Meni satunnaisesti käynti sekaisin. Kävi huonoa tyhjää ja alakierroksilla röpelsi. Kun suuttimien johdot on hyvin tarjolla, kiskoin jokaisen erikseen irti. Yksi vaikutti käyntiin muita paljon selkeämmin, käynti heikkeni radikaalisti (!), kun piuha oli irti.
Kaikki 6 suutinta on yhdessä ryhmässä. Sama ohjauskin, eli ohjain ei "tiedä" yhden johdon irroituksesta mitään.
Vika ei ole vielä toistunut, joten suuttimien ajo testipenkissä tuskin kertoisi mitään. Helppohan noi on irroittaa. Todennäköisesti vaihdan tuon yhden suuttimen, jos vika tulee uudestaan päälle samaan paikkaan.
Mut voisko tommonen suutin toimia niin päin, että se vuotaa ilman sähköä ja kun se saa pulssitusta, niin vuoto vähän "häiriintyy". Viisi muuta ei ihan hirveästi vaikuta yksin kappalein irroitetuina.
Vanhan jenkin kone vanhan liiton nokka-akselilla. Moottorin tyhjäkäynti on aivan hirveää pärskytystä, joten ei siitä oikein selvästi eroja yleensä huomaa paitsi tuon tämän päiväisen "suutinvian".
Rikkinäinen suutin?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Rikkinäinen suutin?
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
Re: Rikkinäinen suutin?
Kyl ne vanhat suuttimet tuppa vuotaa. Jos on tarpeerki paalua siis hynaa tai pätäkkä,massee hintaa, pelimerkkejä, kredittia
anyway. laitat uudet mikrosumu suuttimet niin ainakin tämä ongelma on sitten ratkaistu. Sitten kunnon sytytys järjestelmä hukka tai COP hyvillä tulpilla niin moottori on kuin uusi pata.
Kyllähän sitä fyffe saa palaa vaikka millä mitatalla mutta huono suutin pila koko touhun! Eikä ainakaan vähennä kulutusta tai moottorin kestoa, nimittäin vuotanut polttoaine huuhto öljyt sylinteristä.

Kyllähän sitä fyffe saa palaa vaikka millä mitatalla mutta huono suutin pila koko touhun! Eikä ainakaan vähennä kulutusta tai moottorin kestoa, nimittäin vuotanut polttoaine huuhto öljyt sylinteristä.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Rikkinäinen suutin?
Olisikin noin halpoja koneremontteja! Siis että suuttimien hinnalla kone tulisi uuden veroiseksi, Epäilen, ettei kuitenkaan tule. Odottelen, että vika uusii, vaihdan toisen "remanufactured" suuttimen tilalle ja teurastan pois puretun suurennuslasin alla. Voihan se olla roskakin. Ties vaikka RE85 olisi sulattamassa letkua, suodatinta, pumppua ja niitä liuotuksen tuloksia alkaisi kertyä suuttimiin.
Oireet olivat omituiset. Yleensä yksittäinen suutin irti sähköistä ei paljoa muuta (tyhjäkäyntiä). Vaikutushan on 1/6 seossuhteeseen. Mutta tässä tapauksessa yksi noista oli tullut muita paljon merkityksellisemmäksi. Eiköhän tuo selvinne, jahka vika uusii.
Oikuttelija on polttoainekiskossa ensimmäinen virtauksen tulosuunnassa. Erinomainen vastaanottamaan irtoroskaa pumpun suunnasta!
Sikälihän tämä menee koko ajan parempaan suuntaan ja joutuisasti, että aina löytyy oireelle syy tai mekanismi, mikä siihen liittyy.
Mun rakennussarjalla on vielä alle 300km ensikäynnistyksestä, joten onhan tässä vielä tutkimatonta aluetta. Ekasta tallista ulosajosta katsastukseen alle 20km ajosuoritteella, eli perussäädöt on löydetty aika joutuisasti. Käy kuitenkin etanolilla, jonka oletan olevan vähän haasteellisempi aine vs bensiini. Ei ole ilman lämmitystä, ei lämmintä imusarjaa. Vaatii täysin jäähtyneen paikallaan lyhyen lämmityskäytön ja sen jälkeen kulkee normaalisti.
Mutta miksi hukkakipinäpuolat? Toimiva perinteinen jakaja ja tehopuola riittää tälle. Mutta esim Harleyssä on vakiona "hukkakipinä" ja kun päivitin mun vanhaan pyörään sytkän erillisiä kipinöitä varten, meno parani olennaisesti. Uusissa on jo tehtaalta kummallekin oma kipinän lähde.
Oireet olivat omituiset. Yleensä yksittäinen suutin irti sähköistä ei paljoa muuta (tyhjäkäyntiä). Vaikutushan on 1/6 seossuhteeseen. Mutta tässä tapauksessa yksi noista oli tullut muita paljon merkityksellisemmäksi. Eiköhän tuo selvinne, jahka vika uusii.
Oikuttelija on polttoainekiskossa ensimmäinen virtauksen tulosuunnassa. Erinomainen vastaanottamaan irtoroskaa pumpun suunnasta!
Sikälihän tämä menee koko ajan parempaan suuntaan ja joutuisasti, että aina löytyy oireelle syy tai mekanismi, mikä siihen liittyy.
Mun rakennussarjalla on vielä alle 300km ensikäynnistyksestä, joten onhan tässä vielä tutkimatonta aluetta. Ekasta tallista ulosajosta katsastukseen alle 20km ajosuoritteella, eli perussäädöt on löydetty aika joutuisasti. Käy kuitenkin etanolilla, jonka oletan olevan vähän haasteellisempi aine vs bensiini. Ei ole ilman lämmitystä, ei lämmintä imusarjaa. Vaatii täysin jäähtyneen paikallaan lyhyen lämmityskäytön ja sen jälkeen kulkee normaalisti.
Mutta miksi hukkakipinäpuolat? Toimiva perinteinen jakaja ja tehopuola riittää tälle. Mutta esim Harleyssä on vakiona "hukkakipinä" ja kun päivitin mun vanhaan pyörään sytkän erillisiä kipinöitä varten, meno parani olennaisesti. Uusissa on jo tehtaalta kummallekin oma kipinän lähde.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
Re: Rikkinäinen suutin?
Nyt puhuttiin peruskuntoisesta moottorista. Kyllähän mikäli pata on loppun kulunut kannattaa tehdä koneremontti. Porat sylinterit, hoonat, laakeroit yms. oikein viimeisen pääle. Sitten laitat siihen noi vanhat suuttimet
Pahemmassa tapauksessa hetken päästä teet uudestaan koneremontti.
En ole kyllä viä löytänyt yhtää jakajan tehopula joka olisi parempi kuin suorasytytys.
Edittia
" kuin uusi jotakin " meinaa -vanhaa parempi tässä tapauksessa. Sekä vanha jotain voi jollekin olla uusi. Sorry älyttömän monimutkaista mutta kyllä se tästä 

Pahemmassa tapauksessa hetken päästä teet uudestaan koneremontti.
En ole kyllä viä löytänyt yhtää jakajan tehopula joka olisi parempi kuin suorasytytys.
Edittia


TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Rikkinäinen suutin?
Tokitoki. Käyköön nyt kuitenkin tommosena, niin kauan kun käy. Vaihtuu kone toisenlaiseksi ja isommaksikin, jos tuho tulee.
Tää kun käy niin harvakseen, että yksikin peruspuola ehtii liki monta millisekuntia varata itseensä voimaa kahden kipinän välissä, niin ei tässä ole vielä erillispuoliin tarve, eikä edes paljon muuhun kuin vakio-osiin. Noi sytkäkamat on tuossa mukavasti käsillä, eikä tän merkkisen auton sytkästä ole juuri harmia ollut mulle koskaan. Oiskohan yhden kerran joskus 30 vuotta sitten tämmöisestä mulla puola pettänyt siten että matka katkesi. Suorasytytyskamat on tietty hienon näköisiä tai vaikka EDIS puola. Mut kun ne ei tähän voimaa lisää, niin ei semmoisia siis.
Rakennellaan kukin tyylillämme.
Tänään toi taas oireili kuin ois ollut se suutinvika. Mä mitään löytänyt siitä. Taitaa toi nollakeli olla vanhukselle viinalla liikaa.
Tää kun käy niin harvakseen, että yksikin peruspuola ehtii liki monta millisekuntia varata itseensä voimaa kahden kipinän välissä, niin ei tässä ole vielä erillispuoliin tarve, eikä edes paljon muuhun kuin vakio-osiin. Noi sytkäkamat on tuossa mukavasti käsillä, eikä tän merkkisen auton sytkästä ole juuri harmia ollut mulle koskaan. Oiskohan yhden kerran joskus 30 vuotta sitten tämmöisestä mulla puola pettänyt siten että matka katkesi. Suorasytytyskamat on tietty hienon näköisiä tai vaikka EDIS puola. Mut kun ne ei tähän voimaa lisää, niin ei semmoisia siis.
Rakennellaan kukin tyylillämme.
Tänään toi taas oireili kuin ois ollut se suutinvika. Mä mitään löytänyt siitä. Taitaa toi nollakeli olla vanhukselle viinalla liikaa.
Last edited by slant sickness on Sat Jan 11, 2014 16:30, edited 1 time in total.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
Re: Rikkinäinen suutin?
Kuulin tässä ( naapurilta
) että uudet polttoainet ovat osasyynä mitä ihmellisimpiin vikoihin. Osa niistä takerlevat venttiilit taikka miksi ei suuttimet voi jumiutua. Eli uusissa polttoaineissa on vähemmän voitelivia aineita. Joten voit kokeilla jotain Fortten lisäainetta tähän ens-hätän.

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Rikkinäinen suutin?
On käynyt itselläkin mielessä laittaa jotakin "ylävoitelua". Toisaalta kannen korjaaja sanoi, että edellinen ohjuriin leiponut pakoventtiili ois ollut palaneen öljyn kiinni liimaama. Ottaa nyt noista selvän. Ekaksi oli jousikiristeiset ohjurikumit. Venttiilit tarttui. Sitten laitettiin sateenvarjokumit. Ja taas tarttui. Seuraavaksi tuplattiin jousipaineet seetillä. Aika näyttää. Ehkä vois aika ajoin ajella semmoset pesuaineet ainakin.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Rikkinäinen suutin?
Tämänkin vian todennäköisin syy on selvillä. Tähän moottoriin aiemmin avaamassani topikissa ihmettelin vedon hyytymistä täyskaasulla aina samoilla kierroksilla. Syy selvisi.
Tässä käynnin sekoamisessa sen sijaan ei tuntunut olevan juurikaan järjestelmällisyyttä. Välillä oli hyvä ja toisinaan huonompi. Kun laihensin ajoalueen seoksia alueelle, missä kapeakaistalambda alkoi näyttää muuta kuin täyttä 1.0 volttia (=älyttömän rikas seos), niin kaksijakoinen toiminta (toimii, ei toimi) oli kohta pian kuin vilkkuvalo.
Veti mukavasti, yht äkkiä tuskin lainkaan ja kohta taas oli kunnossa.
Hytissä oli ennestään alipainemittari kuljettajan/rakentajan silmissä. Moottorinohjaimeni tekee aika suoraviivaisesti suuttimien pwm:ää imusarjan alipaineesta riippuvaisena. Hieman on lämpötilaa huomioitu, mutta ei paljoa muita tekijöitä. Käyttäytymishäiriö ei vaikuttanut alipaineeseen muuten kuin siten, että kun ei vedä, niin kaasua lisää, alipaineet laskee. Ei auttanut analyysiin.
Hyttiin ilmestyi myös "seosmittari".

Siitä näin että kun veto oli kohdallaan, lambda oli hyvin alueella 1, eli millivoltit heiluivat 500mV kahta puolta. Kun häiriö alkoi, lambdan jännite meni liki nollille, eli seos laiheni hyvin voimakkaasti. Kun häiriö oli päällä, ei oikeastaan millään alueella ollut "tarpeeksi" vaan koko ajan laihalla.
Pumppuvika, suutinvika?
Lisäsin hytin instrumenttivalikoimaan :

oskilloskoopin. Tämä oli ajon aikana päällä, kiitos Bilteman 26,90€ invertterin, joka teki töpseliskoopista mobiilin mittalaitteen välittömästi. Ruudulle asettelin sellaiset asetukset, että pääsin ensisijaisesti tarkastelemaan yhden pulssin leveyttä. Pulssi on siis suuttimien ohjaus ja melko tarkkaan niiden aukioloaika ja myös polttoaineen annostelusuhde.
Tässä ruudussa ei tapahtunut yhtikäs mitään sen välillä oliko moottorin käytös ok vai ei. Pulssin leveys on riippuvainen alipaineesta, jota sain seurata kojelaudan vakuumimittarista. Ohjain vaikutti eloisalta ja toimivan niin kuin olin sen rakentaessani asettanut toimimaan.
Kaupunkiajossa oli vaikea seurata seoksen muodostuksia koska ajo automaatilla on kiihdytä, rullaa, kiihdytä, rullaa. Maantielle siis. Ja siellä se oli aika pian selvillä. Polttoainetta ei tule tarpeeksi.
Tokkopa kaikki kuusi suutinta ovat yhtä aikaa tukossa ja auki, joten epäily on aika pian suunnattu muihin polttoainelaitteisiin.
Autossa on surgetankki, joten siirtymä päätankilta taka-akselin päältä tuskin on syy. Läpinäkyvässä filtterissä näkyi virtaamaa ja letkussa tuntui terve pulssi kun pumppu lappasi bioetanolia eteenpäin.
Sen sijaan, kun vika oli viimein päällä, regulaattorin painemittari olikin mielummin 2bar kuin tutumpi 3,5bar, johon sen olen pyrkinyt asettamaan. Tämähän vaikuttaa seokseen kymmeniä prosentteja.
Regulaattori vaihtoon ja jos se ei auta, vaihtuu pumppu seuraavaksi.
Mittalaitteita kannattaa käyttää silloin kun se on mahdollista. Ne auttavat arpoessa kummasti.
Tässä käynnin sekoamisessa sen sijaan ei tuntunut olevan juurikaan järjestelmällisyyttä. Välillä oli hyvä ja toisinaan huonompi. Kun laihensin ajoalueen seoksia alueelle, missä kapeakaistalambda alkoi näyttää muuta kuin täyttä 1.0 volttia (=älyttömän rikas seos), niin kaksijakoinen toiminta (toimii, ei toimi) oli kohta pian kuin vilkkuvalo.
Veti mukavasti, yht äkkiä tuskin lainkaan ja kohta taas oli kunnossa.
Hytissä oli ennestään alipainemittari kuljettajan/rakentajan silmissä. Moottorinohjaimeni tekee aika suoraviivaisesti suuttimien pwm:ää imusarjan alipaineesta riippuvaisena. Hieman on lämpötilaa huomioitu, mutta ei paljoa muita tekijöitä. Käyttäytymishäiriö ei vaikuttanut alipaineeseen muuten kuin siten, että kun ei vedä, niin kaasua lisää, alipaineet laskee. Ei auttanut analyysiin.
Hyttiin ilmestyi myös "seosmittari".

Siitä näin että kun veto oli kohdallaan, lambda oli hyvin alueella 1, eli millivoltit heiluivat 500mV kahta puolta. Kun häiriö alkoi, lambdan jännite meni liki nollille, eli seos laiheni hyvin voimakkaasti. Kun häiriö oli päällä, ei oikeastaan millään alueella ollut "tarpeeksi" vaan koko ajan laihalla.
Pumppuvika, suutinvika?
Lisäsin hytin instrumenttivalikoimaan :

oskilloskoopin. Tämä oli ajon aikana päällä, kiitos Bilteman 26,90€ invertterin, joka teki töpseliskoopista mobiilin mittalaitteen välittömästi. Ruudulle asettelin sellaiset asetukset, että pääsin ensisijaisesti tarkastelemaan yhden pulssin leveyttä. Pulssi on siis suuttimien ohjaus ja melko tarkkaan niiden aukioloaika ja myös polttoaineen annostelusuhde.
Tässä ruudussa ei tapahtunut yhtikäs mitään sen välillä oliko moottorin käytös ok vai ei. Pulssin leveys on riippuvainen alipaineesta, jota sain seurata kojelaudan vakuumimittarista. Ohjain vaikutti eloisalta ja toimivan niin kuin olin sen rakentaessani asettanut toimimaan.
Kaupunkiajossa oli vaikea seurata seoksen muodostuksia koska ajo automaatilla on kiihdytä, rullaa, kiihdytä, rullaa. Maantielle siis. Ja siellä se oli aika pian selvillä. Polttoainetta ei tule tarpeeksi.
Tokkopa kaikki kuusi suutinta ovat yhtä aikaa tukossa ja auki, joten epäily on aika pian suunnattu muihin polttoainelaitteisiin.
Autossa on surgetankki, joten siirtymä päätankilta taka-akselin päältä tuskin on syy. Läpinäkyvässä filtterissä näkyi virtaamaa ja letkussa tuntui terve pulssi kun pumppu lappasi bioetanolia eteenpäin.
Sen sijaan, kun vika oli viimein päällä, regulaattorin painemittari olikin mielummin 2bar kuin tutumpi 3,5bar, johon sen olen pyrkinyt asettamaan. Tämähän vaikuttaa seokseen kymmeniä prosentteja.
Regulaattori vaihtoon ja jos se ei auta, vaihtuu pumppu seuraavaksi.
Mittalaitteita kannattaa käyttää silloin kun se on mahdollista. Ne auttavat arpoessa kummasti.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Thu Oct 20, 2011 20:05
Re: Rikkinäinen suutin?
Kelirikko. Juuri nyt ei oikein sovi lähteä kokeilemaan teillä saatikka kadulla kaasuun vastaavuutta. Voisin päätyä lehteen otsikolla niljakkaan puoleinen kelj piäs yllättämmään piäkaupunkilaesaatoelijan. Sulaa tietä odotellessa vaihdoin regulaattorin Biltemasta hankittuun vaihto-osaan. Samanoloisia pienten kiinalaiskätösten käsin puleevaamia alumiinikikkareita kumpikin, edellinen oli tosin englannin ebaysta, jossa tätä autorojua myös aika hyvin on. Sen eron verratessa noteeerasin heti, että uudella regulaattorilla linjaan jää painetta myös sammuttamisen jälkeen ja tässä painemittari ei väräjä ihan yhtä paljon suuttimien aukeamisen tahdissa, eli reguloi nopsempaan.
Sulaa odotellessa tein toisen virranjakajan vähän erilaisemmalla ennakkokäppyrällä, jos vaikka sattuisi tarvitsemaan.
Sulaa odotellessa tein toisen virranjakajan vähän erilaisemmalla ennakkokäppyrällä, jos vaikka sattuisi tarvitsemaan.
Dodge Dart /6 fuel injection "555"