valmiina. Pumppu on XR3i escortista, tankki mk2 1.4i Fiestasta.

Ja putki hitsattuna

Tilanne tällä hetkellä tämää.. Äää.. ätshii
http://www.youtube.com/watch?v=pMqPPkxmGRk
Ilmanputsari, huohotus, klemmaria, muutamat mittarit, johtojen siivousta, ja säätöä. Sisusta on vielä vähä kesken myös.
Yhteenvetona
Fiesta -82
Moottori: 1.3 cvh. 1.8 rullanokka/nostimet, 1.6 EFI kansi, CPS männät, BMW öljysuihkut ja Pace ilma-vesi-ilma välijäähdytin.
Turbo: Volvo 440 1.7l. Garret tbo220 (<-jos oikein muistan)
Moottorinohjaus: Partcon Mega hires 10g, EDIS4, suuttimet 304cc ev6.
Jarrut: Edessä ja takana mk2 XR2
Jouset intrax. Iskarit edessä Gabriel Gas, takana Monroe radialmatic.
Väri Ford Imperial blue.

Vanteiksi on tulos 13" hunajakennot.
Paljon jäi asennusta, turhia kokeiluja, ja metsään menneitä kohtauksia välistä, mutta eipä ne kovin kiinnostavia oo.
Vein sen silloin suoraan maalarille, ja alkuvuodesta 2013 sain hakia korin maalattuna takaisin.
Ensimmäinen kuva.

Ja maalattuna.



Nuoden välisenä aikana tuli aika pitkäksi ja moottori sai kärsiä kaikista hulluista päähän pistoista. Moottori on 1.3 mk3 Escortista, eli CVH.
Jostain luin että 1.8 cvh sierroissa ja usa mallin cvh koneissa on rullanostajat. Nostimet maksoi ebayssä huikeat 8€/sarja, joten sellaiset tilaukseen. Palikat nostimien paikoillaan pitämiseen löytyi amerikasta, kun aikansa etti ja kyseli eri foorumeilla. Eikä myyjä edes pyytäny niistä mitää

Mega oli tässä vaiheessa myös suunnitteilla, niin hommasin EFI:n kannen.
Siinä nostajat, vanha ja rulla


Nostimet kannessa.

Tuollaiset raudat tuli kirjeenä amerikasta

Sovitusta

Pintojen madallusta että nostimet ulettuu rautoihinsa

Ja väliin pieni kuoppa niin istuu paremmin


Nokka olikin sitten se haastavin. Olisin tietysti halunnu jotain vähän viriempää, mutta sellaista rulla mallia ei cvh koneeseen löydy kuin mittatilaustyönä, mikä olis ylittäny budjetin heti kerralla. Sain kuitenkin työpaikan kautta yhden nokanhiojan hetkeksi innostumaan asiasta. Nokkaan suunniteltiin evo mitsun profiilia ja materiaalina teräs (valu ei kestä rullia).
Sinä aikana kun nokka oli tekeillä käytiin lohkon kimppuun. Hyllystä löytyi ylimääräiset mittatilauksena angliaan tehdyt tasapäiset takomännät. Milliä suuremmat kuin cvh:n vakio ja lakikorkeus lähelle sama kuin rs turbossa

Lohkoa plaanasin lähes pari milliä, ja kannesta noin milli. Koitin saada puristusta sillä vähän ylöspäin.
Mäntiin piti tehdä reunaviistettä (hemi palotila) ja venttiilikolot.
Angliassa männät on uivalla tapilla ja cvh:ssa puristuskiinnityksellä. Tämän takia piti vielä koneistaa kanget kentin heloille.
Porattuna ja plaanattuna

Tuossa kanki valmiina. Tuo tasapainoitus teline oli muuten sitte aivan mitätön.

Ja mäntä+kanki. Ilman venttiilikoloja vielä.

Näiden lisäksi porasin vielä bmw:n öljyruiskut runkolinjaan. Cvh:ssa menee öljykanava niin huonossa paikassa ettei ne tyypillisemmät joutsenkaulat sovi.

Efin vauhtipyörä ja anturille paikka. Anturi tuli kaikista summittaisista kuvista, mittauksista ja ohjeista huolimatta noin 4 astetta myöhäisemmälle kuin edikseen kuuluu. Tämä pitää nyt vain ottaa huomioon kun säätää kartaa. Anturin paikkaa ei voi säätää muuten kuin moottorin irrottamalla.


Hommasin myös RS Turbon orkkis kansipahvin. On todella hyvän oloinen. Massa molemmin puolin ja niiden välissä koko tiivisteen kokoinen pelti tukemassa liekkirenkaita. Samantapaisia oon nähnyt isoissa turbo perkinsseissä. En enää epäile sitä kun jotku väittää rst:n orkkis pahvia jopa paremmaksi kuin cometic.

Ja sitten olikin alakerta kasassa.

Puristus on mikä on. Matala se on noiden mäntien takia, mutta mistään välistä ei oikein enempää tohdi ottaa. En edes enää mitannu ettei harmittaisi liikaa.
Ja sitten takaisin nokkaan. Hioja oli sitä pyöritelly ja suunnitellu aikansa ja ei se oikein tuntunu edistyvän. Ebayssä sattui olla muutamalla kympillä 1.8 cvh:n nokka, niin päädyin kompromissiin ja ostin sen.
Rullanokissa on kaikki laakerikaulat saman kokoiset, kun taas euromalleissa kaulat on porrastettu 0.25 välein. Eli hionnat jatkuu.

Rulla profiili

Ja vakio

Ja kasassa
http://s161.photobucket.com/user/jat-79 ... 8.mp4.html
Ettei tuokaa olisi tarpeeksi helppoa niin keinutkin piti vielä shimmata oikeaan korkoon. Mutta sielä se nyt on, eikä ainakaa vielä oo pois tulos.
Pakosarjasta eka versio oli tämän näköinen

Mutta eihän se sitte mahtunukkaa fiestan pieneen konetilaan. Nyt se näyttää tältä

Tilanpuutteesta johtuen ostin myös englannista käytetyn pacen chargecooler setin. Ilma-vesi-ilma

Kattelin uutta samanlaista sarjaa Pacen sivuilta niin hinta noin 750£


Coolerin syyläri mahtui juuri ja juuri moottorin syylärin eteen. Kuvassa on myös ahtoputkien sovitus menossa.

Itse cooleri, pumppu, pumpun draiveri (pumppu on harjaton, epäilyttävästi saman näköinen kuin pesukoneen poistopumppu), ja vesisäiliö

Lisää ahtoputkia. Dumpin piirrustukset löytyi Cossuclubin sivuilta. Aluksi oli tarkoitus laittaa se klemmarilla letkuun kiinni, mutta varastos ei ollu sopivaa letkua. Kierrepakka ja tappi oli...





Pakoputki hahmollaan, bensa- ja jarruletkut valmiina. Pumppu on XR3i escortista, tankki mk2 1.4i Fiestasta.

Ja putki hitsattuna

Tilanne tällä hetkellä tämää.. Äää.. ätshii
http://www.youtube.com/watch?v=pMqPPkxmGRk
Ilmanputsari, huohotus, klemmaria, muutamat mittarit, johtojen siivousta, ja säätöä. Sisusta on vielä vähä kesken myös.
Yhteenvetona
Fiesta -82
Moottori: 1.3 cvh. 1.8 rullanokka/nostimet, 1.6 EFI kansi, CPS männät, BMW öljysuihkut ja Pace ilma-vesi-ilma välijäähdytin.
Turbo: Volvo 440 1.7l. Garret tbo220 (<-jos oikein muistan)
Moottorinohjaus: Partcon Mega hires 10g, EDIS4, suuttimet 304cc ev6.
Jarrut: Edessä ja takana mk2 XR2
Jouset intrax. Iskarit edessä Gabriel Gas, takana Monroe radialmatic.
Väri Ford Imperial blue.

Vanteiksi on tulos 13" hunajakennot.
Paljon jäi asennusta, turhia kokeiluja, ja metsään menneitä kohtauksia välistä, mutta eipä ne kovin kiinnostavia oo.