Ykköskorinen turbo Fiesta

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
jat-79
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Jun 15, 2011 15:56
Location: Ilmajoki

Ykköskorinen turbo Fiesta

Post by jat-79 »

Alkuvuodesta 2012 hain Iittalasta kesken jääneen, ja täysin puretun mk1 fiesta projektin paloina. Ja on muuten viimeinen kerta kun ostan auton paloina. Mulla oli yks fiesta jo ennestään, jonne olin jo isompaa moottoria alustavasti vähän sovitellu, mutta ajattelin silloin että valmiiksi hitsatusta korista olis helpompi jatkaa..

Vein sen silloin suoraan maalarille, ja alkuvuodesta 2013 sain hakia korin maalattuna takaisin.
Ensimmäinen kuva.
Image

Ja maalattuna.
Image
Image
Image

Nuoden välisenä aikana tuli aika pitkäksi ja moottori sai kärsiä kaikista hulluista päähän pistoista. Moottori on 1.3 mk3 Escortista, eli CVH.
Jostain luin että 1.8 cvh sierroissa ja usa mallin cvh koneissa on rullanostajat. Nostimet maksoi ebayssä huikeat 8€/sarja, joten sellaiset tilaukseen. Palikat nostimien paikoillaan pitämiseen löytyi amerikasta, kun aikansa etti ja kyseli eri foorumeilla. Eikä myyjä edes pyytäny niistä mitää :shock:
Mega oli tässä vaiheessa myös suunnitteilla, niin hommasin EFI:n kannen.

Siinä nostajat, vanha ja rulla
Image
Image

Nostimet kannessa.
Image

Tuollaiset raudat tuli kirjeenä amerikasta
Image

Sovitusta
Image

Pintojen madallusta että nostimet ulettuu rautoihinsa
Image

Ja väliin pieni kuoppa niin istuu paremmin
Image
Image

Nokka olikin sitten se haastavin. Olisin tietysti halunnu jotain vähän viriempää, mutta sellaista rulla mallia ei cvh koneeseen löydy kuin mittatilaustyönä, mikä olis ylittäny budjetin heti kerralla. Sain kuitenkin työpaikan kautta yhden nokanhiojan hetkeksi innostumaan asiasta. Nokkaan suunniteltiin evo mitsun profiilia ja materiaalina teräs (valu ei kestä rullia).

Sinä aikana kun nokka oli tekeillä käytiin lohkon kimppuun. Hyllystä löytyi ylimääräiset mittatilauksena angliaan tehdyt tasapäiset takomännät. Milliä suuremmat kuin cvh:n vakio ja lakikorkeus lähelle sama kuin rs turbossa
Image

Lohkoa plaanasin lähes pari milliä, ja kannesta noin milli. Koitin saada puristusta sillä vähän ylöspäin.
Mäntiin piti tehdä reunaviistettä (hemi palotila) ja venttiilikolot.
Angliassa männät on uivalla tapilla ja cvh:ssa puristuskiinnityksellä. Tämän takia piti vielä koneistaa kanget kentin heloille.

Porattuna ja plaanattuna
Image

Tuossa kanki valmiina. Tuo tasapainoitus teline oli muuten sitte aivan mitätön.
Image

Ja mäntä+kanki. Ilman venttiilikoloja vielä.
Image

Näiden lisäksi porasin vielä bmw:n öljyruiskut runkolinjaan. Cvh:ssa menee öljykanava niin huonossa paikassa ettei ne tyypillisemmät joutsenkaulat sovi.
Image

Efin vauhtipyörä ja anturille paikka. Anturi tuli kaikista summittaisista kuvista, mittauksista ja ohjeista huolimatta noin 4 astetta myöhäisemmälle kuin edikseen kuuluu. Tämä pitää nyt vain ottaa huomioon kun säätää kartaa. Anturin paikkaa ei voi säätää muuten kuin moottorin irrottamalla.

Image

Image

Hommasin myös RS Turbon orkkis kansipahvin. On todella hyvän oloinen. Massa molemmin puolin ja niiden välissä koko tiivisteen kokoinen pelti tukemassa liekkirenkaita. Samantapaisia oon nähnyt isoissa turbo perkinsseissä. En enää epäile sitä kun jotku väittää rst:n orkkis pahvia jopa paremmaksi kuin cometic.
Image

Ja sitten olikin alakerta kasassa.
Image

Puristus on mikä on. Matala se on noiden mäntien takia, mutta mistään välistä ei oikein enempää tohdi ottaa. En edes enää mitannu ettei harmittaisi liikaa.

Ja sitten takaisin nokkaan. Hioja oli sitä pyöritelly ja suunnitellu aikansa ja ei se oikein tuntunu edistyvän. Ebayssä sattui olla muutamalla kympillä 1.8 cvh:n nokka, niin päädyin kompromissiin ja ostin sen.
Rullanokissa on kaikki laakerikaulat saman kokoiset, kun taas euromalleissa kaulat on porrastettu 0.25 välein. Eli hionnat jatkuu.

Image

Rulla profiili
Image

Ja vakio
Image

Ja kasassa
http://s161.photobucket.com/user/jat-79 ... 8.mp4.html

Ettei tuokaa olisi tarpeeksi helppoa niin keinutkin piti vielä shimmata oikeaan korkoon. Mutta sielä se nyt on, eikä ainakaa vielä oo pois tulos.

Pakosarjasta eka versio oli tämän näköinen
Image

Mutta eihän se sitte mahtunukkaa fiestan pieneen konetilaan. Nyt se näyttää tältä
Image

Tilanpuutteesta johtuen ostin myös englannista käytetyn pacen chargecooler setin. Ilma-vesi-ilma
Image
Kattelin uutta samanlaista sarjaa Pacen sivuilta niin hinta noin 750£ :shock: Pitäis tuolla rahalla jo toimia. Se hyvä puoli tuossa ainakin on ettei tarvi laittaa ic:tä keulalle paljastamaan moottorin viritysastetta :twisted:

Coolerin syyläri mahtui juuri ja juuri moottorin syylärin eteen. Kuvassa on myös ahtoputkien sovitus menossa.
Image

Itse cooleri, pumppu, pumpun draiveri (pumppu on harjaton, epäilyttävästi saman näköinen kuin pesukoneen poistopumppu), ja vesisäiliö
Image

Lisää ahtoputkia. Dumpin piirrustukset löytyi Cossuclubin sivuilta. Aluksi oli tarkoitus laittaa se klemmarilla letkuun kiinni, mutta varastos ei ollu sopivaa letkua. Kierrepakka ja tappi oli...
Image

Image

Image

Image

Image

Pakoputki hahmollaan, bensa- ja jarruletkut valmiina. Pumppu on XR3i escortista, tankki mk2 1.4i Fiestasta.
Image

Ja putki hitsattuna
Image

Tilanne tällä hetkellä tämää.. Äää.. ätshii
http://www.youtube.com/watch?v=pMqPPkxmGRk

Ilmanputsari, huohotus, klemmaria, muutamat mittarit, johtojen siivousta, ja säätöä. Sisusta on vielä vähä kesken myös.

Yhteenvetona
Fiesta -82
Moottori: 1.3 cvh. 1.8 rullanokka/nostimet, 1.6 EFI kansi, CPS männät, BMW öljysuihkut ja Pace ilma-vesi-ilma välijäähdytin.
Turbo: Volvo 440 1.7l. Garret tbo220 (<-jos oikein muistan)
Moottorinohjaus: Partcon Mega hires 10g, EDIS4, suuttimet 304cc ev6.
Jarrut: Edessä ja takana mk2 XR2
Jouset intrax. Iskarit edessä Gabriel Gas, takana Monroe radialmatic.
Väri Ford Imperial blue.

Image
Vanteiksi on tulos 13" hunajakennot.

Paljon jäi asennusta, turhia kokeiluja, ja metsään menneitä kohtauksia välistä, mutta eipä ne kovin kiinnostavia oo.
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Ykköskorinen turbo Fiesta

Post by mazajns »

Hienosti selitetty. Ja hyvännäköistä työtä. Voi olla ihan "mukava" peli ajella.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Ykköskorinen turbo Fiesta

Post by Puuhastelija »

Rakentamisen meininkiä. Arvostan.
jat-79
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Jun 15, 2011 15:56
Location: Ilmajoki

Re: Ykköskorinen turbo Fiesta

Post by jat-79 »

Kiitoksia kommenteista. Mukava peli on varmaan ajella, kun saa vaan säädöt kunnolla kohdalleen. Ahtoja jo vähä kerkesin kokeilla ykkösellä n. 0.3 bar ja noista 145:sta siirtelypyöristä loppu pito samantien :D
Oon koittanu googlettaa tuon ediksen asetuksia, ja kaikissa vaan käsketään laittaa trigger anglet nollaan. Mutta saiskos tuolla jotenkin korjattua tuota 4 asteen heittoa?
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Ykköskorinen turbo Fiesta

Post by Puuhastelija »

Minä asensin aikoinani yhteen cvh moottoriin Edis systeemin ja ei se VR anturi ihan sattunut täysin kohdalleen siinäkään, mutta kyllä siinä se kuitenkin säädettiin kohdalleen asetuksista.
jat-79
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Jun 15, 2011 15:56
Location: Ilmajoki

Re: Ykköskorinen turbo Fiesta

Post by jat-79 »

Katsastettu ja kilvissä. Kytkin piti 150hp/219Nm asti. Vielä on vähä reservissä :twisted:
Post Reply